Jodium

Hoe weet je of 200 gram te veel is? Puur zout smaakt niet dus ik dwing me zelf niet en ik eet ook niet dwangmatig en dus met tegenzin zeewier.

Ik kijk wat eten met me doet en voel ik me goed en ben ik rustig een uur na de maaltijd dan was het eten goed.

 
Quote:
Wat gebeurt er als je te veel aan zeewier eet?

Ik merk als ik zeewier s'avonds eet dat ik wakker word met pijn in de onderbuik.

Ik heb het nu 2 keer gegeten en die steken heb ik nog nooit gehad. Om 5 uur werd ik er wakker van


Ik denk dat je zelf al antwoord hebt gegeven, of ben ik nu het spoor bijster?

 
Amancay schreef dat 200gram los gegeten te veel is. Waar is dat op gebaseerd?

Maar ik wil niet te veel door vragen dus als het antwoord al gegeven is dan laat ik het hier bij.

 
Amancay heeft het volgens mij wel duidelijk beschreven op wat dat is gebaseerd. 200 gram droog staat gelijk aan 2 kilo (!) geweld. Ik denk niet dat je 2 kilo ervan had opgegeten.

 
Het was niet 200gram droog.

Je mag er niet te veel van eten, omdat het vocht ontrekt?

Melk en eieren eet ik tot mijn lichaam genoeg heeft.

 
Je schreef dat je het niet had laten weken. En dat is wel wat je blijkbaar eerst moet doen.

En wil je niet te veel van een product eten, dan is het belangrijk dat je eerst weet wat je eet, waarom en met welk doel. In combinatie met vet kan je je nooit overeten.

 
Ik kijk gewoon naar de signalen van mijn lichaam:

Concentratie

Spierkracht van mijn armen

Kleur van urine

Eetlust

Ademhaling en gespannenheid van het lichaam

Als ik na een tijd huiduitslag krijg stop ik met het voedingsmiddel

De geur van eten is belangrijk. Natuurlijk voedsel is vaak zo goed als geurloos.

Ik ben niet zo van het rekenen en meten, want dan kan het juist ook fout gaan, omdat je dan minder aanvoelt.

Tot zo ver is het me duidelijk maar veel wijzer word ik er ook niet van.

Ik heb nu 100gram gegeten met 4eiren. Ik voel me goed en kijken of ik over een paar uur ergens last van krijg.

 
Charade teveel is altijd schadelijk. Zeewier is geen basisvoeding, maar een begeleider van basisvoeding. En je weet wat basisvoeding is bij WAPF. Dus eet jezelf niet dood aan Wakame!

Hier lees dit maar ook is goed door, hopelijk wordt je dan wakker:

Wakame wier:

Wakame wier (Undaria pinnatifida) is een zeewiersoort die oorspronkelijk uit de koude kustregionen van Japan, Korea en China komt. Wakame is een extreem vruchtbare plantensoort, een opportunistisch gewas dat zich voornamelijk verspreidt door zich te hechten aan scheepsrompen. De afgelopen decennia heeft de plant zich zo gevestigd in Frankrijk, Groot- Brittannië, Spanje, Italië, Argentinië en Australië.

Wakame bevat een scala aan vitaminen en mineralen. Het is een rijke bron van Eicosapentaeenzuur (EPA) (een omega-3 vetzuur), gesulfateerde polysacchariden die hoge hoeveelheden fucose bevatten, en andere monosacchariden, galactose en mannose. Daarnaast bevat wakame veel eiwitten, kalium, calcium, thiamine en niacine, de vitamines A, B1, B2, B3, B6, B12, C, natrium, en sporenelementen zoals jodium.

Wakame bevolkt de kustregio's en gedijt het beste bij een watertemperatuur onder de 12°C. Het overleeft bij verschillende niveaus van lichtintensiteit, van vol zonlicht tot erg weinig licht. Ook kan de plant overleven in water met verschillende zoutgehalten en temperaturen.

Introductie:

Japanners en Koreanen hebben Wakame wier eeuwenlang verbouwd en zijn nog steeds de voornaamste producenten en consumenten van het wier. Sinds 1985 wordt Wakame ook verbouwd in Frankrijk langs de kust van Bretagne.

Wakame wier groeit op de meest uiteenlopende oppervlakten, natuurlijk of kunstmatig, zoals touw, drijvende pontons, en zelfs plastic. Het wier vormt dichte onderwater bossen waarin de planten vechten om licht en ruimte: een gevecht dat oorspronkelijke plant- en diersoorten kan doen uitsterven. Het wier wordt daarom een 'invasieve plant' genoemd.

In de jaren '60 werd Wakame Wier door de Japanners geïntroduceerd in de VS, in gedroogde en gezouten vorm. Het werd toen beschikbaar in natuurvoedingswinkels en Aziatische supermarkten.

Wakame wier wordt vaak gebruikt in soepen en salades, of als bijgerecht bij tofu en saladegroentes zoals komkommer.

In de Oosterse geneeskunde werd Wakame gebruikt voor het zuiveren van het bloed, het versterken van de ingewanden, en voor herstel van beschadigd haar. Ook werd het aangewend bij het behandelen van brandwonden, irritatie en huidletsel.

Toepassing:

Wakame wordt voornamelijk gebruikt als voedsel: meestal in een soep of salade, zoals in misosoep het geval is. Laat daarvoor de gedroogde plant wellen in water en hij zet uit tot ongeveer tien keer zijn oorspronkelijke grootte. Hierna moet de hoofdnerf uit de plant worden gesneden. De plant kan in stukjes geserveerd worden bij salade, of +/- 10 minuten laten sudderen. Wakame heeft een subtiele zoete smaak en een glibberige textuur.

Wakame wier komt steeds vaker voor als gemalen poeder in voedingssupplementen, enkelvoudig of gemengd met andere kruiden. Gedroogde Wakame en Wakame poeder moeten volledig luchtdicht bewaard blijven op een droge, donkere plaats.

Wakame wordt ook extern gebruikt, vooral voor schoonheidsbehandelingen. Daarnaast is het een veelgebruikt bestanddeel van antiveroudering crèmes en lotions, en in antizonnebrand en after-sun crèmes.

Medicinale werking:

Wakame zeewier heeft een sterke antioxidant werking. Het wordt steeds vaker aangewend als hulpmiddel om gewicht te verliezen, vanwege het effect op de stofwisseling. Japanse vrouwen die veel zeewier aten hadden minder vaak borstkanker dan vrouwen die dit niet deden. Het in hoge waarden in Wakame aanwezige omega-3 vetzuur EPA, is goed voor hart en bloedvaten en kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte.

Wakame wordt ook vaak ingezet bij de behandeling van schildklieraandoeningen, voornamelijk vanwege het hoge jodiumgehalte.

Wakame kan een tekort aan mineralen verhelpen, osteoporose en artritispijnen tegengaan. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het kan helpen bij het onderdrukken van aids en het herpes virus.

Het aanbrengen van Wakame op de huid revitaliseert deze en gaat hyaluronidase tegen, waardoor de huid sterker blijft. Wakame zorgt voor het behoud van collageen en elastine in de huid, houdt de huid voldoende dik, en versterkt de natuurlijke antioxidant eigenschappen van de huid. Mineralen in Wakame helpen de huid stevig en gehydrateerd te houden, door overmatige uitdroging tegen te gaan.

Meest voorkomende toepassingen van Wakame wier:

• Antioxidant (gaat zgn. vrije radicalen tegen);

• Hoge voedingswaarde;

• Anti-aging;

• Hulp bij gewichtsverlies;

• Schildklieraandoeningen;

• Gunstig voor bloedvaten.

Industriële toepassing:

Wakame wier wordt door de industrie voornamelijk gebruikt om er phycocolloiden en andere fijne biochemicaliën uit te halen.

Het gebruik van zeewier als biologische brandstof op grote schaal is voorlopig nog geen optie, maar is wellicht mogelijk in de toekomst wel economisch haalbaar.

Zeewier wordt dikwijls ingezet als organische meststof.

Zeewierbaden zijn al populair in Ierland en Engeland sinds het begin van de twintigste eeuw. Zeewier lichaamswraps en behandelingen zijn de laatste jaren steeds populairder aan het worden.

Een nieuwe uitvinding is het gebruik van zeewier als vezel in stoffen. Cynici twijfelen echter of er werkelijk zeewier is gebruikt in stoffen waarvan dit wordt gezegd.

Dosering:

In Japanse en andere Aziatische culturen wordt dagelijks gemiddeld ongeveer 3 gram per dag aan bruin zeewier geconsumeerd.

De aanbevolen dosis gedroogd Wakame poeder voor de algemene gezondheid is 1-2 gram per dag. Hogere doses kunnen genomen worden, maar bij voorkeur onder toezicht van een arts of ander geneeskundige.

De therapeutische dosis voor mensen met serieuze aandoeningen zoals teveel bloedsuiker, hart- en vaatziekten, hoog cholesterol, of schildklierproblemen, wordt aangeraden hun dagelijks dieet te verrijken met Wakame in hoge doses van 4-5 gram per dag gedurende een periode van 3 maanden. Als er verbetering wordt bemerkt in de gezondheid kan overgegaan worden tot een onderhoudsdosis van 1-2 gram per dag.

Voor chelatietherapie (verwijderen van zware metalen en straling uit het lichaam) wordt 5-6 gram gedroogd Wakame poeder per dag geadviseerd gedurende zes maanden. Het kan verstandig zijn om het lichaam enkele dagen per maand geen wakame te nemen zodat het lichaam wat rust krijgt gedurende deze ontgiftingsperiode.

Voor cosmetische producten en huidproducten is er geen te adviseren dosis die het best geschikt zou kunnen zijn, maar het is bekend dat de effecten wel afhangen van de hoogte van de dosis. Hoe meer u neemt, hoe meer effect u ondervindt. Goede effecten worden bereikt als 1-5% van het extract of extract poeder toegevoegd worden aan het product.

Contra-indicaties:

Undaria pinnatifida wordt in Azië al eeuwenlang geconsumeerd als voedingsmiddel en gebruikt als medicijn, wat aangeeft dat het veilig is om door mensen gegeten te worden.

• Wakame wier kan een energiek gevoel geven: het is daarom niet aan te raden het wier te gebruiken vlak voor u gaat slapen.

• Over het algemeen wordt geadviseerd om extreem grote hoeveelheden Wakame te vermijden: dit zou het serum thyroptropine (TSH) zodanig kunnen verhogen dat het normale hoeveelheden overstijgt.

• Er is niet genoeg wetenschappelijk bewijs om veilig gebruik vast te stellen bij kinderen. Vanwege de hoge hoeveelheden jodium en mogelijke besmetting met zware metalen, kan dit wier daarom wellicht beter niet door kinderen genomen worden.

• De meeste bijwerkingen die gerapporteerd worden bij het gebruik van Wakame zijn toe te schrijven aan de hoge jodiumwaarden, en niet zozeer aan het wier zelf.

• De hoge hoeveelheid jodium in Wakame kan leiden tot abnormale effecten op de schildklier.

• Veel jodium inname kan een koperachtige smaak, verhoogde speekselproductie, en maagirritaties tot gevolg hebben.

• Acne kan door het gebruik toenemen en kan vervolgens blijvende acneachtige schade aan de huid veroorzaken.

• Mensen met diabetes of een te lage bloedsuikerspiegel en mensen die medicijnen, kruiden, of supplementen gebruiken die de bloedsuikerspiegel beïnvloeden moeten voorzichtig zijn met het gebruik van Wakame. Houd uw glucosespiegel in de gaten, en pas wellicht de dosis van de medicatie aan.

• Wakame wordt afgeraden tijdens zwangerschap of borstvoeding, vanwege een gebrek aan wetenschappelijk onderbouwde informatie aangaande de hoge jodiumwaarden en mogelijke besmetting met zware metalen

Verder:

De rijkste jodiumbronnen zijn zeegroenten. Sommige zeewieren bevatten zelfs zoveel jodium dat ze in kleine hoeveelheden geconsumeerd moeten worden. Het lichaam kan zo’n occasionele hoge dosis wel aan, maar een regelmatige overinname van jodium kan ook al tot schildklierdysfunctie leiden. Het aanbevolen maximum is 1000 µg per dag, wat je bijvoorbeeld makkelijk uit 0,5 g gedroogde wakame haalt. Nori, een andere zeewiersoort, bevat relatief lage hoeveelheden jodium en per dag kunnen zonder problemen verschillende “blaadjes” gegeten worden.

 
Bedankt. Ik ga het voortaan met mate in nemen. Ik neem het eigenlijk voor de jodium en zoveel hoef ik dan niet van te eten.

 
Wat is nou precies het protocol voor een jodium detox? Ik gebruik nu een druppel lugols en een half theelepeltje kelp per dag.

Brian

 
@ Eye4health

Het is ook een hele wirwar en het was hier ook even spitten.

Over jodium concentraties en jodiumbronnen werd onder het topic jodium al heel wat geschreven.

Ik bundel hieronder even de meest interessante gegevens

Het artikel dat als leidraad dient :

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/iodine-supplementation-yes-no-maybe/.

Hierin wordt de werking uitgelegd en de aanbieders op de Amerikaanse markt.

De verschillende concentraties van Lugol's worden aangeboden door Unlimited Health. Zij hebben het over de concentraties van 3 %, 7 % en 15 %.

Meer hierover zie http://www.unlimitedhealth.nl/shop/...hp?keywords=iodine+solution&x=46&y=39

 
Iemand schreef hier dat ze het al anderlhalf jaar gebruikt en het flesje op de helft is.

Zo lang is het toch niet houdbaar?

Heb het enkele weken geleden besteld bij Clark Nederland. Tot mijn teleurstelling stond er 5/15 gedrukt.

Het is maar een jaartje houdbaar. Met 2 druppels per week zal ik niet eens op kwart het flesje komen!

Weet iemand of het in de koelkast mag? Dan kan het misschien iets langer mee?

 
Mijn therapeut schreef 3 x 1 druppel per week Lugols voor.

Ik dacht: alle jodium is Lugols,dus had Jodium van Biotics besteld bij VitamientjeNodig.

Bij de beschrijving op hun site staat: Zonder Conserveringsmiddelen,dus dat wilde ik wel!

Toen ik het al aan het gebruiken was las ik pas de hele kleine letterjes op het etiket:

conserveringsmiddel: natriumbenzoaat.Is E 211:schaadt het bloed,verbanden gelegd met leukemie,geldt als kankerverwekkend! Heb Vitamientje hierover gemaild want vindt het onzuivere voorlichting,als ik het geweten had had ik het natuurlijk NIET willen hebben! Heb er nog 17,92 voor betaald,zonde geld,ik heb GEEN reactie van ze gekregen en ze beweren nog steeds dat er geen conserveringsmiddel in zit.

Dan maar bestellen bij Clark,want kreeg door meer lezen ook het idee dat niet alle jodium dus Lugols is!

Op de site van Clark staat:Jodium Oplossing ( Lugols Jodium)

12 euro plus belachelijk hoge verzendkosten van 7,50! Was ik weer 19,50 kwijt!

Maar op het flesje staat het woord Lugols nergens!

Op het etiket staat: Iodine,Potassium Iodide,water.IS het wel echte LUGOLS?

Ik vind het een ingewikkelde materie die jodium!

Kunnen jullie me geruststellen dat wat ik nu neem Lugols is????

 
Hoi, Ik lees net een verontrustend artikel in een krantje in Maastricht.
Omdat de kerncentrale van Tihange niet echt veilig is en er misschien een ramp zou kunnen komen, kan de bevolking van Zuid-Limburg binnen drie uur over jodiumtabletten beschikken.
Dit zijn dan alle inwoners die jonger zijn dan 40 jaar. (ja en ik dan, ben ik niet belangrijk?).
Er zullen preventief geen pillen worden uitgedeeld.
Nu is dit al de 2e keer dat ik hierover in de krant lees.
Wat kan ik doen.
Moet ik de lugol's jodium kopen:
https://www.ergomax.nl/medisca-lugols-jodium-iodine-oplossing

Moet ik die preventief nemen of preventief inkopen? Blijft die goed? Zitten er geen negatieve andere stoffen in?

Hoeveel moet men dan nemen als men het preventief neemt en is dat niet gevaarlijk voor de schildklier?
Hoeveel moet men dan nemen mocht er zich een ramp voordoen?
ik lees hier:
Supplementeren met Lugol’s en zoveel mogelijk voedsel uit de zee eten (vette vis, schaaldieren, zeewier, zeezout).
Heeft er iemand een antwoord op mijn vragen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.908
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan