Ijzer tekort hoe het beste aanvullen???

tinuz

New member
Zo weer even een vraagje waar ik al een tijdje mee worstelt. Ik heb steeds een wisselend ijzertekort....Nou wordt vanuit de reguliere gezondheidszorg de heftigste preparaten voorgeschreven met behoorlijk wat bijwerkingen wat zeker niet ten goede gaat van de darmen of de rest van het lichaam. Ook krijg je welgemeende adviezen van dietisten door meer ijzer te gaan eten. Vaak zijn dit adviezen welke niet in het gapsdieeet of darmherstellende dieet passen zoals veel fructose,granen, ijzerdrankjes, en natuurlijk veel vlees... Nu ligt de oorzaak toch vaak in de opname van de darmen maar hoe kan ik het beste mijn ijzer goed aanvullen door middel van gapsveilige producten. Tuurlijk kan iedereen zeggen eet veel vlees, maar als het lichaam moite heeft met verteren......hoe kan je dan je ijzer aanvulllen.

Voel me toch slapjes, haaruitval, en verschrikkelijk koud hebben!!! Maar ik weiger gewoon om heftige preparaten te nemen zeker nu ik net zo goed gestart ben.

Misschien hebben jullie forumleden goede ideeen!!Thankx

 
Volgens mij zegt Natasha Campbell McBride in haar boek over het gapsdieet dat ijzer suppleren bepaalde pathogene bacterien helpt groeien in de darmen.

Dus het antwoord is volgens mij: goede bacterieculturen stimuleren in je darmen die dan de pathogene bacterien terugdringen die jouw ijzer opeten.

Quote:
Tuurlijk kan iedereen zeggen eet veel vlees, maar als het lichaam moite heeft met verteren......


-Om vlees te kunnen verteren kun je voor en na het vlees ook een beker water met ongeveer twee lepels (of minder, al naar gelang je aankan) azijn eten;

-Pancreasenzymen gebruiken, en

-Je lever nog meer helpen detoxen bijv met koffieklysma´s (maken je ook warm bij de juiste hoeveelheid koffie- niet te veel dan word je weer een beetje hyper:));

-Voetenbadjes met rozemarijn etherische olie stimuleert de bloedsomloop naar je voeten;

 
Quote:
Er blijkt ook een relatie te zijn tussen magnesium in chlorofyl en ijzer in bloed. Kervran ontdekte en bewees dat magnesium door het lichaam kan worden omgezet in ijzer. Eigenlijk weten we dit allemaal want iedereen die wel eens wildvlees goed bekeken heeft, weet hoe donkerrood dit vlees is. Dit komt omdat een wild dier (bijvoorbeeld een ree, zwijn of konijn) in het bos zijn natuurlijke voedsel eet, dat hoofdzakelijk bestaat uit groene planten die groeien in vruchtbare, mineraalrijke bosgrond. Deze dieren krijgen veel gezonde groene planten binnen, boordevol chlorofyl dat opgebouwd is rond magnesium. Het is dat wat de dieprode kleur van het bloed van deze dieren veroorzaakt.

Bij fotosynthese ontstaat zuurstof. Hemoglobine is het eiwit in rode bloedcellen dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof door het bloed. Chlorofyl komt door fotosynthese tot stand en is dus geconcentreerde zuurstof in vloeibare vorm, een vorm die het bloed herkent en onmiddellijk kan opnemen. Zo voorziet de plant in zijn zuurstof en dat kan chlorofyl ook bij jou doen. Dit is belangrijke informatie voor iedereen die een ijzertekort heeft of een lage hemoglobinewaarde! De dokter schrijft echter extra ijzer voor, waardoor er ijzerstapeling in de lever kan ontstaan en de lever vergiftigd raakt.

Ook als je volgens de doktoren een normale HB-waarde hebt kun je aan bloedarmoede lijden. Kijk om je heen naar de doorsnee blanke Nederlander. Ik weet dat we tot een blank ras behoren maar zo bleek als menigeen eruit ziet horen we er toch echt niet uit te zien. Kortom, we krijgen te weinig rauwe groene bladgroente van goede bodem binnen en hebben dus te weinig ijzer en zuurstof in ons bloed. De Duitser Otto Warburg (1883-1970) ontdekte dat kankercellen in een zuurstofarme (anaërobe) omgeving overleven. Voor deze ontdekking en de ontdekking dat kanker gevoed wordt door suiker kreeg hij in 1931 de Nobelprijs.


http://leefbewust.com/themas/genetisch.html

Concentreer je dus niet alleen op ijzer, maar vergeet ook zeker magnesium niet.

 
@Tomain (de vragensteller) :wink:

Het valt mij op dat jouw schrijven niet meer zo chaotisch/druk is als in het begin.

Toen moest ik soms wel eens twee keer lezen, wat staat er allemaal. Veel lange zinnen zonder punten en komma's etc.

Dus dat waar je mee bezig bent, goede voeding, werpt zijn 'vruchten' al af.

Vooral zo doorgaan.

 
Dank je forum voor jullie adviezen!. Tja Poekie misschien kwam die eerste mail niet zo duidelijk over en werd ook door Mike best wel een beetje hard aangepakt, maar normaliter ben ik niet zo chaotisch en druk zoals juij beschrijft. En ik heb net nog mijn eerste mail nogmaals gelezen en kan concluderen dat je een beetje gelijk hebt, maar ik denk dat het kwam dat ik langzamerhand een beetje ten einde raad was.

Ik kamp al een tijdje behoorlijk met mijn gezondheid en probeerde daar op mijn eigen manier toch mee om te gaan. Gezond eten (dat dacht ik), vitamines, mentaal etc, maar toen mijn zoontje ernstig ziek werd en vocht voor zijn leven...op de IC ging het steeds slechter met mij. We hebben een lange tijd in het Ronald Mac Donald hus gewoont. Maar je bent eigenlijk dag en nacht bij je kind die beademend werd. Je eet en slaapt slecht en toen hij thuis kwam met behoorlijk wat handicaps ben je echter alles kwijt je gezin, je kind, je man, je baan maar met name jezelf..........Ik ben daarna zelf behoorlijk ziek geworden zowel lichamelijk als geestelijk merk ik.Ik was bijna 15 kg afgevallen en woog nog maar 48 kg.......Nu probeer ik langzaam deze zware berg weer op te klimmen en ja dan bn je misschien weleens het overzicht kwijt helaas kwam dit misschien ook bij jullie zo over.Maar ik ben ontzettend blij met jullie steun en hoop dat jullie me af en toe een duwtje willen geven voor die moeilijke berg !!!!

 
Tomain, ik heb wat gemist denk ik, want ik dacht dat jij een man was :oops: sorry.

Je mag best wat chaotisch zijn hoor, hopelijk lukt het langzamerhand weer wat orde te krijgen. Ik herken het wel hoor, zeker het zoeken naar wat gezond is. Ook ons zoontje heeft in Groningen gelegen, ik ken het ronald mcDonaldhuis en hij heeft 14 maanden in het zieknhuis gelegen en was meervoudig gehandicapt. Ik ben echter niet mijn man kwijt geraakt, en werkte niet op dat moment en heb dit ook lange tijd niet gedaan(wel werken, maar niet betaald...je kent het wel, vooral druk met het gezin draaiende te houden)

Hoe gaat het nu met jullie kind en thuis?

 
Waarschijnlijk dachten we allemaal dat Tomain een man was, ik iig ook.

Dit is net zoiets als dat je in een kinderwagen kijkt en niet weet of het een jongetje of een meisje is.

Je hebt 50% kans dat je goed gokt. Dat is trouwens ook zo bij namen, tegenwoordig kunnen veel namen voor een jongetje of een meisje.

Misschien is het handig, Tomain, als je jezelf in het kort even voorstelt op het forum.

Dan weten ook een beetje wat er bij jou 'speelt'.

 
Tja dank je wel....ik had me wel voorgesteld maar niet heel uitgebreid. Nee Tomain

zijn de namen van mijn kinderen in een naam......Tjeetje Dirtsa wat heftig zeg met jouw kind.....is hij gehandicapt geboren o zo geworden door een ziekte. Nee verder heb ik gewoon een fantastische man om mijn heen, maar met alles kwijt bedoel ik dat je tijdens dit soort fases ook een stukje van je relatie verliest. Met Sebastian mijn zoon gaat het redelijk al heeft hij net wel 2x korte periode weer in het ziekenhuis gelegen, maar ik zal niet teveel uit wijdden anders moeten we dadelijk een ander for. Ik zal zeker met jullie welgemeende adviezen aan de gang gaan en mochten er nog andere ideen zijn over ijzer en ferritine gehalte verhogen adviezen zijn zeer welkom. Ik ben het ook eens met lievergezond ..om eerst flink de darmen aan te pakken...probiotica dieet en lever etc......daar ben ik nu langzamerhand mee bezig..

Thankx voor jullie steun en misschien is het een optie om in de huiskamer wat meer psychologische vragen voor te leggen of de situaties om ons heen

 
In de topic: even voorstellen, kun je wat over jezelf kwijt en kan iedereen reageren. Daar is dat topic voor hoor. Ik denk dat iedereen wel graag wil weten wat een beetje je geschiedenis is. Dat kan veel verhelderen, over jouw problemen bijvoorbeeld.

Onze zoon is geboren met een afwijking aan zijn kleine hersenen, syndroom van joubert. Maar voor ze daar achter zijn, dat duurt wel even.

Ikzelf heb altijd gedacht dat het vast geen toeval is hoor, ik kon natuurlijk niet zeggen wat de oorzaak was, maar heb altijd gevoeld dat mijn lichamelijke conditie er wel eens iets mee te maken zou kunnen hebben.

ook de andere kinderen lijken erg gezond, maar hyebben allemaal wel wat. De oudste was altijd "ongrijpbaar", dus er is wel wat, maar je kunt er de vinger niet opleggen. Van kleins af aan zeer moeilijk inslapen bijvoorbeeld.

Mijn dochter is hypermobiel en lijkt dyscalculie te hebben.

Jerrik is dyslectiesch, en de jongste heeft balansproblemen, daardoor slecht handschrift/laat met fietsen en zwemmen.

Geen heftige problemen hoor, schatten van kinderen, maar ik heb wel eens gedacht: hoe kan het dat ieder kind wel de nodige problemen heeft?

Ik ben wel erg benieuwd naar Sebastiaan, mag ook in even voorstellen hoor.

 
Al een oud onderwerp zie ik maar hoe kan je snel je ijzertekorten op een goede manier weer opbouwen?

Zijn de uitslagen bij een huisarts betrouwbaar?

Mijn vrouw heeft wit bij haar ogen zei de arst, echt ijzertekort en ik denk dat haar schildklier momenteel ook niet goed werkt.

Nu wordt er bloed geprikt maar ik heb liever dat ze via de natuurlijke weg haar ijzer omhoogkrikt.

Hier een stuk over ijzer en ja dan maak je je wel een beetje druk omdat zij ook borstvoeding geeft en het ook de kleine beïnvloedt:

IJzer speelt een belangrijke rol in organismen. Het is met name een belangrijk bestanddeel van hemoglobine (eiwit) wat zijn activiteit dankt aan de ijzerionen. Hemoglobine is een onderdeel van de rode bloedcellen die zuurstof van de longen naar ons weefsel transporteren. Het grootste deel (2/3de) ijzer wordt op deze manier verwerkt in ons lichaam, het overige deel ijzer wordt als een zuurstofvoorraad opgeslagen in onze lever, milt, beenmerg en spieren.

Tevens is ijzer een belangrijk bestandsdeel van veel enzymen en is het belangrijk voor het verhogen van de lichamelijke weerstand.

Waar zit ijzer in?

IJzer zit in (rood)vlees, vis, peulvruchten, granen, groenten, bonen, aardappelen en gevogelte. Maar we vinden het ook terug in eieren, erwten en gedroogde vruchten die tevens ook een belangrijke leverancier zijn van ijzer.

Bepaalde uit bovenstaand rijtje kun je beter niet eten)

Om voldoende ijzer binnen te krijgen moet u kiezen voor voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten. Combineer deze voedingsmiddelen met voeding die de opname van ijzer stimuleren zodat het door de darmen goed opgenomen kan worden.

IJzer afkomstig uit plantaardige producten wordt over het algemeen minder goed opgenomen dan ijzer uit dierlijke producten. Probeer daarom plantaardige producten te combineren met producten die een hoge hoeveelheid vitamine C bevatten (groenten en fruit), hierdoor zal het ijzer beter door het lichaam worden opgenomen.

Hoeveel ijzer heb ik nodig?

Hoeveel ijzer men nodig heeft (ADH), is afhankelijk van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen, wat te maken heeft met het ijzerverlies tijdens de menstruatieperiode. Tevens hebben vrouwen tijdens de zwangerschap meer ijzer nodig, het is namelijk een belangrijk middel bij het vormen van de placenta en de ontwikkeling van het kind.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassen mannen is vastgesteld op 11 milligram, voor volwassen vrouwen is dit 15 milligram.

Wil je weten hoeveel ijzer jij nodig hebt op een dag? Kijk dan in de ADH tabel voor deze waarde.

Gevolgen van een teveel aan ijzer

Bij een te hoge hoeveelheid ijzer in het lichaam kunnen klachten zoals als chronische vermoeidheid optreden. Tevens kan een teveel aan ijzer schade aanrichten aan onze organen zoals het hart, lever en de darmen.

Gevolgen van een tekort aan ijzer

Mocht het lichaam een tekort hebben aan ijzer zal dit klachten kunnen geven zoals duizeligheid en een verminderde concentratie. Bij een te lage ijzerinname (of bij bloedverlies en de menstruatie) gaat het lichaam gebruik maken van de ijzerreserves die in ons lichaam zijn opgeslagen. Als men het ijzergehalte in het lichaam niet voldoende bijvult zal er een tekort aan ijzer ontstaan wat bloedarmoede (anemie) tot gevolg heeft.

Anemie ontstaat als de ijzerreserves in het lichaam zo laag zijn dat de hoeveelheid hemoglobine (eiwit) in het bloed afneemt. Verschijnselen bij anemie zijn o.a: vermoeidheid, hoofdpijn, verminderd arbeidsvermogen en concentratieverlies.

Tevens is ijzer zeer belangrijk voor het goed functioneren van de hersenen. Een tekort aan ijzer kan bij kinderen het gevolg hebben dat ze geremd worden in hun groei en ontwikkeling.

 
Zie de zojuist geplaatste post over referentiewaarden van bloedonderzoek in de topic over huisartsen. We weten niet wat de optimale bloedwaarde is voor ijzer (of welke andere stof dan ook), omdat we allemaal op z'n minst half ziek zijn. Orgaanvlees is de beste bron van ijzer, met name lever. Dat moet jou als muziek in de oren klinken, Haluk!

Mike

 
Mike,

Zojuist heb ik schelvislever gegeten.. valt dit ook onder de 'goede' leversoorten of is die van vis toch anders wat betreft voedingswaarde (vit a, zink)??

 
Is de kruidenelixer in de onderstaande link iets om je ijzertekort aan te vullen, voor het geval dat je geen lever naar binnen krijgt zoals de vrouw van Haluk?

http://www.salus.nl/default.asp/id,168/index.html

Floradix Vita Kruidenelixer

 
Floradix bevat ferrogluconaat. Beweerd wordt dat dit een goed opneembare variant is van ijzer, maar hiervan ben ik nog niet meteen overtuigd. Op het internet kon ik er echter bitter weinig over vinden.

Mike

 
Hello hello,

Ik heb eens flink wat wild vlees van gras etende koeien ingekocht en natuurlijk met heel veel orgaanvlees waarvan lever het meeste is en botten en mergpijpjes mogen natuurlijk niet ontbreken en jawel heel veel rundervet.

Nu ben ik bij een vriend op bezoek geweest en zijn broer was er ook.

Heb ik voor hem een stukje lever en wat rundervet meegenomen.Zijn vrouw meteen in de pan in de vet met wat uien en zwarte peper kort gebakken. Ze heeft het echt lekker klaargemaakt. Maar wat was die lever lekker zeg.Het was ook in no time op.

We waren met vijf personen en hebben echt gesmuld.Zij zijn er gelukkig ook mee opgegroeid.

Dat wordt iets wat ik heel vaak ga eten, dat zeg ik je.Superfooooooood.

 
You Chiko what's up man?

Ik heb het in Siebengewald gekocht bij van Loonen tenminste wat de boer mij verteld is dat de runderen overal buiten grazen en alleen maar gras krijgen en geen antibiotica, geen mais of soja of wat dan ook.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan