jodium

Wellicht inderdaad iets te kort door de bocht en slechts de helft van het verhaal.

Ik doel hier met name op het vermijden van fabrieksbrood waar in de vorm van bakkerzout jodium aan toegevoegd is. Het vervangen van fabrieksbrood door biologisch desembrood is op zich een verstandige keuze lijkt mij, maar zorgt wel voor een lagere inname van jodium. Idem voor het vermijden van jojozout. Mensen die dus aan de ene kant deze gezonde keuzes maken maar hun voedingspatroon aan de andere kant onvoldoende aanvullen met bv. zeevoedsel, rauwe melk etc. krijgen dus minder jodium binnen dan in eerste instantie het geval was.

 
Quote:
Ga uit van 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week.


Mike, misschien is het handig te vermelden over welke oplossing je het dan hebt, Lugol's wordt verkocht in verschillende concentraties.

 
Over het poolse zout, het kon zijn dat er aan dit zout nog anti-vries was toegevoegd, vandaar niet echt geschikt om te verwerken in brood. Heb ik begrepen hoor.

 
satfat: "
Quote:
biologisch desembrood is op zich een verstandige keuze lijkt mij, maar zorgt wel voor een lagere inname van jodium


Hangt ervan af welk merk je koopt. Ik koop zuurdesem brood van Biofournil en die voegen er keltisch zeezout aan toe.

Ik vind zeegroenten waar meer jodium inzit zoals zeekraal en lamsoor ook erg lekker, maar vraag mij af of je deze rauw kunt eten, want ik weet niet of er anti-voedingsstoffen als oxaalzuur inzitten..?

Ik lees het net dat zeekraal oxaalzuur bevat, dus best koken. Beide groente worden blijkbaar ook tegen zweren en buikloop gegeven en de wortels worden gebruikt als looimiddel. Deze info komt net goed van pas, aangezien ik buikloop heb..

 
Hmmm nou had ik onlangs ook eindelijk een flesje Lugol's Jodium van de hulda clark nl website waar een briefje bij zat dat het over 6 druppels (5 mg jodium per druppel)in een glas water na de maaltijd, vond het al vrij sterk smaken (beetje h202/chloor achtig).

Kreeg het wel vrij een beetje te warm toen ik in bad lag na een tijdje en sliep daardoor niet al te goed... Ik dacht dat deze dosis normaal was om 1-2 keer per maand of iets dergelijks te nemen...

Peace

 
Bij een kennisavond zag ik het flesje Jodium al een keer staan, maar toen heb ik hem laten staan omdat me er niet zo veel over bekend was. Hoe nodig is een aanvulling van jodium? Hoe weet ik dat dit voor mij nodig is?

Als ik al brood eet is het zelfgebakken brood, met keltisch zeezout als zoutbron. Ik kreeg nooit meer bakkerszout binnen. Ik eet niet vaak zeewier, dus het zou best wel eens kunnen zijn dat ik niet genoeg jodium binnen krijg. Wat raadt jij aan Mike? Doet zo ongeveer iedereen er goed aan om extra jodium in te nemen, doe ik er goed aan denk je?

 
We hebben allemaal een ernstig jodiumtekort, omdat het onvoldoende in onze voeding zit. Suppletie met Lugol's is wat mij betreft essentieel. Onze schildklier heeft dit spoorelement keihard nodig en de schidlklier regelt 3 essentiele functies: de snelheid van de hartslag, de snelheid van de spijsvertering en de lichaamstemperatuur. Het eten van Keltisch zeezout is onvoldoende om ons jodiumtekort aan te vullen. Net als met zuurstof (waar we eveneens een ernstig tekort aan hebben) moeten we wat kunstgrepen verzinnen en echt supplementeren.

Mike

 
Mike,

Wanneer ik Lugol inneem, krijg ik later een benauwend gevoel in mijn keel... Heb jij hier een verklaring voor?

Is de jodium dan teveel? of zou ik eerder een tekort hebben waarop mijn schildklier reageert?

 
Hoeveel en hoevaak neem je de jodium?

Ik neem 2 x pwer week 1 druppeltje in een glas water/ciroensap/sole/H202.

 
Ik neem per dag 125 mcg jodium wat ik binnenkrijg via een supplement dat de natuurarts me heeft geadviseert,

Als ik Lugol neem, laat ik de andere staan.. maar toch voel ik dan mijn keel..

Ik heb gelezen dat de max dosering van Jodium vele malen hoger ligt dan hier in NL geadviseert wordt... Overgens heb ik nu een flesje 'nep' Lugol staan, deze is minder geconcentreerd..

Heb ook nog gewone lugol staan, maar wil eerst deze opmaken..

 
Ik heb bij Clack Nederland nog eens geinformeerd naar de dosis van Lugol's jodium. Dit was het antwoord.

Bij het eerste gebruik altijd even testen (op de binnenkant van de pols of elleboog) of er geen allergische reactie is op de jodium. Dan kunnen klachten als roodheid en zwelling ontstaan. Bij allergie de jodium niet gebruiken.

Dosering: maximaal 1x per dag 6 druppels.

Indien een druppel jodium aan de binnenkant van de elleboog na 24 uur nog steeds goed zichtbaar is, heeft het lichaam voldoende. Dan kan overgegaan worden op 1x per week 6 druppels.

 
Wat grappig, bedankt Dennis :)

Ga zo gelijk eens een druppeltje smeren. Ben benieuwd of het over 24 uur nog zichtbaar is.

 
Hmm, het is nu een uurtje of 4 geleden en het is nu al bijna niet meer zichtbaar. Die 24 uur ga ik niet halen. Misschien toch maar weer eens aan de Lugols..

 
Op ebay zie ik dat ze Lugol's iodine verkopen op verschillende sterktes. Welke is de goeie?

Dr Ron (van WAPF) verkoopt jodium in capsule vorm.

The thyroid gland needs iodine and iodide to function properly. In the early 1900’s, Lugol’s solution was widely used to supplement these nutrients. Two drops provided 5 mg of iodine and 7.5 mg of potassium iodide, the amounts provided in one capsule of Iodine Complex.

These amounts and more were historically found in traditional seacoast diets. Most people today simply do not get enough iodine in the diet. The result is an epidemic of subclinical low thyroid function, which is an important contributing factor in the development of poor immune function and subsequent problems.

The optimal intake of iodine for humans has never been established. The suggested dose of Iodine Complex is one to four capsules daily as recommended by your health care professional. Be aware that iodine enhances the response of your body to thyroid hormones, reducing the need for them.


 
Ik was pas bij een lezing van Desiree Rover en zij vertelde ook dat ze van tijd tot tijd de binnenkant van haar arm onder de jodium smeert en als het dan allemaal wordt opgenomen weet ze dat het nodig was geweest.

 
Zojuist even de test gedaan met een druppel jodium aan de binnenkant van mijn arm. Na circa 14 uur was deze verdwenen. Volgens deze site http://bit.ly/KSRueJ heb ik dan een gematigd tekort aan jodium. Kijken jullie er ook zo tegenaan ? Voornaamste klachten die ik heb zijn koude handen en voeten 's avonds.

Ik neem aan dat ik nu twee keer per week 1 druppel jodium in kan nemen (weeg nl precies 75kg) of gaat dit in overleg/ onder toezicht van de huisarts ? Hoe nemen jullie dit eigenlijk in ? Gewoon in een glas water of ook in combi met azijn ? Vervolgens kan ik me voorstellen dat je deze test na verloop van tijd weer moet doen of kunnen gewoon structureel 2 druppels per week worden ingenomen ?

 
Betekent dit ook dat je Lugols jodium beter op je huid kunt smeren dan het eten of drinken?

Wordt het door de huid misschien beter opgenomen dan bijv in een smoothie?

 
Niemand een antwoord? Kun je je jodiumtekort opheffen door dagelijks een paar druppels aan de binnenkant van je arm te smeren??

 
Volgens mij is die huidtest van satfat bedoeld om te kijken of je een tekort hebt, niet omdat het via de huid beter opneemt. Gewoon een druppel in een glas water lijkt me het beste :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.317
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan