Keltisch zeezout

Wat jammer dat je meteen deze conclusie trekt, als je iets fijner zout wilt voor tafelgebruik: laat dan het gevijzelde zout gewoon op het aanrecht staan, het wordt dan een prachtig droog zout hoor. Wij doen dit al 1.5 jaar zo.

Verder precies wat Mike zegt, er is niets mis met handmatig dit zout te strooien, je vlees mee in te wrijven enz.

 
Wat is er mis met het eerst laten drogen van het zout?

Als je het in het zakje laat zitten zal dat niet snel gaan, maar met wat zonlicht en fantasie zou je toch een heel eind moeten kunnen komen...

 
Wel, handmatig strooien loopt nooit zo gelijkmatig als met een zoutvaatje of zoutmolentje... zeker niet als het nog een beetje nat is...ik kan het inderdaad een beetje laten drogen eerst en zien of het dan lukt om enigszins gelijkmatig te strooien...

Misschien is dat nog wel een idee... de natte zoutkorrels uit de zak laten drogen op een bord in de zon en eens gedroogd de zoutmolen in ! :)

Thanks you all

 
Quote:
Er is vast al wel een topic over keltisch zeezout, maar op de een of andere manier werkt dat zoeken niet zo goed bij mij op dit forum.


Na een zoekopdracht krijg je inderdaad een lijst met allerlei dingen waar ik me lang niet altijd mee geholpen voel. Ik kies meestal dan onderaan deze pagina de functie You may also search in google. Dan heb ik altijd prijs!

Over het vochtige zout. Ik gebruik voor bijna alles grof keltisch zeezout of sole wanneer ik zout wil toevoegen. Verder heb ik himalayazout die ik tot poeder heb vermalen en in een zoutvaatje heb zitten. Dit gebruik ik als strooizout wanneer ik dat verkies. Keltisch zeezout drogen en vijzelen blijft toch nog een beetje plakkerig. Misschien komt dit door het magnesium, dat je het zout niet echt zo droog krijgt dat het strooibaar wordt. Ik weet het niet.

 
Ik doe dt in de vijzel, en maak het zout fijn, dit blijft in de vijzel op het aanrecht staan. Af en toe vijzel ik weer, en roer het dan om (gaat vanzelf) en ik heb altijd droog strooizout. Als mij dit lukt moet het julle ook lukken hoor.

Ik gebruik de vijzel(een kleine, van de werledwinkel) alleen voor het zout.

 
De laatste paar keer heb ik een sole van keltisch zeezout bij het brood bakken gebruikt in plaats van de kristallen. Iedere keer als ik brood bak doe ik weer een bepaald experiment en hou ik bij welke hoeveelheden ik van alles heb gebruikt. Zo probeer ik het ideale recepten voor mezelf te vinden. Vind ik gewoon leuk om te onderzoeken.

Ik heb gelezen en van Mike gehoord dat in water maximaal 26% keltisch zeezout kan oplossen. Ik heb dus bijvoorbeeld voor 15 gram zeezout 60 gram sole gebruikt. Echter, keer op keer was mijn brood te zout van smaak als ik sole gebruikte, terwijl de equivalente dosis aan kristallen qua smaak precies goed was. Dit kan niet aan die 1% liggen, er is een duidelijk smaakverschil.

Ik heb de proef op de som gedaan en heb 15 gram in 45 gram water opgelost om 60 gram te krijgen. Natuurlijk loste al het zout op en er zou nog een beetje meer extra opgelost moeten kunnen worden ook. Ik heb dus een gram extra zout erin gedaan en een dag of langer gewacht totdat deze ook helemaal opgelost was. Dit heb ik 2x zo herhaald, dus in totaal heb ik 18 gram aan het water toegevoegd. Pas bij de laatste gram zijn er minuscule kruimeltjes blijven liggen die misschien nog zout zouden kunnen zijn, maar dit weet ik niet eens zeker. Anyway, ik zit nu al aan de 30%. Ik heb vandaag een 4e extra gram toegevoegd om te kijken of hier nog veel van oplost.

Nu vraag ik me af. Klopt die 26% wel? Hoe kan mijn experiment dan zo verschillen met die 26%? Komt dit door het vocht in het zout? Door de kleimineralen die ook gewicht hebben en misschien niet meegerekend worden bij de 26%? Of komt het dat 60 gram sole niet gelijk is aan 60 ml water, vanwege een verschil in soortelijke massa of zoiets?

Ik heb Wikipedia er eens op nageslagen:

Quote:
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 108°C en bevat 356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).


Volgens Wikipedia zou er dus minstens 35% zout op te lossen moeten zijn in water. Dat is 350 gram op een liter water en wellicht nog meer omdat er ook vocht en kleideeltjes in Keltisch zeezout zitten.

Op de site van de Zoutkamer spreken ze ook over dit percentage van 35%.

Ach ja, je kunt je maar ergens mee bezig houden he... :)

 
Volgens mij is het gemakkelijker een paar theelepeltjes zout door het deeg te mixen hoor. En als je graag wilt experimenteren, dan neem je de ene keer 3 theelepeltjes en de andere keer 3.5 of zo.. :mrgreen:

 
Hallo ook ik wil graag keltisch zeezout gebruiken.

Graag wil ik weten of deze website ook de eventuele goede verkoopt:

http://www.gekruid.nl/keltisch-zeezout.html

Graag iemand die onafhankelijk is en er geen belangen bij heeft om voor die ene zogenaamde eigen website te willen verkopen.

Ben er naast deze nog veel meer tegengekomen, alleen deze verkoopt ook per 1kg, dus voor nu voor mij wat handiger erna wil ik als het bevalt wel via pascal pichon kopen per 10kg ofzo.

Informatie en ingredienten staan duidelijk vermeldt mij lijkt het de goede al hoor ik graag feedback van mede members .

Alvast bedankt en goed dat er gelukkig mensen bestaan die ook naar eerlijke,gezonde en onbewerkte voedsel zoeken!, want de supermarkt is wat mij betreft 90% troep.

Greetz Jordy

 
Nou dat bedoel ik dus met niet onafhankelijk zijn en vroeg om feedback van de website waar ik voor nu even bestelt heb en daar kan je geen 1kg bestellen die jij aangeeft.

Het gaat mij meer om de informatie wat bij het product staat van de website die ik neergezet heb.

Sta open voor andere websites uiteraard met 1kg bestellingen.

Heb overigens wel al de bestelling geplaatst, maar feedback van iemand die het even leest zou ik op prijs stellen.

 
Jordy,

Dat zout is prima hoor en het zal je goed bevallen.

Je kunt het over je eten gebruiken en je kunt er een sole (zoutoplossing) van maken.

Dus als die kilo op is kun je prima bij Pascal Pichon bestellen. Niemand hier op het forum verdient er aan dus het is een prima adres om daar te bestellen.

Bovendien, uiteindelijk willen alle mensen die via internet producten verkopen ook een centje verdienen, dat is hun brood en beleg he?

Lia

 
He niks mis met geld verdienen aan een product hoor Lia ;) maar blijf voorzichtig vooral via internet.

Maar de poster hiervoor jou vond ik wel heel reclame gericht en niet waar ik om vroeg.

Ja heb me er al enigzins in verdiept en ga de sole zeker maken thx voor de tips.

Het grappige was dat ik voor een vervangende tandpasta aan het zoeken was en nu keltisch zeezout bestelt hebt zo zie je maar;) sowieso geen fluor zooi meer in de lichaam via tandenpoetsen!

Als het bevalt zal ik waarschijnlijk wel via de aangegeven website bestellen.

Greetz Jordy

 
Ik heb op verschillende sites gelezen dat je keltisch zout niet mee moet koken maar na het bereiden over het eten moet strooien. Waarom dat staat er niet bij. Ik ben toch gewend vlees te kruiden voor het bakken en groenten kook ik ook in zout water. Iemand een idee waarom je het niet mee mag koken? Mineralen kunnen toch tegen koken, als ik soep maak met bottenbouillon laat ik het ook koken anders worden de groenten niet gaar...

 
Is helemaal geen probleem. Het is een misvatting dat mineralen koken niet zouden overleven, er is GEEN ENKEL verlies.

Mike

 
Dat wist ik ook niet dat de mineralen in zout niet kapotgingen door te koken, kdacht dat ik hier ergens het omgekeerde had gelezen..?

En wat is het verschil eigenlijk met fleur de sel, zitten er evenveel mineralen in? Ik had laatst een potje gekocht in de Lidl. Het smaakt scherper dan het grijze keltische zeezout, meer zoals keukenzout..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.425
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan