krachttraining

Hoi Evan, ik ben nu aan het afbouwen wat betreft met schema's en ga meer op instinct trainen. Door het goede eten krijg ik aandrang om wat te doen, dan is het fijn als je lichaam een soort memorie heeft van vroeger uitgevoerde oefeningen en schema's.

Ik ben kampioen geweest in jujutsu. Verder groot fan geweest van Bruce Lee, vandaar dat ik mezelf Nunchaku geleerd heb, en het is een zeer goede oefening voor oog coördinatie, en voor je schouders en voorarmen. Ook goed voor boven lichaam opwarming.

Verder ga ik wat lichaamstraining nu meer naar ringen werk en lichaamswerk toe. Maar 1 keer in de week til ik wat zwaars, zandzakken dus. Het is geen statisch gewicht, maar een bewegend gewicht zo'n zandzak. 150 kilo lijkt dan 250 kilo etc..

Verder ga ik nu na een training toe die compleet is, dus total body in een half uurtje. Dan kom ik uit op Olympisch lifting of The Snatch en The Clean, met variaties wel uitgevoerd met een zandzak. En met opduwen en squats en pull ups en handstand en ringen werk erbij. En dan een finisher.

Mijn lichaam voelt en wordt zo soepeler en sterker, meer geschikt voor de dagelijkse dingen. Dus instinctief wil ik al anders trainen nu.

 
Hoi Janse,

Jij schreef ,

Prima, maar ik had stiekem een beetje de hoop dat er nu iemand kwam met een ECHT andere kijk op fitness en krachttraining.

Betekend dit dat jouw visie ECHT anders is en dat de mijne daar op zou moeten lijken? Wijk ik dan pas voldoende af van de reguliere benadering?

Ik denk dat voor jou alle training op apparatuur of in een fitnesscentrum hetzelfde is en er binnen die context geen echt andere visie mogelijk is. En omdat ik volgens jou gewoon een variant van het HIT(voor de niet kenners ,dit staat voor high intensity training) volg op apparatuur heb ik dus ook echt geen andere kijk op training vergeleken met een doorsnee trainer met basis opleiding. Ik denk dat ik nu begrijp hoe dit komt. Jij neemt Doug Mc.Guff’s video clip als voorbeeld en zegt dan ‘niets nieuws , gewoon HIT training in superslowmotion’. Dan beoordeel je de persoon in training op wat je ziet terwijl je niet weet wat er zich onderhuids/intern/metabolisch afspeelt. Verder is het zo dat HIT en superslow zeer zeker niet het gangbare zijn en de meeste instructeurs bij lange na niet weten hoe het toe te passen is. Indien correct toegepast is superslow zeer zeker ECHT iets anders dan mainsteam.Wanneer er al superslow getraind wordt onder aanwijzingen van de dooorsnee trainer dan worden de herhalingen gewoon langzaam uitgevoerd om op 10 seconden concentric en eccentric uit te komen(alsof dat het doel is),maar dit is helemaal niet de bedoeling en is eerder het gevolg van iets nadoen zonder het fijne ervan te weten.Het bewegingstempo moet echter het resultaat zijn van een zeer langzame start van de eerste herhaling en dan de beweging vloeiend voort te zetten zonder ook maar een fractie van een seconde de spanning van de spier(en) te verliezen. Ook het omkeer moment dient vloeiend uitgevoerd te worden om wederom geen spanning verloren te laten gaan.Dit ‘gedrag’zal resulteren in een bewegingstempo van 6-12 seconden per concentrische en per eccentrische fase afhankelijk van de gebruikte apparatuur of misschien wel losse gewichten.Door de constante spierspanning moet je steeds meer frisse spiervezels aanspreken en op een bepaald moment moet je echt alles geven om dit tempo vast te kunnen blijven houden,het gaat steeds langzamer.Op dit moment heb je je fast twitch vezels al aangesproken en deze zullen zeer snel vermoeid raken.Je wilt wel sneller bewegen maar het gaat gewoon niet meer tot het moment dat je helemaal niet meer kunt bewegen. Dit moment vergt alle inzet,concentratie, moed etc. en hier gaan de meeste mensen dan ook de fout in door in paniek te raken(letterlijk).Ze hebben in hun hoofd zitten dat er een bepaald aantal herhalingen gemaakt moeten worden en die laatste herhaling zal hoe dan ook gemaakt moeten worden.Om dat op dit punt van vermoeidheid toch nog voor elkaar te krijgen worden er dan allerlei uitwijkbewegingen gemaakt of de adem ingehouden(rare bekken getrokken)en het hele lichaam ingezet. Dit alles om de beweging een klein beetje voort te zetten zodat men in een gunstigere mechanische positie komt en de herhaling toch nog gemaakt kan worden.Maar het gaat helemaal niet om herhalingen maar om speirspanning.Een herhaling is gewoon het resultaat van het feit dat je kracht groter is dan de gekozen weerstand.Op het moment dat de spier dusdanig verzwakt is zodat deze kracht minder is zal de beweging niet meer mogelijk zijn.maar je kunt op dit moment altijd nog blijven aanspannen zodat je stowisseling op hoog niveau door blijft gaan.Iemand die niets van dit proces afweet en op dit punt aangekomen is zal in paniek raken ,hij haalt de herhalingen(?) niet maar ook zijn zenuwstelsel registreert dat er een diepe vermoeidheid is met het onvermogen om te bewegen.Je kunt dan ahw niet meer vechten of vluchten.Op zo’n moment moet je de situatie intellectueel benaderen en niet emotioneel.Je moet begrepen hebben dat het niet om het aantal herhalingen gaat maar puur om spierspanning. En wanneer je alle concentratie legt op deze spierspanning zul je aan de buitenkant (stoïcijns) bijna niet zien hoe hard er gewerkt wordt onderhuids. Daarom zeg jij ’gewoon superslow’. Ook het hyperventileren is een consequentie van de training.Hoe harder er gewerkt wordt hoe meer uitwisseling van gassen noodzakelijk is.Dit moet je dan wel toelaten een niet een valsalva manoeuvre gebruiken.Vraag je doorsnee trainer maar naar valsalva!!Door zo te ademen ben je ook beter in staat om de spierspanning te controleren.

Ik durf te beweren dat deze manier van trainen zeker niet mainstream is en het ook nooit zal worden en dat de doorsnee trainer er niets vanaf weet.Mijn functie als personal instructeur bestaat uit het verstandelijk maken van het proces aan mijn clienten,hem of haar dit laten ervaren middels een specifieke methode voor dat ze met trainen beginnen en ze dan ook laten ervaren welk foutief gedrag ze vertonen wanneer ze vermoeidheid ervaren.Tijdens een training moet ik iedere uitdrukking correct interpreteren en bepalen of dit van betekenis is. Ik sta er niet naast om herhalingen te tellen of ze toe te schreeuwen om vooral door te gaan(ala obese),nee ik moet er voor zorgen dat ze het proces van de training goed doorlopen en dat ze uiteindelijk intrinsiek gemotiveerd worden. Ik moet per individu bepalen hoe dit dan het beste toe te passen zal zijn rekening houdende met de lichamelijke en psychische gesteldheid.Gelukkig heb ik ook nog toevallig een sportmassage/verzorger diploma.Uitzoeken welke frequentie het beste is ,is ook een kunst waar de meeste trainers geen kaas van gegeten hebben.Vandaar dat iedereen geadviseerd wordt om 3-5 per week te komen trainen.Om dit te bewerkstelligen wordt er een heuse mind control toegepast.

Niet alle apparatuur is hier geschikt voor en de meest gangbare merken zijn ronduit shit,daar heb je gelijk in.Ik twijfel er niet aan dat de manier zoals jij traint resultaat oplevert echter wel alleen maar omdat er een moment van overload inzit,net zoals bij iedere productieve methode en niet omdat je ‘oermens gedrag’(?)probeert na te bootsen. Mijn manier van trainen is puur en alleen gericht om het overload moment zo snel en veilig mogelijk te bereiken en alles dat overvloedig is te vermijden. De grootste groep mensen die echt krachttraining nodig hebben zullen nooit zo kunnen trainen zoals jij voorstelt .Ze hebben fysieke klachten of zijn al op hoge leeftijd of helemaal niet atletisch/sportief aangelegd.Ik hanteer het primum non necere principe .Kracht =massa x acceleratie en juist deze acceleratie zorgt voor klachten op langere termijn bv gewrichtslijtage. Jij hebt gelijk wanneer je zegt dat veel mensen ronduit te lui zijn .Bedenk wel hoe belangrijk het is dat het ruwe materiaal om te kunnen bewegen(spieren en stevige botten) voldoende aanwezig is ,wanneer dat zo is dan zal men vanzelf ook actiever worden.

Je visie dat training met apparaten niet juist is omdat het niet overeenkomt met wat de oermens deed vindt ik ongenuanceerd. Zo ook je opmerking over de training/persoon die je op je filmpje zag. Nogmaals , het gaat erom de fysiologie van onze verre voorouders na te bootsen. Hoe efficiënter en veiliger dit gebeurd hoe beter lijkt mij.

Ik heb persoonlijk niets tegen de manier van jou trainen en heb alleen maar bewondering voor iedereen die zijn lichaam functioneel probeert te houden zodat die onafhankelijk blijft.De manier van trainen die ik hanteer geeft echt niet een beter resultaat dan iedere andere methode zolang er een overload moment in zit,dit kun je in ieder fitness centrum observeren.Maar mij gaat het erom om zo min mogelijk tijd eraan te moeten besteden. Jij zegt je tijd niet in een fitness centrum te willen doorbrengen,nou ik wil dus niet meerdere keren per week moeten trainen.Ik train 1x per week 20 minuten en ben dik tevreden met het resultaat.En ook ik heb een taille omvang van 80 cm,niet dat dit aan de training perse ligt maar wil het toch even kwijt.

Je was benieuwd naar het mechanisme dat de spiergroei uiteindelijk bepaald. Dat is de proteine Myostatin dat gemaakt wordt door het GDF-8 gen.Het schijnt dat een mindere werking van dit gen er voor zorgt dat men meer spiermassa heeft.Leuk voor het uiterlijk maar evolutionair gezien niet echt handig.Het kost meer energie en de hitte productie kon wel eens slecht afgevoerd worden.Ook zulke dingen discussieer ik met mijn cliënten zodat ze weten dat er grenzen zijn en dat het slim is om het meest efficiënte en veilige training te volgen om zo kort mogelijk bij die grens te komen(indien gewenst) maar dat het doelloos is om telkens een nieuwe hype te volgen omdat die iets beloofd wat je toch nooit zult bereiken.

Ik denk wel dat we het er over eens zijn dat het gebruik van loopbanden , fietsen etc.in een fitness centrum gek is. Klanten komen met de auto of e-bike naar het centrum en stappen daar dan op de fiets of loopband.Ik zie het iedere dag. Ik zal mij uitdrukkingen hierover voor me houden.

Overigens , jij had het over een man met 80 cm armen.Dit is het gevolg van lokale injecties die ontstekingen veroorzaken waardoor zwelling ontstaat.Compleet achterlijk ,ik heb zo iemand al eens 'live'gezien.Staat gelijk aan Marijke Helwegen d'r gezicht)Ik betwijfel ook op basis van geometrie dat zo’n omvang natuurlijk mogelijk is.De bovenarm zou dan ook heel erg lang moeten zijn (misschien kan je doorsnee trainer je dit uitleggen,grapje :D).

Ben wel benieuwd naar je leeftijd , leefsituatie etc. om misschien te kunnen begrijpen dat je veel activiteit wilt doen door te trainen.

Mike zei,

Ik ben ook meteen heel erg benieuwd of je bekend bent met Paul Chek en, zo ja, wat je van zijn visie op training en voeding (hij spreekt zelfs op Wise Traditions-conferenties) vindt.

Ja daar ben ik bekend mee.Wijze man,maar mbt training deel ik zijn visie niet(helemaal).Hij traint veel atleten en dat is toch eigenlijk een ander soort wezen bij wijze van spreken. Deze mensen doen alles voor hun sport en hebben superieure kenmerken. Ze presteren goed niet dankzij de training maar ondanks de training(tenminste vaak).En dat geeft een vertekend beeld van de effectiviteit van een methode.Verder wordt dat dan weer door anderen in de markt gezet als de beste manier om.IK twijfel echter totaal niet aan de kennis van Paul Chek op het gebied van training in dit geval.Heb me echter ook nooit verder verdiept in hem.

Mike ,is het mogelijk dat ik een eigen wachtwoord aanmaak of gaat dit niet op dit forum?

ad

 
@ Ad,

Ik wil het graag lezen maar wil je de tekst wat aanpassen met wat aparte alinea's en zo?

Ziet er interessant uit maar moeilijk leesbaar zo. Alvast bedankt! :)

 
Ad,
Quote:
Kaasmeisje,

Ik zou alle vrouwen willen aanmoedigen om aan krachttraining te doen want het is gewoon goed voor het menselijk lichaam ongeacht geslacht en vanaf jonge leeftijd tot het einde van je dagen.

Hoe denk je zelf hierover?


Ik heb zelf vroeger body pump gedaan. Ik heb geen idee of dit nu te veel stress voor mijn leven bezorgde maar het was erg gezellig. Met apparaten trainen is niet mogelijk waar ik woon (eiland. Ik heb wel een tijdje thuis aan pilates gedaan, buikspieroefeningen en bepaalde oefeningen die balletdansers doen om hun spieren te versterken. Nu doe ik niks aan krachttraining.

 
@ Kaasmeisje,

Dat je niet op apparatuur kunt trainen is geen belemmering om effectief aan krachttraining te kunnen doen. Goede apparatuur kan een enorm voordeel opleveren maar de meeste apparatuur is gewoon van slechte kwaliteit. Ik bedoel daarmee de mechanische werking (nu even niet belangrijk),dus moet je bedenken hoe je met andere middelen wel een effectieve training kunt krijgen. Deze middelen(ook je eigen lichaam) dienen enkel om belasting over te brengen op de te trainen spieren ,waar het om gaat is dat je leert om je spieren tegen deze weerstand aan te spannen totdat er een diepe lokale vermoeidheid optreedt.

Ik zou in jouw situatie een setje dumbells(waar je de gewichten kunt veranderen) ,een halterstang en een dip/chinning bar aanschaffen. Kijk eens op marktplaats .Ideaal zou het zijn wanneer je van het merk nautilus een omni Multi exercise op de kop kon tikken. Zoek eens op ebay naar nautilus OME. Op dit apparaat kun je bijna je hele lichaam trainen .Zoals ik al aangaf kun je ook je eigen lichaam als tool gebruiken, maar dat vergt enige ervaring(meer en anders de de rest).

De training zelf moet intensief zijn en dat vergt concentratie en kan niet gezellig zijn ,het is geen sociaal gebeuren. Pilates is van origine een therapie toegepast door Joseph Pilates die in de eerste wereldoorlog soldaten hiermee hielp te herstellen en dit later ook deed met ballet danseressen. Er wordt al snel de suggestie gewekt dat je door aan pilates te doen je een slank lichaam met ‘lange’spieren krijgt,net zoals de dansers. Goede ballet dansers hebben een bepaalde lichaamsbouw waardoor ze goede dansers kunnen worden .

Ook wordt er teveel aandacht gelegd op wat nu de'core'heet.Niets anders dan een marketing term om de spieren van de romp te benoemen,en dan vooral de buikspieren.Een spiergroep die overdreven veel aandacht krijgt en daardoor veel te veel getraind wordt(en verkeerd) waardoor deze overbelast geraakt en de wervelkolom overrekt.Plaatselijke vetverbranding bestaat niet en het is idioot om het zien van de buikspieren(in moderne uitdrukking'sixpack')te correleren met fit zijn of erger gezondheid.

Op zich heb ik niets tegen dit soort trainingen maar als vervanging van krachttraining kun je het niet gebruiken. Het heeft wel een trainingseffect maar daarmee is het nog geen effectieve training. Middels fysieke training probeer je een sterke prikkel aan het lichaam te geven met als doel dat het zich aanpast aan de belasting. Hierdoor verbeter je het functioneel vermogen. Functioneel vermogen bestaat uit neuromusculaire efficiëntie,lichaams afmetingen,spierkracht,spieruithouding,cardiovasculaire efficiëntie ,vaardigheden/techniek van bewegen,flexibiliteit . Neuromusculaire efficiëntie en lichaamsafmetingen (skelet) kun je niet trainen en vaardigheden/techniek zijn specifiek voor de bepaalde activiteit die je doet en levert geen bijdrage aan lichaamsopbouw/behoud. Spierkracht/massa/uithouding, cardiovasculaire efficiëntie en flexibiliteit zijn middels fysieke training te verbeteren en algemeen.

Bedenk dat training maar 3 dingen kan doen:

Indien intens genoeg kan het een prikkel geven aan het lichaam geven om zich aan te passen(adaptatie)

Het kan deze aanpassing verhinderen wanneer de training te vaak uitgevoerd wordt,te weinig herstel

Het kan een blessure veroorzaken.

Het is echter het lichaam zelf dat de aanpassing uitvoert mits de training intens genoeg is, het voldoende hersteltijd krijgt en niet kapot gemaakt wordt tijdens de training(of op langere termijn).

Of de bodypump in het verleden voor een burnout heeft gezorgd is moeilijk te zeggen. Maar het is wel zo dat juist met dit soort goepslessen iedereen opgezweept wordt om maar door te gaan en vooral vaak deel te nemen.Daarnaast is het een vorm van training die niet overeenstemt met rationele trainingsprincipes .

Als je een beetje de geschiedenis van de groepslessen volgt dan zie je dat er steeds meer gebruik gemaakt is gaan worden van een of andere vorm van weerstand in zo’n les. Waarom dan niet meteen met krachttraining beginnen en de rest vergeten?

Misschien was het inderdaad gezellig en speelde de muziek hier ook een rol in,maar vraag je eens af wat er nu precies gezellig aan was. Misschien wel een factor die je buiten deze les om ook kon opzoeken.

Zelf vindt ik het ook schrikbarend om te horen hoe hard de muziek staat tijdens groepslessen .Menig werkgever zou bij zoveel decibel in de problemen geraken. Het schijnt zo te zijn dat alles saai is wanneer er geen muziek bij te horen is .Ik vindt het alleen maar afleidend tijdens een training.

Ik wil nog eens duidelijk benadrukken dat gezondheid en fitness niet continu met elkaar in verhouding blijven staan. Je kunt super fit zijn en behoorlijk ongezond(hij viel zo maar om??).Gezondheid komt voornamelijk door de juiste voeding en ik zou iedereen die een training op wilt nemen adviseren om eerst dit aspect goed onder controle te krijgen.

@ Pike,

Was dit zo beter opgezet? :wink:

ad

 
Ad, hierbij mijn vraag:

wilde gister weer eens een stukje gaan hardlopen, gewoon om een zekere conditie te behouden en had inmiddels al een week of 2,5/ 3 niet meer gelopen. het was een drama, om de 400/500 m moest ik even stoppen omdat ik pijn had in mijn beenspieren en ik het er zwaar mee had. kan dit te maken hebben met suiker/vet verbranding (ik eet nauwelijks koolhydraten meer maar dat ik nog niet goed in de vetverbranding zit)?

 
@Ad: interessant, je stuk over Pilates. Het leek me juist een hele goede training, toen ik het vaak beoefende had ik stukken minder nek en schouderklachten. Later ben ik het met bodypump en spinning gaan combineren, en uiteindelijk heb ik het geschrapt. Ik raakte vooral van bodypump flink uitgeput, maar bleef wel doorgaan. Heeft vast bijgedragen aan mijn burn out in combi met vegetarier zijn en stress. Maar volgens jou is pilates dus niet zo goed? Ben er zondag weer mee begonnen, en flink spierpijn in de lage buikspieren.

 
@eli,

Volgens mij probeert je lichaam je te vertellen dat nu je goed doorslaapt je juist meer rust moet nemen om verder te helen i.p.v. fysiek zeer actief te worden. Dit is een veelgemaakte fout door mensen met bijnieruitputting: zodra ze zich ook maar enigszins beter voelen, hebben ze de neiging om meteen weer over hun grenzen te gaan. Rust, rust, rust is het toverwoord!

Mike

 
Inderdaad Mike, helemaal gelijk. Het probleem bij mij is dat ik zo graag van alles doe, ik heb een enorme creativiteit en wil dat graag omzetten in tastbare zaken. Na een beetje meer energie gekregen te hebben geef ik dan weer plankgas en brandt dan weer af. Het zit in de aard van het beestje, dat is moeilijk te veranderen, het heeft ook ergens iets te maken met goed voor jezelf zijn, in het calvinistische milieu waarin ik ben opgegroeid lag dat niet zo voor de hand (to put is as an understatement...)

 
@ Eli,

Ik ga hierin met mike mee.

'wilde gister weer eens een stukje gaan hardlopen, gewoon om een zekere conditie te behouden en had inmiddels al een week of 2,5/ 3 niet meer gelopen'.

Je zegt een zekere conditie.Dat is iets waar ik binnenkort iets over scchrijf omdat er een misvatting bestaat over wat nu deze betere conditie is en waarom dit alleen met rennen etc.verbeterd kan worden.

Verder geeg je aan dat je prestatie tegenviel.Ook de rede waarom zal ik dan toelichten.

Hoe lang ben je al lowcarb? Ik denk niet dat op deze korte afstand het gebrek aan energie(KH/vetten)beschikbaarhheid het probleem is.

ad

 
@ San,

Ik zeg niet dat pilates niet goed is alleen dat het niet de manier is om een sterke prikkel aan het lichaam te geven zodat het zich opbouwt en daarmee functioneler wordt.Je moet het in de juiste context plaatsen zoals ik het beschreven had.

Bij deze training zijn je ledematen eigenlijk de weerstand er is wel degelijk een trainingseffect.je hebt de training in het verleden als positief ervaren en dat is goed.Maar hoeveel tijd per week heb je eraan besteed? Mijn clienten trainen maximaal 2x per week 20 minuten en zelf train ik maar 1x per week 20 minuten.Het gaat bij mij om efficientie,effectiviteit en veiligheid.

De doelstelling van krachttraining is nogmaals het stimuleren tot de opbouw van spierweefsel en botmassa.Het ruwe materiaal dat we nodig hebben om te bewegen,bewegingen tegen te werken of af te remmen.Ook uithoudingsvermogen zal verbeteren.Alle andere trainingen zijn niet specifiek hierop gericht en geven dus een mix aan resultaat.Wil niet zeggen dat je ze niet moet doen,daar kun je 101 andere redenen voor hebben.

Het feit dat je spierpijn hebt ervaren zegt trouwens niets over de effectiviteit van een training(methode).

ad

 
Ad,

bedankt voor je lange reactie. Ik heb net een wandeling van twee uur gemaakt en besloten om de komende tijd even niks te doen aan krachtsport. Neemt niet weg dat ik je reactie waardeer. Voor mijn gevoel zit ik nog in een opbouwende fase qua voeding en ik vermoed dat ik nog te veel tekorten heb. Ik ben misschien nu twee a drie maanden bezig met het doorvoeren van veranderingen in mijn voeding. Een jaar geleden sprong ik per dag 20 minuten touwtje, liep ik af en toe hard maar dan direct 18 km achter elkaar (op blote voeten over het strand). Ik sla altijd een beetje door. Ik had een gewicht van 57 kilo bij een lengte van 1.73. O en ik deed ook nog de 20 minuted shred van Jillian Michaels (daar ben je vast wel bekend mee). Kortom: een hoop stress voor mijn lichaam.

De komende tijd wil ik het liefst elke dag een wandeling maken van tussen de 1 a 2 uur. En als ik dan wel doorvoed ben zal ik mij eens beter verdiepen in krachttraining.

Ik ben wel benieuwd naar wat je schrijft over condite. Ik heb ooit acht jaar geleden, toen ik voor het eerst naar een sportschool een conditietest gedaan. Ik deed niks aan sport behalve dat ik veel fietste omdat ik geen auto had. Ik moest op een fietsje en een hardloopband met een hartslagmeter. Ik scheen een betere conditie te hebben dan wie dan ook op die sportschool. Ik vraag mij dan ook af of zo'n test wel deugt gezien ik geen topsporter ben alhoewel ik niet snel kapot te krijgen ben.

 
@ Kaasmeisje,

Ik kom er zeker op terug. Verder denk ik dat je nu goed bezig bent.Het is op z'n tijd noodzakelijk om pijn/ongemak aan de kant te schuiven maar het probleem is datwanneer je niet verdomde goed oppast je je dan afleert om naar je lichaam te luisteren.Ik lees dat je dit goed hebt begrepen.De wandelingen.....heerlijk.Het enige goede dat ik van je rennen kan zeggen is dat je op blote voeten liep en op het strand.ook dat verhaaltje conditietest zal ik nog op reageren.

Weet je wat grappig is? Tijdens de lezing van Mike in heerlen gaf hij aan dat hij in het verleden vaker geconfronteerd werd met vragen over een specifieke ziekte,waar hij meestal nog nooit van gehoord had.Hij vertelde alleen maar over gezondheid en hoe die te bereiken is en je daarmee het grootste deel van de ziektes kunt voorkomen/helen .

Jij zegt nu dat ik vast wel bekend ben met een bepaalde trainingsvorm. Nou die ken ik niet en heeeeel veel andere ook niet.Maar ik weet wel wat training is ,wat het kan bewerkstelligen en wat niet.Het lichaam en de werking veranderd niet en dus zullen de principes van een rationele trainingsmethodiek ook niet veranderen.Alles wordt verpakt in hypes en iedereen hoopt dat die ene nieuwe versie nou eens echt resultaat zal brengen.

ad

 
volgens mij ben ik zo rond begin maart begonnen met deze voedingswijze.

op zich zou ik zonder sport wel kunnen leven, maar ergens was ik er wel trots op dat ik zo'n jaar of 2 geleden met gemak een halve marathon kon lopen. m'n conditie was toen ook echt heel goed, met gemak kon ik een avond flink dansen, fietsen was geen probleem, ik had een zekere 'lichtheid'. Nu kost beweging me zoveel moeite en merk ik dat ik weer 'lui' begin te worden wat ik in m'n kinderjaren ook ben geweest, was niet vooruit te branden.

Ik zou gewoon heel graag willen dat ik dat niveau weer terug heb, al kan ik nu ook wel objectief beoordelen dat het zeker wel een (zware) belasting voor me is geweest.

 
Hoi Ad,

Bent u bekend met de "ROM machine" zoja, wat vind u hiervan?

 
@Ad: bedankt voor de uitleg. Ik had opgevat dat je zei dat pilates niet zo goed was omdat het teveel druk op de wervelkolom legt. Ik vind het verder wel een prettige sport, en heb hier verder weinig keuze. Thuis trainen doe ik gewoon niet, heb wel meerdere pogingen gedaan, maar dat werkt echt niet. Bodypump begin ik zeker niet meer aan, hoewel ik daar dus heel mooi strak in het vel van kwam te zitten en ook behoorlijk wat gewicht kon tillen. Merkte ook buiten de sportschool dat ik veel meer kon tillen. Nu voel ik me nogal "slapjes". Helaas begin ik weer aan te komen rond de taille (blijkbaar aanleg voor), ook al eet ik hoofdzakelijk WAPF voeding. Ik weet dat als ik een paar maanden ga bodypumpen dat het zo weer weg is (zit ook nog met extra vet v/d zwangerschap), maar goed, het is alleen maar extra stress voor het lichaam. Heb je verder nog tips wat ik kan doen behalve wandelen en fietsen?

 
Zwemmen is weer niet goed omdat er een hoop troep in het water zit (natuurzwemmen zit er nog even niet in). Overal is wel iets mee, zucht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.047
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan