kerst menu

Dennis,
Quote:
uitgebreid op 'papier' gezet waarom ik nou biologisch wil eten



Wij zijn wel geïnteresseerd in jouw tekst. Mike heeft ons email adres.

 
Dennis,

Ik ben ook wel benieuwd wat je allemaal hebt geschreven. Zou je mij ook de tekst willen mailen? Mike heeft mijn mail ook, maar je zou het natuurlijk ook gewoon in een nieuw topic kunnen plaatsen.

 
Dennis, ik heb ook veel interesse in die tekst van jou! Ik leef hier met zoveel ongelovige Thomassen om me heen.... :)

 
Dennis, zou je het in een nieuw topic kunnen/willen zetten?

Ik denk dat er veel interesse voor is. Anders mag het ook naar mij gemaild worden.

 
Mijn eerste kerstdag is me erg meegevallen! Het spande erom of mijn ouders van 85 het zouden halen want ze niezen en proesten al een dag of 12 en ze wilden de rest van het gezelschap niet aansteken. Afijn.... ze waren er toch bij, hoestend en wel. Verder was er nog mijn nichtje van 17 die het net na bijna 4 jaar had uitgemaakt met haar eerste vriendje. Ze lag af en toe huilend op de bank. Maar iedereen was erg lovend over de vis, vooral mijn schoonmoeder. Ze had nog nooit een coquille of verse tonijn gegeten. Ook de salade vond ze heerlijk. Zij is een van de weinigen die duidelijk verschil proeft tussen bio en niet-bio en dat ook erg waardeert. De verse ananas ging er ook in als koek. Wat me wel opviel was dat iedereen relatief snel vol zat. Ikzelf incluis en dat ben ik eigenlijk niet gewend. Ik kon altijd eten, eten... Vandaar die lekke darm. Er was nog zoveel vis over dat mijn zus dat vandaag op gaat maken. De ghee mayo was ons bijzonder goed bevallen. We hebben ook nog een potje kruidenboter gemaakt van bio roomboter, knoflook en gedroogde kruiden. Met het toetje van 3 soorten Hertog ijzen heb ik niet mee gedaan. Geen probleem, ik zie dat nog niet meer. We kwamen er te laat achter dat je bij Landerijk lekker roomijs vers van de boerderij kunt kopen, anders hadden we de gasten dat voorgeschoteld. Misschien iets voor volgend jaar.

 
bizzkwiekje hier, ik lig heerlijk in bed met mijn labtopje op schoot lekker op het forum allerlei dingen te lezen. Wat een heerlijke kerst hahaha. Vanmorgen weer mijn vet coole shake gemaakt met 8 soorten vet welgeteld, en daar voor een lekkere advacado gegeten dus de vetten zitten er weer goed in vandaag.

Gisteren met mijn dochter van 14 naar de sauna geweest en was eerst wat angstig hoe ik de dag door zou komen zonder al te veel honger of een verval om toch slechte dingen te nemen. Ik had me voor ik heen ging goed vol gestopt met de juiste vetten. zodat ik niet te snel honger kreeg. Normaal vind ik het heerlijk om broodjes te eten in de sauna en lekker bittergarnituurtje. Maar ik ben met thee begonnen en in de avond was er een buffet wat het kiezen makkelijker maakt. Ik had mijn bord vol liggen met vette vis en worst en roomboter. Klein stukje brood met veel boter. Dacht dat het goed ging. maar ik voelde dat het niet echt goed eten was omdat ik me wat misselijk voelde en ik was niet echt gevuld gek genoeg. En het dessert ben ik mis gegaan omdat ik baalde dat het eten me niet had gesmaakt ondanks dat ik alleen eiwitten, vetten en een zuurkool met spek had gegeten. Heel raar. Dus ik het mier zoete dessert gegeten en had direkt hoofdpijn.

Toch voel ik me goed want ben met niet te buiten gegaan aan koolhydraten uit angst weer een heftige reactie te krijgen en mijn overeten weer een impuls te geven.

Helaas toe we om half 12 naar wilden rijden bleek ik een lekke band te hebben en heb tot 1.15 op de ANWB moeten wachten. Om 2 uur thuisgekomen een flink glas kefir gedronken en vandaag begonnen met mijn vette shake. Ik heb een wat opgeblazen buik en af en toe wat krampen maar voor de rest voeld mijn bloedsuiker spiegel rustig. straks een lekker stukje stoofvlees en dan morgen maar even de intro doen.

 
Ik heb ook nooit een probleem als wij kerst thuis vieren, dan smult iedereen van wat wij maken en vinden ze het interessant wat wij erover vertellen. Het probleem is wanneer de kerst bij iemand anders van de familie is, want dan vinden zij dat ik mij maar moet aanpassen aan hen, want dat doen ze toch ook als ze bij ons zijn?

En die discussie ga ik dus niet meer aan.

 
Nou, kerst zit er weer op, en ik heb het redelijk doorstaan (wat m'n voeding betreft). M'n moeder had heerlijk gekookt op eerste kerstdag, weinig rotzooi, ze weet ook dat ik meer vet ben gaan eten en minder koolhydraten. Maar ik heb gewoon van de tutti frutti genomen (niet teveel), en lekkere kaasstengels bij de (zelfgemaakte bospaddestoelen)soep de en een kerstboterham met spijs bij het ontbijt (wel met heel dik roomboter), en de vers fruitsalade bij het ontbijt. En een chocolaatje bij de thee. Niet omdat ik daar zo'n behoefte aan had, maar om m'n moeder een plezier te doen, zo vaak zie ik haar niet want ze woont aan de andere kant van het land en ik weet dat ze zich suf piekert waar ze me een plezier mee kan doen als ik kom. Wel een grote zak chocotofs meegekregen omdat ik daar altijd zo van hield, maar die heb ik gisteren in de snoeppot gedaan op m'n werk :wink: (er daar wel drie van genomen potverdrie :( )

Op tweede kerstdag bij de schoonfamilie gegourmet, en ik had een bak biologische roomboter mee. Maar goed ook, want er stonden alleen maar grote flessen vloeibare Croma :|

Verder alleen vlees en vis genomen en omeletjes met champions en uitjes gebakken. Wel veel buikpijn want in m'n enthousiasme (ik mocht van mezelf eindelijk onbeperkt vlees eten) heb ik natuurlijk veel te veel gegeten. Halverwege begon m'n buik al te protesteren dat hij vol zat maar ik heb het signaal genegeerd :( . Nou ja, volgende dag was de buikpijn gelukkig over en kon ik weer een lekkere beker warme volle melk met raw cacao drinken.

Dus ook kerstdagen bij anderen zijn best te overleven. Niet biologisch natuurlijk, maar wat je niet wilt stop je gewoon niet in je mond.

Ik zie meer op tegen vakanties. Daar heb je het vaak niet voor het kiezen. Mijn vriend en ik trekken dan meestal op de motor door Europa. Dan bestaat het ontbijt standaard uit belegde broodjes, veel meer keus is er niet, tussen de middag meestal soep en een tosti, of we halen bij een bakkertje stokbrood met beleg, en 's avonds pizza of iets anders. Ik zie weinig mogelijkheden m'n huidige voedingspatroon daar vol te houden. Hoe doen jullie dat? Niet op vakantie gaan? Of de kofferbak van de auto vol stouwen met goede voeding voor twee weken? Tja, dat zal niet gaan in de beperkte ruimte van mijn motorkoffers. Misschien moet ik gewoon niet star zijn en in die twee of drie weken een beetje losser leven wat dat betreft.

 
Ik eet op vakantie heel veel groentes en vlees/vis/ei. Dan kom je een heel eind, en zeker niet te star zijn. Want grote kans dat je je door de stress juist slechter zult voelen. Dus vooral genieten :p

 
Inderdaad, groente, vlees vis en ei zijn een goed idee voor het avondeten, maar voor ontbijt en lunch wat minder voor de hand liggend. Anderzijds, in Duitstalige landen waar we vaak met de motor komen hebben ze zuurdesembrood, als je dat met roomboter en dik kaas belegd is dat volgens mij ook helemaal zo slecht niet.

 
En veel, heel veel slagroom :wink: nauwelijks gezoet in Duitsland.

Bij de lunch: lekkere soep, ook weer in Duitsland, hebben ze de lekkerste bouillons.

 
Deze topic heeft een tijdje stil gelegen, maar natuurlijk is het wel interessant om te lezen wat iedereen heeft gegeten tijdens de kerst. Mike heeft al een lekkere wilde haasstoof gepost bij de receptentopic.

Ik heb op de eerste kerstdag samen met mijn moeder voor ons gezin een hertenhachee gemaakt en daarbij een Bretons beenhammetje gebraad. Tezamen met rodekool, boontjes en gekookte aardappels geserveerd. Het beenhammetje kwam zo van de bioslager af. Het was erg lekker vlees, maar helaas toch te zout gekruid weer.

Vandaag (2e kerstdag) heb ik voor vrienden mijn Provençaalse runderstoof gemaakt met enige aanpassinkjes. Het ruikt heeeeerlijk!

 
Wij hebben gisteren hachee (riblap-uien-kruiden) met rode kool en appeltjes, zonder aardappelen gegeten.

Het heeft zo'n 7 a 8 uur opgestaan te pruttelen. Heerlijk.

En dat aten we vandaag weer alleen nu wat rijst erbij, saai he? 8)

Lia

 
Gisteren hebben wij de beentjes onder tafel kunnen steken bij mijn thuis en een heerlijk visbuffet verorberd.

Voor vandaag staat er hier een Provencaalse hertenragout te pruttelen wat qua werkwijze en marineren voor een groot deel van de hazenbereiding van Mike overeenkomt. Bij het opbraden met flink water boter worden er voor de smaak stukjes gerookt spek aan het hertenvlees toegevoegd. Vervolgens de marinade en een beetje cognac dat dient in te koken. Aan het eind komen er de champignons of paddenstoelen bij. Wij hebben gekozen voor cantharellen en kastanjechampignons. Aan het eind binden met room !

 
Correctie. Het gaat om boter bij het opbraden. In het geval je de marinade te sterk vindt kan je deze temperen met water.

 
Eerste kerstdag:

Als ontbijt: Kom griekse yoghurt met een mandarijntje om het licht te houden.

Omstreeks 12:00:spek met ei op sneetjes speltbrood. Daarvan zaten we bomvol waardoor we bij mijn ouders niets meer afkregen van gebak (vinden ze nooit zo leuk).

Kerstdiner: Kippensoep vooraf,visschotel( gerookte wilde zalm, forel, garnaaltjes), koude kipdrumsticks daarbij een beetje aardappelsalade met bio soepvlees erdoor.

Als toetje had ik een Duitse taart gebakken met als hoofdingrediënten: volle kwark, mascarpone, heeeeel veel slagroom en helaas een beetje suiker.

Tweede kerstdag:

Ontbijt: hetzelfde als gisteren.

Omstreeks 12:00: zachtgekookte eitjes, biologische kaas, gerookte wilde zalm op een croissantje.

Kerstdiner: Weer kippensoep vooraf, konijn(zoetzuur),rode kool met appeltjes en sperzieboontjes. Als bijgerecht aardappelcroquetten gefrituurd in kokosolie.

Geen toetje want geen behoefte aan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.293
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan