IntroductieTanja

Tanja

Well-known member
Ik heb nu lang genoeg anoniem mee zitten lezen op dit forum. Voelt toch een beetje voyeuristisch, dus tijd om me aan te melden. Ik ben Tanja. Woon in Maastricht en ben al heel lang geïnteresseerd in voeding en gezondheid. Heb naast het lezen van boeken en internet intussen een opleiding als voeding- en gezondheid consulente gevolgd aan de Europese Academie voor natuurgeneeskunde, waar ik nu in het 2de jaar van de opl. gezondheidstherapeut zit.



Ben naar 2 lezingen van Mike geweest en heb nog lang niet alles van dit heerlijke forum gelezen, maar ben erg gecharmeerd van zowel Mike als dit forum. Ben desondanks nog niet aan het "dr. Mike dieet" of wapf. Hoewel ik toch bekend sta als iemand die met haar gezond bezig is kom ik er hier maar bekaaid vanaf: ik eet namelijk suikerbommen, fytinezuur en af en toe ook neurotixines ajajaj... Ik voel me gelukkig nog niet zo belabberd als zou moeten, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn :)



Wel staat er meer dierlijk vet op het menu staan voorheen, heb van mijn leven nog nooit margarine gebruikt, maar de boerenboter consumptie stijgt gestaagd. Ben botten bouillon aan het trekken en de verhouding fruit versus kefir in mijn smoothie lijkt in het voordeel van de kefir uit te vallen. Kortom, ik pik eruit wat me bevalt en wat goed voelt. Ik vind kwaliteit van groot belang doe mijn best om zoveel mogelijk van het seizoen, lokaal, ambachtelijk en biologisch (dynamisch)in te kopen. Als er een forum lid is dat me aan een adresjes van rauwe melk kan helpen ben ik diegene daarvoor zeer erkentelijk, zo niet moet ik binnenkort toch maar weer zelf op zoek.



lieve groet

Tanja

 
Hoi Tanja,

Welcome!

Kan je helaas niet aan een adres voor melk helpen.

Vast wel iemand anders.

Wat leer he zoal op je opleiding?

 
Hoi Cham,

Thanx, wat ik leer: o.a medische basiskennis, voedingstherapie, Bachbloesemremedies, massage, ontspanningsoefeningen, kruidengeneeskunde, reflexologie, iriscopie en nog allerlei gastro-intestiale therapieën. Ben het ook daar niet met alles eens, maar ik leer toch veel en het is fijn om je onder gelijkgezinden te begeven.

 
Hoi Tanja, welkom hier.
Quote:
Hoewel ik toch bekend sta als iemand die met haar gezond bezig is kom ik er hier maar bekaaid vanaf: ik eet namelijk suikerbommen, fytinezuur en af en toe ook neurotixines ajajaj... Ik voel me gelukkig nog niet zo belabberd als zou moeten, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn



Als je je beseft dat je 'suikerbommen, fytinezuur en neurotoxines' eet, en je weet ondertussen (na veel meelezen) wat het met je kan doen waarom eet je ze dan nog? Ben nieuwsgierig. :)

Lia

 
Leuk dat je eindelijk meeschrijft, Tanja! Ik ken je persoonlijk en weet dat je niet op je mondje gevallen bent, dus ik verwacht van jou wel af en toe wel wat tegengas! :wink:

Mike

 
Hallo Tanja. Ik wil niemand bang maken, maar je kent het stukje van Dennis over suiker?

Er bestaat ook een topic over https://www.fatsforum.nl/topic/suiker-behoefte]suikerbehoefte[/url].

En het gevoel kennen we allemaal wel, denk ik zo, tenzij iemand al lang bezig is. Ik had zelf twee weken terug ineens een enorme 'behoefte' aan een fles cassis! De winkel in, de schappen langs, toch weer terug, een beetje treurig was het wel. Maar goed, uiteindelijk niet aan toegegeven: mijn lichaam bleek te vragen om gewone zwarte bessen.

 
Ik denk dat Tanja bedoelt dat ze bananen eet (suikerbommen), granen/bonen/noten/zaden/pitten/peulvruchten (fytinezuur) en nachtschades (neurotoxines).

Mike

 
Hi Lia,

Ik waag een poging om het toe te lichten, al was het maar voor mijzelf ;). Er zijn op het gebied van voeding zoveel verschillende meningen, waarvan de meest onderhevig aan verandering en of voortschrijdend inzicht. Ik ben daar in eerste instantie ontzettend van in de war geraakt, maar heb nu voor mijzelf een keuze gemaakt om dingen uit te proberen en te voelen wat het met mij doet en wat praktisch haalbaar is. Ik lees en hoor van alles aan en soms laat ik me overtuigen en laat dingen los en pak andere dingen op. Op dit moment heeft dit forum en WP mijn aandacht en wie weet wat ik nog allemaal ga aanpassen naar deze inzichten.

Ik heb ook kinderen die niet altijd meegaan in moeders laatste inzichten. Ik verstop dan ook veel voedingsmiddelen die wel gezond zijn in wellicht iets minder gezonde, zoals kokosvet, rauw ei, kefir en stuifmeelkorrels in fruitsmoothies of vlees en groenten in aardappelpuree (en ze laten zich niet foppen door zoete bataat "smaakt heel anders, lust ik niet weeh". Ik vind mijn smoothies ook lekkerder dan melk (wat ook suikers bevat) en gebakken eieren en spek is me te zwaar s'ochtends.

Grappig, dit is volgens mij voor het eerst dat ik me aan het verantwoorden ben voor het gebruik van fruit en groenten ha ha maar goed. Ik eet ook nog wel eens een stuk chocoladetaart (moet wel de zonde waard zijn dus ambachtelijk & met echte room en boter): heerlijk!! Gezondheid is van groot belang, maar ik kan van sommige fouten enorm genieten.

Heb ik je vraag enigszins beantwoord?

Tanja

 
Ik doelde idd op fruit noten, zaden en nachtschades. Ik kan rustig door de winkel langs de frisdrank en andere suikerrommel lopen intussen

 
Hoi Tanja Forumlid Mwtje komt uit Maastricht en haalt rauwe melk op loopafstand. Misschien kun je via Mwtje of Mike vragen waar dat adres ligt in Maastricht.

 
Hi Tanja, ook een warm welkom van mij. Ik denk dat het inderdaad best lastig is kinderen gezond te laten eten. Zeker als ze zien dat andere kinderen toch wel snoepjes koekjes patat enz eten. Aan de andere kant zal het een kwestie van wennen zijn aan andere smaken. Een leuke tip is spagetti maken van courgettes bijvoorbeeld of het voedsel op een andere manier leuk inpakken. In een smoothie kan je inderdaad in elk geval veel kwijt zonder dat het opvalt of het geproefd word. Veel plezier op het forum.

 
1 trein station na Valkenswaard, vanaf Maastricht, tegen de heuvel, ten noorden van dat NS station kun je rauwe melk krijgen bij een biol. boer,

 
Hoi Tanja, ik haal mijn rauwe melk sinds kort in Sint-Geertruid( in de Heerkuil 1, bij Maastricht)voormalig geitenboerderij. Deze boer heeft nu alleen nog koeienmelk en gaat er volgens mij goed mee om. Hij gebruikt bijna geen antibiotica (alleen bij een keizersnede enzo) en hij zelf en zijn kinderen drinken de melk ook rauw. Ik weet niet of de koeien mais krijgen dat moet ik de volgende x eens vragen. Ik weet niet of dit hetzelfde adres is waar mwtje zijn melk haalt in Maastricht, anders zou ik dit adres ook graag willen weten.

succes Jolanda

 
Medische basiskennis, wat een hel is dat zeg. Die dagen hebben toch flink wat stress opgelevert bij me. Zo naar dat het verplicht is om vergoed te kunnen worden. Natuurlijk is een bepaalde standaard nodig om kwaliteit te garanderen, maar de basis'kennis' draagt daar niet aan bij in positieve zin :S

 
Ik heb ook medische basiskennis erin zitten. Onderwerpen als hoe werkt een stethoscoop, pfff dat boeit mij dus echt niet..

Er spelen op dit moment nog andere krachten die het voor het alternatieve in de toekomst moeilijker gaan proberen te maken. 3 jarige HBO bachelor met regulier inslag! Tja?

Medische basiskennis scheidt kaf van koren?

De alternatieve gezondheidszorg is nog steeds een soort Wild West: niets is er door de overheid gereguleerd, iedereen is er voor zichzelf bezig. Competenties zijn vaak onduidelijk en resultaten niet wetenschappelijk aangetoond. Het niveau van opleidingen Medische Basiskennis loopt zeer sterk uiteen evenals gehanteerde prijzen. Het is dus een complete chaos en daarmee is het hek van de dam. In ieder geval voor de zorgverzekeraars die alternatieve behandelingen moeten vergoeden.

Daarom hebben enkele grote verzekeraars besloten om orde op zaken te stellen, om zo meer grip op de markt te krijgen en die te kunnen sturen. Transparantie en professionaliteit zijn hierbij de sleutelwoorden. Ze eisen een opleidingsniveau dat vergelijkbaar is met HBO-bachelor in de reguliere sector, een tenminste driejarige opleiding + een aanvullende opleiding medische en psychosociale basiskennis, ook op dit hoge niveau.

Terechte eisen, die echter voor stress zorgen en vragen oproepen bij de beroepsgroepen en therapeuten. Want hoe bepaal je of het niveau voldoet en wie bepaalt dat niveau? Ben je een welwillende hobbyist of een bevlogen zorgprofessional? Kaf of koren? Wat is de rol van de opleiding Medische Basiskennis, wat de rol van verzekeraars?

 
Heren,

Zitten jullie niet in een 'verkeerd' topic te communiceren? Dit is de voorsteltopic van Tanja. :wink:

@Tanja,

Heb je trouwens het boek van WP gelezen? Deze man onderzocht 'gezondheid' bij de oervolkeren, i.p.v. ongezondheid. En hij kwam er achter dat 'suikers' ontzettend veel ellende en ziektes veroorzaken.

Er wordt idd erg veel geschreven maar deze man deed onafhankelijk onderzoek.

Dit schrijf ik niet om jou te overtuigen hoor want iedereen doet het op zijn eigen manier, maar het is iig waard om over na te denken.

Lia

 
Misschien off-topic, maar wel interessant. Ik denk dat het niveau van de m.b.k. bij mijn opleiding goed te doen is, en waarschijnlijk wat onder de maat. Vindt echter niet dat wanneer je het Merck Manual hebt doorgeworsteld dit je tot een vakbekwaam 'genezer'/therapeut maakt. Wel handig als je weet hoe een mens in elkaar zit en dat je op kunt zoeken over welke aandoening mensen het hebben.

En wetenschappelijk aangetoond daar heb ik ook niks mee, daar wordt teveel mee gerommeld. Ik denk dat er heel veel mensen rondlopen die intuïtief goed werk leveren. Misschien moeten we er eens vanaf om alles via de zorgverzekeraar te laten lopen. Dit zorgt voor lager prijzen en wanneer mensen het niet vergoed krijgen zijn ook gemotiveerd om zelf hun genezing te bevorderen en adviezen op te volgen.

Eigen verantwoordelijkheid en minder macht bij verzekeraars en overheid. Het koren zou zich vanzelf van het kaf kunne scheiden wanneer er openheid is over resultaten, bijvoorbeeld via sociale media. Of no cure no pay, zoals vroeger in China.

@Lia, wil het boek graag nog eens lezen, maar weet al wel wat de strekking van het verhaal is over de suikers. Zijn onafhankelijk onderzoek is zeker bewonderenswaardig. Ben ervan overtuigd dat die de moderne voedingsproducten, geharde plantaardige geharde vetten, geraffineerde suikers en teveel aan granen desastreuze gevolgen hebben voor onze gezondheid. Het gaat me net even te ver om knolgewassen en peren hiervan te beschuldigen. Maar erover nadenken doe ik zeker.

Dank voor tips over rauwe melk. Ik denk dat ik morgen even bij het adresje van Jolanda ga kijken. Maar ben nog altijd benieuwd naad adres van mwtje.

Tanja

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.841
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan