kerst menu

Dirtsa

New member
Allereerst wil ik iedereen een hele fijne kerst en een nog beter 2012 toewensen, dat er veel liefde, warmte en gezondheid mag komen..

Morgen kerst, al jaren is dit niet zo mijn ding. Heb er als kind zijnde al een hekel aan vanwege de 'beladen' sfeer, alle droevige films, de kaarsjes.. brr krijg er kippevel van. Maar ieder jaar neem ik me weer voor er nuchter in te stappen en het fijn te vinden.

Morgenmiddag naar mijn ouders, we gaan gourmetten.Altijd weer leuk om te zien hoe de anderen bergen e-nummers en al dan niet meer naar binnen werken en hun vleesjes bakken in margarine :(

Ik neem dus een bakje kokosolie/ghee mee om mijn vleesjhes/vis in te bakken. Verder geen sausjes van de tafel, maar een zelfgemaakte mayo of lekker wat olijfolie met azijn en citroen.

Hoe ziet jullie kerst eruit en hoe gaan jullie hiermee om?

 
Ieder jaar heb ik beetje bij beetje mijn afkeer tegen kerst steeds verder los kunnen laten totdat ik nu zo ver ben dat ik er best wel naar uitkijk om met mijn ouders samen te gaan eten. Ik mag koken, dus wat we eten is in ieder geval biologisch, vet en E-nummervrij. Ik heb een hert-rundstoofschotel in de oven staan en een grote pan vol rode kool. Dat is allemaal voor morgen. De bedoeling is om daar nog wat van over te houden voor de vriezer. Verder gaat er morgen een parelhoender de oven in. Waarschijnlijk ga ik morgenochtend nog een chocolademouse maken. Mijn moeder maakt een krabsalade en een brocollisoep, gebakken aardappels en een salade. Ze zijn intussen ook redelijk op de hoogte van het verschil tussen natuurlijke en kunstmatige voeding. Desondanks haal ik bij ieder bezoek wel weer een paar potjes of zakjes uit de kelder of koelkast om te illustreren dat er nog wel wat puntjes op de i te zetten zijn. :)

De tweede kerstdag eet ik bij vegetarische vrienden. Er zal wellicht soja op tafel komen. Ik ga daar niet te moeilijk over doen. Ik zal zelf geen sausjes met E621 op mijn bord schudden, maar als het in een gerecht verwerkt zit waar ook nog wel wat gezonds in zit, dan blijf ik in mijn dankbaarheid voor het feit dat iemand de moeite doet om iets voor mij te koken. In het geval van gourmetten zou ik ook wel mijn eigen ghee of kokosolie meenemen ja.

 
Wij gaan ook gourmetten bij familie....en ik was al van plan een bakje roomboter mee te nemen voor het (verwachte) geval dat ze alleen margarine zullen hebben staan :evil: .

Maar waarom neem jij kokosolie mee Dennis, en geen roomboter? We zijn hier toch zo van de roomboter? :? En het lijkt me ook veel lekkerder dan kokosolie.

En de chocolademousse die je gaat maken. Is die verantwoord? Ik bedoel, zitten er koolhydraten (suiker) in?

Ik heb ook een lekker en simpel toetje ontdekt: slagroom stijf kloppen en als het bijna stijf is een beetje stevia erbij, en daarna een kwartiertje of zo in de vriezer zetten (af en toe even doorroeren). Dan heb je net softijs, heerlijk!! Ik vond softijs vroeger ook zo lekker, vond altijd dat het naar slagroom smaakte, maar het zit natuurlijk vol suiker, nu heb ik een zeer verantwoorde variant :)

 
Vanavond eet ik haas met broccoli en puree van zoete aardappelen. De haas marineert al sinds gisteravond in rode wijn met peper, zout en laurierbladeren. Deze gaat straks lange tijd de oven in, samen met verse cranberries. Yum-yum, heb er nou al zin in!

Mike

 
Wat Kerst betreft sluit ik me bij Ikke aan. Ik heb er niks mee, maar moet zelf soms toch wel een keer ergens heen. In dit geval wordt het mijn oma en daar wordt gevulde kalkoen geserveerd. Aangezien ik geen bio-industrievlees wil, en nog niet eens in eerste plaats voor mezelf, maar wel voor de beestjes, ben ik gelegenheidsvegetariër. Daar komt bij dat ik recentelijk ontdekt heb het echt veel beter te doen zonder zuivel, en wil ik dus ook geen producten die in roomboter gemaakt zijn. Waarschijnlijk wordt Kerst voor mij dus rijst met groente. Maar ach, dat is prima. Morgen kan ik weer zelf koken.

 
Wij slaan hier thuis het ontbijt over (vanwege nog geen honger door een stabiele bloedsuikerspiegel) en gaan over een uurtje aan een kerstbrunch van breekbroodjes van bakker Menno met daarop rijkelijk gesmeerd een mengsel van roomkaas, wilde, gerookte zalm, peper, zout en knoflook. Ik heb het mengsel al gemaakt en dit staat nu in de koelkast. De lepel heb ik afgelikt. Yum-yum!

Mike

 
Eet smakelijk.

Wij hebben gisteren een lever-galreiniging gedaan.

En gaan zo 2 bekers melk tot ons nemen.

Is onze eerste maaltijd vandaag. Doen het maar rustig aan.

Vanavond gaan we bij mijn moeder eten.

Gaan we groenten wokken met een omeletje of een hamburger (biologisch) ernaast met een pluk rauwe zuurkool.

Je ziet het, geen poespas. Hebben we eigenlijk nooit gedaan met kerst.

 
Allereerst wens ik iedereen hartverwarmende feestdagen en een liefdevol 2012.

Ik zit nu aan de..... soep. :oops: Vanmiddag komen hier 6 familieleden gourmetten. Ik heb heerlijke vis van de visboer, zonder toevoegingen. Voor mijn zus en mezelf heb ik ghee mayonaise gemaakt. Een recept van Mark's daily apple wat ik gisteren tegen kwam. Verder maak ik er nog een salade bij. De rest van het gezelschap gaat ook nog aan de Japanse kippensoep, het vlees, de sauzen van Calvé, de ovenfrites en het ijs.

 
Wij gaan steengrillen. En ook ik heb voor mijn gasten geraffineerd voedsel. Omdat ze hier zelf voor kiezen. Men wil niet eten zoals ik eet. Voor mezelf hou ik het puur en sober.

Klinkt goed Rapunzel, die vis en die mayonaise. Fijn dat je dit samen met je zus kunt doen.

Smakelijk eten en een hele fijne dag!

 
@ Pinklady

Hahaha, gelegenheidsvegetariër...

@ Enjoy

Ik zou ghee of kokosolie meenemen schreef ik. Ghee vind ik lekkerder en zit in een handig potje. Veel fijner dan die roomboterwikkels die helemaal zacht worden, zeker naast een warm gourmetstel. Ik noemde ook maar wat op. Het liefste zou ik heel mijn olie- en vet-arsenaal meenemen. Ze zien me al aankomen: sesamolie, pindaolie, olijfolie, zelfgemaakte knoflook/gemberolie, kokosolie, palmolie, varkensreuzel, ganzenvet, rundervet, lamsvet, hertenvet, roomboter, ghee.... "Hallo, ik kom bij jullie gourmetten!" :mrgreen:

De chocolademouse is niet koolhydraatvrij. Ik leef ook niet koolhydraatvrij. Ik heb de koolhydraten die me weinig doen wel een heel eind uit mijn menu geschrapt. Dat zijn de gekookte granen. Ik eet nog wel eens aardappels en wat brood, soms nog eens een stukje fruit, een stukje puurste chocola... Maar met sinterklaas heb ik toch gewoon pepernoten gebakken en vorige week oliebollen. Ik gebruik dan zo verantwoord mogelijke ingrediënten, maar wil mezelf niet alle feestelijkheden ontzeggen. Hoe het volgend jaar is zie ik dan wel weer. Misschien hoeven die pepernoten en oliebollen dan ook wel niet meer. Voor nu zou ik me er niet vrij bij voelen om hier NEE tegen te zeggen. Ik zeg sowieso niet zo graag NEE tegen mijn behoeftes. Ik werk er liever aan om de behoeftes te neutraliseren. Zonder die behoeftes komt er ook geen impuls en geen vraag in mijn hoofd...

Maar die bevroren slagroom klinkt ook wel leuk. Als je daar wat cacao doorheen doet heb je haast ook chocolademouse. Wat softijs betreft zag ik laatst hoe ze dat maken. De klep van de machine gaat open. Er gaat een zak met poeder in en een paar kannen water. That's it. Dat kun je toch geen ijs meer noemen! Het is precies hetzelfde principe als pakjes poedersoep. Dat is ook nooit soep geweest en zal het ook nooit worden ook niet! Ik heb net een klein boekje over collageen van dr. Gabor Lenkei gelezen. Nu snap ik ook waarom traditionele culturen varkenpoten, oren en botten in hun soep meekookten. Mijn definitie van soep begint te verschuiven. Als er geen herkenbare beestendelen in drijven is het geen soep, maar een groentethee of zoiets.

 
Ik heb een kerstbrood gebakken van speltmeel/biologische bloem/roomboter/biol.rozijnen/rauwe melk en eierdooiers/honing ipv suiker. Ik moet zeggen: deze is erg goed gelukt. Ik heb een plakje geproefd, maar meer dan 1 plakje eet ik niet.

Volgende week ga ik knieperkes bakken, van speltmeel/roomboter/water/honing/anijszaad. Dus geen gist.

En ik wil ook nog oliebollen bakken, maar dan in kokosvet. Wat ik her en der heb gelezen moet dit erg lekker zijn. Ook dan maak ik zelf de mix, van speltmeel/bloem/bier/rozijnen/zure appel.

Ik heb voor vandaag kippebouillon gemaakt om mee te nemen naar de familie, en morgen met mijn dochter lunch, met de bouillon/brood van Menno/eigen gebakken kerstbrood/vlees van de feijterhof.

 
Beste mensen mijn kerst dinee bestaat voor mij uit een moot wildezalm en broccolie plus linzen voor afgegaan door heerlijke rundvleessoep.

Tweede kersdag een fasante hen uit de oven plus cranberie en witlof en vooraf rundvleessoep.

Hannes

 
Nou de Eerste Kerstdag zit er weer op.... en ik weet weer waarom ik biologisch eet en waarom ik E-nummers ook alweer wegliet.

Al een tijdje vermoedde ik dat ik niet tegen zuivel kan, maar er blijkt echt niet meer niet gemaakt te zijn voor mijn lijf (en voor andermans lijf misschien ook wel niet). Vlees heb ik laten staan, dus bestond mijn kerstmaaltijd uit witte rijst, snijbonen en rauwkost. Prima dat moet goedgaan, dacht ik. Het was dan wel niet biologisch, maar oké. In ieder geval vroeg ik 's avonds nog even na of er iets door de bonen zat... want ik vond ze toch niet helemaal puur smaken. En ja hoor, een bouillonblokje. Nu dacht ik: dat ene bouillonblokje in die ene niet-biologische maaltijd moet kunnen.

Aan mijn gezicht (huid/teint, stand ogen, vocht vasthouden) kan ik inmiddels zien of ik iets verkeerd gegeten heb. Afgelopen 3 weken heb ik helemaal geen e-nummers, alles biologisch en de afgelopen 2 weken geen zuivel gegeten. Nu keek ik vanmorgen in de spiegel: foute boel. Ik weet genoeg. Of het bouillonblokje of de pesticidegroente en -rijst of de combinatie ervan zijn niet geschikt voor mij.

Vanavond eet ik gewoon weer thuis en kook ik zelf. Wat eten betreft voor mij geen 2e kerstdag, al die poespas interesseert me niet.

 
Net zoals de afgelopen 10.000 jaar hebben wij gegourmet :lol: Wel gezellig en best lekker en helemaal biologisch, maar toch heb ik liever "gewoon" eten. Als toetje iedereen aan de vianetta ijs of zoiets, maar heb even gekeken en er zat gewoon niet 1(!) verantwoord ingredient in. Dit had gewoon echt helemaal niks met eten temaken. Ik heb toen dus als enige lekker een schaaltje yoghurt met een beetje honing genomen. Heerlijk!

 
haha, grappig dat ik dit hier kan delen met jullie..

Mijn eerste kerstdag was vreselijk! Heb er als kind zijnde al een hekel aan, de sfeer maakt me erg deprie. Gister dus eerst thuis gewoon niets gedaan, tot het moment dat ik naar mijn ouders ging.

Ik kwam binnen en meteen was dat gevoel weer terug, voel me dan echt niet fijn en alles kan me gestolen worden.

Vind het ook saai, beetje hangen, tv kijken.. niets voor mij!

Na een poosje daar gezeten te hebben dacht ik: 'ik ben ook harstikke gek!' Omdat zij graag kerst willen vieren moet ik hier gaan zitten 'niets doen' Heb toen besloten na huis te gaan, het was genoeg geweest: kerst 2011..

Vandaag nog dagje niets, misschien nog even op en neer, maar geen verplichtingen.. heerlijk! Wie weet pak ik de kwast en ga nog wat verven :)

 
Op tafel bij de familie, overigens had mijn schoonzusje 2 dagen min of meer in de keuken doorgebracht ivm dit diner, hoezo ontspannen kerst? : slagroom uit een spuitbus/kookroom in een plastic flesje, in het toetje: geraspte sinasappelschil, maar uiteraard niet een biologische sinasappel, dus zij raspt waarschijnlijk de gewaxte en vergiftigde schil eraf.

Sausje uit flesjes en ga maar door. Ik ga niet eens meer de discussie aan, want het is kerst en dan moet je vooral niet zeuren of discussieren ivm de lieve vrede.

Ik had voor mijzelf lekkere kippebouillon meegenomen. Prima mee gered hoor.

Maar ik moet wel toezien hoe mijn kinderen dus zich voleten met alleen maar dingen die weinig meer met voeding te maken heeft.

Maar ze haddeen wel een mooi gestyled huis en nieuwe kerstkleren, dat dan weer wel. Biologische voeding is echter veel te duur.

 
ja idd Dirsa, die discussie ga ik ook niet meer aan,

dan krijg ik te horen: 'maar vind je dit dan niet lekker?' Ze begrijpen nog steeds niet dat, dat een principe kwestie is..

beetje jammer..

Kerst is toch steeds meer een 'wie eet het meeste, duurste, mooiste' spelletje.

 
Ikke
Quote:
Ze begrijpen nog steeds niet dat, dat een principe kwestie is..



Ik zie het niet als een principe kwestie maar meer als kiezen voor je eigen gezondheid.

 
Ik heb een tijdje geleden eens helemaal uitgebreid op 'papier' gezet waarom ik nou biologisch wil eten. Al mijn argumenten heb ik tot een visie gesmeed vol met feiten en opvattingen over het functioneren van je lichaam, de landbouw, de aarde, onderdrukking van arme landen, bio-industrie, verpakkingswijze, je verantwoordelijkheid als consument enz. Als iemand belangstelling heeft kan ik je die tekst wel eens mailen. Misschien helpt het als mensen dat te lezen krijgen. Ik heb hem aan al de mensen gemaild die zich niet lastig gevallen voelen als ze dit voor hun kiezen krijgen. Wie van hen er daadwerkelijk tot lezen is over gegaan is natuurlijk een tweede...

Maar wel leuk en herkenbaar om zo jullie verhalen te lezen. Het voelt als 'we begrijpen elkaar'. Ik kan er wat kerst betreft wel een positieve ervaring langs leggen. Alles wat ik had gekocht, gemaakt en gekookt viel goed in de smaak: de rode kool, de hert-rund stoofschotel, de parelhoeder en de mayonaise. En ook leuk, mijn ouders hebben de navulbare slagroomspuit in gebruik genomen die ik ze laatst voor hun verjaardag heb gegeven! Dan hoeven ze/we tenminste geen genoegen meer te nemen met die witte blubber uit de supermarktbussen... :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.836
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan