Kefir

San,

Ik zou toch echt een plastic zeef kopen om te voorkomen dat ze na verloop van tijd alsnog gaan 'overlijden'. :mrgreen:

@ JVG

Hoeveel gram korrels per liter melk gebruik je ongeveer en bij welke temperatuur staan ze?

 
@Pike Temperatuur is in de keuken vermoed ik rond de 15-20gr. Ik warm de melk eerst op tot ca 30-35gr.

Aantal gram per liter ? Geen gedacht. De bodem van de wekpot is bedekt met ca 0.5cm, daar giet ik ca 0.5l op. Morgen zal ik eens wegen hoeveel gram korrelbrei het is.

Ik vroeger een plastieke pot gehad waarin men probiotica kon maken. Hierin kwam dan de melk met poeder in deze ging dan in een grotere, afsluitbare plastieke pot die men vulde met kokend water en dat 12-24h liet staan. Kan ik dat ook gebruiken ondanks dat het plastiek is ?

 
De temperatuur komt neem ik aan ook s'nachts niet onder die temperatuur of heeft de "opwarming van de aarde" ook in zuid Spanje toegeslagen?

0,5 cm op een 2 liter weckpot klinkt niet erg veel, maar aan de andere kant je doet er maar een halve liter melk bij.

Het gehalte aan wel of niet gras heeft er iig niets mee te maken. Ik heb in een ver verleden goede kefir gemaakt van gewone melk en ik heb nog nooit gehoord dat het kefir maken niet lukte omdat de koeien/geiten niet het juiste voer hebben gekregen.

Je kunt rustig plastic gebruiken voor het kefir maken maar ik zou als het kan gewoon glas nemen. Altijd beter lijkt mij.

Mogelijke oorzaken van het niet goed gaan van de kefir (misschien):

Niet genoeg korrels

Ze zijn onlangs kouder geweest dan 4 C

De korrels zijn in contact gekomen met metaal

Ze zijn tijdens transport beschadigd

Quote:
in de keuken in een wekpot (zonder de rek echter echter)



Wat bedoel je hier eigenlijk mee?

Ik warm de melk trouwens nooit op (rauwe melk) Gewoon uit de koelkast van 4 C , geen enkel probleem.

 
Hij heeft ze twee weken geleden uit de vriezer gehaald. Het kan dus ook zo zijn dat ze het gewoonweg niet overleefd hebben....

 
Ja bedankt Alexandra die was ik nog vergeten! :)

De kefieren zijn blijkbaar 'not amused' als ze ingevroren zijn geweest... 8)

 
Op internet staat dat je ze in kan vriezen. Ik heb ook een potje ingevroren. Had zoveel... Hmmm, ik dacht handig om achter de hand te hebben. Maar dan moeten ze t wel overleven....

 
ik vind mijn water kefir erg zoet en durf het dan niet goed te drinken. Bang voor teveel koolhydraten. Ik krijg zelfs van een paar slokjes al hoofdpijn. Hoe precies komt het voor wat betreft de hoeveelheden? hoe weet je nu dat je geen suiker water drinkt maar gezonde kefir? die van mij smaakt en tintelt lekker hoor daar niet van. Maar wil geen nieuwe suiker verslaving beginnen.

 
Zuid-Spanje wil niet zeggen zoals iedereen denkt 365d zon en altijd 20+ hoor. Wij wonen op ca 25km van de zee maar hebben hier ook al sneeuw gehad in 2009. Wij zitten op ca 500m hoogte. En regenen doet het hier ook. ´s nachts buiten als het echt koud is, kanhet hier ook zakken tot 0 of net erboven.

Een rek is een elastiek. Ik heb een plastieke zeef.

Zal hier nog maar wat mee aanmodderen totdat ik aan andere kan komen. De vrouw waarvan ik ze had gaat in mei terug naar Burgos naar familie en brengt er dan terug mee.

 
@Pike, de korrels wegen 200gr. Ik doe er ca 1l rauwe geitenmelk bij. Ik heb wel de indruk dat het aantal is toegenomen maar het blijft een slijmerige massa. Mss gebruik ik te weinig melk voor 200gr ? De smaak is wel die van bv een iets zuurdere yoghurtdrank.

 
Hoi JVH ik gebruik een weckpot van 1.5 liter en doe er dan ongeveer 2 eetlepels kefirbolletjes in. Ik laat het dan 48 staan dan is de melksuiker zo goed als weg en krijg je een licht zurige drank. Ik heb eens gelezen dat Mike ergens schreef dat er dan h202 in zit vandaar die licht zurige smaak ook, Het is dan ook nog beter voor je darmflora.

Als je het te zuur vind kan je er ook iets honing door doen is ook lekker.

 
@JVG,

De verhouding korrels/melk is wel goed en als de korrels ook groeien dan doen ze het dus wel.

Ik zou een keer gewone biologische melk nemen uit de supermarkt. Kijken of je dan ook een slijmerige massa wordt. Zo niet dan weet je dat het toch aan de melk ligt.

 
ik ben nog maar net een weekje bezig met melkkefir maken, dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Maar voor de verhouding moet je, dacht ik, ongeveer 1 deel melkkefirroosjes : 7 - 10 keer melk aanhouden.

Ik gebruik nu 1 eetlepel roosjes met 200 ml melk

 
Volgens mij zijn er geen regels zonne. Ik kijk vooral naar de smaak en textuur van de kefir. Zuur en karnemelk/yoghurt achtig is goed. Weinig roosjes met veel melk duurt gewoon wat langer. Wil je zuurdere kefir? Gewoon nog een nachtje laten staan.

 
Sinds ik kefir drink (2 weken) is mijn stoelgang slechter geworden. Als ik gewone melk drink heb ik nergens last van. Ik heb ook van anderen gehoord dat kefir die je 48 uur laat staan verstoppend werkt, terwijl kefir van 24 uur zeer licht laxerend werkt.

Hebben jullie dit ook?

 
Ik drink niet zo heel vaak kefir, soms koop ik een fles kefir in de biologische winkel, maar alle keren dat ik het had gedronken viel mij op dat het geen laxerend effect bij mij had. Verstoppend durf ik niet te zeggen want dat kan ook ergens anders aan hebben gelegen.

 
ik ga het met geitenmelk proberen, met biologische melk van koeien gaat niet goed met mijn darmen. Rauwe melk heb ik nog niet gevonden in de buurt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.487
Berichten
511.449
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan