Leverworst

Dank je wel Lia!! Ik ga hem gelijk maken, kan niet meer wachten tot vanavond, leverworst/pastei is comfort food voor me op dit moment. Waarschijnlijk een link met vroeger, ik was vroeger dol op boterhammen met leverpastei. De boterhammen laat ik nu maar achterwege.

 
Varkensvlees moet je eerst fermenteren voor het eten. Hoe zit dat met varkensleverworst (gekocht bij bioslager), is dat dan wel goed om te eten?

 
Glas in de vriezer, gaat dat??? Heb net voor het eerst poekies leverworst gemaakt. Heeeeeeerlijk :D. Maar nu zit ik dus met het probleem dat het best veel is en ik het dus wil invriezen, wat ging zoals ik hierboven las. Heb wel plastic bakjes maar doe het eigenlijk niet graag daarin.

 
Ik heb het in een grote bak gegoten, in de koelkast gezet, toen stukken afgesneden en in plastic zakken in de vriezer gedaan. In een papieren zak zou ook kunnen? Glas kan wel maar dan moet je wel voorzichtig zijn dat je er niet te veel in doet. Ik denk dat een afgekoeld stuk leverworst in een plastic zak in de vriezer niet zo veel kwaad kan. Als je het warm in plastic bakje gaat gieten dat is nog wat anders.

 
Ik heb een ander recept voor leverworst/paté gemaakt.

1 ui snipperen en fruiten in reuzel, 200 gr lever in stukken erbij, peper en zout erover en rosé bakken. In de keukenmachine stukken lever met 150 gr (Zeeuws)spek 50 gr boter, 50 gr reuzel en 50 ml slagroom. (De hoeveelheden zijn een grove schatting). In potten/bakjes verdelen en in koelkast bewaren, eventueel invriezen.

Groot voordeel is dat rauwe lever in de keukenmachine een bende wordt, dus daar heb je nu geen last meer van en doordat de lever roze is wordt hij niet zo zwaar van smaak.

 
Wij vriezen de leverworst altijd in in glazen potjes.

Gewoon niet te vol doen en eerst af laten koelen he.

Lia

 
Hoi,

Ik heb afgelopen week zelf leverpastei gemaakt volgens dit recept. Echt lekker. Normaal vind ik lever echt niet lekker, maar in deze pastei heerlijk! En het mooiste: mijn zoontjes ook! Ik heb wel meer ghee gebruikt dan vermeld. Het maakt het namelijk ook nog beter te 'blenden' als je de nog vloeibare ghee in de blender doet.

Ik heb de calvados in dit recept vervangen voor een scheut appelazijn.(dus geen spectaculaire vlammen) Ook heb ik nog wat citroensap toegevoegd.

Groetjes!

 
Mijn oudste dochter lustte vandaag wel 3 rijstwafels met de leverpate die ik 4 posten terug beschrijf, de jongste was iets minder enthousiast, maar met een augurken erbij ging ook haar wafeltje naar binnen.

 
Ik ga binnenkort ook aan de slag met het maken van leverworst (recept van Tanja). Hoe lang kan ik zelfgemaakte leverworst kan bewaren in de koelkast?

 
Gewoon in glazen potjes doen en invriezen. Je houdt leverworst ongeveer 1 a 1,5 week goed. Omdat je geen houdbaarheidsmiddelen gebruikt blijft het minder lang goed.

Wij doen het in kleine mosterdpotjes, klein omdat ze dan ook weer snel leeg zijn. De rest vriezen we in, werkt prima.

Lia

 
Lia, er staat in jouw recept ovenschaal met deksel, wat nou als je die niet hebt?

 
Ik eet elke dag varkensleverworst (met e250/natriumnitriet, dus vitamine C erbij nemen), maar zag runderleverworst van Deli Harmony bij de Marqt liggen. Is dat een betere optie, omdat runderen i.t.t. varkens qua DNA niet op mensen lijken en hun gifstoffen niet afgezet worden in de lever?
 
Gifstoffen worden niet in de lever opgeslagen, de lever is een vitaal ontgiftingsorgaan en zorgt ervoor dat afvalstoffen die niet kunnen worden uitgescheiden opgeslagen worden in vet.

Runderlever bevat van alle levers de meeste voedingsstoffen en is alleen daarom al de betere keuze. Varkensvlees eet je het beste altijd gemarineerd of samen met gefermenteerde voeding, zoals zuurkool.
 
Gifstoffen zitten dus in het varkensvet, en dat weer in leverworst (ik heb wel een goede slager die gezonde varkens binnenkrijgt, maar toch). Dat varkens genetisch op mensen lijken maakt niet veel uit?
 
OKvlees verkoopt reuzel van biologische varkens. Het lijkt mij dat het dan wel meevalt met de gifstoffen. Koeien slaan volgens mij makkelijk dioxine op dus ook daar kunnen gifstoffen in zitten. Het is roeien met de riemen die we hebben in de huidige vergiftigde wereld. Beter reuzel eten dan geen of ander (lees: verkeerd) vet.
 
Heksje heeft een punt, we leven nu eenmaal in een tamelijk giftige omgeving, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen. Bovendien kunnen gezonde dieren de gifstoffen uitscheiden, iets wat planten niet kunnen bijvoorbeeld.

Dat varkens genetisch veel overeenkomsten hebben met mensen is de reden dat je vlees het beste marineert of er zuurkool oid bij eet, omdat dit de structuur van de eiwitten veranderd. Bij vet is dit niet van toepassing, omdat het geen eiwitten (dna) bevat.

http://www.westonaprice.org/health-topics/how-does-pork-prepared-in-various-ways-affect-the-blood/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.639
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan