Kefir maken

G

Guest

Guest
Hallo,



Van iemand hier op het forum heb ik kefir korrels gekregen, op de site van Poekie heb ik gevonden hoe ik kefir moet maken. Dat lukt me wel ;-), maar... moet het persee in een weckpot, want die heb ik niet, die moet ik dan eerst gaan kopen. Zou het ook kunnen in een glazen melkfles met schroefdop? Of wordt de druk te hoog zodat het decksel er dan afvliegt?



Ik hoor het graag.

 
Ik geef geen garanties maar ik doe ze gewoon in een weckfles met zo'n rubberen afsluiting dus er kan echt niets uit en dat gaat goed.

 
Dan moet ik die weckpot woensdag, als ik weer vrij ben maar bij Ikea gaan halen. Ik heb namelijk geen weckfles... En ik wil niet het risico lopen dat ik s'morgens beneden kom en dat mijn schroefdop van mijn fles gevlogen is ;-)

 
Die van mij zat in een waterkan met een losse dop erop. Kan volgens mij overal in, de deksel is om ervoor te zorgen dat er niets bij de kefir komt zoals vliegjes.

Aanvullende vraag, hoe weet je of de kefir niet meer goed is omdat je m te lang hebt laten staan?

 
Ik heb wel eens kefir gemaakt in een grote augurkenpot van anderhalve liter met deksel. Dit gaat prima. Het hoeft echt per se geen weckpot te zijn, maar is wel makkelijk. Het gaat er om dat je de kefir niet te lang laat gisten, want dan kan de pot gaan knappen. Maar enkele dagen kan ie wel hebben. Belangrijk is dat je hem niet helemaal vol doet. Ik houd zelf 3/4 aan. Een melkfles kan ook, maar let wel op dat de hals niet te slank is, anders krijg je de kefir er niet uit

 
Je kan als deksel ook huishoudfolie gebruiken, dat is flexibel en zal hooguit scheuren.

Het komt niet in aanraking met de kefir, dus dat het kunststof is maakt niet uit.

Dan kan je ook dingen gebruiken waar je geen deksel voor hebt, zoals een waterkaraf.

 
Oke, ik gebruik de fles van mijn rauwe melk, die heeft een redelijk brede opening. Leuk! Kan ik er eerder aan beginnen dan ik had bedacht!

 
Met de achterkant van een houten polleppel kan je kefir die onderin blijft zitten voorzichtig los maken. Succes!

 
heb vandaag voor het eerst kefir gemaakt ,ik weet niet of hij gelukt is.hij is een klein beetje zuur met een aparte smaak,hij ruikt ook heel erg.Heb hem gemaakt met 2 liter melk en de korrel was zo groot als een grote knikker,ik weet niet of deze verhouding goed is.Ik kon nog niet zien of het plantje gegroeid was.

 
Het gaat erom dat er geen vliegjes ed bij kunnen komen. Je kunt in principe iedere glazen pot gebruiken. Ik doe het zelf in een weckpot zonder deksel en leg daar een plastic deksel op.

@henry: zuur is meestal goed. Zie je ook belletjes?. Hoe lang heb je deze kefir laten staan?

 
Ik maak de melk-kefir in kleine porties van ca. 300 ml per dag. Die laat ik dan 2 a 3 dagen staan.

Ik heb zelf potjes van de honing van 400 ml, waarvan ik in de deksel een gat heb gesneden. Ik doe dan een stuk doek op de pot en schroef de deksel met gat erover heen. Het doek gaat nergens heen op deze manier, maar er komt wel genoeg lucht bij en het houdt de vliegen of wat ook tegen.

Ik heb nu geen vliegen, maar in de zomer is dat wel anders.

 
Hoi,

Ik ben sinds vorige week melkkefir aan het maken, de eerste 2 keer heb ik weg moeten gooien, vies.....

Nu heb ik een zuur ruikende kefir, het smaakt naar yoghurt, maar er zitten allemaal klontjes in, klopt dat wel?

Wanneer ik kefir koop zitten er geen klontjes in nl. De smaak is wel hetzelfde ongeveer.

Doe ik iets fout misschien?

Ik gebruik rauwe melk en laat het ongeveer 24 uur in het donker staan, soms iets langer als het nog niet zuur ruikt

Vast bedankt

Linda

 
Quote:
Nu heb ik een zuur ruikende kefir, het smaakt naar yoghurt, maar er zitten allemaal klontjes in, klopt dat wel?


Ja dat klopt, dat heb ik ook altijd gehad zowel met rauwe melk als gewone melk.

Dat is prima, niets mis mee.

 
Oke, dan gaat het goed :) top

En ja, de kefir zeef ik eruit, met een fijne zeef, dus dat is niet heel makkelijk, er blijven uiteindelijk dus heeele fijne korreltjes over, ik houdniet zo van korreltjes door mijn drinken. Ik gebruik het nu dus alleen door de smoothie.

Ik heb gisteren voor de eerste keer yoghurt gemaakt, staat nu in de koelkast, maar ziet er goed uit. :)Rauwe melk verdraag ik niet, maar kefir en yoghurt wel.

Eitje overigens yoghurt maken..... Tuurlijk eerst ff afwachten hoe het smaakt, maar was al blij dat het wat stevig was geworden, hopelijk wordt het nog wat dikker in de koelkast.

Bedankt

Linda

 
vitalinda, gebruik je wel een plastic zeef? Anders gaan de korrels beschadigen.

en die plastic zeef is eigenlijk zo fijn dat je geen klonten doorkunnen :D

je kan die zeef bij de marskramen kopen en ik zeef ook altijd met een plastic lepel

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan