Kefir maken

Waar ik in het begin wel even aan moest wennen zijn de bubbeltjes. Dit denk dat om dat lekker te vinden een keer een slokje (of een paar) niet genoeg is. Maar een paar dagen achter elkaar een paar keer moet genoeg zijn. Maar als je het zelf hebt gemaakt zal je dat al wel hebben geprobeerd.

 
Quote:
4 uur, 48 uur, 12 uur. De alcoholische smaak van Kefir kan mij niet bekoren. Ik hoop dat ik die van rauwpower wel te doen vindt, dan ga ik ook aan de zakjes. Op het congres eens uitproberen. Ik neem voor de zekerheid wel mijn eigen melk mee!


Ik heb zakjes gehad van brouwland, kefirferment, daar zit idd die alcoholsmaak niet aan. Die zakjes worden ook niet zo zuur. Ik moest aan de korrels wennen en ik doe er nog altijd veel room in dan vind ik het veel lekkerder.

 
Ik ga eerst proeven voordat ik weer vanalles in huis haal wat ik niet gebruik. Het probleem is ook dat ik erg gevoelig reageer op de alcohol die vrijkomt bij het fermentatieproces. Ik weet wel dat dit minimaal is, maar ja, zeg dat maar eens tegen de lever ;) Het is maar een beetje, dus je moet het er maar mee doen en vooral zorgen dat ik normaal blijf functioneren :D

 
Ik snap niet dat het bij velen niet lukt !

De mijne staat 24 met warme temperatuur en 28 uur als het wat kouder is .

Soms als ik hem te kort laat staan dan is hij dun , maar als ik het aanpas naar de temperatuur van de omgeving is hij altijd lekker zachtfris en dik .

 
Quote:
Het probleem is ook dat ik erg gevoelig reageer op de alcohol die vrijkomt bij het fermentatieproces. Ik weet wel dat dit minimaal is, maar ja, zeg dat maar eens tegen de lever ;) Het is maar een beetje, dus je moet het er maar mee doen en vooral zorgen dat ik normaal blijf functioneren :D


Misschien vind je normale kefir over tien jaar ook wel lekker.

 
Quote:
Het probleem is ook dat ik erg gevoelig reageer op de alcohol die vrijkomt bij het fermentatieproces. Ik weet wel dat dit minimaal is, maar ja, zeg dat maar eens tegen de lever


Toen ik zwanger was voelde ik ook een glas tafelbier van 1% goed, nu drink ik regelmatig een glas wijn en zal ik echt een glas tafelbier van 1% niet meer voelen, kortom, zo´n lever moet je trainen :wink: 8)

 
Lekker? Nee, ik lust ondertussen al ruim 10 jaar geen alcohol. Daarvoor kon ik er wel erg van genieten hoor! Ik geloof dus niet dat ik kefir ooit lekker ga vinden. Mijn doel is drinkbaar, voor mij drinkbaar. Ik drink liever een glas bitterzout met citroen dan iedere dag een beker kefir, dus mijn afkeer is redelijk groot. Ik ben me bewust van de gezondheidsvoordelen en daarom zal ik om de paar maanden blijven proberen!

Volgens mij maakte ik wel goede kefir met mijn korreltjes. Daar ligt het niet aan.

 
Ik had een getrainde lever iklustvet. Als student dronken de meiden met de mannen mee, zonder problemen. En een fles wijn pp op een doordeweekse avond? Dat was op den duur zo standaard dat we hier even een stop op hebben gezet. Toen we gingen werken dronken we allemaal minder vaak, maar nog wel stevig tijdens het stappen en feestjes. Dus aan training geen gebrek!

Er kwam opeens een moment dat ik van een mini-slokje al kon overgeven, zo vies vond ik het, of al misselijk werd van de geur. En als dat allemaal niet het geval was, dan dronk ik wel, vaak ook gelijk stevig maar dat is in de afgelopen tien jaar een keer of 3 geweest denk ik. Afgelopen 5 jaar heb ik geen druppel gedronken. Effect? 2 uur zat op de bank toen ik een glas kombucha uit de winkel nam!

 
Ik denk dat jouw lever wel weet wat ie wel en niet kan gebruiken. Lijkt me geen toeval als je het ineens niet meer lust.

 
Ik heb dan ook totaal geen problemen met het niet drinken van alcohol, maar baal wel dat dit stukje me tegenhoudt in de kefirs. Paar weken geleden nog waterkefir geproefd, mijn tante had m staan. Ook afgesproken, als ik het verdraag en drinkbaar vindt dan neem ik korrels mee. Helaas, ze had een prima kefir gebrouwen, dat was me wel duidelijk. Maar niet voor mij!

 
Ik bedoelde ook dat als je lever weer helemaal genezen is (ik ga er even van uit dat jij dat haalt in 10 jaar tijd) dat ik dan nog een keer kefir (eventueel van een bron die je nu niet lekker vindt) zou proberen.

 
Per dag drink in ongeveer een halve liter kefir. Of er een alcoholische smaak aan zit weet ik niet, want ik heb nooit alcoholische dranken zoals bier, wijn en dat soort zaken gedronken. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ik dronken word van kefir :)

Ik heb net weer 2 potten van 1 liter gevuld met melk en korrels.

 
Bedankt nog voor de reacties op de kefirbereiding. Als ik het ca. 1 dag laat staan is het een stuk minder zuur (en ook minder dik) dan wanneer ik het langer laat staan. Dit bevalt me een stuk beter, want van veel fermentatieproducten krijg ik altijd last. Eigenlijk is het inderdaad niet te vergelijken met yoghurt, hooguit met karnemelk.

 
Ik laat mijn kefir altijd 48 uur staan, pas stond deze een dagje langer (72 uur dus) en was de wei veel beter afgescheiden.

Dit komt waarschijnlijk wel ten goede van het door bacteriën aangemaakte vitamine B-complex en de K2 in de kefir, hoop ik? Dus ik overweeg nu om met 3 potten te gaan werken en de kefir 72 uur te laten staan. (Mijn kefir staat momenteel bij een temperatuur van ongeveer 17 graden.)

 
@sprout: ik heb ook een tijd lang 3 potten gebruikt en inderdaad 72 uur er tussen gehouden.

Geen enkel probleem. Het wordt iets zuurder (duh), maar nog steeds goed bruikbaar.

Over het resultaat en de samenstelling ervan durf ik geen uitspraak te doen. Er zit vast logica in, maar zover durf ik niet te gaan.

 
Kan ik van iemand kefirkorrels adopteren? Jullie hebben mij heel benieuwd gemaakt hiernaar.

Ik woon in Zoetermeer, misschien iemand anders die in de buurt woont of anders via de post.

 
Heeft iemand een idee waarom de kefir van de supermarktmelk beter en lekkerder is als de kefir gemaakt van rauwe melk ?

Ik haal nameljk 1 maal per week rauwe melk, maar die blijft maar een dag of 5 goed, daarna wordt hij bitter van smaak. Dus dan haal ik voor 2 dagen gewone volle melk uit de supermarkt. En de laatste tijd is de kefir van de supermarktmelk veel dikker en beter van smaak. Terwijl de rauwe melk kefir alleen 1 cm bovenop wat dikker is en de rest zo dun als melk. Ook als ik er slagroom doorheen doe.

Wat is er met de rauwe melk aan de hand dan ???

 
Misschien zou het kunnen dat jouw bacteriecultuur het gewoon beter doet op gepasturiseerde melk.

Als ik nog zo vrij mag zijn om je van ander advies te voorzien: laat de supermarktmelk lekker staan waar het staat en gebruik uit de supermarkt alleen slagroom.

Hoe komt het trouwens dat jouw melk maar 5 dagen goed blijft? Heb je dan wel goede melk? Zeker als ik er kefir van heb gemaakt kan ik de mijne wel twee weken bewaren zonder dat de smaak er slechter van wordt. Doorstaat je melk de 'rauwe melktest' wel?

 
Ik moet die rauwe melk test idd nog eens een keertje doen. Helaas is er verder in de buurt nergens een boerderij die rauwe melk verkoopt. Het is allemaal akkerbouw hier.

In de zomer kan ik de melk gewoon wel 7 dagen bewaren en koop ik dus geen melk in de supermarkt. Maar nu dus wel, het kan even niet anders. Plus dat dus de kefir van de supermarktmelk veel dikker en lekkerder is. Ik vind die hele dunne melkkefir maar niets.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan