last van de hitte

Rapunzel

New member
Wie van jullie heeft er nog meer last van de hitte? Ik was afgelopen dinsdag al compleet niet goed geworden na een autorit van anderhalf uur (flauwvallerig, hartkloppingen, extreem zweten, beetje misselijk, angstig) en ik kan niet zeggen dat het vandaag veel beter is. Is het misschien ook een bloedsuikerprobleem? Volgens mij eet ik te weinig maar het probleem is dat ik a) weinig trek heb met dit weer en b) niet lekker ben, dus dan lust je ook niks. Ook ben ik vandaag al 3x naar de wc geweest en dat is voor mij echt niet normaal... Ik loop dus zo'n beetje leeg. Ik zal blij zijn als het weer wat koeler wordt!

 
Ik heb een theorie. De hitte doet je lichaamstemperatuur stijgen, waardoor je lichaamsvloeistoffen sneller circuleren. Hierdoor ga je extreem snel en heftig ontgiften, een proces dat alleen d.m.v. voldoende warmte mogelijk is (normaal mogelijk gemaakt door zuurstof, maar daaraan heb je een gebrek). De zon doet nu dus wat je lichaam normaal zou moeten doen op basis van zijn eigen lichaamstemperatuur. Conclusie: je bent een 'slow oxydizer'.

Mike

 
Dus ik zit hier als een tierelier te ont- giffen? Da's niet verkeerd natuurlijk... Maar ik wou wel dat ik me er wat lekkerder bij voelde. Ik moest me vanmorgen zowat vasthouden aan de tafelrand, anders viel ik om. Je weet nog dat akkefietje dat ik ooit gehad heb na het eten van iets van de Chinees? Toen ben ik flauwgevallen en moest daarna leeglopen op de wc. De dokter zei dat er veel bloed naar mijn darm was gegaan en dat daardoor de hersenen even uitgevallen waren. Dat gevoel is het weer. En inderdaad, ik kan dan ook naar de wc.

 
Ik heb dit jaar ook meer last van de hitte, bijna niet uit te houden die hitte! Door de jaren heen kan ik steeds minder goed tegen hitte. Vroeger had ik er totaal geen problemen mee en kon ik beter tegen hitte dan vele anderen. Het ontgiften verhaal is wel een positieve manier om het te zien. Moet er dus blij mee zijn.

Slow Oxidizer, dat verklaart veel Mike. Dat komt dan goed overeen met het hitte verhaal. We kunnen elkaar dus weer een hand geven Rapunzel! Haha.

 
Hierbij mijn hand Louise! Haha.... Ik vraag me ook af hoe Boschje het maakt dan. Want ook zij heeft veel overeenkomsten met mij. Ik vind jouw verhaal ondanks alles toch wel prettig om te horen (sorry!) Want ik dacht nog bij mezelf: Ben ik nou na al die jaren gezonde voeding nog steeds geen steek opgeschoten?

 
Fijn om te weten dat anderen dit ook ervaren! Het ontgiften verhaal is voor mij ook prettig om te horen. Stress en hitte is al helemaal een slechte combi nu. Moet duidelijk een stapje terug doen nu.

 
Ik voel me zelf uitstekend met het warme weer. Heb ik altijd al gehad. Bij kou krijg ik heel snel koude handen en voeten en voel ik me sneller ziekjes. Ik denk ook dat het maar net is hoe je in elkaar zit. Misschien dat conditie ook een rol speelt, want je hart heeft het wel zwaarder te verduren met warm weer. Altijd genoeg (water) blijven drinken, eventueel aangevuld met wat Keltisch Zeezout.

 
Het gaat om water, zuurstof en mineralen, de basis van alle leven. Je ziet bij warm weer ook vissen meer naar het wateroppervlak komen omdat het water minder zuurstofrijk is. Warmte onttrekt zuurstof, vocht en mineralen (zout) aan het lichaam. Wie hieraan een gebrek had, heeft daar dus nu meer last van.

De verhoogde lichaamstemperatuur die de zon teweegbrengt zorgt voor ontgifting (zomergriepjes) bij de een en de ander voelt zich juist geweldig, omdat hij/zij nu eindelijk niet meer zo kouwelijk is. Dit heeft te maken met een verhoogde circulatie van bloed en lymfevloeistof, die de een doet ontgiften en de ander meer energie door verhoogde doorstroming geeft.

Goedkope en effectieve remedies tegen de hitte:

Zoek een verkoelende, zuurstofrijke omgeving op, nl. het bos.

Drink voldoende water, liefst met een beetje Keltisch zeezout.

Eet (of drink) voldoende zout.

Mike

 
Nog een vraagje: de hele dag door zit ik tegen heug en meug dingen te eten terwijl ik eigenlijk totaal geen trek heb. Is dit toch goed? Of moet ik luisteren naar mijn lichaam en gewoon meer drinken (met zout)?

 
Ik ben niet zo helder in mijn hoofd en voel me fysiek minder sterk door de hitte. Ik merk trouwens dat mijn katten minder eten deze dagen, dus ik neem aan dat het toch de natuurlijke reactie is op de warmte.

 
@Rapunzel Door de hitte hoeft je lichaam zichzelf niet warm te houden. Daarom heb je veel minder eten nodig dan normaal. Ik zou wat lichte dingen eten zoals een salade voor vocht en mineralen aanvulling. Je lichaam geeft zelf aan wat het nodig heeft!

 
Een salade.... kon ik die maar verteren.... :mrgreen:

Maar ik mag niet mopperen: een beetje rauwe witlof, een 3-tal blaadjes sla, wat radijsjes en een stukje komkommer gaan al. Ik vind het verder wel een positief bericht!

 
Een komkommer is ook heel gezond. Het alkaliseert je lichaam en vult de mineralen ook weer aan. David Wolfe noemt het ook in zijn boek Eating for Beauty een goede ontgifter...

 
Aaaaaaaagggghhh! Nog meer ontgifting, flauwvallerigheid en hartkloppingen! :mrgreen:

Olijven gaan trouwens ook.

 
Dit jaar heb ik er voor het eerst ook veel last van. Een paar weken geleden heb ik zelfs iets gezegd waarvan iedereen die mij kent opkeek. Ik zei dat het voordeel van vrieskou is dat de lucht zo lekker fris is. Het is koud en daar kan ik ook totaal niet tegen, maar het is tenminste heerlijk frisse lucht.

Dat merk ik nu dus heel erg. Zodra ik binnen (vooral in bus of trein) zit, word ik bijna niet goed van de "ik-zou-het-bijna-verstikte" lucht noemen. Buiten is het overigens niet overal beter.

Ik heb ook vrij veel last van duizeligheid, maar ook van mijn bijnieren in het algemeen. Als ik 's middags kan liggen, doe ik dat. Daarentegen heb ik voor de rest wel weer veel energie. Het lijkt er dus op dat mijn schildklier eindelijk energie heeft om mijn lijf aan de gang te krijgen, maar ook te gaan ontgiften. Dat merk ik bijvoorbeeld ook aan mijn huid. Per saldo schiet ik overigens nu niet direct iets met deze temperatuur op, maar toch. Elk beetje ontgiften helpt ;)

Overigens ga ik aankomend weekend mijn lijf een handje helpen met ontgiften: dan ga ik een leverreiniging doen.

 
Dus flauwvallerigheid (duizeligheid) komt van de bijnieren? Heb jij ook last van hartkloppingen Pinklady? Dapper van je om toch die leverreiniging te gaan doen!

 
Die leverreiniging heb ik na mijn eerste keer zó vaak uitgesteld, dit weekend heb ik echt alle voorzorgsmaatregelen genomen om het niet nog een keer te gaan uitstellen. En als het weer een kotsnacht zoals die ene keer wordt.... So be it, dan maar even een keertje.

Hartkloppingen heb ik niet als zodanig, maar als ik ga liggen, merk ik heel goed dat mijn hartslag vrij hoog is voor rustig staan. Als ik echt hartkloppingen heb, dan neem ik een sterke verdunning (noem je dat zo?) water met sole: meestal 4 theelepels op een glas water. Bij mij zijn hartkloppingen kennelijk altijd een gevolg van mineralendisbalans.

Dat kan heel goed van de bijnieren komen, net als dat flauwvallen. Sterker nog, duizeligheid/flauwvallen is vaker dan eens een gevolg van relatief natriumtekort: zouttekort dus. Het natrium-kaliumverhaal i.r.t. de bijnieren ken je wel, neem ik aan?

 
Ja ik heb het boek van Wilson! Geen bananen.... Nou was ik wel aan een beetje groenselderij 's morgens, door mijn juice. En dat schijnt ook een bron van kalium te zijn. Bedankt voor de zouttip! Ik ga alles proberen want hoe kom ik anders de zomer door als ik me steeds zo ellendig voel?

 
Goed plan, maar misschien is 4 theelepels in 1x een beetje vee. Anyways, je proeft vanzelf of je dat nodig hebt of niet :)

Trouwens, dat zou zomaar ook nog eens kunnen helpen bij je eetlust: sole schijnt de lever te "ontstoppen". Niet helemaal, maar... volgens mij staat zoiets in het boek van Wilson.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan