Vroeger hadden mijn ouders een kruidenierswinkel. En daarin verkochten ze vers gemalen koffie. Die koffie mocht ik vaak malen.
Heerlijk rook dat altijd.
Ik heb zelf, gelukkig, nooit koffie gedronken, vind het echt smerig.
En Mike heeft afgelopen vrijdag op de kennisavond, na een vraag van iemand, aangegeven waarom koffie niet goed is voor den mensch.
Hieronder een link naar een schrijven van Mike op leefbewust.com over koffie en brood. Misschien bij velen van jullie al bekend maar het is, denk ik, de moeite van het plaatsen waard.
Een deel uit dat schrijven:
Quote:
We grijpen dan naar een stimulerend middel als koffie om de dag te beginnen. Door de dag te beginnen met een verzurende drank die de bloedsuikerspiegel dramatisch opdrijft, creëer je een kunstmatige cyclus waarbij je alleen al met dat ene kopje koffie 's ochtends de toon zet voor de komende tien uur, om maar te zwijgen over de vele koppen koffie die de rest van de dag volgen! Daarnaast is koffie vochtafdrijvend, wat ze in de reguliere media ook beweren. Alle stimulerende middelen onttrekken vocht aan je cellen, die dat vocht juist na een nacht slaap zo hard nodig hebben. Door de hele dag koffie te drinken, droog je dus systematisch uit, jaag je je bloedsuikerspiegel op en verzuur je. Het kan niet slechter.
Of toch wel? Jazeker, want wat doen we vaak nog in de koffie? Juist, dode, oververhitte melk die daardoor eveneens tot een ordinaire suiker verworden is. Of, nog erger, creamer vol met suiker en transvetten. Dit product heeft niet voor niets een andere naam want met melk heeft het werkelijk niets te maken. Daarnaast gooien Nederlanders vaak nog 2 schepjes of klontjes suiker in hun koffie. Of, nog erger, zoetjes die niets meer zijn dan neurotoxines. Al deze stoffen belasten de lever maximaal.
http://www.fonteine.com/mike_donkers.html