Kefir maken

Ik heb m'n kefir nog nooit gewogen dus weet niet exact hoe snel het vermeerdert. Wel zie ik dat mijn literflessen melk voor de helft vol zitten met korrels inmiddels (ik gooi idd zelden weg, zonde, ik knoei gewoon naar hartenlust ;) ) Ik geloof dat ik begin oktober begon met een klein zakje via marktplaats.

Bedankt voor de tip melca, ik ga er kijken. Zal het hier melden als ik ze heb. En mijn kefir loopt niet weg ;)

 
Als je kefir wel weg loopt weet ik ook niet of ik die nog graag wil :wink:

Succes met de ziplockzakjeszoektocht, ik zal ook eens rondkijken.

 
Ik fermenteer kefir altijd in een weckpot met losse deksel erop (zonder rubber en beugel). Zo kan er geen zooi inkomen maar kan de lucht wel gewoon ontsnappen.

 
Heeft er iemand al kefir gemaakt met zure melk? Ik ben het nu aan het proberen, had een hele fles zure melk en vond het zonde om weg te gooien. Wat ook raar was is dat de room die er op dreef niet zuur was. Dus die heb ik eruit geschept en lekker door de yoghurt gedaan. :D

 
Normaal krijgt melk bij mij geen kans om zuur te worden :) Daarom heb ik bijna nooit kefir van zure melk.

Ik heb kort geleden kefir gemaakt van licht zure melk die bijna 11 dagen oud was. De kefir was goed. Kefir is ook zuur. Van de zure melk proefde ik daarom eigenlijk niks.

 
Ik heb wel eens kefir gehad van zure melk. Het is wel minder lekker vind ik, het is natuurlijk ook een ander soort zuur. Van zure melk maar ik liever hangop, heerlijk!

 
Dag allemaal,

Sinds een paar weken maak ik kefir van rauwe melk. Hiervoor gebruik ik rauwe biologische melk die ik twee dagen laat staan met de kefirkorrels. De wei scheidt zich dan van de melk en het wordt een beetje dik. Het ruikt altijd een beetje zurig, meer desemachtig. Klopt dit? Het smaakt namelijk niet als yoghurt en persoonlijk vind ik yoghurt lekkerder. Omdat ik de kefir te zuur vind meng ik het met biogarde yoghurt en creme fraiche. Kan het overigens zijn dat je verkeerde bacteriën binnen krijgt met de kefir?

Bedankt voor de antwoorden alvast.

 
Nog even een toevoeging. De kefir smaakt en ruikt meer naar gist/alcoholisch dan naar yoghurt.

 
Kefir heeft voor helemaal niets met yoghurt en de smaak daarvan te maken. En die alkohilische smaak, die kan ik dus niet hebben. Je doet het goed, maar laat los dat het moet lijken op yoghurt. Want dat is het niet en dat gaat t ook niet worden.

Je kan er ook slagroom doorheen mengen, maakt het net iets zoeter.

 
Ik denk dat je het te lang hebt laten staan. Ik laat het 24 uur staan

(48 uur is voor waterkefir) en dan zie je zoals links op dit plaatje onderin net een heel klein beetje wei ontstaan, het rechter plaatje van 48 uur is te ver. En als je al meer wei ziet ontstaan na 24 uur heb je teveel korrels.

Ik roer het heel erg goed door met een pollepel, zo goed totdat er geen kleine stukjes meer aan de pollepel meer zitten als ik die om hoog haal (een niet helemaal gevulde pot is handig in het begin hiervoor). Als het zo goed door geroerd is dan gaat het heel makkelijk door het zeefje. Ik heb van de h-ema een trechtertje waar je een los zeefje in kan doen de a-ppie h-eijn heeft tegenwoordig eenzelfde alleen dan groter. Dit zeefje heeft grotere gaatjes dat blijft handiger met melkkefir.

Ik doe er tegenwoordig ook slagroom en kruiden in die ik laat mee fermenteren, de slagroom maakt het ook milder. Alleen zo gaat hij wel weer in de koelkast scheiden, maar dat is met een beetje schudden zo weer weg.

 
Ik liet de slagroom niet mee fermenteren, want dan verdwijnt de zoete smaak van de slagroom.

Waarom is rechts te ver? Volgens mij is dat nog goed drinkbaar.

 
Ik kan me herinneren dat toen ik het recept opzocht erbij stond dat je het zo ver moest laten gaan als op het linker plaatje. Ik had het van een andere website, maar met hetzelfde plaatje, en daar zie ik nu ook staan dat rechts ook goed is. Maar ik vind het niet lekker als het teveel naar het rechter plaatje gaat.

Ik heb het ook wel eens gemaakt met alleen slagroom die ik liet mee fermenteren en geen kruiden het wordt er wel zoeter door en het ging toen niet scheiden in de koelkast.

Ik laat de slagroom ook uit voorzorg mee fermenteren. Ik verteer op het ogenblik ook harde rauwe kaas niet goed en zachte kaas van gepasteuriseerde melk, vorig jaar kon ik dit nog wel goed verteren (hoe het zit met zachte kaas van rauwe melk weet ik niet). En ik vind het zo ook wel lekker. En ik had het ook gedaan omdat mij dat het meest logisch leek om de slagroom er voor het fermenteren bij te doen, maar ik vind het dan ook zonder slagroom en kruiden ook lekker.

Ik denk gewoon dat het voor Johanna goed is om het korter gefermenteerd uit te proberen omdat ze de 48-uurs niet lekker vind.

 
Te ver? bij mij ziet het er meestal zo uit, na 24 uur. Dat is toch de wei onderop? door het vergiet laten gaan en goed laten uitlekken (en zelfs aandrukken, wat soms wordt afgeraden omdat je de kefir zou beschadigen...) en roeren: resultaat is heerlijk dik en zuur (maar niet zuurtrekkend, een soort dikke karnemelk). Slagroom gaat er op het laatst bij bij mij.

 
Ik vind het er helemaal niet een alcoholische smaak aan zitten, ik vind hem juist naar hele jonge kaas gaan smaken als hij ouder wordt. Maar ik heb hem nooit 48 uur laten staan.

Wat ik je niet kan aanraden is chocolade-melkkefir willen maken. Ik had cacaopoeder en een klein beetje carobepoeder (had ik uitgeprobeerd omdat ik de poeder smaak van de cacao niet lekker vind) mee gefermenteerd. Toen ik het de volgende avond ging zeven heb ik er toch een klein beetje palmsuiker bij gedaan, omdat de carobe te veel aanwezig was. Dat is toen 's nachts gaan gisten in de koelkast toen ik hem er de volgende dag uit ging halen om op te drinken bleef er maar een dikke bruine lava met belletjes uit stromen. Het smaakte ook echt gistend.

 
24 uur, 48 uur, 12 uur. De alcoholische smaak van Kefir kan mij niet bekoren. Ik hoop dat ik die van rauwpower wel te doen vindt, dan ga ik ook aan de zakjes. Op het congres eens uitproberen. Ik neem voor de zekerheid wel mijn eigen melk mee!

 
Op het congres zul je geen kefir vinden van Rauwpower, wel rauwmelkse yoghurt en hangop. De kefir van Paul Blokker zal daar verkrijgbaar zijn.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan