Kefir

Heeft er toevallig iemand kefirkorrels over? Ik ben een paar dagen (1-4 april) in Nederland en zou graag aan kefirkorrels komen! Als iemand het mij in die dagen zou kunnen opsturen (tegen betaling verzendkosten uiteraard!), laat hier iets weten. Dank!

 
Hi Oker, ik kan je de korrels wel toesturen. Via Mike kunnen we emailadressen uitwisselen.

 
Ik heb ook interesse in het maken van kefir. Is er iemand die korrels voor me heeft of weet waar ik de korrels kan kopen? Hoe werkt dat met mailadressen via Mike?

 
Hoi moondust, ik heb meer dan genoeg. De korrels groeien als kool in de rauwe melk. Ik kan het je opsturen of je haalt het bij me op. Ik wil alleen vergoeding voor de verzendkosten. Mike stuurt ons beiden n email, dan hebben we elkaars adres. Zo werkt t toch Mike?

 
Dat zou heel fijn zijn Anko. Morgen (donderdag) ga ik voor het eerst rauwe melk van grasgevoerde koeien halen bij Boederij Kleikracht in Winsum. Dit weekend de verjaardag van mijn zoon, veel volk in huis gedurende een apar dagen, maar daarna kan ik mooi met kefir aan de slag. Moet me nog helemaal inlezen, maar dat komt wel goed.

 
Hoi Moondust, kefir maken is zo gebeurd. Melk in een glazen pot, korrels erbij afdekken en 24 uur laten staan. Zeven en weer opnieuw beginnen.

 
Zeven? Ow, dan moet ik even een zeef gaan kopen. Ik heb alleen een vergiet.

De drank drink je op en hetgeen je eruit zeeft kan je weer in nieuwe melk gooien?

 
Een vergiet werkt ook prima. Het gaat erom de korrels van de melk te scheiden. De drank drink je idd op en met de korrels kun je een volgende kefirdrank maken.

 
Haha, alsnog naar de winkel dus. ;-) Ik ben nooit zo op plastic als het ook van metaal kan, dus heb geen plastic zeef/vergiet.

 
Heb je echt een plastic vergiet/zeef nodig? Ik heb de korrels steeds met een metalen zeef gezeefd :-(

Kan ik ze nu wegdoen?

 
Wij gebruiken een plastic zeef, maar we gebruiken ook wel eens een metalen zeef, en alles doet het nog steeds.

Lia

 
Pff, gelukkig! Al die moeite die Pike in de verzending heeft gestoken was anders weggeweest. En dan had ik voor de 2de keer in korte tijd een partij korrels laten overlijden ;-)

 
De korrels doen het pas niet meer als ze verslijmd en gekrompen zijn. Zolang je mooie 'bloemkoolroosjes' hebt gaat het goed.

Leuke naam heeft je dochter trouwens. Leuk he, denkt men, heb ik wat gemist. San heeft me net eventjes gemaild.

Lia

 
Na het ontdooien en nu na ca 2weken heb iktoch de indruk dat als ik ze afgiet dat de korrels samenklitten. Mijn kefir staat nu 48h in de keuken in een wekpot (zonder de rek echter echter) en er is nog steeds geen afscheiding te zien. Mss omdat het met geitemelk is ? Deze is vers en rauw doch niet 100% grasgevoerd daar dit hier in Andalucia volgens mij onmogelijk is.

Ze gaan er mee op de wandel maar als ze in hun stal staan ligt er toch droogvoer bij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
506.197
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan