Lekkere leverrecepten

Hm DenniS, laat ons dan weten hoe het smaakt he! :? :lol:

Voor diegenen die het toch liever op dierlijke leverrecepten houden, heb ik er nog ééntje gevonden uit een Middeleeuws kookboek (hetzelfde als die van de schelvislever met appelmoes):

Witte worst

Neem lever van baars, zalm en andere zeevis, goed gekookt en fijngehakt. Neem vervolgens specerijen en kruiden naar smaak. Neem een deeglap van vier vingers lang en doe daar de vulling in. Neem de twee zijden bij elkaar, bevestig ze goed en maak het rond (?). Steek houten pinnen erdoor en laat in water koken. Laat het dan afkoelen en braad het op het rooster. Bedruip met het vet van vis, zeevis of [gebruik] ander [vet].

roudet - Misschien verschrijving voor rondet. De twee uiteinden van de worst worden aan elkaar gebonden, net als bij rookworst.


 
Ik heb vandaag de schelvislever eens geprobeerd, smaakt niet slecht. Volgens de verpakking is het 99% lever en 1% zout. De lever zou in zijn eigen olie zitten. Er zit veel olie in zo'n blikje en ik vraag me af of die vrij neutraalsmakende olie wel ongeraffineerd is. En hoezo in z'n eigen olie, zo vet is een lever toch helemaal niet of zou het schelvisolie betreffen? En zo vet is schelvis toch ook niet. In het boek 'Feiten over vetten', staat schelvis benoemd bij de vetarme vis...

Eten jullie de olie bij de lever ook op? Ik tot vooralsnog niet in ieder geval.

 
Ik krijg de schelvislever niet weg, vind het absoluut onsmakelijk spul. De olie heb ik overigens ook afgegoten.

 
@DenniS

het lijkt misschien meer olie omdat al het vet zich heeft losgemaakt van de lever tijdens het steriliseren?

@Boschje,

jammer dat je het niet bevalt, ik vond het nochtans erg lekker!

 
Onlangs kregen we voor een prikkie een aantal runderlevers, maar aangezien deze een stuk 'wranger' en heftiger smaken dan bv kippenlevers die er mits goed bereid zonder problemen ingaan heb ik een recept geprobeerd voor het maken van pate, of eigenlijk is het leverworst.

Het gaat om de volgende ingrediënten:

- lever (500gram)

- gehakt (500gram)

- boter (250gram)

- pakje gerookte spekjes

- 3 uien

- zout en peper

- laurierbladeren.

- eventueel groene kruiden (ik heb wat marjolein toegevoegd en oregano en wat tijm)

Je gooit alles in de keukenmachine en maakt er een gladde massa van, of grof als je dat liever hebt. Dit alles doe je in een schaal (rond glazen schaal met deksel) en zet het ongeveer 2 uur in de over op 150 graden(hetelucht).

Ik had van alles wat minder, doch wel in de verhouding:

lever : gehakt : boter -> 2 : 2 : 1

Ik had dus ongeveer 350 gram lever. Reken de rest maar uit. Komt overigens niet zo precies heb ik wel gemerkt.

Het heeft ongeveer 1 uur en een kwartier tot 1 uur en een half uur in de over gestaan. Wat je ziet is dat het vlees zich gaat samentrekken tot een grote 'bal' waaromheen het vet drijft. Als je het uit de oven haalt ga je er nog een keer met de staafmixer doorheen en giet je het in bakjes om het in het koelkast te laten stollen... en voila je hebt in feite dan leverworst. Iets wat de kinderen zelfs lusten.

Vergeet niet de laurierbladeren eruit te halen zoals ik deed zodat ik deze er ook doorheen gepureerd heb :) Kan geen kwaad dacht ik zo...

 
Ik heb vandaag een bloedworst van de biologische boerderij gegeten. Deze was werkelijk om te smullen!

Sengersbroek Bonte Bentheimer Bloedworst

Ingredienten: Varkensvlees, varkensvet, varkenslever, varkensbloed, zeezout, boekweit, rogge, kruidnagel, kaneel, antioxidant, foelie, zwarte peper.

 
Ik had laatst geitenlever in de hakmolen gedaan tezamen met voorgekookte rode biet. Dit heb ik met wat peper, zout en ketjap in de pan gebakken. Was erg smakelijk!

 
Ik heb gisteren een halve kilo lever uit de vriezer gehaald. Ik wilde wel wat rauw eten had ik bedacht, maar wat te doen met de rest? Vannacht in bed bedacht dat ik de lever wilde frituren. Geen idee waar ik dat vandaan haalde. Vanmorgen wilde ik wel leverkoekjes bakken. Hoe krijg je t verzonnen... Ik google op en jawel hoor, veel recepten te vinden voor leverkoekjes voor honden! En 1 recept voor afrikaanse leverkoekjes.

Ik heb het volgende gedaan:

600 gram lever pureren, 3 eieren erbij voegen, half blok kokos (had ik nog liggen), peper, zout, tuinkruiden en een halve theelepel bica. Alles door elkaar mixen. Wokpan met flink kokosolie (genoeg om in te frituren zeg maar) en met een juslepel de lever erin laten glijden en bakken maar. Koekjes omdraaien en gaar bakken.

Warm in ieder geval erg lekker! Koud ga ik later nog uitproberen. Ik hoop dat ze koud ook lekker zijn, want na 3 van deze koekjes zat ik echt wel vol. Heb dus nog een heleboel over die ik wil invriezen. Weer een hele handige om mee te nemen als lunch!

Ik laat nog weten hoe ik ze koud vindt smaken.

Ik heb een hele simpele versie gemaakt. Volgens mij ook erg lekker met ui, spekjes, champigons ofzo.

De eerste hap vond ik naar lever smaken, daarna niet meer.

 
Bij het bakken wordt er veel olie/vet opgenomen door de koekjes. Ik was begonnen met kokosolie, maar de laatste zes heb ik gebakken in de reuzel. Ik vind het een groot smaakverschil. Die in de kokosoliemsmaken echt naar kokos, ik vindt in de reuzel gebakken lekkerder. Koud met creme fraiche, errug lekker!

 
In combinatie met de kokos misschien ook wel lekker met curry kruiden als komijn, peper en koriander. Ik drink nog steeds vaak mijn gefermenteerde rauwe leversmoothie. Echt lekker vind ik het niet maar ik krijg het prima weg.

 
Ik krijg geen gerechten te zien maar zag dat er de keuze snel bij staat.

Nou,dan maar mijn snel gerecht...beetje sla,100 gr tonijn(bijv.)blikje schelvislever en halve avocado,zout en peper en smullen maar.

ad

 
Ik had nog een pak rode bieten open en dit met een uitje en lever (in blokjes) gebakken. Het sappige van de rode biet combineert goed met het droge van de lever. Ik had weinig zin om uitgebreid te koken. Ik heb peper, zout en curry meegebakken en dat leverde een lekker gerecht op.

 
Vandaag: kippenlever met uien, bloemkool, knoflook, courgette, champignons. Gebakken in half rode palmolie, half kokosolie en gekruid met 4-seizoenenpeper en KKZ. Yumie :)

Bloemkool had ik van te voren gekookt samen met wat rijst.

 
Ik heb pas nog eens wat nieuws geprobeerd met een blikje kabeljauwlever.

Lever broodsalade

Ingrediënten:

1 ei (op kamertemperatuur!)
1 tl mosterd
1 blikje kabeljauwlever
groente en kruiden naar keuze


Werkwijze:

Scheid het eiwit van de dooier.
Roer de dooier met de mosterd door elkaar.
Open het blikje kabeljauwlever en druppel een beetje olie bij de dooier.
Roer totdat de olie is opgenomen door de dooier.
Doe steeds beetje voor beetje wat nieuwe olie erbij en roer per keer totdat deze is opgelost.
Je kunt met extra vierge olijfolie nog wat extra olie toevoegen als je wilt.
Deze roer je er ook doorheen.

In feite heb je nu een soort mayonaise gemaakt die de basis vormt voor de broodsalade. Hier kan je van alles aan toevoegen: fijn gesneden of geraspte groente, kikkererwten, kruiden en specerijen. Wat je ook kunt doen is het eiwit dat je over houdt bakken en in reepjes toevoegen. Ik had gekookte rode bieten en dille toegevoegd, want die had ik nog staan.
 
Ik had een hele tijd geleden een keer een blikje kabeljauwlever gekocht, maar het heeft hier maanden gelegen voor ik het durfde op te eten. Deze week eindelijk door een salade gedaan, is het enorm lekker. Gelijk een nieuw blikje gekocht en deze week verdeeld over 4 dagen 2 blikjes gegeten. Ik vond het zonde de olie zo weg te gooien, die heb ik net door een ei gemixt, gebakken en door de salade gehusseld. Nu vroeg ik mij af of dat wel verstandig was. Het verhitten van de olie, zorgt dat niet voor enorm verlies van vitaminen? Daarnaast, heb ik mezelf niet een overdosis gegeven aan vitamine D en A?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.322
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan