Keltisch zeezout

Fleur de sel bevat meer natrium. De natrium kristalliseert bovenop de zoutberg en heeft een kleiner kristal. Deze bovenste laag is 1 tot 1.5 cm en heeft een gebroken witte kleur, omdat deze niet of nauwelijks in contact is gekomen met de grijze kleibodem. Vanwege de fijnere structuur van het zout en het hogere natriumgehalte is dit een prima tafelzout voor bijv. over je eitje. Ook fleur de sel is zeer rijk aan mineralen en spoorelementen.

Mike

 
@ Iklustvet

Zout aan het eind van het kookproces heeft als voordeel dat het kaliumgehalte in de voeding behouden blijft. Doe je dat voor het koken dan wordt er kalium aan onttrokken.

 
Uit dit artikel blijkt dat er GEEN verlies is van mineralen door verhitting, dus ook geen kaliumverlies. Het verlies aan vitamines door verhitting ligt tussen de 10% en 25%, maar je krijgt er dan wel een betere verteerbaarheid voor terug door het breken van de cellulose.

Quote:
First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.


Mike

 
En de hoeveelheid natrium heeft geen nefast effect op de bloeddruk?

Het is waarschijnlijk alleen de enzymes die kapotgemaakt worden door verhitting..

 
Er is NOG NOOIT ook maar enig sluitend bewijs geleverd voor de stelling dat natrium de bloeddruk zou verhogen.

Mike

 
Ik had eerst himalaya zout maar ik heb een paar weken geleden keltisch zout besteld en ik ben er zo enthousiast over. Met himalaya zout moest ik zo uitkijken, het is snel te veel en het smaakt nogal hevig en overheersend. Het keltische zout geeft een lekkere warme smaak en je gebruikt er niet snel te veel van. Apart hoe zout zo´n verschil kan maken, zelfs in de thee is het lekker!

 
Het andere voordeel is dat keltisch zeezout ook goedkoper is :wink: , maar een keer afwisselen is ook wel leuk

 
Ik heb vorige week 5 kilo binnen gekregen en ben nu ook aan de sole :wink:

Ik heb ook H2o2 maar daar wacht ik nog even mee omdat ik van de Sole best aan de dunne ging .

 
gebruiken jullie wel de grove vorm van het zout voor over je eten? Of helemaal niet en alleen in de sole en in boullion en dergelijke?

 
Ja dat is het echte keltisch zeezout.

Ik heb het bij de leverancier zelf gekocht. 25 kilo voor 60 euro inclusief verzendkosten als ik me goed herinner.

Grof zout is geschikt om sole te maken.

Fleur de sel kan ook maar dat is duurder en voor sole niet nodig.

 
'Hier' een leuk artikel over Keltisch zeezout en de toepassingen voor de veeteelt.

Het gaat over Mike en over boer Matthijs de Haan, de eerste Weston Price boer. Het is geplaatst in 'Melkveemagazine' nr.12 februari 2013.

Mike, is het een idee om een link naar het artikel op te nemen in het 'alleen lezen forum'?

Lia

 
Wat goed dit artikel, ik hoop dat mijn boertje dit blad ook leest. Misschien een kopietje voor hem meebrengen de volgende keer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.894
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan