IntroductieTanja

Ik heb een paar keer mijn temperatuur gemeten om eens te kijken hoe het met mijn bijnieren is gesteld. Ik kwam niet veel hoger dan 36,3 onder de oksel. Ik heb niet veel van de symptomen, maar was gewoon nieuwsgierig. Viel me toch een beetje tegen. Nu vind ik het een beetje overdreven om gelijk aan de bijnierextract te gaan, maar herinnerde me dat ik voor mijn dochter ooit een aantal gemmo concentraten in huis heb gehaald toen ze last had van eczeem. Eén ervan staat bekend om dat het goed is voor de bijnieren de Ribes nigrum (zwarte bes).

Quote:
De knop van de zwarte bes heeft een zeer brede werking en heeft de eigenschap om de werking van andere gemmotherapeutische glycerinemaceraten te versterken (synergie)

Gebruikt deel: knop

Hoofdwerkingen en indicaties:

Adaptogene werking (bevordert het aanpassingsvermogen van het lichaam in belastende omstandigheden) via de as hypofyse- bijnieren, in het bijzonder door stimulatie van de glucocorticoïde activiteit (aanmaak van lichaamseigen cortisol), tonicum voor de bijnieren, immuniteitsregulerend, regenerende werking door algemene stimulatie van het metabolisme

- stress, geestelijke en fysieke belasting

- bijnieruitputting

- vermoeidheid, uitputting, zwakte, slaapstoornissen, gebrek aan levenslust

- kouwelijkheid

- beschermt tegen de inwerking van toxische stoffen (medicijnen, milieugiften, chemotherapie…)

Anti-allergische en anti-inflammatoire (ontstekingswerende) werking door stimulatie van de bijnieren (cortisone-achtige activiteit) zonder iatrogeen risico (risico op nevenwerkingen),

- ondersteunende werking bij diverse allergieën en ontstekingsprocessen

- chronische migraine

- allergische reactie op insectenbeten, acute allergie, anafylactische shock

- allergie op medicijnen

Anti-inflammatoire (ontstekingswerende) werking op gewrichten, verbetert de souplesse van pezen en ligamenten,

- tendinitis (peesontstekingen), artritis (gewrichtsontstekingen)

- artrose (gewrichtsslijtage): vnml.gonartrose (artrose kniegewricht), coxartrose (artrose heupgewricht) en artrose van de kleine gewrichten

- osteoporose (botontkalking), bevordert herstel beenbreuken

Nierdraineur, diuretisch (vochtafdrijvend), ontgiftend, regelt urinezuur en ureumgehalte, antioedemateus, bevordert de gezondheid van de prostaat

- nierinsufficientie (slechte nierfunctie), jicht, oedeem van Quincke, chronische prostatitis

Andere werkingen :

Anti-inflammatoire (ontstekingswerende) en anti-allergische werking op de luchtwegen

- allergische neusverkoudheid, hooikoorts, astma, chronische neus- en keelontsteking, sinusitis (bijholteontsteking), chronische bronchitis (ontsteking van het slijmvlies van de luchtpijpvertakkingen), griep, emfyseem (blijvende uitzetting van de longblaasjes met verminderde zuurstofopname)

Bloedvatbeschermend, flebotonicum (bevordert de terugvloei in de aderen), bloedstollingsregulator, bevordert aanmaak rode bloedcellen, licht bloeddrukverlagend

- Spataderen, bloedarmoede, hoge bloeddruk

Adjuvans bij huidaandoeningen

- droog en ontstoken eczeem, acute en chronische netelroos, acné, psoriasis, insectenbeten


Ga dit eens uitproberen, is toch nog maar goed tot het einde van dit jaar, zonde om weg te gooien. Iemand anders hier ervaring mee?

 
hoi Tanja, niet slecht die zwarte bes!

Ik drink het sap van de zwarte bes elke dag in de hoop dat er iets van die bes op me afstraalt.

Ik heb een vrij klein tijdje gemmotherapie gedaan van de zoete kastanje.

Staat hier nog in mijn koelkast omdat mijn aandacht naar andere dingen uitging op dat moment.

 
In het ebook van mike geeft hij aan dat het een methode is om te kijken hoe het staat met je bijnieren. Ik hoef nog niet te tempen, het is nog niet goed genoeg :wink:

 
Hi Lia, temperatuur is een graadmeter voor beide.

Quote:
Schildklier temperatuur test:

een andere manier om de schildklier functie te bepalen

De lichaamstemperatuur kan uitsluitsel geven over het functioneren van de schildklier en bijnieren. De basale temperatuurmeting is ontwikkeld door dr. Barnes. Hij stelde in zijn onderzoeken vast dat de beste meting axillair (onder de arm) is. Meting in de mond werd afgeraden omdat veel mensen met hypothyrioïdie laag gradige infecties kunnen hebben in het hoofd ademhalings gebied. Ernstige ontstekingziektes als artritis kunnen de temperatuur ook verhogen, evenals griep. De test gaat uit van een digitale thermometer.

Schildklier functie test: de uitvoering

- Thermometer ’s avonds op het nachtkastje leggen

- In de morgen bij het wakker worden niet opstaan maar meteen de temperatuur opnemen in de oksel (3 minuten)

- Drie ochtenden achter elkaar temperaturen

Vrouwen die menstrueren temperaturen op de 2e-3e en 4e dag na de start van de menstruatie.

Mannen, en ook vrouwen die geen menstruatie meer hebben kunnen altijd temperaturen.

Let op: niet temperaturen bij griep of wanneer men b.v. in de vroege morgen uit bed is geweest (bv om naar het toilet te gaan).

Interpertatie meetwaarden:

Wanneer met een digitale thermometer 3 dagen een meetwaarde beneden 36,4 graden is vastgesteld kan dit duiden op schildklierproblemen van het type 1 of 2.


 
Ben me aan het inlezen voor voedingstherapie op de opleiding. Als ik dit vak maar overleef. Ideeën zijn gebaseerd op vegetarische rauwe voeding (hele diepe zucht)van o.a. dr Benner en dr Nolfi, wat me wel opviel was dat de laatste een halve tot 1 liter rauwe melk per dag dronk en wel bij de maaltijd. Ze heeft zichzelf van borstkanker genezen.

http://www.whale.to/a/nolfi2.html

 
Je gaat dit overleven Tanja! De melk bij de maaltijd helpt de vertering volgens mij en daarnaast zorgt ze er dus ook voor dat ze wel daadwerkelijk iets van volwaardige voeding binnen krijgt.

 
Dat dacht ik dus ook, de melk heeft haar gered. Ik ben blij dat jij er zoveel vertrouwen in hebt, ik ben van plan om het allemaal maar over me heen te laten komen en niet steeds op de barricade te springen voor verzadigd vet en dierlijke producten, maar mijzelf kennende...

 
Wat nou handschoenen, Katje Tanja pakt alles zonder handschoenen aan :p

Weet voor jezelf dat de redding voor haar lag in de rauwe melk en dat deze voldoende was om haar lichaam op een goed genoeg pijl te brengen. Misschien lukt het dan om je mond te houden... Succes! Hier mag je gewoon af reageren hoor! En anders lekker op de barricade springen en heel elegant er weer vanaf als je je zegje hebt gedaan. Misschien kan je eens voorstellen om Mike een gastcollege te laten geven. Is in ieder geval een les waar jij je helemaal in kunt vinden :D

 
Ik zie het helemaal voor me. Les van Mike op de EANG :wink:

Tanja, susses en heel veel sterkte met de lessen voedingstherapie.

 
Ha ha , ik zie het niet gebeuren (Jantje wordt gek!), maar mooi zou het wel zijn. Ik denk dat tzt ik een linkje naar e-book van WP fysieke degeneratie aan mijn klasgenoten ga sturen.

 
Heb een uurtje op mijn lip gebeten, maar toen het verhitten van zonnebloemolie ter sprak werd gebracht moest ik toch echt even kwijt dat je mov vetzuren alleen koud kan gebruiken (als je die perse wilt gebruiken natuurlijk, maar goed). Toen ik vervolgens kokosolie als alternatief gaf (om in vegetarische sferen te blijven, ik dacht me hiermee wel op veilige grond te begeven) kreeg ik te horen dat je die toch beter niet kunt verhitten, omdat er meervoudig verzadigde vetten ontstaan??? Kokosolie was een hype die door de commercie en natuurvoedingswinkels in stand wordt gehouden....?

Toen ik haar naar literatuur van deze nonsens vroeg kreeg ik het antwoord dat het biochemisch en moleculair verhaal nu te ver zou gaan. Toen ik met M. Enig aankwam gingen er bij haar geen belletjes rinkelen, dus toch maar mijn adrenaline rush uitgezeten, want geen beginnen aan. Grrr...

Dat wordt afzien mensen, nog 9 lessen te gaan.... Ik kreeg gelukkig wel bijval van een medestudente.

 
De mail naar de klas en docente over gevaren van verhitten van mov en voordelen van kokosolie is al de deur uit. Inclusief boekentip ;)

 
Quote:
kreeg ik te horen dat je die toch beter niet kunt verhitten, omdat er meervoudig verzadigde vetten ontstaan???


Hier moet je nog wel even antwoord op vragen. Lijkt mij leuk om te lezen hoe ze zich hier uit gaat proberen te redden. :mrgreen:

 
@Tanya laat ze en poepie ruiken, wellicht kun jij een les verzorgen over verzadigde vetten, soort van spreekbeurt ;-)

Hou vol!! Petje af ik zou gek worden denk ik en aan mijn gezicht kun je aflezen wat ik ergens van vindt, ik hou dat geen uur vol.

 
Quote:
Hier moet je nog wel even antwoord op vragen. Lijkt mij leuk om te lezen hoe ze zich hier uit gaat proberen te redden. [:mrgreen:]


Ja, Pike dat probeerde ik ook (hoe komt ze erbij???), maar ik kreeg een verwijzing naar een andere docent(die intussen met de noorderzon is vertrokken), bovendien kwam ze met 'als jij gelooft dat het goed voor je is, dan is het dat ook' Ja hoor, de suggestie zorgt voor het gezondheidseffect :roll: . Ik zie het maar als een oefening onzin van me af laten glijden. Helaas is voeding mijn passie en lukt het vooralsnog voor geen meter :!:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.069
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan