kefir

De ouderwetse gedachtengang in de alternatieve wereld is dat je alles wat gist bevat of vergist (gefernenteerd) is moet vermijden. De candida zou zich met deze gisten voeden. Ik ben het echter met Pilliewillie eens dat candidawoekering een gevolg is van darmdysbiose. Zelf zou ik hier ook nog maagzuurtekort aan toevoegen. Kefir is een probioticum en dus een prima voedingsmiddel, maar ik denk dat jullie de spijker op z'n kop slaan door stress aan te wijzen als hoofdoorzaak.

Mike
 
@Devotion,

Ik zondig bijna niet .Wel ben ik onderhevig aan stress.
Tijdens de uitslagen van mijn onderzoeken is ook naar voren gekomen dat mijn bijnieren uitgeput zijn.Dit vermoeden was er al een lange tijd.

@Heksje,

Het boek van James L.Wilson bijnieruitputting kan ons denk ik wel helpen.
Heb dit boek nog niet in handen gehad ,wel de pdf van Mike ,ik weet niet of jullie die kennen maar hier in wordt alles omtrent bijnieruitputting heel mooi toegelicht.
Nieuwe inzichten Heksje ? ik ben nieuwsgierig.
 
@Henry:
Het boek van Wilson heb ik gelezen en te koop (http://www.marktplaats.nl/a/boeken/...a4409741512b6e6&previousPage=mympSeller).

Een van die nieuwe inzichten is dat de hele uitputting niet -alleen maar- veroorzaakt is door (verkeerde) voeding. Een ander is dat ik toch op een bepaalde manier geprogrammeerd ben (daar ieder van ons geprogrammeerd is in zijn jeugd) die zeer onhandig is om mee te leven in deze maatschappij en telkens weer als een -negatieve- Pavlov reactie werkt en in de weg zit.
 
Ik ben het echter met Pilliewillie eens dat candidawoekering een gevolg is van darmdysbiose

In de beoordeling van mijn onderzoek staat:
De resultaten wijzen op een duidelijke (functionele) dysbiose dus een verstoorde intestinale micro-ecologie.
 
Is waterkefir eigenlijk slecht voor je tanden? Ik maak elke 2 dagen 1,4 liter met daarin 70 gram suiker en 2 vijgen. Per dag drink ik 2 tot 3 glazen.
 
Proef je nog suiker? Dan zit er nog suiker in, zo simpel. Langer laten staan, minder suiker, buiten de koelkast bewaren na het zeven, zodat de waterkefir verder fermenteert net zo lang tot het niet meer zoet smaakt.
 
hoi Intothewild, ook als waterkefir geen suiker meer bevat kan waterkefir eroderend uitwerken op je tandglazuur vanwege het zuur. Dus je kunt het beter drinken door een rietje. Ik heb in korte tijd een keer mijn tandglazuur aangetast door een "citroenkuur".

Tanja goede tip van jou van buiten koelkast verder fermenteren. Zo kan ik meer waterkefir maken naast elkaar.
 
@Tanja: nee, de suiker proef ik niet meer. En ook bewaar ik het buiten de koelkast. Ik vroeg me meer af of het 'zuur' slecht is.

@Lievergezond: ja met een rietje drinken is misschien wel het verstandigst. Alleen jammer dat je er dan weer minder van proeft. Heb een goed stel standen en dit wil ik ook zo houden.
 
Ik ga die heerlijke drankjes echt niet met een rietje drinken. Ik ben van mening dat proeven ook onderdeel is van de spijsvertering en sla niks over. Volgens mij moeten tanden daar ook wel tegen kunnen.
 
hoi Tanja, dat snap ik: ik zou ook zo gedacht hebben als jij als ik mezelf niet eens lelijk in de vingers gesneden had https://www.fatsforum.nl/forums/topic/zure-voedingmiddelen-en-het-gebit/#post-39763 Het is ook veel lekkerder allemaal zonder een rietje, dat ben ik absoluut met je eens. Mensen die zich dat kunnen permitteren moeten dit ook vooral doen: want de smaaksensatie is inderdaad heerlijk! Ik was even aan het teruglezen naar mijn eerder hier beschreven ervaring over zure drunken en het is de laatste keer dat ik mezelf gruwelijk heb laten beetnemen door mijn tandarts. Ik zag haar destijds echt zowat in haar handen wrijven vanwege dat mijn kiezen en de vullingen geerodeerd waren door mijn "citroenkuur". Ze ging ook boren in kiezen die nog geeneens een vulling hadden onder het mom van : "zo voorkom ik dat er meer erosie gaat ontstaan". WTF: Alsof boren niet een vorm van uiterste erosie is!
 
Brrr... net een wormpje uit de kefir gehaald. Komt waarschijnlijk door de vijgen. Verpest meteen het genot van de kefir.
 
Een wormpje? Ik gebruik nooit vijgen trouwens in mijn kefir omdat die vijgen te veel pitjes achterlaten. Het schijnt dat de nieuwe band (een biomerk) nooit vijgen levert die pitjes achterlaten zag ik ergens op internet bij de kefirinstructies. Typisch: iemand hier op dit forum had ook wormpjes bij het kiemen. Ik heb nooit wormpjes bij het kiemen. Misschien bij kiemen een kwestie van op tijd water verversen? Bij kefir is dat niet aan de orde natuurlijk. Maar je kan het dus ook zonder vijgen doen: dat was mijn tip. Heb je er wel ook citroen bijzitten?
 
Op waterkefir.net zeggen ze inderdaad dat bepaalde vijgen geen pitjes achterlaten. Maar volgens mij is dat niets meer dan een verkooppraatje. Ik heb andere vijgen en daar gaat het ook goed mee. Wormpje zat btw in de batch van mijn vader (die weer andere vijgen gebruikt). 99% zeker dat deze afkomstig is uit een van de twee gedroogde vijgen. Hij bleef achter in de zeef tussen de kefirkorrels. Want
soms is het toch nodig om toch een paar pitjes eruit te vissen. Kleine moeite. En dankjewel voor de tip, al was ik er al wel van op de hoogte ;)! Je kan er inderdaad van alles bij in gooien.

En nee, ik gebruik geen citroen. Bewuste keuze.
 
Heb altijd vijgen van de nieuwenband gehad nooit pitjes gehad.Heb je wat pitjes zo'n ramp is dat nauw ook weer niet.
 
Ieuw, over wormen gesproken!
Ik had gister heerlijk verse melk gehaald, neem ik thuis een flinke slok.. wat voel ik nu? Zo'n dikke klont kan geen room zijn...
Spuug het uit, en daar lag hij... een naaktslak!
 
Noooo echt? Haha gatver wat smerig zeg! Zat die in de melk die je had gekocht? Hoe krijg je het voor elkaar om een naaktslak in de fles te krijgen?
 
Jaa serieus!! Het verbaast mij heel erg, maar ik was de 1e die melk kwam halen die dag

Ze hebben een vernieuwd systeem met o.a 2 VMS melkrobots.
Het kraantje waar de melk uit komt is altijd erg goed afgesloten.

Ik hoop niet dat je hier aan denkt als je zelf melk gaat halen, haha!
 
Ik heb heel toevallig vandaag voor het eerst rauwe melk gedronken. En was dus van plan om binnenkort zelf wat te gaan halen. Maar nu twijfel ik.. Haha grapje. Maar ga er wel goed op letten dat er geen naaktslak in zit. Brrrrr.
 
Wie heeft voor mij wat kefirkorrels over en wil ze opsturen?
Ik heb ze wel eens tegen geringe vergoeding gehad van een forumlid.
Heb ik hele tijd gebruikt, toen een tijdje in de vriezer gedaan en die kreeg ik niet meer op gang.
Nu wil ik graag weer opnieuw beginnen.
Wie helpt me!?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.326
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan