Leverworst

Quote:
Wat is daar de reden voor?


Quote:
Magnesiumsulfaat. Zuurteregelaar. Risico's: diarree en nieraandoeningen. ECHT VERMIJDEN


 
Echt vermijden wordt heel erg lastig hoor, in mijn geval dan toch... Sowieso met de leverzuiveringen, maar ook regelmatig tussendoor tegen de galkolieken.

 
Je moet dus niet alles geloven wat in het boekje staat.

En wat is nu diarree? Het bitterzout zorgt iig voor een goede 'doorstroming' van de ontlasting. :mrgreen:

Lia

 
Bitterzout is nou ook niet echt een middeltje dat je voor je plezier tot je neemt. Een "overdosis" lijkt me daardoor lastig om te krijgen.

 
Quote:
Ik begrijp trouwens dat voldoende vitamine c helpt bij bescherming en afbraak van nitraten


Van de site van het Voedingscentrum:

Quote:
Vitamine C en andere zogenaamde antioxidanten, bijvoorbeeld uit groente en fruit kunnen de vorming van nitriet en nitrosamines in het lichaam gedeeltelijk remmen. Mogelijk kunnen deze stoffen eventuele schadelijke gevolgen van nitriet in het lichaam beperken.


Mike

 
Maar we moeten toch niets geloven van het voedingscentrum. :?

Lees het en doe precies het tegenovergestelde. Hebben ze het nu zomaar eens een keertje goed, is dit een 'voltreffer'?

Lia

 
Ik heb liever dat men zich voorzichtig uitdrukt omdat het nog niet volledig genoeg is onderzocht en hardgemaakt dan iets keihard als 'wetenschap' naar buiten brengt, terwijl het nog helemaal niet zo zeker is als wordt gesuggereerd. In dat opzicht vind ik de formulering van het Voedingscentrum dus juist.

Aan de andere kant word ik doodziek van 'wetenschappelijke' suggestieve formuleringen, zoals 'wordt in verband gebracht met', 'kan mogelijk', etc. Men suggereert nl. verbanden die er misschien wel helemaal niet zijn en dat is pseudo-wetenschap.

Stel je voor dat de natuurkundigen die het Higgs-Boson-deeltje hebben ontdekt zich van dergelijke vage terminologie zouden bedienen, dan konden ze wel inpakken! Waarom is natuurkundige wetenschap wel keihard en medische en voedings'wetenschap' niet? Het staat bol van de onbewezen aannames en men komt er genadeloos mee weg.

Mike

 
Ik heb bij de AH biologische kipleverworst ontdekt. Ik kon het niet laten deze te proberen. Ik vind hem heel lekker smaken, echt een beetje naar kruidige kip. Varkens-, kalfs- en runderleverworst smaken ongeveer hetzelfde, kip anders.

 
Heb hem ook geprobeerd. Wel jammer van de 'verborgen' e621 maar verder goed te doen. De smaak is in ieder geval erg goed

 
Ik ben geen verborgen E621 tegen gekomen bij de ingrediënten, alleen natriumascorbaat (E301) en trinatriumcitraat (E331). Dit zijn beide groene E-nummers.

 
Ik heb de AH bio kipleverworst ook gekocht en deze is heel lekker.

Bedankt voor de tip.

Ik ga volgende week voor de eerste keer leverworst maken.

De lever ligt al een paar weken in de diepvries.

Hoe lang kan ik de leverworst bewaren in de koelkast?

En kun je de leverworst ook invriezen?

 
@MyBody ja hoor invriezen is geen probleem. Ik maakte kleine glazen potjes vol leverworst en dan in de vriezer.Met een potje doen we 2-3 dagen en dan is het zeker op :) weer zin........... nieuw potje uit de vriezer, zo kan je lekker wat meer maken.

 
@Rateltje.

Dank je wel voor het snelle antwoord.

Ik ben benieuwd hoe ik mijn eerste zelf gemaakte leverworst ga vinden.

Ik heb nog mooie kleine glazen potje van de Ghee, die kan ik er mooi voor gebruiken. :D

 
toen ik de eerste keer de leverworst van Poekie maakte had ik op een bepaald moment alles geblenderd inclusief de uien in de keukenmachine en alles zag mooi egaal roze, net als Likkepot. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb geproefd. Dat is super lekker, ook rauw dus. :wink:

 
Dat ga ik dan ook eens proberen, voordat het de oven in gaat.

Ik heb alleen geen glazen schaal met deksel.

Kan het ook in een glazen ovenschaal zonder deksel?

 
Vraagje aan Lia: ik ga vanavond jouw recept voor leverworst maken, nu zag ik dat er laurierbladeren in gaan, neem je dan de gedroogde en maal je die dan gewoon met alles fijn?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
499.057
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan