Dorothe, ik vind het oprecht afschuwelijk wat jou en je moeder overkomt, en al diegene die jullie liefhebben. Echter heb ik een ander verhaal. En gebruik ik daarbij precies dezelfde bron als jij. Namelijk MIJN ervaring, MIJN emotie en MIJN observatie. Dus niet die als arts, maar als mens.
Mijn vader had ook kanker.
En de chemo therapie heeft zijn leven gered.
Om te weten hoe chemo therapie werkt is het zinvol om te weten waar we het precies over hebben.
Natuurlijk is heel veel nog aan verandering onderhevig. Maar waar we bijvoorbeeld 25 jaar geleden nog overleden aan bijvoorbeeld Leukemie, heeft het nu al een overlevingskans van pak hem beet 85%. Dat is een enorme winst.
Het is maatwerk en daar gaan we ook steeds meer naartoe. Er kan al steeds meer heel gericht behandeld worden. Maar chemotherapie is grof geschut. Maar kanker ook.
Zonder behandeling ga je gewoon dood. Hoe snel, of hoe langzaam, of met wat voor kwaliteit van leven dan ook. Je zal een flinke kwaadaardige tumor/vorm van kanker, niet uit jezelf overwinnen. Bestaat echt niet.
En als wel, dan spreken we van een wonder. Ik hoef geen artikelen, of youtube filmpjes van discutabele bronnen die me van het tegendeel moeten overtuigen.
Dat je van chemotherapie ziek wordt dat klopt. Het dood al je cellen. Dus ook je goede. We zijn allemaal hard aan het werk om dat veel efficienter te kunnen, waardoor we heel gericht enkel de kanker kunnen behandelen. Dat lukt in een aantal gevallen al.
Tegenwoordig is kanker niet perse meer een dodelijke ziekte. Dat komt door de moderne wetenschap, en door de, jawel, farmaceutische industrie.
Het zijn niet allemaal kwaadaardige mensen die ons moedwillig de dood in willen jagen of over onze lijken centen willen verdienen. De overheid heeft ook veel goeds gedaan. Laten we dat niet uitvlakken. Enfin, het is evident dat chemotherapie oftewel cytostatica ook nadelen heeft.
Of jouw moeder meer gebaat is bij kwaliteit dan kwantiteit van leven en derhalve ervoor kiest om te stoppen met de levensrekkende chemo's kan ik vanuit hier niet beoordelen.
Voor mijn vader was dat anders. Hij is er vandaag de dag nog, en hij zal, als alles een beetje meezit, er wellicht over 25 jaar nog wel zijn. En dat dus allemaal dankzij de chemo's.
Het is niet allemaal zo zwart of zo wit. Heel veel keuzes, ervaringen en interpretaties zijn persoonlijk.
Sterkte voor jullie allemaal in deze ingewikkelde en zorgelijke periode. Ik wens je enorm veel kracht en liefde toe, en dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Jelka