jodium

Dirtsa

New member
Ben deze week weer begonnen met wat jodium omdat ik vorig jaar flink tekort kwam, een tijd veel heb genomen, maar nu alweer maanden niets meer. Ik werd erop gewezen dat jodium wel noodzaak is en dus weer wat druppels Lugol die nog in de kast stonden.

Wat ik weer ervaar (herkenbaar want had ik eerder ook) is dat ik het gevoel krijg van een brok in mijn keel. Moeite met slikken,net alsof er iets in de weg zit..

Ligt dit aan de jodium? is dit mijn schildklier? herkenbaar voor iemand? wijst dit of teveel of juist te weinig jodium..>?



lastig hoor

 
Dit wordt vaak uitgelegd als een 'allergie' voor jodium. Dat is net zo iets als zeggen dat je allergisch bent voor zuurstof. Jodium is nl. even essentieel als zuurstof. Lugol's is geconcentreerde jodium en voor jou dus overduidelijk te veel van het goede op dit moment. Daar heeft het dus mee te maken, een overdosis jodium voor jouw lichaam om te verwerken.

Ik raad je dan ook aan geen jodium te mijden, maar andere, meer natuurlijke vormen van jodium tot je te nemen, zoals zeewier (niet GAPS-approved, wel WAPF-approved), vis, schaaldieren, Keltisch zeezout. Er zijn ook supplementen op natuurlijke basis verkijgbaar. De kans is aanwezig dat je daar aanzienlijk beter op reageert. Bewaar Lugol's maar voor als je flink bent aangesterkt. Wedden dat je het dan wel kan hebben?

Mike

 
Als je niet houdt van zeewier eten of t niet goed verdraagt,dan kun je eventueel ook kijken voor Kelp supplement.

 
Mike,

Oke, daar had ik nog niet aan gedacht.. Welke zijn 'suppl op natuurlijke basis' ?

joey,

Ik heb begrepen dat kelp niet zo goed is, zou eerder schade kunnen aanrichten!

 
Ikke, heb je ook begrepen waarom kelp niet zo goed is?

Voor zover ik op de hoogte ben werken jodium en selenium synergetisch. In kelp zit véél jodium dus dat zou zomaar een relatief seleniumtekort met bijbehorende problemen kunnen opleveren. Overdoseren is denk ik dan ook makkelijk, zoals je nu ook min of meer met lugol's ervaren hebt.

Maar misschien zijn er nog andere redenen voor dat kelp niet altijd goed is?

Hilda

 
Hee Hilda, ook leuk dat je er bij bent!

Ikke, hier staat info over natuurlijke behandeling van de schildklier met kruiden en natuurlijke bronnen van jodium:

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_Schildklier.html

Mike

 
Neem je de jodium, 1 druppel, in met appelazijn? Ik doe dit op advies van Mike en dat gaat wel goed. In een glas water waar ook sole in zit overigns en honing.

 
nee, deed deze in de thee of door de sap. Maar deed er 5druppels van in, misschieb iets teveel...

Even weer op natuurlijke basis: zeewier en herbamare (kruidenzout met kelp)

 
VIJF druppels??? Vind je het gek dat je problemen kreeg? Van Lugol's moet je 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week gebruiken. Dat is voor jou dus 1 druppel want je komt niet aan 75 kg. Wellicht dat je je jodiumtekort kunt aanvullen met 1 druppel per dag, maar VIJF druppels??? Dat is vragen om problemen!

Mike

 
Ik heb op het hormonaldisbal forum gelezen dat mensen zelfs een kuurtje deden met Lugols en opbouwden tot ik dacht wel 8 druppels ofzo.

Hilda's opmerking kan ik me ook wel een beetje in vinden. Met Lugols gooi je toch een geisoleerde voedingsstof in je lichaam die dus wel degelijk de balans zou kunnen verstoren. Als Lugols de seleniumbalans zou kunnen verstoren dan krijgt de schildklier het alsnog moeilijk, want laat die selenium nou net superbelangrijk zijn voor de schildklier..

Evan

 
Ha die Evan, leuk dat je er bent!

In aanvuling op je post:

Bovendien is jodium, evenals selenium, een SPOORelement, hetgeen betekent dat je er maar hele kleine hoeveelheden van nodig hebt. Overdosering is net zo slecht als onderdosering. Houd dus gewoon die ene druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week aan.

Mike

 
Oke.. Tja, ik heb dus idd ook gelezen dat mensen soms wel tot 3 keer 10 druppels per dag gingen (als candida kuur)

Maar ik ga dus idd even flink minderen, 1 of 2 keer per week dan maar met mijn gewicht :)

 
Klopt, Marja raadt een candidakuur aan. Dat is inderdaad tot 3 x 10 druppels. Daarna wel weer afbouwen. Sommige mensen gaan al hyperen na 1 druppel, anderen nooit. Tja, wat dan goed zou zijn? Geen idee. Ik ben niet meer zo van de supplementen en inmiddels gebruik ik het helemaal niet meer.

Misschien zouden 1 of 2 druppels per week nog wel oké zijn. Zou ik natuurlijk nog eens kunnen proberen.

 
ik weet niet of het gevoel in mijn keel hyperen is of juist hypo verschijnselen zijn... maar ga wat rustig aan doen!

 
Ja, die keel *lijkt* meer hypo. Althans, een opgezette keel is een hypoverschijnsel als het de schildklier is, die opgezet is. Het is wel makkelijk om op basis van één symptoom te oordelen, maar ik vind het te rigide. Om die reden weet ik het dus ook niet.

 
struma kan zowel hypo als hyper betekenen. Maar wat dit is, geen idee..

Was net een stuk aan het lezen over de ziekte van Graves, kwam erop omdat ik googelde op dubbel zien en moeite met slikken..

Ziekte van graves is een oogziekte, als ik dat zo lees... dat met die ogen heb ik de laatste tijd zo heftig. Kan me moeilijk focussen, zie dubbel of wazig en heb erge druk op mijn ogen. Kan natuurlijk vanalles zijn, maar wel vreemd

 
Struma is een krop in de keel. Dat is een opgezette schildklier. Ik dacht eigenlijk dat dat alleen hypo was, maar misschien heb je gelijk. Overigens heb ik dat wazig zien en moeilijk focussen ook gehad en bij mij bleek het een oogspierprobleem. Prima te verklaren als je je realiseert dat de meeste spieren in mijn lijf niet bijster sterk meer zijn. Nu heb ik een prisma (voor tijdens het lezen) en dat gaat een stuk beter. Het is geen structurele oplossing, maar ik word niet meer zo naar in mijn hoofd. Er is nog wel genoeg werk aan de winkel om die spieren weer wat sterker te krijgen;)

Overigens heb ik die moeite met focussen ook gehad als gevolg van schildklierproblematiek (geen Graves). Dat gaat tegenwoordig beter, eigenlijk sinds ik met mijn bijnieren aan de slag ben gegaan. Helemaal goed is het nooit geworden, maar zo erg als het was, is het niet meer.

Misschien zijn er ook nog wel meer oorzaken voor. Theoretisch gezien kan het ook een neurologisch probleem (dus B-vitamines) zijn.

 
Struma = hypo. Elk orgaan dat te veel op z'n tenen moet lopen en gaat opzetten is onderactief. Die oogproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door een gebrekkige leverfunctie. Ikke, je hebt toch ook geelzucht gehad?

Mike

 
Ik zie altijd een beetje geel, maar ben er mogelijk wel al uit waardoor dit kan komen. Ik drink veel groene smoothies/groentensap en daar zit veel betacaroteen in. Hierdoor kan je huis dus geel/oranje kleuren. Overgens denk ik dat mijn lever ook niet helemaal oke is.

Dat van die ogen.... erg lastig. Ik moet trouwns ma terug naar de internist. Zie er gruwelijk tegenop! als er niets uit de onderzoeken komt ga ik daar niet meer verder maar zoek ik het alternatief. Deze internist schoof alles af op mijn ondergwicht, ze vond me er anorextisch uitzien en dus was de verklaring voor mijn klachten voor haar duidelijk! Ze zou nog schrkken als ze ziet wat ik eet ;)

Had meteen al spijt dat ik me had laten doorverwijzen door de huisarts..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan