kombucha

Ik heb jaren geleden wel kombucha gemaakt en wil het graag weer gaan doen. Heb alleen nog een zwam nodig. Kost niets zeg je? Of is dat als je kefir besteld?

Ik denk dat kefir makkelijker is om te maken, maar kombucha is ook niet moeilijk. Ik gebruikte rooibosthee, terwijl anderen zeggen dat groene of zwarte thee beter is. Ik denk dat je elke thee kunt gebruiken.

Ik liet de kombucha soms wat langer dan 14 dagen groeien, maar dan wordt het vocht ook veel zuurder omdat de suikers op raken. Ik deed het ook op zo'n verwarmingsplaatje, laag stroomverbruik, maar wel constante temperatuur.

Een scheutje kombucha mengen met appelsap of iets anders is stevig maar wel lekker. En je krijgt misschien detox verschijnselen (licht in je hoofd, pijntjes, misselijk) maar daarna krijg je er wel energie van.

 
Heb net op marktplaats even nieuwe melkkefir gekocht en gelijk ook eens kombucha besteld. Kost niks en toch wel leuk om eens te proberen.

Zijn er mensen met ervaring met kombucha? Moet het bijv echt met suiker, honing en groene thee? Of zijn er ook andere recepten? Smaakt het een beetje?

 
ik heb het 1 keer gemaakt - precies volgens recept. het was mislukt omdat er te veel fruitvliegjes op af kwamen.... ik zag ze in de moederzwam! eeewwww!

ik vond het een beetje eng om te maken omdat het zo makkelijk besmet kan raken met van alles in de lucht en ik woonde toen in een slecht doorluchte studentenhuis ;) dat is dan weer anders met kefir of zuurkool dat ik goed afsluit. anyway, ik ben wel benieuwd naar je ervaringen! hou ons op de hoogte!

 
@claireelis: Je kunt er wel een doek over spannen. Ik deed er op wat voorhanden was en dat was uit een EHBO doos de mitella in stukjes knippen. Daar zaten voldoende gaatjes in voor zuurstof, maar klein genoeg om ook fruitvliegjes buiten te houden. Ik kreeg hele schone zwammen.

 
Quote:
Ik heb jaren geleden wel kombucha gemaakt en wil het graag weer gaan doen. Heb alleen nog een zwam nodig. Kost niets zeg je?


Kijk even op marktplaats. Heb kefir voor €1.50 en komboucha voor maar €2.50 besteld. De vorige keer heb ik kefir gratis gekregen.

 
Heb net de kombucha binnen gekregen. Wat een grappig ding zeg! Had ook niet verwacht dat ie zo groot zou zijn. Zometeen even flink wat billington suiker en honing geven en dan maar afwachten.. Ben erg benieuwd hoe het gaat smaken.

 
Ja, het ziet er smerig uit en het voelt ook glibberig enz. Ook de restjes slijm in de drank zelf zien er niet uit. Maar het smaakt heel fris/zuur en afhankelijk van de suikers en thee die je gebruikt kun je er best veel mee experimenteren tot je een fijne smaak hebt.

Qua tijd/energie is het jammer dat je 14 dagen moet broeden voor 1 week voorraad. Maar als je meer klonen hebt (elke 14 dagen weer een verdubbeling), kun je snel voor uit.

 
@Janse: mocht je over een tijd een kloon kwijt willen, dan houd ik me aanbevolen ;-)

Je kunt er ook creme van maken voor een masker enz. Mijn wild vlees op de huid werd er kleiner door en door inwendig gebruik ging een vlek op de borst langzaam weg (lever detox waarschijnlijk).

 
Vrysuyver,

Je zult nog ongeveer 14 dagen moeten wachten, maar als het experiment lukt stuur ik het graag naar je op!

Evan

 
Kombucha vind ik echt heerlijk :)

smaakt bij mij sterk naar cava is veel beter als kefir vind ik

 
Ik heb zelf meerdere malen kombucha gemaakt. Ik gebruikte honing, geraffineerde suiker en een mix van groene en zwarte thee. Ik dacht dat zwarte thee wel nodig was voor de stikstof. Ongeraffineerde suiker wordt afgeraden omdat de extra mineralen het proces verstoren dacht ik. De kombucha eet toch de suiker helemaal of grotendeels op. Ja kombucha is een apart mysterieus verschijnsel. Ik vind het best lekker om te drinken. Ik maak ook wel eens ginger ale volgens het recept uit "voedzame tradities". 1/2 ginger ale en 1/2 kombucha is een heerlijk verfrissende drank.

 
Ik heb trouwens nog een complete kweekset voor kombucha te koop. Het is een 25 L bokaal met alle accessoires die je nodig hebt. Dan kun je per keer zeker genoeg maken om de 14 dagen te overbruggen. Al maak je geen 25 L in één keer. Ik vulde de bokaal maar voor 2/3 of zo.

 
Net mijn eerste glaasje kombucha geprobeerd. Echt heel apart, lekker fris en zuur. Vind het wel lekker. Hier ga ik lekker elke dag een paar slokjes van nemen!

@vrysuyver,

De kombucha is bevallen van een gezonde dochter, dus als je nog interesse hebt stuur ik wat naar je op!

 
Rapunzel,

Is het ook niet iets voor jou om eens te proberen??

Dr. Maxim Bing (1928) raadt de kombuchazwam aan als een "zeer effectief middel tegen aderverkalking, jicht en darmproblemen". "Darmtraagheid en de bijbehorende ongemakken kunnen ook snel verholpen worden.

H. Waldeck (1927) vertelt over een apotheker die hij in de eerste wereldoorlog ontmoette in Rusland-Polen in 1915, met wie hij zijn appartement deelde, en voor hem een "Wonderdrankje" brouwde tegen zijn ernstige verstopping.

Prof. Dr. Wilhelm Henneberg (1926) dat er in Rusland een drank werd bereid die gemaakt was m.b.v. een theezwam, genaamd "theekwass", die in die gebieden werd gebruikt als een "middel tegen allerlei ziektes, vooral tegen constipatie".

http://www.kombu.de/holland7.htm

 
Oh, Janse, joh, ik ontvang zeker graag een nieuwe gezonde kleine zwam om te vertroetelen in een badje met heerlijke thee en veel suikers! ;-)

Stuur even een e-mail. Mijn e-mail adres is mijn voornaam @ achternaam en dan een punt tussen de i en de u. Dus geen .nl (zie profiel voor mijn naam).

Bedankt!

Aschwin

 
Quote:
Stuur even een e-mail. Mijn e-mail adres is mijn voornaam @ achternaam en dan een punt tussen de i en de u. Dus geen .nl (zie profiel voor mijn naam).


Ehh, sorry, maar die snap ik niet helemaal. :?

Mike,

Misschien kun jij ons even helpen? Als Aschwin zijn mailadres even naar jou stuurt en jij stuurt hem weer door naar mij?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan