krachttraining

@ad: Ik heb nu eindelijk dit hele topic gelezen. Er staat ontzettend veel nuttige informatie in waar we zeker mee aan de slag gaan. Bedankt voor de moeite en tijd die je hier in steekt.

Mijn vrouw en ik zijn sinds 6 weken bezig met krachttraining en een beetje cardio.

Ik lees in deze comment jouw verhaal over pyruvaat. Ik gebruik tijdens de training 'boswellia serrata'. Dit distribueert de zuurstof beter en zorgt dat de lactaat sneller wordt afgebroken. Wat is jouw visie hierop? Je zult het niet kennen misschien, maar is het nuttig dit proces te ondersteunen of juist niet?

Verder gebruik ik creatine en aminozuren vlak voor en vlak na het trainen. Wat is jouw visie hierop? Is dat nuttig, gevaarlijk of zinloos?

Jammer dat je niet in de buurt woont. Anders had ik graag eens wat advies van je ingewonnen.

 
Aminozuren is in elk geval niet nodig. Je krijgt meer dan voldoende eiwitten binnen met je Wapf dieet. Kost veel geld, terwijl je hier beter lekker vlees of rauwe melk ban had kunnen kopen.

Creatine kan leuk zijn om eens te proberen. Het zit ook in vlees, al moet je dan wel heel wat kg's vlees eten om aan de creatine te komen die je nu waarschijnlijk tot je neemt.

Als je pas 6 weken bezig bent met krachttraining is het al helemaal niet erg handig om gelijk de meest trendy "super" supplementen te nemen.

Zorg eerst dat je goed weet hoe krachttraining werkt, hoe de oefeningen moeten, etc.

In een later stadium zou je dan creatine kunnen proberen als je dat wilt.

En je weet het hè, altijd door je neus ademen, ook tijdens cardio :wink:

https://www.fatsforum.nl/topic/mondademhalen

 
Quote:
Je krijgt meer dan voldoende eiwitten binnen met je Wapf dieet


Weet jij wat ik eet dan? Eet ik 100% WAPF proof? En zo veel geld kost het niet. Minder dan een kilo biefstuk in ieder geval. En rauwe melk gebruiken we voorlopig al voldoende.

Waarom zou je pas in een later stadium supplementen gebruiken i.p.v. in een begin stadium? Creatine zou juist in een begin stadium de vorderingen moeten vergroten.

Daarnaast heb ik geen behoefte aan spierpijn. Nu niet en ook niet in een later stadium.

Overigens, wat is er 'trendy' aan? Ik wist niet dat het trendy was, daar gebruik ik het ook niet voor. Weet je wat momenteel trendy is? Paleo en WAPF.

 
Ik zou uitkijken met extra creatine. Dit zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn, naast je voeding.

Paleo is trendy aan het worden, maar WAPF? Zover zijn we nog niet!

Mike

 
Mike, ik gebruik de creatine ook enkel vlak voor en vlak na het sporten. En zeker niet teveel dan de aanbevolen dosering.

Zoveel eten wij niet en zeker geen vlees in die hoeveelheden dat ik me zorgen zou gaan maken.

Ik wil zo snel mogelijk voldoende spiermassa kweken om meer vet te kunnen verbranden. Ik wil dus geen body builder zijn, maar voldoende spiermassa kweken om meer vet te kunnen verbranden. Ik heb daar baat bij. En ik heb begrepen dat creatine daarbij kan helpen.

 
Verbrand je vet zonder spieren dan? Waar gaat de energie dan heen van de verbrande vetten? Naar je hersenen?

Spiermassa is dus totaal niet nuttig om vet te verbranden, dat is wat je zegt?

 
Ja, dat is wat ik zeg. De energie van de verbrande vetten gaat naar alle cellen in je lichaam. Ik weet niet meer welk forumlid dit was, maar recentelijk schreef iemand nog dat hij meer spiermassa kreeg puur op basis van de voeding en zonder te trainen.

Mike

 
Dus meer spiermassa is dus niet gelijk aan meer energie verbruiken?

 
Klok en klepel. Je wilt geen bodybuilder zijn, maar voldoende spiermassa kweken om meer vet te kunnen verbranden. De bescheiden hoeveelheid spiermassa die jij wilt aanzetten (je wilt immers geen bodybuilder worden dus we hebben het niet over tientallen kilo's) gaat echter geen dramatische verschillen maken bij het verbranden van vet. Spiermassa an sich verbrandt überhaupt geen vet, het leidt simpelweg tot een hogere calorische behoefte waardoor je in theorie bij het aanzetten van meer spiermassa en het ongewijzigd houden van je dieet een groter calorisch tekort creëert dan in het verleden het geval was, waardoor je indirect meer vet zou kunnen verbranden. In de praktijk gaan mensen echter vaak meer eten bij het stijgen van lichaamsgewicht, juist omdat de calorische behoefte toeneemt.

Wat betreft je aanname dat creatine kan helpen bij het kweken van spiermassa, dit klopt, maar dit wil niet zeggen dat jij het ook nodig hebt in jouw situatie. Creatine vergroot de hoeveelheid creatinefosfaat in de cel waardoor de osmotische druk toeneemt en je spieren meer vocht vasthouden, waardoor je spieren groter zullen lijken. Dit effect verdwijnt wanneer je stopt met creatine. Ook zorgt creatine voor een verhoogde sportprestatie, waardoor je bij krachttraining wellicht een aantal meer herhalingen in een set kunt uitvoeren dan normaal. Omdat jij echter pas 6 weken traint, valt er nog dusdanig eenvoudig en veel progressie te boeken dat het overbodig is. Ik zou er pas mee beginnen wanneer je gevorderd bent en de progressie langzamer gaat. Wat betreft de aminozuren; zonde van je geld, indien je al genoeg eiwitten uit voeding binnenkrijgt.

 
Ah, dus dat is je redenatie! Voor meer spiermassa heb je meer aminozuren nodig en dus meer eiwitten. Dit heeft niet zo veel met vetten te maken. Ik denk dat de reden waarom dit forumlid op basis van het vetrijke WAPF-dieet wel degelijk meer spiermassa aanmaakte is omdat de vetten helpen om eiwitten beter te verteren, waardoor deze efficienter kunnen worden aangewend als bouwstoffen. Ikzelf doe, zoals je weet, totaal niet aan krachtsport, cardio of hardlopen (het enige wat ik doe is wandelen) en ik heb toch meer spier- en botmassa aangemaakt. Dit is magere lichaamsmassa op basis van spieren! Ik eet relatief weinig eiwitten, het merendeel is vet.

Mike

 
@ San,

Ok, het was niet mijn bedoeling om lang schrijven over de bodypump maar het speelt natuurlijk wel een rol in je verhaal.Het gaat dan niet om BP perse maar meer om al die andere activiteiten die in de fitness centra aangeboden worden.Je kunt ze eigenlijk allemaal over een kam scheren wanneer je bedenkt welke uitputting ze kunnen en vaak ook doen veroorzaken.Mijn mening over deze activiteiten heb ik al elders beschreven.

Je geeft zelf aan dat je weet dat de BP de oorzaak was van je burnout.Echt waar? Ik denk dat de oorzaak bij jezelf lag omdat je iets wilde dat eigenlijk niet mogelijk was zonder forceren en dus op lange termijn niet houdbaar. Je schrijft dat je met veel pijn en moeite je taille afgetraind had. Hiermee geef je eigenlijk aan dat je wel gelooft in plaatselijke vetverbranding.Wat je eigenlijk gedaan hebt was jezelf opbranden waardoor je lichaam tijdelijk versneld vet ging verbranden(waarschijnlijk ook vetvrije massa) waardoor je ook rondom je taille omvang verminderde.

Een burnout is ,zoals je zelf weet,niet iets dat met een beetje opletten weer over gaat.Ik schreef zojuist dat je iets wilde dat niet ‘natuurlijk’voor je was en je bent je daar bewust van. Ik vraag me dan wel af waarom je ditzelfde nog steeds wilt nu je nog steeds in de burnout zit.Waarom wil je nu een slankere taille? Door wie wordt je dan meer geaccepteerd of aan welk verwachtingspatroon voldoe je dan? Ik denk dat in deze fase je hier ook over na moet denken. Voor de duidelijkheid ,ik heb het hier over de cosmetische kant van je probleem.

Ik denk dat het herstel van de burnout je prioriteit moet hebben,zodat je weer energieker bent en ook meer van het leven kan genieten en ook voor je kind een gezonde moeder bent.

Je zegt dat je 2 kg. bent aangekomen en dat dit vooral rondom je taille aangezet heeft. Bedenk dat het wel eens meer dan 2 kg kan zijn (vet) omdat je waarschijnlijk ook vetvrije massa verloren hebt als gevolg van de burnout. Het meeste vet heeft zich dus rondom je taille opgeslagen en ik denk dat dit vooral komt door een verstoring van de hormonen veroorzaakt door de burnout.

Uiteindelijk zat je met lage cortisolwaarden waardoor je ook een verstoring had van je bloedsuikerspiegel .Deze kon niet meer stabiel gehouden worden terwijl je insuline spiegel wel altijd verhoogd was als gevolg ‘stress’die je hoe dan ook had/hebt. Hogere insuline waarden blokkeren het vrijmaken van vet en zorgen voor een vetopname ,vooral rondom de taille. Verder zijn in de burnout situatie ook de onderlinge verhoudingen van de geslachtshormonen verstoord.Bv de testosteron aanmaak van je bijnieren zal duidelijk verminderd zijn geweest en deze spelen ook een rol in het aansturen waar vet opgeslagen zal worden.Alles een kwestie van balans.

Ook je vermoeidheid is buiten het gemis aan voldoende cortisol ook te zoeken in het gebrek aan andere energie vrij makende hormonen.

Ik twijfel er niet aan dat je dit allemaal niet al wist,min of meer, maar ik wil je gewoon duidelijk maken dat ook ik niet de werking van het lichaam kan omzeilen en een of ander geheim weet waarmee je toch eerst sterker en energieker kan worden zonder eerst het probleem van de burnout op te lossen.Wanneer dat gebeurd is komt de rest vanzelf en zeker nu je wapf eet bestaat er een grote kans dat je taille omvang iet zal verminderen.Dit door een’plaatselijke vetverbranding’ omdat de regulerende hormonen daarvoor zorgen. Verder kun je dit proces dan helpen door bv aan IF te doen,maar nu echt niet.

Prioriteit heeft het herstel(volledig) en daarom is het belangrijk om anders tegen je lichaam aan te kijken zodat dit niet een stressfactor blijft.Ben je bewust ervan dat je vermoeidheid en gebrek aan kracht een duidelijke oorzaak heeft die je dient te accepteren en werk eraan om dit alles zo goed en snel mogelijk op te lossen.Nu oefeningen gaan doen om te sterker te worden zal je verder van dit doel afbrengen omdat de training vrij intensief moet zijn om een groeiprikkel te kunnen geven. Nu zo gaan eten om je lovehandels te verminderen is geen goed idee.

Bewegen is wel een goed idee en doe dit zoals het uitkomt.Goed voor je gemoed ,bloed en –lymfe doorstroming. Doe dingen die je energie geven,maakt niet uit hoeveel.Wandel veel buiten en geniet ervan dat je kunt wandelen. Ontspanning,meditatie of lichtjes aan yoga doen kan ook helpen.

Accepteer voor nu dat men je helpt met zaken die nu te zwaar voor je zijn.Spaar je kracht voor de momenten dat je alleen iets moet tillen.Zoals jezelf al aangaf ,burnout of niet, het leven gaat door.Maak wel bewuste keuzes.

Misschien had je meer over een of andere training verwacht maar ik wil je bewust maken van het gehele plaatje.En waarschijnlijk wist je alles al.Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom je juist nu de situatie wilde forceren .

Natuurlijk kun je verdere vragen blijven stellen.Ook specifiek over training.

ad

 
Hoi Ad,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik weet niet precies wat ik had verwacht van je antwoord, maar misschien ben ik nog op zoek naar iets waardoor ik kan accepteren dat ik me lichamelijk zwak voel. Ik heb dit vroeger al gehad, tenminste, toen ik in de puberteit kwam (op de basisschool volgens mij niet). Ik kon moeilijk hardlopen, hield het slecht vol. Had een vriendin met een longaandoening, die veel beter kon sporten dan ik, en ook nog eens een betere longinhoud had ondanks haar ziekte! Zij kon alles, ik was de "dikkere" en hobbelde er letterlijk achteraan. Ik moest altijd meer slapen dan anderen, altijd meer bijkomen, etc. (Logisch ook, slechte thuissituatie, heel veel stress, etc.) In 2008 ben ik rigoreus gestopt met roken, in 2009 opnieuw begonnen met sporten. Dat ging goed, mijn vet% zakte, ik viel langzaam maar gestaag af, en werd sterker. Mijn longinhoud ging van 78% naar 92% binnen een jaar, daar was ik als ex-roker trots op! Ik voelde me fantastisch! Toch kon ik ondanks veel sporten lang niet altijd zo goed meekomen als de rest. Kleine dunne meisjes konden veel meer gewicht aan dan ik, ik bleef toch slap in de armen, wat mij erg stoorde. A/d andere kant voelde ik me happy, want ik was mooi slank, en had eindelijk die buik en lovehandles niet meer. In 2010 zijn er veel dingen veranderd, nieuwe relatie, verhuizing, nieuwe baan. In 2011 raakte ik dus overspannen (sportte toen ook fanatiek en was vegetariër), opa overleden, weer een verhuizing, maandenlang reizen van H'veen naar Utrecht voor het werk. Toen was het contract afgelopen, en was ik enorm snel zwanger. Een achtbaan zoals je kunt lezen. Ik voel me dus nu al 3 jaar zwak, en ben het zat. Soms kan ik me gewoon slecht voorstellen dat het goed is om lichamelijk in deze staat te blijven qua spierslapte, maar je hebt gelijk, ik moet eerst herstellen. Intussen de oudere dames maar zwaarder laten tillen dan ik, moeilijk hoor. Dochter is ook een flink gewicht, en toen ik sportte kon ik zoiets gemakkelijk hebben. Maar goed, je punt is me helemaal duidelijk, en ik geef je gelijk: wederom acceptatie. Blijft lastig, maar het is niet anders. Bedankt voor je antwoord.

 
En opnieuw zie je dat het heel ver teruggaat naar jeugdervaringen, maatschappelijke geaccepteerde denkbeelden over 'schoonheid' en 'slankheid' en zelfacceptatie. Ad wijst je feilloos op een herevaluatie van al deze dingen. Zo zie je maar weer: heling omvat veel meer dan het fysieke alleen!

Mike

 
ad, Zoals je hierboven (misschien nog niet) hebt kunnen lezen, doe ik sinds enkele weken ook krachttraining.

Nu is het in sommige sportscholen mogelijk om na de training gebruik te maken van de sauna. In onze sportschool is dat zowel infrarood als de gangbare Finse sauna.

Nu is mijn vraag aan jou, hoe kijk je daar tegenaan? Is dat nuttig of juist niet? Evenals dat het mogelijk is om na de training te douchen en je dus kunt kiezen voor warm of koud(er) douchen. Wat is jou idee daarbij?

 
@ San,

In ben blij om te helpen aan het inzicht dat je de zaken eerst moet accepteren.Dat alleen al verlost je spanning.

Je voelde je gefrustreerd omdat dunnere meisjes sterker waren dan jezelf.Ok,hier een breder perspectief.En voor de duidelijkheid,ik doel hier op je opmerking dat je jezelf altijd slapper voelde dan andere vrouwen/meisjes en niet de slapte in het algemeen als gevolg van uitputting.

Als ik het goed lees was al flink afgevallen door al dat sporten en ik denk dat je ook spiermassa in dit proces hebt verloren.Die andere vrouwen waren waarschijnlijk slanker van zichzelf,natruurlijke bouw.Daarnaast leefde je als vegetarier en dat was ook niet echt bevorderlijk.Dus en jezelf verkeerd vermagerd en het kaarse goed opgebrand aan 2 kanten...dus minder kracht vergeleken met vrouwen die waarschijnlijk niet deze route gevolgd hadden.

Een ander punt is de werking van hefbomen.Je kunt niet zomaar verschillend emensen met elkaar vergelijken qua kracht die een spier kan ontwikkelen.Je kunt wel het uiteindelijke resultaat zien..de gebruikte belasting x keer getild zeg maar.Echter,de lengte van de ledematen en de afstand van de aanhechtingen tov de gewrichten beinvloeden de demonstreerbare kracht.Dus je kunt evt minder kracht demonstreren echter veel meer kracht ontwikkeld hebben in de spieren.Ook een bepaalde 'slimme'techniek kan een vertekend beeld geven. Misschien dat dit je iets opfleurt.Kijk daarom moet je jezelf nooit vergelijken met wie dan ook.Ok,bij sportwedstrijden wel,maar dat is niet het issue.

 
Daar heb je gelijk in, ieder mens is verschillend, en ik moet maar accepteren dat ik door bepaalde gebeurtenissen altijd laag in de energie ben geweest, en misschien ook wel zal blijven. Dat laatste lijkt me vreselijk, maar als ik kijk hoelang het al zo is denk ik dat het wel zo zal blijven, met enige verbetering uiteraard. Die andere dames hadden misschien geen energieprobleem, of hadden sowieso meer kracht, ik weet het niet.

Ik denk dat ik nu wel op mijn natuurlijke gewicht ben. Ik had nl. lange tijd een leverprobleem waardoor ik niet kon afvallen. Ik at niet zo veel, maar ik viel nooit af. Zelfs met fanatiek sporten ging het moeizaam: het vet% ging wel omlaag, maar het gewicht nauwelijks. In de zomer van 2009 ben ik bij een osteopaat beland die mij helemaal heeft behandeld. Gevolg: flinke ontgifting, ook emotioneel. Ben toen in een jaar tijd 10 kg. kwijtgeraakt met gezond maar wel voldoende eten (tenminste, dat was toen mijn definitie van gezondheid), en door te sporten. Het voelde alsof er eindelijk gerechtigheid was: er WAS dus een reden waarom ik niks afviel, mijn lever kon niet ontgiften. Helaas sloeg ik toen door met sporten, vegetarier zijn, en de gebeurtenissen. Afijn, het is nu zoals het is, hopelijk ben ik nu op de weg naar boven. Volgens mij wel een lange weg, maar het was ook een lange weg naar beneden. Nogmaals dank!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.691
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan