Keltisch zeezout

Er is vast al wel een topic over keltisch zeezout, maar op de een of andere manier werkt dat zoeken niet zo goed bij mij op dit forum. Als ik onder het kopje "zoeken" zeezout, of keltisch zeezout intik krijg ik vanalles te zien, maar niks over zout.. :?

Maar nu mijn vraag: Bij de natuurwinkel kan ik sinds kort ook keltisch zeezout kopen, ik geloof iets van €2.00 per kilo. Is dit gewoon goed spul? Of kan ik het beter bij Pascal Pichon bestellen? Bij de natuurwinkel was het volgens mij nog goedkoper en je zit niet met verzendkosten, maar is dit precies hetzelfde en dus net zo zuiver??

 
Staat er echt Keltisch zeezout op de verpakking? En wat is de herkomst? Himalaya of Guérande?

 
Ehh, dat weet ik niet zeker. Ik ga toch nog even snel naar de natuurwinkel, dus ik zal zo even kijken. Laat het jullie straks weten :)

 
Evan,

Is het ook grijs, nog een beetje vochtig en is het ook grof van structuur?

Zal wel niet van Breizh import zijn, anders had je het wel gezegd.

Als het ook maar enigszins wit ziet of fijn van structuur zou ik het niet kopen.

Bij onze natuurwinkel hebben ze wel het zeezout van Pascal Pichon.

Daar kost een kilo € 4,35. Vanmorgen nog gezien.

 
Bij ons ook, en dan kun je het echt beter bestellen bij breizh import. Ik heb meer dan jaar geleden 10 kg besteld en dat is nog steeds niet op.

 
Heb net een zakje gekocht, volgens mij is het toch wel goed spul. Het is echt grijs en ook nog een beetje vochtig.

ingredienten: 100% guerande zeezout.

Per 100 gram: 420mg magnesium, 152mg calcium, 17.5mg fer(ijzer?).

"produit en bretagne" staat er ook nog op.

Er staat verder alleen Franse, Engelse en Chinees/Japanse tekst op.

"Guerande salt is the fruit of the ocean, sun and wind. It is hand-harvested by the salt workers, using traditional method a thousand years old. The sea salt is naturally grey and guaranteed unwashed, unrefined and additive-free. Naturally rich in magnesium and a source of calcium and iron. Guerande coarse salt is ideal for cooking all kinds of dishes- pasta, vegetables, dishes in a salt crust, court-bouillon and barbecues.

De woorden "keltisch zeezout", of "keltic sea salt" staan niet op de verpakking, maar wel groot en duidelijk op het schap in de winkel.

€1.99 per kilo.

 
Ziet er goed uit toch? En de helft goedkoper dan het zout van Pascal.

Mike, weet jij of ik hier het goede spul heb gekocht?

 
Evan,

Helaas heeft Udea, de eigenaar van de EkoPlaza-winkels gekozen voor zout uit Guerande dat afkomstig is van de zogeheten 'Cooperative', een samenbundeling van zoutwinners in Guerande. Het is weliswaar Keltisch zeezout en zal ook zeer zeker gezonder zijn dan andere zouten, maar de kwaliteitscontrole van deze grotere organisatie is minder zorgvuldig (bijv. zoutbergen worden niet afgedekt bij regenval).

Ogenschijnlijk ziet het zout er identiek uit aan dat van Pascal (Breizh Import), maar Pascal garandeert een absoluut kwaliteitsproduct, terwijl de kwaliteit van de 'Cooperative' voortdurend wisselt. Bovendien wordt dit zout met een prijs van 2 euro per kilo aangeboden voor een absolute dumpprijs. Udea kan hier onmogelijk aan verdienen en zal dit uitsluitend doen als introductieprijs, om de mensen eraan te laten wennen. Na verloop van tijd zal de prijs onvermijdelijk omhoog gaan en zal het prijsverschil met het zout van Pascal veel kleiner worden.

Mijn advies: koop het zout van Pascal als je echt iets goeds wilt hebben!

Mike

 
Oke, ik dacht al dat er wel iets mis moest zijn met dat goedkope zout. Ik koop mijn zout meestal in 25kg zakken en dan zit je bij Pascal ook op die €2.00 per kilo, inclusief de verzendkosten.

Ik deel het vaak uit aan mensen, of mensen kopen het bij mij. Het is ook nog eens eeuwig houdbaar, dus ik ga gewoon weer voor het zout van Pascal. En ik gun het Pascal eigenlijk ook meer dan de eigenaar van EkoPlaza :)

 
Goed dat je ook de gunfactor naar Pascal toe onderstreept. We moeten eerlijke, hardwerkende ondernemers de business gunnen!

Mike

 
I s het trouwens mogelijk om dat grof grijs zeezout in je zoutmolentje te doen ? Aangezien het vochtig is? Misschien kan ej het dan moeilijker door de molen draaien omdat deze dan snel verstopt geraakt ?

P

 
ik heb eeb vijzel, dit gaat in ieder geval erg goed.

Als je weet hoeveel werk het winnen van eerlijk zout is, dan heb ik mijn twijfels bij het zout van zo'n lage prijs. Ik ben ook bang voor het kapotmaken van een eerlijke ondrnemer met hart voor zijn zaak.

Mensen willen het beste van het beste, zie dit forum, maar wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat gaat vaak niet samen.

 
Pascal,

Ik heb een elektrische koffiemolen gekocht bij Blokker voor ca. € 13,00.

En daar maal ik het zout in, gaat prima.

 
Ah.. ik had hier zo'n vijzel staan maar nog nooit gebruikt, goed idee ! :)

Ja... ik ben toch benieuwd wat het "werkelijke kwaliteitsverschil" is tussen beiden... In veel opzichten moet ik je met die stelling gelijk geven, maar zout gewonnen in dezelfde streek, met dezelfde samenleving... hmmm..; het is een basisgrondstof, in beide gevallen onbewerkt...

Ik zal het nooit weten want met mijn 10 kilo kom ik wel een poosje toe ! :)

Zou het dan niet beter zijn om die kilo aan 1,39 euro als badzout te gebruiken ? Stel dat het kwaliteitsverschil dan nog 20 of 30% is... om in je badkuip te kieperen zou ik dan toch gaan voor die goedkopere variant, niet ?

P

 
Het gaat ook om het ondersteunen van plaatselijke leveranciers, ik weet niet of je deze week de documantaire hebt gezien over ons kippenvlees wat afgezet wordt in Afrika, voor dumpprijzen. Waardoor de plaatselijke kippenboeren geen bestaan meer hebben en hier iemand vies rijk wordt aan dit soort praktijken.

Dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsschade voor de mensen daar, want het zijn (plof) kippen uit de bio-indsustrie vol met ant-biotica en fout voedsel.

 
Quote:
Zou het dan niet beter zijn om die kilo aan 1,39 euro als badzout te gebruiken



Je huid is je grootste opnameorgaan van je lichaam.

Via dat badzout krijg je het dus in je systeem.

Waarom niet voor kwaliteit gaan?

 
Ik heb vandaag het zout geprobeerd in een zoutmolen... daar komt dus niets uit he door de vochtigheid... met de vijzel krijg ik het wel wat fijner gemalen maar het blijft wat plakken... is ideaal om in soepen of kokend water te doen, maar als je een stuk vlees of vis wil afkruiden is dat echt niet handig...

Ik vrees dat ik die 10kg dus enkel in sole, badwater en in mijn kookwater ga kunnen verwerken.... voor afkruiden van vlees en vis zal het dus himalayazout worden...

@Poekie: ja, die koffiemolen doet dan net hetzelfde als die vijzel, maar erna plakken dfie zoutkorrels nog steeds aan mekaar dus kan je ze nog steeds niet in een zoutvaatje doen he... of in een zoutmolen...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan