kefir

Lievergezond e.a. ik ben nu de waterkefir met brandnetelthee ipv water aan het brouwen en gooi er eierschillen bij, zo voeg je nog wat mineralen toe aan de waterkefir.
 
Ik wil even reageren op "liever gezond" ,
We zitten nu op het "weston price" forum, heb je zijn boek gelezen?
echt een aanrader ..sinusitis kan ook Candida zijn,en tandwortelonsteking ontstaat door geraffineerde producten en zeker suiker.
ik heb jaren last gehad van sinusitis ,tandwortelonstekingen,vreselijk !
maar sinds ik haast geen suiker meer gebruik alleen volkoren pasta' ook
gebruik ik extra vitamine A en D in de vorm van levertraan heb ik geen tandwortelonstekingen meer gehad en is mijn candida ook afgenomen, het zit er nog wel maar, je weet een gist/ schimmel is heel hardnekkig
 
hoi Lindag, inmiddels ben ik via een holistische tandarts gelukkig achter de oorzaak van de sinusitis in mijn geval: een allergische reactie op alle melkproducten. Sinds ik daar bij uit de buurt blijf is die klacht bij mij van de aardbodem verdwenen. Wat was dat erg die sinusitis zeg, dat wil ik echt nooit meer meemaken: sinusittissen verzombifieren mensen echt. Pas had ik een collega met zo'n sinusitis in zijn geval vanwege een virus, maar dat duurde maar een tijdje en toen werd ik ineens weer herinnerd aan die vreselijke tijd dat ik zo weinig kon door die continue druk in mijn hoofd/kaak/kieswortel.
Eerder was me al verteld dat ik geen melk kon drinken maar wel gefermenteerde producten van melk afgeleid. Maar dat is dus duidelijk ook een no-go voor mij inmiddels. De oplossing was uiteindelijk vrij simpel, maar lastig uitmaken wat nou precies een allergische reactie oplevert: het duurt ook wel een tijdje voor je merkt dat de klachten minder worden, nadat je iets uit je dieet elimineert. Ik geloof dat die tandarts me zei dat het wel een maand zou duren nadat ik die melk geelimineerd had, dat de symptomen echt weg moesten zijn.
Dat is vind ik vrij lang: dus zo'n allergie of intolerantie heeft een vrij lang na-ijl-effect, als je iets gegeten hebt wat je echt niet kan wegzetten.
Dus dan is het wel handig als je er iemand naar laat kijken die dan de boosdoener in no-time kan onthullen.
Suiker gebruik ik al heel lang niet meer, omdat ik daar ook allergisch / intolerant voor ben.
Je ziet: niet alle problemen zijn direct toe te schrijven aan candida en/of vitamine A/D-tekort: ik gebruikte in de tijd van de sinusitis ook al levertraan/boterolie.
 
Lindag het zeer belangrijke onderzoek en de eruit voortvloeiende bevindingen van Weston Price ten spijt: de huidige prolemen bij de Westerse mens vol vaccinatie- en andere ioatrogene schade, vergiftiging door amalgaam in de mond en andere zware metalen / chemische stoffen waarmee we dagelijks belaagd worden, mishandeling van onze veestapel met (gmo-)soja vol pesticiden, verkeerd fokbeleid op verkeerde eigenschappen (hoeveelheid melk i.p.v. kwaliteit voor de gezondheid), ander eenzijdig, verkeerd voer, antibiotica, hormonen en te veel op stal staan van het vee, verhybridisering / verraching van tarwe in de jaren vijftig/zestig, allerlei schadelijke straling, de gevolgen van het zittende bestaan van de Westerse mens voor de gezondheid en ga zo maar door: daar moeten wij ook mee dealen en die gaan soms/vaak verder dan alleen de inzichten dan van Weston Price.
 
Van de week begonnen met waterkefir (van kefirshop.nl). Ben van 30 gram korrels naar 100 gram gegaan. Ik laat trouwens de citroen weg (ivm met mijn darmen).
 
@ intothewild, Volgens mij kun je ook appelazijn gebruiken ipv citroen.
Dit heb ik een paar keer gedaan, toen ik geen bio citroen tot mijn beschikking had.
Of dit op lange termijn goed is weet ik niet.
Volgens mij heeft de waterkefir zo nu en dan wel een 'zuurtje nodig'

Mijn kefir is al een maandje overleden.
Door het koude weer groeiden ze helemaal niet meer goed, zelfs niet naast de verwarming in de woonkamer.

 
Kefir heeft geen zuurtje nodig maar suiker.
Temperatuur is ook niet zo belangrijk. Die van mij groeit zomer en winter gewoon door.
 
@Devotion: van wat heb ik gelezen heb, heeft kefir geen 'zuur' nodig. En kan je dus ook weglaten.
 
De waterkefir groeit echt hard hier! Van 20 gram naar paar honderd gegaan. Ik heb 2 weckpotten van de Ikea van 1,8 liter per stuk. Citroen laat ik trouwens weg (wel doe ik er 1 of 2 vijgen in). En zonder citroen is het prima te drinken!
 
Waarom deed je er azijn in? En heb je misschien iets van metaal gebruikt wat de kefir heeft aangeraakt? Heb je de juiste suiker gebruikt?
 
Heb een keer appelazijn gebruikt omdat ik geen citroen in huis had.
Nee, gebruik alleen glas en een nylon zeefje. Gebruik ekoland oerzoet, maar ben later overgegaan naar pitpit oerzoet.

Later groeide het minder goed, maar gaf de schuld aan de temp. Heb daarna meer suiker toegevoegd en 3 dagen laten staan ipv 2. Geen verschil

1,8 liter spa, 80 gr kefir, 40gr oerzoet, 2 vijgen, 1 bio citroen.

Opbrengst na 2 dagen was 140-150 gr. Later 120, 110 etc. (3 dagen) Dan drink ik het niet meer ivm suikers
 
Maar het geeft niet.
Binnenkort weer opnieuw beginnen en zonder citroen, scheelt nogal in de kosten, komt wel goed
 
Ik gebruik een wat andere verhouding:

1 gram waterkefir = 0,5 gram suiker = 10 gram water.
 
Drie dagen is te lang, Max twee dagen en voldoende suiker. Gedroogd fruit kun je ook weglaten als je wilt, scheelt nog meer in de kosten.

Als je er dan nog teveel suikers in proeft kun je de gezeefde kefir in een fles op het aanrecht verder laten fermenteren, eventueel met wat gember,kaneel of fruit en zo geef je er een smaakje aan, Tweede fermentatie, lekker!
 
@intothewild, Oh foutje, 800 cc op 8 gr korrels

@Tanja, 3 dagen laten staan deed ik alleen als het slecht groeide.

Wederom bedankt voor de tips ;-)
 
Ik zelf maak altijd melkkefir. Toch drinken ook veel mensen waterkefir. Zijn beide soorten even gezond of is de een beter dan de ander?

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.851
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan