kerst menu

Helaas niet.

Wij hebben hier de afgelopen dagen huisgemaakte mayonnaise van Delhaize ontdekt. Geen E-nummers of afgeleiden hiervan in terug te vinden en op basis van echte eieren en koolzaadolie gemaakt. Was heel lekker en ook de ideale basis om zelf suikervrije cocktail- en kerriesaus mee te maken.

 
Een beetje laat misschien, maar dan voor volgend jaar, ghee mayonaise.

Benodigdheden:

- 2 eierdooiers

- 1 eetlepel citroensap

- 1/4 theelepeltje mosterd

- 1/4 theelepeltje zeezout

- 2 dl olijfolie (ongeveer)

- 5 eetlepels ghee

Eerst de eierdooiers+mosterd+zeezout+citroensap mengen. Daarna langzaam steeds wat olijfolie toevoegen en goed roeren en als laatste de ghee erbij. Ik heb hem gisteren ook weer gemaakt.

 
Quote:
Wij hebben hier de afgelopen dagen huisgemaakte mayonnaise van Delhaize ontdekt. Geen E-nummers of afgeleiden hiervan in terug te vinden en op basis van echte eieren en koolzaadolie gemaakt.


Koolzaadolie is NIET voor menselijke consumptie geschikt! Er is ook geen enkele langdurige geschiedenis of traditie van de consumptie van koolzaadolie. Je maakt onderdeel uit van een modern voedselexperiment, het is maar dat je het weet!

Mike

 
Ik maak mayo met half olijfolie (niet de strafste, een milde smaak is het lekkerste) en half gesmolten kokosolie, die benadert het dichtst de smaak van de mayo in de supermarkt vind ik zelf. Zelfs de kinderen lusten dat en dat wil wat zeggen :)

 
@ Mike

Quote:
Koolzaadolie is NIET voor menselijke consumptie geschikt!


Hier even naar aanleiding van je terugkoppeling alles nader opgezocht en hierop komt de volgende aanvulling.

Wikipedia meldt het volgende :
Quote:
Koolzaadolie is een plantaardige olie die gewonnen wordt uit de zaden van koolzaad (Brassica napus). De olie is in principe geschikt voor menselijke consumptie maar heeft enkele minder aangenaam smakende bestanddelen. Er zijn tegenwoordig rassen die dit bezwaar niet hebben. In Angelsaksische landen staat koolzaadolie bekend als 'canola oil'


In Weten van (h)eerlijk eten meldt Rineke Dijkinga dat Koolzaadolie een uitstekende gezonde bron Omega 3 is op voorwaarde dat de olie niet opgewarmd wordt anders kunnen er inderdaad negatieve gezondheidseffecten naar boven komen. Zij beveelt het in culinaire bereidingen aan om de reden dat de smaak milder is dan olijfolie.

Koolzaadolie niet opwarmen is dus de boodschap en tegenwoordig mengen we hier vaak grasboter met extra vierge olijfolie in onze warme bereidingen om de reden dat de smaak beter is.

 
'The rapeseed plant was genetically modified further to withstand heavy doses of the Monsanto's weed killing herbicide Roundup.'

'In addition to the plant having an unpredictable GMO element, the oil is heated to over 300 degrees as part of a process to remove its extremely unpleasant odor. Processing vegetable oils may include degumming, batch acidulation, bleaching, deodorization, chemical extraction methods using solvents, and high temperature expeller pressing'

Learn more: http://www.naturalnews.com/029516_canola_oil_fraud.html#ixzz2GLxSX1xR

Mmm lekker canola oil...

Er zijn genoeg andere bronnen van omega 3 zonder deze toxische troep erbij

 
Koolzaad en raapzaad lijken sterk op elkaar. De consumptie van noch koolzaadolie, noch raapzaadolie heeft een langdurige geschiedenis en traditie. Koolzaadolie en raapzaadolie worden beide geadverteerd als zijnde een uitstekende bron van omega-3, maar dit wordt eveneens gezegd van hennepolie, die eveneens geen langdurige geschiedenis en traditie heeft als voedingsmiddel. Ikzelf waag me aan geen van alle!

Mike

 
@ Mike

Goed dat je dit even toelicht. Een duidelijk en goed onderbouwd antwoord dat wederom niet veel goeds betekent. Wij hebben weer iets bijgeleerd vandaag.

Deze week betrapte ik Delhaize er ook al op dat er op de etiketten van een ander product (wildfond) geen E-nummer stond maar de benaming van monoglutamaat die ook niet veel goeds inhoudt. Wij hebben hier dan maar zelf een boerderijkip uit de diepvries gehaald en er bouillion van getrokken.

In Vlaanderen kijken er teveel mensen naar alleen het prijsaspect en niet naar wat ze voor hun geld hebben. Wij kunnen er over meepraten om de reden van de zaak die mijn man en ik open houden.

Biologische voeding staat hier nog altijd in de kinderschoenen en je wordt beduveld waar je bij staat. In het vervolg ga ik hier maar zelf mayonnaise maken.

 
Wat staat er bij jullie op tafel deze dagen?

Ik ben morgen verantwoordelijk voor het voorgerecht en het toetje.

Dat wordt paddenstoelensoep:

1 pastinaak

1 zoete bataat

1 ui

2 tenen knoflook

gember

curcuma

+/- 1 liter bouillon, in dit geval van lamsbotten

creme fraiche

1 doosje shii-taki

1 doosje paddenstoelen melange

roomboter

verse koriander

5 spices

Kzz en zwarte peper

Alle groenten gember en curcuma in stukken snijden en in roomboter aanzetten, de lamsfond erbij en dit laten koken tot alle groenten zacht zijn. Met de staafmixer glad pureren. De paddenstoelen in ruim roomboter met knoflook, snufje zout en peper bakken en toevoegen aan de soep, op smaak maken met zout 5 spices en peper. Op het laatst het bekertje crème fraiche erdoor roeren en garneren met verse koriander.

En chocolademousse, die zonder de vanillesaus.

Verder eten we meestal als apperatief iets van gerookte wilde zalm en garnalen met avocado als tussengerecht.

Het hoofdgerecht wordt eendenborst in rode wijnsaus met spruitjes.

 
Morgen ben ik alleen thuis, dus ik eet net zoals gisteren ;)

Tweede kerst ga ik naar familie en gaan we gourmetten. Ik zal morgen allerlei vlees marineren en sausjes maken. Ik neem dus mijn eigen eten en drinken mee. Heb ook een speltbrood gekocht en sneetjes apart ingevroren. Neem ik een zakje van mee, zodat ik lekker veel roomboter kan eten :D

 
Ik eet morgen heerlijke malse kalkoen met een (boter/bouillon/wijn) sausje, gebakken aardappelen en wat groente.

Vooraf herten carpaccio met ei of roomkaas erin.

En als toetje iets van kefir hangop of zo. De rest neemt ijs maar dat vind ik veel te zoet dus dat neem ik net zo lief niet.

Plus een paar glazen goeie wijn erbij! :D

 
Voor mij geen Kerst, dus ik eet gewoon zoals anders. Het enige bijzondere aan Kerst is dat ik kan uitslapen.

 
Afgezien van de aardappelen en wijn eet ik ook elke dag ongeveer zo dus wat dat betreft is het bij mij ook elke dag kerstmis!

 
Caldo (bouillon)

Speltpastei van rundvlees

Eend met pruimensaus

Artisjokken met knoflooksaus van crème fraiche

Salade

Geitenkaas en oude kaas toe

Feliz Natal!

 
Mijn zoon komt 1e Kerstdag eten. Ik maak goulash met (weinig) aardappelen en sperciebonen.

Ik heb spullen in huis om zelf ijs te maken, room, ei, bevroren frambozen, beetje vanillesuiker. Verder wil ik er geen suiker bijdoen. Moet gewoon in de vriezer, heb ik nog nooit gedaan.

Zou moeten lukken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan