Jodium

ok bedankt allemaal

als je dizzy wordt van de jodium is dat dan ook ontgifting, een beetje draaierig gevoel in je hoofd dus

 
ok bedankt, het word al steeds minder bij elke x dat ik jodium neem en mijn energie neemt toe dus het is herstellende gelukkig

 
Ik heb vandaag m'n flesje Lugol's van Clark ontvangen, maar op de bijsluiter staat zes druppels per dag! Dat is toch wel heel wat meer dan twee druppels per week 8O

Is twee druppels per week niet heel erg weinig? Zou het in de eerste periode niet beter zijn om wat meer, bijvoorbeeld 1 druppel per dag, te nemen?

 
Enjoy, ik denk dat we idd meer dan 2 druppels per week kunnen gebruiken, maar het is belangrijk om traag op te bouwen om te sterke detox reacties te vermijden.

Je moet normaal gezien ook nog andere supplementen erbij nemen zoals selenium, magnesium en nog een paar stoffen.

Hier meer info.

Er staat ook op welke dosis te nemen en hoe geleidelijk aan op te bouwen.

 
@Enjoy

In het boek 'Folk Medicine' schrijft DC Jarvis het volgende:

When used to maintain the iodine content of the body the dose is small and is taken only on certain days of the week. When the mineral content of the body is analyzed, only a trace of iodine is found. Ten drops of iodine represent more iodine than is found in the entire body. For this reason, the dose of Lugol's solution of iodine is one or two drops (In this article Dr. Jarvis is speaking about Lugol's Solution 5%. When using Lugol's Solution 2% use 2-3 single drops to get the equivalent), depending on your body weight. If you weigh 150 pounds or less, for example, your dose to maintain the normal iodine content of the body is one drop, taken at one meal on Tuesday and Friday of each week. If you weigh more than 150 pounds, the dose should be two drops instead of one. It is useful to remember that the human body works on the minimum of anything it needs. If there should be a rise in sickness in the area where you live, it would be well to take the Lugol's solution three times a week instead of two, on Monday, Wednesday, and Friday, for the purpose of storing up reserve.

http://www.jcrows.com/iodine.html

 
@ satfat,

ik lees dat Dr Jarvis in 1966 gestorven is, toen hij leefde, was dat lang voor de tijd dat we massaal werden blootgesteld aan bromide (en fluoride, chloride enz) blootstelling, daarom zouden we nu meer jodium nodig hebben..

 
Satfat,

Van die site van jwcrows heb ik dit advies overgenomen. Vandaar dat ik adviseer 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht, 2 x per week. Op diezelfde site staat ook te lezen dat jodium in een zuur (appelazijn, citroensap) moet worden gedronken voor betere opname. Ik ben het echter ook met lekkerromig eens dat de jodiumtekorten nu groter zijn en een hogere dosis gewenst kan zijn. Het blijft echter maatwerk. De 6 druppels per dag van Clark Nederland (het officiele advies van Hulda Clark) zijn aan de ruime kant en kunnen heftige bijwerkingen veroorzaken.

Mike

 
Tja, lastig. Ik heb gisteravond m'n eerste dosering Lugol's iodine genomen in m'n avonddrankje met sole, magnesium en appelazijn. Omdat ik het maar mini-druppeltjes vond heb ik er twee in gedaan.

Ik heb inmiddels wat meer over jodium gelezen en geconcludeerd dat het toch wel een erg belangrijk stofje is en dat er veel mensen zijn die een tekort hebben. Omdat ik nagenoeg geen brood meer eet (waaraan jodium wordt toegevoegd) denk ik dat ik één druppel per dag ga nemen. Ik las dat een normaal functionerende schildklier een eventueel klein overschot wel kan hebben.

 
Als je jodiumtekort hebt en je krijgt te maken met een infectie of ontsteking

is het dan verstandig om extra jodium te gebruiken?

Ik begrijp dat je lichaam het dan gebruikt om de infectie te bestrijden maar dat als je te weinig hebt dat moeilijker is?

 
Ik lees erg verwarrende artikels op internet waarin men aangeeft dat jodium ook de schildklier zou kunnen afremmen in haar functie?

Verder heb je dan kaliumjodide en kelp welke beide een bron van jodium zijn, maar welke is de beste? of moet je van beide binnenkrijgen?

Ik eet veel vis, neem chlorella (maar bevat geen jodium toch?) en gebruik naast keltisch zeezout ook herbarmare.

Zou supllementie van jodium de schilkldierwerking afremmen?

 
Van deze site:

Quote:
Hypothyreoïdie

Het jodiumgebrek lijkt ook, in ieder geval deels, de oorzaak te zijn van de hypothyreoïdie die soms zeer gering lijkt toe te nemen na jodiumtoevoeging. Ten tijde van jodiumgebrek functioneert de schildklier in een hyperactieve fase voor wat betreft de jodiumopname. Dit garandeert dat uiteindelijk meer dan 80% van het ingenomen jodium door de schildklier wordt opgenomen als er sprake is van jodiumtekort. Ter vergelijking wordt slechts 10% opgenomen door de schildklier als er sprake is van een voldoende jodiuminname. De enorme opname capaciteit ten tijde van een tekort kan natuurlijk nooit blijven bestaan op het moment dat jodiuminname weer toeneemt. De schildklier kent hiervoor een zeer boeiend fenomeen dat het Wolff-Chaikof effect wordt genoemd. Op het moment dat de schildklier plots een toename van jodium krijgt te verwerken, wordt de schildklier kortdurend “uitgezet”. De pauze die wordt ingelast wordt gebruikt om het actieve opname systeem op een lager niveau te brengen zodat het is aangepast voor de nieuwe situatie. Na enkele dagen wordt het systeem op dat nieuwe niveau weer aangezet. Bij afwijkingen in de schildklier, zoals die ondermeer kunnen ontstaan door een langdurig tekort, kan het in zeldzame gevallen voorkomen dat de schildklier niet meer goed aanschakelt, met uiteindelijk een hypothyreoïdie als gevolg. Vroeger werd van dit effect gebruik gemaakt om tijdelijk de schildklier uit te schakelen bij mensen met een ernstige hyperthyreoïdie, het zogenaamde Plummeren, waarbij in een keer zeer veel jodium werd gegeven.


Dit heb jij volgens mij zelf ooit ervaren - ik ook! - door een te enthousiaste jodiuminname waardoor een opgezette keelgevoel ontstond. Er gebeurt dan precies wat hierboven wordt beschreven. Om die reden moeten mensen met een slome schildklier behoedzaam met jodium omspringen. Wanneer je een dosering hebt gevonden waarbij de klachten niet ontstaan is er geen probleem en kun je verder met suppleren. Ikzelf heb lugol's in een concentratie van 3% zodat ik vrijer ben in lagere doseringen. Ondertussen neem ik probleemloos dagelijks twee druppels terwijl ik daar vorig jaar na een dag of drie nog problemen mee kreeg..

Hilda

 
Dank je Hilda,

Ik neem nu 500mcg, dat verdeel ik over dag 250 s ochtends en 250mcg s avonds.

Ik kan me niet voorstellen dat ik meer dan voldoende jodium binnenkrijg uit voeding, aangezien onze voeding tegenwoordig mineraal arm is..

Ik hoop dat mijn schildklier het gaat accepteren (zoals hierboven beschreven) en weer activeert..

Weet je of er een verschil is in Kelp en kaliumjodide? Deze laatste is in een vorm als lugol

 
Even een aanvulling op de inname van jodium aan de hand van de Gezonde Voedingswijzer van Kirsten Hartvig.

Natuurlijke jodiumbronnen zijn eieren, kabeljauw en zalm. Zo omzeil je de problematiek van de voedingssupplementen en hun bijwerkingen.

 
Ehm op het forum van marja van werd mij 12 druppels per dag aangeraden tegen pcos.

Ik mek geen bijwerkingen.

 
Als je lugols inneemt, heb je dan ook extra selenium nodig?

Ik.heb dat een keer ergens op t forum gelezen maar kan het niet meer vinden.

Ik meen toen gelezen te hebben dat de verhouding jodium selenium goed moet zijn,

Als dit dan niet het geval is dat er dan een disbalans ontstaat.

Wie weet hier meer over :?: :)

 
yummy, dan kan ik toch nog chips eten! :p Maar wellicht niet teveel ivm de koolhydraten..

 
Ivm jodium heb ik gelezen dat je het beter transdermaal neemt, zo zou je lichaam alleen de hoeveelheid absorberen die het nodig heeft en kan het niet overdoseren.

 
Welja aan de chips, hoeveel per dag om aan de juiste,

hoeveelheid te komen? Ik kon het niet vinden in het stuk.

Iemand een idee?

@lekkerromig,

Als ik een druppel jodium op mijn pols doe is deze in een uur,

bijna geheel weggetrokken :?

Hoelang duurt dat bij jou en zegt die tijd nog iets?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan