kwaliteitsvoeding in de supermarkt

Het ergste is dat dus boeren de kluit hebben belazerd maar dat webwinkels verplicht lid moeten worden van SKAL, deze eis geldt dus niet voor gewone winkels die bio verkopen terwijl we bij dezelfde groothandels inkopen.
 
En als je dat als webwinkel nu niet doet, rust er dan een sanctie op?
 
Uiteraard, weiger je dit dan mag je geen bio meer verkopen, dus ontmoedigen ze de verkoop. Zet je meer om dan 50.000 euro per jaar dan moet je jezelf certificeren en betaal je je blauw ieder jaar.
 
Ik vraag mezelf dus af of onderstaande ook op gaat voor dit verhaal. Want in feite is het dan ook zo dat je verplicht bent een commercieel contract aan te gaan wat gewoon belachelijk is.


https://www.facebook.com/1754325578137505/posts/2375254192711304?s=1851947617&sfns=mo


https://www.telegraaf.nl/nieuws/2086494786/zzp-ers-verzetten-zich-tegen-polisplicht


 
Het ergste is dat dus boeren de kluit hebben belazerd maar dat webwinkels verplicht lid moeten worden van SKAL, deze eis geldt dus niet voor gewone winkels die bio verkopen terwijl we bij dezelfde groothandels inkopen.

Ik ben toch eens gaan spitten in die regels van skal. Maar volgens mij is niet elke webwinkel die verplicht. Als ik kijk naar artikel 28, lid 2 en je voldoet daaraan hoef je volgens mij niet de regels van skal te volgen.



2. De lidstaten kunnen marktdeelnemers die deze producten direct aan de eindconsument of eindgebruiker verkopen, van de toepassing van dit artikel vrijstellen, mits deze marktdeelnemers deze producten niet produceren, bereiden of opslaan op een plaats die geen verband houdt met het verkooppunt, of dergelijke activiteiten niet aan een derde partij hebben uitbesteed.


https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:189:0001:0023:NL:pDF



 
dus Nederland weer roomser dan de paus, hier stellen ze gewone winkels vrij maar mangelen kleine webwinkels. Zet je meer om dan 50 mille aan bio dan helemaal de sjaak.
 
Er staat dat er bedrijven zijn die uitgezonderd kunnen worden van deze regel om lid te moeten zijn. Waarom zouden webwinkels daar geen beroep op kunnen doen?
 
smalec-wyborowy.jpg

Bij Poolse winkels ligt vaak varkensvet (reusel).
Is dat wat? Of beter vermijden?

Ik ben op zoek naar een vet alternatief voor zuivel.
 
Gebruiken jullie wel eens kant en klaar geraspte kaas uit de supermarkt? Op de ingredientenlijst staat ook (niet voor het eerst) AARDAPPELMEEL.
Wat doet aardappelmeel in geraspte kaas?
 
Gebruiken jullie wel eens kant en klaar geraspte kaas uit de supermarkt? Op de ingredientenlijst staat ook (niet voor het eerst) AARDAPPELMEEL.
Wat doet aardappelmeel in geraspte kaas?
Misschien maakt het dan 'mooiere' smeuïge draden bij het smelten? In kant en klare fondue kaas (zelfs in betere fondue pakjes Gruyère en Emmentaler) zit ook vaak zetmeel (in normale Gruyère en Emmentaler niet natuurlijk).

En ook in plakjes kip voor op brood zit vaak zetmeel (en een hoop andere junk).
 
Het vreemde met geraspte kaas is dat je een stuk pure oude kaas gewoon kunt raspen dan heb je geraspte kaas. dus met extra zetmeel erbij moeten ze waarschijnlijk eerst de kaas bewerken. misschien smelten en zetmeel erbij doen? en smaakmakers?
Zelf gebruik ik uitsluitend geitenkaas, voor een recept (koek) moet de kaas smaak hebben, dus minstens oud zijn. Zal straks eens bij de Eko kijken en navragen.
 
Zoals eerder al eens gezegd, hier krijgt een boer 0.20euro/kg voor zijn citroenen, en 100m verder liggen ze in de supermarkt aan 2euro/kg.

Momenteel zijn de olijven blijkbaar aan 1.30euro/kg (wss omdat de opbrengst zo laag is afgelopen jaren) en je hebt ca 5kg nodig voor 1l olie. Want zo een 10j geleden lag de prijs rond 0.40euro/kg
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.634
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan