Ik stel mij opnieuw voor: Lievergezond

GAPS/Bee:

Er wordt op dit forum al een tijdje gezegd dat virussen, bacteriën en schimmels opruimers zijn. Logische gevolgtrekking is dat je dus niet zomaar ziek wordt van zo'n beestje: het helpt je juist bij het opruimen van afval en toxinen. In je luchtwegen is dat verkoudheid, op je billen krijg je een steenpuist, in je darmen is dat dysbiose.. Allemaal uitingen van hetzelfde. Bee roept dat die-off niet bestaat omdat je niet moe wordt van het overlijden van bacteriën. Je wordt moe van een overmaat aan toxinen die vrijkomen en die worden afgevoerd in de vorm van infecties, of zelfs reacties van het immuunsysteem. Strikt genomen is dat dus detox en niet die-off.

Daarom vind ik Bee wat geloofwaardiger en konsekwenter in haar filosofieën en dieet dan gaps. De zogenaamde dysbiose die we allemaal hebben maakt je niet ziek. Je was al ongezond en die dysbiose is ontstaan vanuit levensreddend perspectief: het helpt je verteren wat anders niet verteerd kan worden en het helpt toxinen afvoeren. Waar mensen ziek van zijn en autisme van krijgen is eerder het gevolg van vergiftiging, onbalans en zuurstoftekort dan van de verkeerde bacteriën. Op het gapsforum werd veelvuldig gesproken over de 'slechte jongens'. In mijn ogen zou daar dus enige nuance in aangebracht kunnen worden.

GAPS beziet dysbiose als een ziekmakende overmaat aan foute bacteriën, Bee ziet dysbiose als het probleemoplossend vermogen van een ziek en vergiftigd lichaam. Wat je dus moet doen is een dieet volgen waarmee je de balans herstelt en je lichaam de gelegenheid geeft te ontgiften en gezond te worden door het zelfhelend vermogen te stimuleren en het immuunstysteem te repareren. Gaps werkt natuurlijk ook zo, dus het is een goed protocol, maar de gedachtengang erachter is wat mij betreft hier en daar niet helemaal ideaal en zijn er inkonsekwenties in het dieet. Bovendien lees ik op Bee haar forum veel ervaringen van mensen die na GAPS/SCD zijn overgestapt omdat ze met GAPS toch niet uitkwamen. Voor mij geldt hetzelfde. Bee is wat haar dieet betreft meer 'hard core'. Ze laat alle zetmeelrijke en suikerrijke dingen (die bij gaps zijn toegestaan) weg om het lichaam zoveel mogelijk de helende werking te laten doen en candida te onmoedigen. Dat laatste snap ik niet helemaal gezien het bovenstaande maar daar kom ik vast nog achter. Daarbij raadt ze het gebruik van melkproducten af en beveelt ze vetten, eiwitten en koolhydraten aan zoals Mike dat ook doet: meer vetten dan eiwitten dan koolhydraten. GAPS is daar minder expliciet in. Ik hang nu een beetje tussen Bee en GAPS in, ik sta mezelf af en toe wat smokkelwaar toe en heb de melkproducten nog niet helemaal afgebouwd. Zoete dingen zijn verleden tijd enerzijds, anderzijds sta ik mezelf boekweit en quinoa toe als ik dat wil. Het beste van twee werelden en een beetje van mezelf. Het moet wel leuk blijven! ;)

Voor meer info: www.healingnaturallybybee.com

Hilda

 
Als ik het even niet weet, of er dus wat door heen zit. En iedereen heeft dit wel eens hoor. Dan neem ik 1 of meerdere dagen de appelsmoothie van Mike. Paar glazen per dag, dat bevalt mij erg goed.

Misschien ook iets voor jou?

 
Hoi Hilda, dank je wel!

In elk geval kan ik me vinden in dat Bee dysbiose ziet als goed gevolg van iets slechts.

Melkproducten ben ik zelf ook nog niet helemaal uit of het iets is voor me.

Yoghurt vind ik wel lekker trouwens, maar melk reageer ik niet echt heel goed op.

Met zetmeel stoppen dat zou ik best willen, maar het lijkt nu even niet mogelijk voor me.

Dus ik ben het wat dat betreft met Mike eens dat het delicaat ligt hoe dit goed aan te pakken.

Ik zit dan ook nog met bijnieruitputting.

Leuk dat je het even wilde uitleggen:)

groetjes,

Dorien

 
Hoi Dirtsa, ik ben een beetje ¨bang¨ van fruit op het moment vanwege de suikers.

Geen idee of dat terecht is of niet!

En bovendien kan ik de link naar de appel smoothie van Mike weer eens niet vinden.

Maar toch bedankt hoor voor je tip, altijd leuk als mensen meedenken:)

 
De appelsmoothie staat hier bij de lever/galreiniging. het bevat zure appel/citroen/sinasappel. Dus volgens mij omdat dit zuur fruit is kan dit wel.

Je hoeft dit ook niet iedere dag te doen, maar even om te overbruggen, niet na hoeven denken wat je kunt eten, dus even rust in je hoofd en lijf.

 
Dorien,

Ik denk dat jij het volgende probleem hebt: bijnieruitputting, in combinatie met een gestagneerde lever. Bij bijnieruitputting moet je niet te laag in koolhydraten gaan, wat je wel hebt gedaan. Gevolg: hypoglykemie en hartkloppingen, stress dus. Op zich heb je wel goed opgelet, want je wist dat je als je koolhydraten mindert je dan je vetconsumptie moet verhogen. Ik heb echter vaker gezegd dat het lichaam zich niet noodzakelijk laat dwingen tot vetverbranding.

De lever speelt hierbij een cruciale rol. Deze heeft als twee voornaamste functies het omzetten van gifstoffen in vet, waardoor deze via de ontlasting verdwijnen, en het verbranden van vetten als onderdeel van de spijsvertering. Het lijkt erop dat beide functies niet goed verlopen bij jou. Door te laag in koolhydraten te gaan zitten en niet goed genoeg vetten kunnen opnemen en verteren (vet maakt jou misselijk), mis je de noodzakelijke buffer en gaat je bloedsuikerspiegel schommelen.

Van superbelang is dus dat je die lever heelt. Ik had al eerder geconstateerd dat je je teveel focust op die alvleesklier. Jouw lever is het probleem! Allereerst zijn er natuurlijk lever/galblaasreinigingen. Die appelsmoothie van mij is in feite een lever/galblaasreiniging op zichzelf. Voor wie het recept maar niet kan vinden: http://www.fonteine.com/fruit_smoothie.html. Momenteel is de Rode van Boskoop/Goudreinet weer in het seizoen. Gebruik deze fantastische appel en kies exemplaren met zo veel en zo donker mogelijk rood. Daarnaast is er nog het protocol van 2 eierdooiers, vergeperst sap van 2 citroenen en 1 eetlepel olijfolie.

Verder draaien we in kringetjes rond, want ik heb je al het nodige advies gegegen hieromtrent. Twee weken geleden schreef ik nog:

Je hebt het constant over de alvleesklier, maar wat je beschrijft is een onvermogen van de lever om vet te verbranden. Dit kan allereerst te maken hebben met een verzwakte leverfunctie, maar daarnaast ook geheel of gedeeltelijk geblokkeerde galkanalen, waardoor er veel te weinig uitstoot van galzouten in de dunne darm plaatsvindt. Het zijn deze zouten die de vetvertering mogelijk maken.

Een reeks lever/gal-zuiveringen kan daarbij veel uitkomst bieden, maar bedenk dat ik er bijna 2 jaar over heb gedaan om mijn lever dusdanig te helen dat deze vetten is gaan verbranden, tot die tijd sloeg ik de vetten op. Zo te lezen heb ik niet half de problemen waar jij mee kampt, Dorien, maar daar staat tegenover dat ik door verhoogde olijfolieconsumptie in smoothies wel in totaal 3 galkolieken heb gehad. Dit heeft me op het spoor van lever-gal-reinigingen gebracht en ik heb er daarna nooit meer last van gehad.

Als ik jou was zou ik me dus gaan focusen op de lever en galblaas i.p.v. de alvleesklier. De combinatie selenium-alfa liponzuur-mariadistel is bijzonder effectief. Ik beveel 200 mcg selenium per dag aan. Je kunt dit in supplementvorm kopen, maar het eten van 4 paranoten per dag komt op hetzelfde neer. Mariadistel is ook in supplementvorm te koop of als thee. Van alfa liponzuur moet je 300 mg per dag slikken. Het beste kun je de R-variant hebben, die is beter opneembaar. Deze twee zijn erg goed:

https://www.webvitaal.nl/catalog/pr...id=3532&osCsid=fe4g8a9e4rofvs1q6f9ojt0057

http://www.supersmart.com/article.pl?id=0301

Lees ook dit: http://www.fonteine.com/lever_darmen.html


Mike

 
Ik wil wel graag gezegd hebben dat het niemand minder is dan Gerrit, de oprichter van gapsdieet.nl, die mij geattendeerd heeft op die site van Bee. Gerrit erkent ook dat er conflicten zijn tussen de visie van Bee en die van NCM, maar het spreekt voor de openmindedness van Gerrit dat hij ook deze visie meeneemt in zijn eigen zienswijze.

Mike

 
Mike, dat weet ik en ik heb met mijn post dan ook geen kritiek op Gerrit willen leveren. Het is slechts mijn eigen nuance geweest. Ik lees Bee nu enkele jaren - met tussenpozen - maar dit type protocol vond ik altijd een beetje te. Ik bleef echter wel altijd rondhangen omdat haar ideeën me intrigeerden. Totdat ik toe was aan GAPS en binnen mijn eigen kaders plotseling bijna naadloos aansluiting vond.

Hilda

 
@Hilda je verhalen over Bee's protocol hebben me vandaag erg geprikkeld. Heel fijn dat je het zo uitgebreid heb uitgelegd. Ik heb haar site vanvond helemaal doorgespit en heb onderhand de egg smoothie geprobeerd. Het was verbaaswekkend lekker! Het is fijn om de wijsheden van diverse personen te combineren tot iets wat echt voor jezelf werkt.

 
Beste Claire,

Jullie hbben mij ook nieuwsgierig gemaakt over Bee,s protocol, maar waar kan ik deze vinden? Ben zeer benieuwd wat de achtergronden zijn van haar dieet!

 
Zo mensen, ik ga dalijk naar een nieuwe arts (de zoveelste) die ook ozontherapie doet!

Bepakt en gezocht met mijn ganse medische dossier...

Weer het hele verhaal opnieuw...

 
Vooral de ozontherapie ben ik erg benieuwd naar. Ik ga deze vast ook een keer doen, alles op zijn tijd. maar ervaringen van anderen zijn zeer welkom.

 
Hoi Rapunzel en Dirtsa,

Nou ik was er en deze arts nam alles heel secuur in zich op.

Het is eentje die vooral veel de richting van de reiniging opgaat.

Andreas Moritz en de cholesterolmythe, de boeken, zijn hem zeer bekend: deze boeken staan in het zicht bij hem.

Hij wil ook graag hoge darmspoelen, maar ik heb gelijk uitgelegd hoe slecht dat bij mij viel.

Ook de leverkuur is natuurlijk ter sprake gekomen.

Hij heeft ook mijn lever en nieren onderzocht, maar het deed niet pijn.

Wel iets van een ruisje gevonden op mijn longen.

Maar goed, toen heb ik gelijk de eerste ozonbehandeling gehad.

Het heet ook wel eigen bloedtherapie.

Plus ik kreeg b12-prikken.

In eerste instantie meer als diagnostische manier om te kijken of ik er meer energie van krijg.

Eerst kreeg ik vitamine c ingespoten, toen werd mijn bloed opgezogen in een infuusding en daarin ging het ozongas erbij toen weer teruggespoten, ook nog met magnesium erbij om de aderen open te zetten en daar kreeg ik het ook heerlijk warm van.

Er stond wel iets van een pijnlijke druk op mijn arm bij het terugspuiten, maar het was te doen.

Ik voel me nu al een stuk lekkerder, heerlijk zo warm van binnen.

Maar het schijnt pas na 5 tot 10 sessies echt meer vruchten af te leveren.

Na 5 keer krijg ik weer een evaluatiegesprek met de doc.

Heel fijne ervaring.

Volgende week weer een ritje erheen en dat zo elke week.

Ik hou jullie op de hoogte!

Wat men trouwens ook vertelde is dat dit soort sessies alleen al tussen de chemokuren door heel heilzaam kunnen zijn.

En dat geloof ik direct.

 
Het klinkt heel positief! Gaat deze arts ook zelf nog een diagnose stellen? Heb je ook nog dieet adviezen van hem/haar gekregen?

 
Hoi Rapunzel, tja nee ziet er niet naar uit dat hij diagnoses wil stellen.

Die lyme daar wil hij niet te veel mee omdat ik niet al te reumatisch noch te veel neurologische uitvalsklachten heb.

En ik weet dat het zijn piece of cake ook niet is, terwijl hij volgens mij overigens wel in de lymebehandelaarsclub zit.

Ik kom in elk geval voor de ozonbehandelingen bij hem, meer verwacht ik voorlopig niet.

Dieetadviezen: nee!

Ik heb wel verteld van mijn gewichtstoename van 10 kilo in zeer korte tijd (een maand?).

Dus ik heb mogelijkheden geschetst, dat het kan liggen aan de optelling van de bijnieruitputting, hypoglycemie en mijn ambitie van zo min mogelijk koolhydraten, wat ik niet aankon.

Toen begon hij over vetstapeling, hij kon het plaatsen.

Weston Price had hij zei hij in eerste instantie nog nooit van gehoord.

Echter, toen ik het verhaal vertelde van de tandarts die de wereld overzworf naar natuurvolkeren, toen daagde het.

En toen zijn opmerking: maar die man is toch allang dood? (implicerend dat het hier over gedateerde kennis gaat).

Toen zei ik (iets te fel alsof ik iets te verdedigen had:)): nou en?

Maar nee we hebben het niet gehad over dieet....

En het heeft vrij veel gegaan over de drukpijn onder mijn linkerribbenboog, die er al 4 jaar of langer zit en wat het zou kunnen zijn in godesnaam.

Hij had het over de mogelijkheid van een verkleving of een poliep of de milt ondanks dat die niet te groot is (kwam al uit een echo).

Oja ik kreeg reneel hepeel en nog zoiets mee om te ontgiften verder.

En dan nog iets: die staafjes om de urine te testen op zuur-basisch.

Hij vertelde ook dat soms mensen te kleine aderen blijken te hebben voor ozontherapie.

Dan restten nog de opties van inspuiting via de lies of de anus!

En soms dan ook met enkel gas zo direct erin!

Bijv ook 60 cc.

HIj zei dat dat gewoon kon maar dat hij dat zelf ook wel in eerste instantie een eng idee vond: 60cc gas inspuiten in mensen.

Mensen kwam hiervoor zelfs uit Engeland overvliegen.

De anus werkt ook goed vanwege de poortader vanuit de anus, hetgeen ook de koffieklysma om die reden interessant maakt: die veroorzaakt via de poortader in de lever direct een verhoging van glutathion en zet deze aan tot ontgiften.

Ik heb ook de bioresonantiekorrels voor de leverkuur besproken.

De doc kon zich niet helemaal voorstellen hoe en of echt dat werkt.

Ik heb maar wat ingevuld: iets van dat die korrels de trilling van de lever in zich hebben.

In elk geval heb ik verteld dat ik twee getuigenissen van mensen ken die er geel van gingen poepen, hetgeen toch wel iets van een werking aangeeft.

Sympathiek aan deze arts is is dat hij open staat voor andere alternatieve werkingsmethoden.

Ik vertelde dat mijn therapeut werkt met trillingen via een pasfoto.

Hij zei: als het werkt werkt het.

En dat doet het bij mij zeker, omdat ik het in elk geval goed merk met blaasontstekingen die ik normaal alleen wegkreeg met antibiotica, ook na alles te hebben geprobeerd van d-mannose, cranberrytoestanden en weet ik wat al niet meer.

 
Fijn dat je zo uitgebreid verslag doet, dankje wel hiervoor.

En nu maar afwachten hoe je je voelt als je meerdere behandelingen hebt gehad.

Wat zijn de kosten van de behandelingen? Je hebt er blijkbaar nogal wat van nodig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.390
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan