jodium

@ Mike: Zou je kunnen uitleggen waarom je maar 2 druppels Jodium per week nodig hebt? Ik doe dit nl. ook, maar wil wel graag weten waarom;-)

Ik slik elke dag 1 selenium, omdat dit een spoorelement is, is dat dat niet teveel?

 
1 capsule is 200 gr selenium, dit haal je ook als je 2 paranoten eet

 
Ik denk dat je 200 mcg. bedoelt. Microgram, geen gram. Je mag maximaal het dubbel dagelijks hebben, dus 400 mcg. of 4 paranoten.

Deze dosering is afkomstig van de site van jcrows.com. Zij gaan uit van 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week in water met een zuur (appelazijn, citroensap) voor een betere opname. Deze firma bestaat al heel lang dus ik ga er vanuit dat ze weten waar ze over praten.

Mike

 
Quote:
Je mag maximaal het dubbel dagelijks hebben, dus 400 mcg. of 4 paranoten.


Max 400mcg in een supplement kan ik begrijpen, maar paranoten kun je gewoon meer van eten als je wilt. Dit is gewoon voeding en dus in balans.

@Angela,

Als je potje selenium leeg is zou ik dus overstappen op paranoten. Voeding is altijd beter dan supplementen.

 
En dan de paranoten nachtje weken en 5 minuten onder de gril, dan verwijder je gemakkelijk het velletje en ze zijn erg lekker.

 
Ach natuurlijk, die fytinezuren. Ik eet ze nog altijd gewoon zo uit het zakje. Een nacht weken en dan verhitten dus. Bedankt Dirtsa :)

 
En ik vind paranoten heerlijk! Dus als het potje leeg is ga ik inderdaad daar naar zoeken;-) In Duitsland zijn de noten veel goedkoper dan in Nederland, waarom??? :cry:

 
Terugkomend op de dosering: mede gebaseerd op dit artikel besloot ik aan de veilige kant te blijven en dagelijks 5 druppels lugol's 3% te nemen (= 7,5 mg jodium). Dit doe ik nu twee weken zonder problemen of gekke bijwerkingen. Het flesje vermeldt maximaal 6 druppels per dag gedurende 3 weken te nemen en daarna een rustperiode in te lassen. In het artikel staat echter dat je bij een dosering van 12,5 mg (in mijn geval dus ca 8 druppels/dag) er een jaar over doet een tekort op te lossen.

Ik vind de info die ik erover kan vinden te tegenstrijdig aan elkaar en heb de neiging me nergens anders meer op te baseren dan mijn eigen bevindingen. Als mijn schildklier het trekt en niet gaat protesteren is er bij dit soort lagere doseringen toch niet veel aan de hand?

 
Als we brood eten dan nemen we als gezin tegenwoordig alleen nog meer biologisch Spelt Desembrood van de Duitse Biobakker. Hieraan is geen bakkerszout toegevoegd maar zeezout. Je hoort altijd verhalen dat het consumeren van gewoon brood (waarbij gebruik is gemaakt van bakkerszout) belangrijk is omdat je op deze wijze in ieder geval voldoende jodium binnenkrijgt (volgens mij is dit ook het enige voordeel van dit brood).

In hoeverre kan het consumeren van biologisch brood zorgen voor een jodiumtekort ? Welke andere bronnen van jodium zijn bijvoorbeeld met name van belang om een tekort te voorkomen ?

 
Het 'zeezout' waar jij het over hebt is naar alle waarschijnlijkheid geraffineerd landzout dat afkomstig is van ondergrondse mijnen in Duitsland. Gewoon pekel dus. Mensen denken dat als er 'zeezout' wordt gebruikt er automatisch sprake is van ongeraffineerd zout. Volgens de wet mag echter alle zout 'zeezout' genoemd worden, omdat het van oorsprong allemaal uit de zee komt. De term 'zeezout' heeft dus geen enkele betekenis!

Er is nu e.e.a. te doen over dat Poolse strooizout dat in onze voedselketen terecht is gekomen. Ik denk dan: waar maakt iedereen zich druk over? Strooizout is pekel en dat is keukenzout ook! Het Poolse strooizout zou nog wel eens beter kunnen zijn dan keuekenzout, omdat er geen antiklontermiddel aan is toegevoegd. Men houdt de illusie in leven dat er daadwerkelijk verschil zou zijn tussen zout dat geschikt is voor consumptie en strooizout. De zoutindustrie bestaat voor 93% uit klanten uit de chemische industrie. Die vragen om geraffineerd zout. Voor de overige 7% omzet wordt het zout niet intact gehouden, die wordt ook hetzelfde geraffineerde zout verkocht.

Er is dus essentieel geen verschil tussen pekel en tafelzout, ook niet wat 'zeezout' wordt genoemd. 1 simpele regel: als het zout wit en droog is en van gelijke korrel, dan is het bewerkt zout. Pekel dus. Je wordt vaak voor de gek gehouden omdat de korrels iets grover worden gehouden, waardoor het er uiterlijk anders uitziet dan het fijnkorrelige tafelzout. Men wint echter complete brokken zout in die ondergrondse mijnen en kan daarna het zout zo grof of zo fijn maken als men wil. Nepperij dus.

Als dit zout geraffineerd is bevat het geen jodium en kan het dus geen voedselbron zijn van jodium. De beste voedselbronnen komen uit de zee: Keltisch zeezout, zeewier, vis, schaaldieren. We hebben allemaal een chronisch jodiumtekort en ik raad je dan ook aan om Lugol's aann te schaffen en daarmee te supplementeren. Zie de Handige adressen in het Alleen lezen-forum.

Mike

 
Omdat jodium wel in Keltisch zeezout zit vraag ik me af of het ook noodzakelijk is om het voedingspatroon aan te vullen met het supplement Lugols indien dagelijks Sole (in een glas water) zowel 's ochtends als 's avonds wordt gedronken.

 
Ons jodiumtekort is te groot en er zit te weinig in dit zout om het volledig aan te vullen, dus Lugol's is een goede en effectieve manier om dit wel te doen. Bedenk dat je schildklier afhankelijk is van jodium om goed te kunnen functioneren en deze is verantwoordelijk voor 3 bijzonder belangrijke lichaamsprocessen: het hartritme, de spijsvertering en de lichaamstemperatuur.

Mike

 
Ok, enorm bedankt Mike en Janse voor de waardevolle informatie. Ik neem aan dat Lugol's dus ook voor kinderen wordt aanbevolen ?

 
Wat is de aanbevolen dosis eigenlijk voor supplementie met Lugol's, zowel voor volwassenen als voor kinderen ? Zijn er mensen op het forum die hun kinderen ook Lugol's geven ?

Best wel bijzonder eigenlijk. Des te meer je zorgt voor een gezond voedingspatroon des te groter is de kans op een jodiumtekort.

 
Quote:
Des te meer je zorgt voor een gezond voedingspatroon des te groter is de kans op een jodiumtekort.


:?: :?: Waar baseer je deze opmerking op???

Quote:
Wat is de aanbevolen dosis eigenlijk voor supplementie met Lugol's, zowel voor volwassenen als voor kinderen ?


Ga uit van 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week. Deze druppel(s) oplossen in water met een beetje appelazijn of citroensap. Mensen onder de 75 nemen dus 1 druppel 2 x per week, mensen boven de 75 kg 2 druppels 2 keer per week.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.269
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan