Lekkere leverrecepten

Vandaag heb ik varkenshersenen gegeten. Ik heb ze ooit 1x eerder gegeten toen ik een jaar of 15 geleden aan het backpacken was en ze in een franse supermarkt zag liggen. Ik kreeg ze toen bijna niet weg, al probeerde ik op den duur met van alles de smaak te verdoezelen. Vanaf toen is me bijgebleven dat ik hersenen echt niet lekker vind.

Vandaag heb ik ze eerst rauw gegeten. Ze zien eruit als een zachte glibberige massa snot en slijm. De smaak is vrij zacht en viel me zeker niet tegen. Het heeft iets van reuzel weg en ook iets van beenmerg, heel subtiel. Gebakken in de pan stollen ze iets, maar blijven ze wel vrij zacht; zachter dan bijvoorbeeld een dik omelet die je in een ovenschaal bakt. Maar de substantie heeft er wel iets van weg. De smaak neigt dan een klein beetje naar lever, maar ook naar beenmerg. Ik heb ze eerst gewoon naturel gegeten. Zo vies als vroeger vind ik het nu zeker niet. Ik kan me voorstellen dat het wel lekker is om hersenen met gehakt samen te bakken. Dan heb je toch wat meer smaak en stevigheid erbij. Qua vertering voelen ze wel fijn aan, alsof het mijn lichaam weinig moeite kost om er mee aan het werk te gaan. Toch voel ik me wel goed verzadigd.

 
De tweede dag heb ik hersenen met vleeskruiden gebakken; al een stuk lekkerder. Ik denk dat je ook een lekkere (groente)burgers zou kunnen maken door hersenen als bindmiddel te gebruiken, of een smeerpaté. Ik zal eens uitproberen of een van mijn vegetarische vrienden ze lekker vindt. "Nee hoor, er zit geen vlees in de groenteburgers..." :mrgreen:

 
DenniS:
Quote:
"Nee hoor, er zit geen vlees in de groenteburgers..."

hahahaha!! En het is niet eens gelogen ook niet lol!

Mike: "
Quote:
Hij dacht dat als je met een extreem laag aantal koolhydraten begint je lichaam dan geen andere keus heeft dan over te schakelen op vetverbranding.


Betekent dat dat je teveel aan vetten en eiwitten kunt eten in het begin indien je het niet gewend bent (en nog niet al te gezond) ?

 
Ik heb vandaag weer vet uitgesmolten. Ik kom altijd mini-kleine kliertjes tegen die naar lever/nier. Ik heb intussen ontdekt dat dit lymfeklieren zijn. Kan je die ook eten? Zijn die specifiek gezond? Of kan je ze beter vermijden omdat het schadelijke stoffen bevat? Heeft Weston Price ooit bij natuurvolkeren opgemerkt dat ze daar iets van wisten of iets mee deden?

 
Quote:
Betekent dat dat je teveel aan vetten en eiwitten kunt eten in het begin indien je het niet gewend bent (en nog niet al te gezond) ?


Ja, menigeen ervaart dit hier nu ook. Men gaat vol goede moed hiermee aan de slag en komt vervolgens zichzelf tegen, als blijkt dat de vetvertering en/of eiwitvertering allesbehalve soepel verloopt.

Quote:
Ik heb intussen ontdekt dat dit lymfeklieren zijn. Kan je die ook eten? Zijn die specifiek gezond? Of kan je ze beter vermijden omdat het schadelijke stoffen bevat?


Je kent de inheemse logica inmiddels: heb je een leverprobleem, eet dan lever; heb je een nierprobleem, eet dan nieren; heb je een bijnierprobleem, eet dan bijnieren; heb je een schildklierprobleem, eet dan schildklier; enzovoort. Heb je een lymfeprobleem, eet dan lymfklieren! Als er sprake is van een gezond dier heb je niets te vrezen m.b.t. de consumptie van welk orgaan dan ook!

Quote:
Heeft Weston Price ooit bij natuurvolkeren opgemerkt dat ze daar iets van wisten of iets mee deden?


WP beschrijft niet de consumptie van lymfklieren in zijn boek, maar laat dit je niet weerhouden om ze te eten. Je kunt nl. ook PREVENTIEF lever, niertjes, bijnieren, schildklier, lymfklier, etc. eten!

Mike

 
Ik eet vanavond heerlijk biologische kalfslever met spekjes, sjalotten, knoflook en tijm.

Waarschijnlijk heb ik ook lever nodig op dit moment, want ik eet het vaak, heb er behoefte aan merk ik.

Mijn menstruatie duurt al 12 dagen. Wellicht heeft dat iets met mijn behoefte aan lever te maken?

Ik maak me daar overigens wel een beetje zorgen over.

 
Het kan ook te maken hebben met loslaten. Menstruatie is een ontgiftingsproces. Wellicht is je lever overtollig ijzer aan het lozen dat daar opgestapeld zat en druk bezig was je lever te vergiftigen.

Mike

 
Mijn ijzergehalte in het bloed was wel wat aan de hoge kant, kan ik dan toch gewoon lever eten?

Ik zit overigens volgens bloedonderzoek nog niet in de overgang, dus daar kan het niet aan liggen.

Het is overigens heel donkerrood bloed dat ik menstrueer.

 
Kan dus heel erg rijk aan ijzer, maar kan ook bijzonder vervuild zijn, aangezien je bloed een helderrode kersenkleur hoort te hebben. Als je je lever wilt helen, moet je lever eten. Ik zou me geen zorgen maken om het ijzer in lever.

Mike

 
Boschje, ik las een keer bij dr. Mercola dat hij mensen met te veel ijzer in het bloed aanraadt bloed te gaan doneren bij de bloedbank, maar jij lost het dus op met je langdurige menstruatie. Heel goed dus!

 
Lever is lekker om rauw te eten. Eerst een half uurtje in citroensap weken en daarna in stukjes snijden en wat kimchi of atjar (allemaal zelf gemaakt uiteraard) toevoegen en smullen maar. Mijn kinderen willen het alleen rauw eten (ik ook trouwens).

 
@GeneA

heeft het nog een specifieke smaak ofzo, kan je het beschrijven? Of is de citroenzuur en de atjar al erg aanwezig? Heb je nog andere tips qua combi's? Zit er trouwens nog een 'extra risico' om rauwe lever te eten, niet dat ik weer een rare ontgiftings reactie krijg of kan gaan plaatsvinden ;) Dan eet ik namelijk eerst niet zoveel :)

Ik ben ook wel benieuwd om lever te gaan proberen, denk dat ik maar is een keer met mijn moeder langs die slagerij ga in purmerend.

 
Caveman86, 1 woord: heerlijk. Maar ja, smaak is relatief.

Als het om rauw vlees/vis eten gaat, heb ik altijd van jongs af geleerd om het eerst in een zure mengsel te marineren dan krijg je nl. geen last van parasieten. En als je je zorgen maakt om afwezige risico's, dan kun je het altijd koken of eerst een paar weken invriezen. Maar lever koken doe ik niet omdat, naar mijn mening, het fijn en delicaat is. Het is zacht en zoet en het smelt gewoon in je tong (net als boter) wanneer je het eet.

Lever en spek salade in een sausje van verse kokosmelk is ook een lekkernij. Experimenteren met wat je lekker vindt is altijd goed.

Liver makes you live, zeg ik altijd tegen mijn kinderen.

 
Ik ben hier toevallig op een site waar 'vergeten recepten' worden meegedeeld, een Nederlands recept tegengekomen uit de vijftiende eeuw waar schelvislever in verwerkt zit.

De gezondste appelmoes ter wereld (bijgerecht)

Een Nederlands recept uit de vijftiende eeuw

Ingrediëntenlijst:

500 gram zure appels

50 gram gemalen amandelen

½ theelepel saffraan, gekneusd in warm water

½ theelepel samen van gember en kaneelpoeder (1:1)

1 deciliter water

1 blikje schelvislever (uitlekgewicht ong. 70 gram)

gember en kaneelpoeder om te bestrooien

Voorbereiding:

Schil de appels, ontdoe ze van hun klokhuis, en snijd ze in stukken.

Laat de schelvislever uitlekken. Als de visselever in eigen olie is ingemaakt en je prijs stelt op de omega-s vetzuren, kun je de olie ook in de appelmoes verwerken, al staat dat niet in het recept. De vissmaak zal wel iets geprononceerder uitvallen.

Bereiding:

Doe appels, gemalen amandelen, saffraan en water in een kookpannetje, laat twintig minuten koken.

Doe na die twintig minuten de schelvislever erbij, en pureer de appelmoes (staafmixer, blender, passe-vite).

Serveren:

Lauwwarm is lekker, koud ook.


 
Ik heb nog nooit van schelvislever gehoord, maar het klinkt als een heel bijzonder recept.

 
Ik heb het zeker ook nog nooit geproefd, maar op een forum gelezen dat het erg lekker is op een toastje of geroosterd brood, een soort delicatesse. Sommigen beweren dat ook al staat er 'schelvislever' op een blikje, het eigenlijk gewoon kabeljauwlever is.

Ze verkopen blikjes schelvislever in de supermarkt. Die van het merk Imperial zijn blijkbaar wel gesteriliseerd, jammer. Maar ik denk dat je het in de meeste viswinkels ook wel kunt krijgen. Een goedkopere manier om levertraan binnen te krijgen?

Degenen die nooit schelvislever geproefd hebben, kunnen zich moeilijk indenken dat het hier om een zeer gewaardeerde, pure delicatesse gaat. Deze Deense specialiteit is een ontdekking waard. De lever wordt uit de uiterst verse schelvis gehaald, onmiddellijk schoongemaakt en lichtjes gerookt. Ingeblikt met weinig zout, laat deze fijne lever de olie los bij het steriliseren. Hierdoor blijft de delicate smaak en de uiterst zachte textuur bewaard.

Eenmaal geproefd kun je niet meer zonder. En de bereidingsmogelijkheden zijn legio. Als zakouski of hors d’oeuvre, op een toast, in een witlofblad of als vulling van een Parijse champignon.


 
Net een blikje schelvislever gegeten van het merk Deepblue met MSC-keurmerk, wild gevangen. Stond al maanden in de kast omdat ik er erg tegen op zag om er aan te beginnen. Maar tot mijn verbazing was het erg lekker (op een snee geroosterde desembrood met een dikke laag roomboter) Je proeft geen leversmaak en het smelt op je tong. Voor wie durft.....!

 
hoi Marianu,

ik heb onlangs ook voor de eerste keer schelvislever van Imperial geproefd. Ik vond het ook erg lekker, ondanks het er uitziet als kitkat, haha. Ik zal het zeker nog kopen, want dit soort lever smaakt alleszins veel beter dan levers van landdieren (tenzij in paté verwerkt).

Kan me nu ook voorstellen dat gemengd met die appelmoes en amandelen volgens het Middeleeuws recept wel lekker kan zijn.

 
Ik had laatst eens een maf idee. De lever heeft een uniek vermogen om te regenereren. Als je lever voor de helft is afgestorven, kan de lever weer tot een volledig formaat aangroeien wanneer je wel gezond leeft en dus geen alcoholist of iets bent.

Met dit is gedachte zou je dus ook de helft van je lever operatief kunnen laten verwijderen, want deze groeit toch weer aan. Dan kan je eens een stukje 'eigen lever' proeven! :mrgreen:

Ik zal komende week eens een doorverwijzing bij de huisarts gaan vragen... :p

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.677
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan