koffie

Ik drink in het weekend vaak een paar bakjes koffie. Weet dat het niet goed is, maar toch doe ik het gewoon :mrgreen:

Nu vroeg ik me af; Wat is nou de allerbeste (minst slechte) koffie die er is? Zijn er bepaalde koffiesoorten die minder caffeine bevatten of soorten waar meer voedingsstoffen en anti-oxidanten in zitten?

 
Janse

ik herken deze 'behoefte' volledig en doe ook met je mee. niet goed maar wel lekker :?

ik drink gewoon senseo maar er is natuurlijk betere koffie

 
Ik lust geen koffie, maar vind het heerlijk ruiken,Dus ik zet graag koffie, redelijk ouderwets, dus filter met koffie en langzaam opgieten. We hebben geen koffiezetapparaat en senseo komt er hier niet in, dat vindt Erik ronduit smerig.

Mijn vader had zelfs nog gewoon koffiebonen en een houten, vierkante koffiemolen, die klem je tussen je knie-en en dan de bonen malen. voor iedere kan koffie versgemalen koffie.

 
Vroeger hadden mijn ouders een kruidenierswinkel. En daarin verkochten ze vers gemalen koffie. Die koffie mocht ik vaak malen.

Heerlijk rook dat altijd.

Ik heb zelf, gelukkig, nooit koffie gedronken, vind het echt smerig.

En Mike heeft afgelopen vrijdag op de kennisavond, na een vraag van iemand, aangegeven waarom koffie niet goed is voor den mensch.

Hieronder een link naar een schrijven van Mike op leefbewust.com over koffie en brood. Misschien bij velen van jullie al bekend maar het is, denk ik, de moeite van het plaatsen waard.

Een deel uit dat schrijven:
Quote:
We grijpen dan naar een stimulerend middel als koffie om de dag te beginnen. Door de dag te beginnen met een verzurende drank die de bloedsuikerspiegel dramatisch opdrijft, creëer je een kunstmatige cyclus waarbij je alleen al met dat ene kopje koffie 's ochtends de toon zet voor de komende tien uur, om maar te zwijgen over de vele koppen koffie die de rest van de dag volgen! Daarnaast is koffie vochtafdrijvend, wat ze in de reguliere media ook beweren. Alle stimulerende middelen onttrekken vocht aan je cellen, die dat vocht juist na een nacht slaap zo hard nodig hebben. Door de hele dag koffie te drinken, droog je dus systematisch uit, jaag je je bloedsuikerspiegel op en verzuur je. Het kan niet slechter.

Of toch wel? Jazeker, want wat doen we vaak nog in de koffie? Juist, dode, oververhitte melk die daardoor eveneens tot een ordinaire suiker verworden is. Of, nog erger, creamer vol met suiker en transvetten. Dit product heeft niet voor niets een andere naam want met melk heeft het werkelijk niets te maken. Daarnaast gooien Nederlanders vaak nog 2 schepjes of klontjes suiker in hun koffie. Of, nog erger, zoetjes die niets meer zijn dan neurotoxines. Al deze stoffen belasten de lever maximaal.


http://www.fonteine.com/mike_donkers.html

 
Je hebt helemaal gelijk, poekie, koffie is slecht. Maarrrrrrrr....Ook heel erg lekker :oops: En af en toe een bakkie moet toch wel kunnen dacht ik. Heb Ron Fonteine volgens mij weleens horen zeggen dat er ook wel voordelen aan zitten. Dacht bepaalde antioxidanten en stofjes die goed waren voor de lever? De nadelen zullen echter veel groter zijn dan de voordelen.

Weet niemand verder of er een koffiesoort is die wat minder slecht voor de gezondheid is?

Mike, kenden natuurvolkeren al koffie? Of is het echt weer zo'n blanke uitvinding??

 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffie

[/quote]arabicabonen hebben een mildere smaak en bevatten ongeveer 70% minder cafeïne dan de robustabonen, die voor een pittigere smaak kunnen zorgen.
Quote:
De arabicabonen moet je dus hebben

 
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sHzdsFiBbFc#at=88
Quote:
NASA -wetenschapper David Noever en zijn collega’s gaven in 1995 spinnen een aantal soorten drugs en observeerden zij hoe de drug de spin beïnvloedde bij het spinnen van een web. Spinnen die speed hadden gekregen werkten harder maar maakten incomplete webben. De spinnen die een kalmerende en hypnotiserende drug hadden gekregen, begonnen met een basisstructuur, maar vielen al snel naar beneden. De spinnen die marihuana kregen toegediend waren te sloom om hun web af te maken. Maar de slechtste webben werden gemaakt door spinnen die cafeïne hadden gekregen.


http://www.welingelichtekringen.nl/idiote-experimenten-met-dieren.html

Of zou het een grapje zijn dit filmpje?

Ja het filmpje misschien wel (vooral op het laatst), maar hier wel linkjes naar de webstructuren per drug: http://thinkorthwim.com/2007/07/04/spiders-on-drugs/

http://cannabis.net/weblife.html

 
Als je koffie drinkt moet je ook koffie proeven. Senseo is slootwater. Ik vind/vond de arabica niet milder smaken dan robusta. Heb nieuwsjaarsdag mijn laatste bak gedronken. Ik zeg niet dat ik het niet meer drink. Het lijkt wel of de chocolademelk de zelfde kick geeft als koffie, misschien ook omdat het bruin is? of ik hou mezelf voor de gek...

 
Tot ik een jaar of 25 was dronk ik geregeld koffie, het lekkerst vond ik nog nescafé met volle melk. Maar van de ene op de andere dag lustte ik het niet meer. En dat is nog steeds zo. Ik ben nu 47.

Eén of twee jaar geleden las ik over een onderzoek dat aangetoond heeft dat koffie goed voor je is. Dus ik nam me voor om elke dag dan maar met een bekertje koffie te beginnen op m'n werk. Maar lang heb ik dat niet gedaan. Het onderzoek ten spijt, ik vond het vies en iets in me zei me dat het helemaal niet gezond is. En sinds ik heb gelezen wat Mike erover schrijft weet ik dat mijn gevoel me niet heeft bedrogen.

De enige keren dat ik koffie drink en er ook van geniet is op vakantie in landen als Oostenrijk en Italië, daar maken ze heerlijke cappuccino en alleen van die en alleen in de vakantie dan kan ik van koffie smullen! :D

 
Dan ben ik hier een geval apart, haha. Ik heb nog nooit in mijn leven koffie gedronken en vind het altijd zo stinken, dus ben ik ook niet van plan om het ooit te nemen :wink:

 
Nee hoor Midori, ik ben 50 en heb ook nog nooit koffie gedronken. Ik vind het overigens wel lekker ruiken, ik zet ook graag koffie...maar iets in mij heeft zich altijd verzet tegen het drinken van koffie.

 
Oh, haha, dan heb ik daar overheen gelezen :wink: .

Dat is denk ik wel een voordeel, dat we niet van een koffieverslaving af hoeven te komen.

 
Senseo is idd vergfelijkbaar met slootwater. Als je het doet doe het dan goed! Bv ILLY met lekkere opgeklopte rauwe melk en beetje honing en kaneel ;-)

 
Of je gaat naar Bagels & Beans in Den-Bosch. Ik was een grootverbruiker van de cappuccino's daar. Ze gebruiken ook biologische melk. In 2008 of 2009 hadden ze volgens het AD de beste cappuccino van Nederland. Ik ben toen nog op tv geweest bij Hart van Nederland als trouwe klant. Nu drink ik er altijd groene thee of muntthee. Eén keer per jaar mag ik nog een bakkie van mezelf: op 31-12. Ik vond het meteen weer heerlijk en dat ene bakkie heeft altijd hetzelfde effect op mij. Ik word meteen positief, zie letterlijk alles weer zitten en krijg allerlei plannen voor de toekomst. Het slaat dus meteen op mijn hersenpan! Ik vind dat geen goed teken dus het blijft maar bij dat ene kopje per jaar.

 
ik ben 46 en heb ook nooit koffie gedronken. Heb het altijd vies gevonden. Bleek ook nog eens later uit een test dat ik een allergie heb voor cafiene. Dus heb ook nooit cola gedronken of gekocht voor mijn kids. Heb een koffie apparaat voor als er bezoek komt.BEn ook blij dat ik in ieder geval niet van die verslaving af hoef te komen. LIjkt me erg lastig.

 
Ik ben ook blij dat ik geen koffie lust... nog nooit gedronken en ik ben het ook niet van plan om te gaan doen.... :) Mijn ouders hoogstens 1-2 kopjes per dag maar dan wel met vers gemalen bonen... weet niet of dat 'iets' beter is ?

 
Koffie is koffie. Of dat nou van vers gemalen bonen is of gemalen uit de supermarkt. Gemalen is gemalen. Toch?

Ik ben 50 en heb ook nooit koffie gedronken. Nou ja, nooit. Een enkele keer stond er een kop koffie voor mijn neus.

En toen kon ik uit beleefdheid niet weigeren. Ik proefde het de hele dag door, niet lekker dus.

Nee hoor, mijn man en ik zijn altijd al echte theeleuten geweest.

En de groene thee, verse kruiden uit de tuin en gedroogde kruiden bij de natuurwinkel vandaan bevallen ons prima.

Heerlijk om de dag mee te beginnen.

 
Grappig..... hier staat dat koffie drinken het kostbare glutathion rooft. En als je een koffieklysma doet dan krijg je juist meer glutathion....

 
Voor wie zich nog afvraagt hoe het zit met koffie:

Koffie is een zeer grote stressfactor. Het lichaam reageert op koffie alsof het een suiker is. In eerste instantie verhoogt het niveau van insuline, om de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Echter de suikerspiegel was helemaal niet gestegen. Het lichaam reageert dan door de productie van adrenaline, die op zijn beurt suikers vrijmaakt uit de lever (uw reserve). Wat rest is adrenaline, hetgeen uw stressniveau verhoogt. Koffie werkt vochtafdrijvend in het lichaam en een tekort aan vocht vermindert de hoeveelheid Tryptofaan in de hersenen. Deze stof is een voorloper van Serotonine die op zijn beurt zorgt voor een gevoel van welbevinden. Het zoutniveau van het lichaam neemt af. Indirect zorgt koffie dus voor een depressief gevoel. Tryptofaan en water zijn uiterst belangrijk voor het in balans houden van veel lichaamssystemen, koffie is een grote vijand.

De angst die voortkomt uit het serotoninetekort veroorzaakt ook andere problemen. Als de omgeving niet veilig aanvoelt, veroorzaakt het zenuwgestel een vecht- of vluchtgedrag. Angst en stress brengen ziekten voort. Angst, stress en ziekten brengen met zich mee, dat iemand zich terugtrekt uit het sociale leven.

Stress zorgt tevens voor een in de war raken van het maag- darmstelsel.

Resultaten van koffie kunnen zijn:

Angst, door een tekort aan Serotonine

Hartkloppingen

Irritatie

Uitputting

Uitgeputte pancreas (in verband met insuline productie)

Uitgeputte bijnieren (adrenaline productie), met als gevolg een burnout

Opgejaagd gevoel

Ruzie

Slecht slapen

Vanwege vermindering van neurotransmitters kunt u ook slechter beslissingen nemen

Afname van het denkvermogen


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan