Lekkere leverrecepten

autumn

New member
Het is niet mijn favoriete stukje vlees, maar ik krijg het goed naar binnen. En aangezien het zo gezond is, wil ik het toch zo nu en dan wel eten. Ik ben afgelopen tijd dus op zoek geweest naar lekkere recepten. Een aantal vond ik best lekker, maar gisteren heb ik zelf een geweldige ontdekking gedaan. Ik had een leverpudding gemaakt door een rauwe varkenslever met een staafmixer fijn te malen tot een dikke gelei. Hier heb ik 's ochtends de helft van opgegeten en dat voelde wel goed.

's Avonds heb ik de andere helft gebakken. Eerst een uitje in de pan fruiten met reuzel en olijfolie, toen een flinke scheut biologische ketjap manis erbij en toen de levergelei. Tijdens het bakken veranderde de gelei van vorm. Het werd meer zoiets als rundergehakt. En dit is alles! Ik vond het echt lekker om te eten. Dit recept is gemakkelijk uit te breiden. Met kokosolie lijkt het me ook wel lekker! Die ketjap vind ik een goeie combinatie en door de lever te pureren, gaat de smaak helemaal in elkaar op...

Het lijkt me ook wel lekker om bladerdeegbroodjes te maken met deze vulling. Leuk om je familie eens te verrassen met een ongekend warm hapje uit de oven. :)

 
Een eerder geplaatst recept:

Snij de lever of niertjes in stukjes. Fruit een uitje en wat champignons aan in een hoge bakpan. Voeg het orgaanvlees toe en bak het even mee. Maak vervolgens in dezelfde pan een madeirasausje van een blikje/potje tomatenpuree, een scheut madeirakookwijn, tijm, larierbladpoeder, peper, zout en wat maizena/bloem/kokosmeel om te binden.

 
je recept uit de tweede post is het enige wat ik tot nu toe geprobeert heb met kippen- en runderlever. ik vond kip lekkerder dan rund. ik wordt helaas erg misselijk van paté's dus die doe ik effe niet meer.

maar ik vraag me af - hoe is die rauwe lever gevallen?! het lijkt me erg heftig op de maag/darm. heb je er iets van gemerkt?

 
Nee, hij beviel heel erg goed wat dat betreft. Het voelde helemaal zacht en neutraal. Ik was lang verzadigd, zonder een vol zwaar gevoel. Geen gerommel in mijn buik of iets. Het voelde vooral heel zacht en natuurlijk.

 
klinkt wel erg goed! ik was bang dat het rauw bijv veel bacterieen of zo zou bevatten - omdat je vaak hoort dat je met rauw vlees moet oppassen. misschien valt het wel mee met orgaanvlees... nou ik begin te denken dat rauwe lever het proberen waard is :)

 
Laat hem dan wel eerst minimaal 2 weken in de vriezer zitten Claire! Om alle parasieten en bacteriën te doden.

 
Quote:
Laat hem dan wel eerst minimaal 2 weken in de vriezer zitten Claire! Om alle parasieten en bacteriën te doden.


Mike,

Hoe deden die natuurvolkeren dit dan? Of hadden ze zoveel maagzuur dat ze er geen last van hadden??

 
Zij leefden vaak in symbiose met parasieten. Dat zie je in Afrika nog steeds. Weston Price beschrijft in zijn boek dat wij westerlingen het slechts een paar jaar uithouden in Afrika i.v.m. de vele insecten en parasieten die ons voortdurend belagen en ons immuunsysteem op de proef stellen. Ongetwijfeld speelt voldoende maagzuur ook een rol.

Mike

 
Ik heb in mijn graanvlokken ook vaak beestjes zitten merk ik.

Soms staat een pot wat langer, en dan komt de ellende helemaal.

Ik doe alles in glazen, afgesloten potten, dus van buiten kunnen ze niet komen.

Zitten er meer parasieten in vlees dan in graan?

 
Granen kunnen schimmels (aflatoxines) bevatten, vlees en vis weer parasieten. Wat jij beschrijft is zeer waarschijnlijk miniscule insecten, zoals meelmijten, meelmotten of graanklanders. Het kunnen ook schimmelmijten zijn. Hier wat antwoorden op de vraag hoe het kan dat ze in een afgesloten pot kunnen voorkomen.

Mike

 
Quote:
Zij leefden vaak in symbiose met parasieten. Dat zie je in Afrika nog steeds. Weston Price beschrijft in zijn boek dat wij westerlingen het slechts een paar jaar uithouden in Afrika i.v.m. de vele insecten en parasieten die ons voortdurend belagen en ons immuunsysteem op de proef stellen.


Dit moet dus ook ons doel zijn op de langere termijn. Eigenlijk is het onzin dat we rauw vlees eerst een paar weken moeten invriezen omdat we anders ziek worden door bacterien. Vroeger zouden we hieraan dood gaan als we eerst 2 weken moesten wachten voordat we onze voeding konden eten. Zou het ook niet een beetje bangmakerij zijn, net zoals al die "gevaarlijke" bacterien in rauwe melk?

Ik moet dan ook weer denken aan dat onderzoek met die katten. De katten die op rauwe melk en rauw vlees leefden bleven super gezond en de katten die gekookte melk en gekookt vlees aten werden ziek en agressief enz.

Op dit forum eten de meeste mensen nog altijd gebakken/gekookt vlees. De yoghurt die de meeste eten is ook gepasteuriseerd. En dan eten we ook nog bijna altijd spiervlees.

We denken dat we hier zo supergezond bezig zijn, maar onze voeding verschilt nog niet eens zo heel veel van die ongezonde katten.

Belachelijk ook dat we rauw orgaanvlees bijna niet door onze keel krijgen. Dit is zo ongeveer de meest gezonde voeding die er bestaat, dus ons lichaam zou dit ongeloofelijk lekker moeten vinden. Ipv ontzettend lekker te smullen van rauwe lever, hart, nier enz moeten we rare truckjes verzinnen als invriezen, in kleine stukjes snijden en dan wegspoelen met water.

Op een of andere manier zullen we dit toch weer mega lekker moeten gaan vinden. Dennis wordt door de meeste mensen een beetje vreemd gevonden door de dingen die hij probeert zoals urine drinken, insekten eten, bloed drinken en weet ik wat voor dingen nog meer, maar volgens mij moeten wij ook nog wel een stapje verder dan we nu doen.

 
Quote:
Dit moet dus ook ons doel zijn op de langere termijn. Eigenlijk is het onzin dat we rauw vlees eerst een paar weken moeten invriezen omdat we anders ziek worden door bacterien. Vroeger zouden we hieraan dood gaan als we eerst 2 weken moesten wachten voordat we onze voeding konden eten.


Hier ben ik het roerend mee eens. Een van de redenen dat ik me aangetrokken voel en me op de proef stel met 'gevaarlijke dingen' zoals rauwe dierlijke voeding, is dat ik een dijk van een immuunsysteem wil creëren. Ik bij wijze van spreken kunnen leven op rottend uit de vuilnisbak. Wel biologisch rottend vlees graag... :)

Nouja, dat is wat overdreven, maar ik wil echt alles wat zo in de natuur leeft kunnen eten. Ik wil een weekje survivallen moeiteloos kunnen overleven, evenals een bezoekje aan een exotisch land waar ze het he-le-maal niet nauw nemen met de hygiëne.

 
Gisteravond zag ik nog op National Geographic hoe een bepaalde larve zich massaal tegoed doet aan de korst van een kaassoort en daardoor meehelpt met de rijping en een speciale smaak verleent aan de kaas. Ik heb er eens op ge-Googled en vond dit:

Quote:
Op Sardinië wordt wel Casu marzu gegeten, beter bekend als madenkaas. Deze kaas 'rijpt' doordat de vliegenlarven de kaas opeten en weer uitscheiden. Volgens kenners wordt de kaas beter naarmate de larven er langer in leven en de kaas meerdere malen hebben verteerd. De traditionele kaas wordt plaatselijk nog wel gemaakt, ondanks een verbod vanwege risico op voedselvergiftiging.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Insecten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Mike

 
Haha, prachtig voorbeeld. Ik hou niet zo van kaas, maar als ik ooit de kans krijg om dit te proeven... Wel een beetje bizar vanuit het westerse referentiekader.

 
janse, dennis helemaal met jullie eens! ik zou ook zo graag zo´n geweldig imuunsysteem willen :)

´parasieten´ kunnen denk ik net zo goed `probiotica´ zijn. ik heb bijvoorbeeld onderzoek gezien dat aantoont dat astma patienten (en die met andere autoimmune ziekten) juist baat zouden kunnen hebben bij bepaalde parasieten infecties (zie hier, hier en hier).

ik denk ook dat deze microbioloog gelijk heeft dat als je iets goed wil kunnen verteren dat je het gewoon 2 weken moet eten en dat je lichaam zich dan aanpast (overigens raad hij wel versie van paleodieet als dieet aan). dus er zijn veel van ons die (rauwe) melk/yogurt willen kunnen drinken - dan zouden we volgens hem dat gewoon 2 weken moeten doen zodat we die ideale omstandigheden creeren voor "probiotica" die ons helpen melk te verteren.

janse je hebt me weer aan t denken gezet: ik ga een nieuwe post starten over rauw versus gekookt want dat blijft een vraagteken bij mij.

 
@claireelis ik heb dat een tijd geleden gedaan met rauwe melk, eieren, brood en yogurt. Daarna een bloedtest laten doen en die wees uit dat ik absoluut intolerant ben voor melkeiwit, kippeneiwi en - eigeel. Ik denk dat die theorie niet helemaal klopt. Misschien bij mensen met een gezond darmstelsel en gezond immuunsysteem. Niet bij leaky gut en onvoldoende maagzuur.

 
Ik ben het er helemaal mee eens Sylvia! Ook ik heb het 10 maanden geprobeerd met de kwark en de yoghurt en ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld en bleek ook intolerant n.a.v. een bloedtest . Dus we kunnen deze theorie rustig naar het rijk der fabels verwijzen.... :)

WAS het maar zo!

 
Het lichaam laat zich niet dwingen. Dat is ook de denkfout die Atkins maakte. Hij dacht dat als je met een extreem laag aantal koolhydraten begint je lichaam dan geen andere keus heeft dan over te schakelen op vetverbranding. Vandaar dat ik het Atkinsdieet ook altijd omdraai (terugwerken vanaf 100 gram per dag) en een hoger minimum adviseer (50-60 gram per dag).

Misschien dat dat in de tijd van Atkins (jaren '60/'70) nog kon omdat men nog sterkere bijnieren en levers had, maar nu is het risico op crashen door dit protocol veel te groot. We zitten inmiddels in de vierde generatie na de tweede wereldoorlog, Atkins had te maken met de eerste en tweede generatie. Dat is een groot verschil, want het woord 'degeneratie' houdt in dat er sprake is van een progressieve verslechtering met iedere volgende generatie.

Mike

 
Ik bak mijn lever hoor en dat vind ik hartstikke lekker. Van rauw ga ik echt kokhalzen en dat kan nooit de bedoeling zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.858
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan