Ijzer tekort hoe het beste aanvullen???

Chiko,

Ik bedoel er helemaal niets mee. Dat heb je met rappers zoals ik gebruiken af en toe deze woorden.

 
www.fkmobiel.cvz.nl/Preparaatteksten/F/ferrogluconaat.asp

Ik had nog evenggoogles op ferrogluconaat, dat erin zit aldus Mike en daar zitten nogal wat bijwerkingen aan verbonden. Waar ferrogluconaat verder uit bestaat heb ik nog niet kunnen vinden.

Dus toen dacht ik, laat dan maar.

 
Dat ferrogluconaat lijkt me inderdaad helemaal niks

E579 : Ferrogluconaat, Ijzer(ii)gluconaatRubriekZuurteregelaars, antiklontermiddelen en rijsmiddelen (E500-E600)EigenschappenGeelgrijs of geelgroen poeder met een karamelgeur. Het is goed oplosbaar in water. Toepassingen: kleurstof, nutriënt.ProductenOlijven.Meer informatieHerkomst:

Herkomst:

Wordt synthetisch gemaakt uit bariumgluconaat en ijzer(ii)sulfaat.

ADI (Acceptabele dagelijkse inname) (JEFCA):

Tot 0,8 mg/kg lichaamsgewicht voor totaal ijzer.

 
Een andere goede bron van ijzer, helaas zonder bruikbare bron van B12, is algen, zoals chlorella en spirulina.

Mike

 
Heb me vandaag toch een lekkere soep gemaakt met veel voedingsstoffen erin en vooral ijzer.Zoiets moet ik met the family delen hier.

Naar mijn mening hoeft eten niet zo moeilijk te zijn om effectief en voedzaam te zijn. Als de ingrediënten maar goed en puur zijn smaakt het al snel goed en is het uiteraard zeer voedzaam.

Heb van rundervet zelf flink wat ossewit gemaakt en dan blijven er heerlijke spekjes over. Die gooi ik bij de ossewit erbij en doe er wat Keltisch zout bij en dat gaat dan in de koelkast.Dat blijft zo'n half jaar goed en oh wat heeft ie een mooie knalgele kleur.

In ieders geval flink wat vlees met vet aan bot in de pan gedaan met natuurlijk wat spekjes en ossewit en dat licht gebakken met uien en dan prei, wortel, verschillende koolsoorten bij gedaan.Kokosvet, ghee, lichtjes olijfolie en sole en water.Een eitje, wat mosterd, ongepasteuriseerde appelazijn, gefermenteerde zoute pruimendressing, knoflook, flinke dosis zwarte peper en nog andere kruiden.

Wat was dit lekker zeg. Dan kookt alles ook in zijn eigen botten bouillon en oh zo simpel om te maken en naar mijn mening echt voedend.

Alle groente uiteraard buiten gekweekt en het vlees en vet van wild vlees.

See ya.

 
Ik heb net voor het eerst in mijn leven runderhart gebakken en opgegeten, en lekker dat dit was! (Haluk, bedank Tanja nogmaals van mij)!

Ik vond het best een beetje eng want ik had geen idee welke smaak ik kon verwachten maar het is net biefstuk (wel maar heel kort bakken en daana zwarte peper en keltisch zeezout erover).

Dat ga ik eens een keer verwerken in zuurvlees zonder het te vermelden. Kijken hoe ze hier op reageren thuis.

Marian

 
Marian,

Ben blij dat het je zo goed gesmaakt heeft. Ik wist dat jij lever at en dacht dus ook dat je ook wel eens hart had gegeten. Het is echt heerlijk ja.

Ik ben dol op al het orgaanvlees en gelukkig eten mijn beide zoons het ook.

Tanja krijg ik er helaas (nog) niet aan.

 
Ik heb de afgelopen weken elke dag lever gegeten, maar krijg mijn ijzer niet op pijl...

Voel me nog steeds trillerig en lam,

Ben aan het zoeken wat ik kan doen nu..

Therapeute raadde aan om Floravital of Iron vital te nemen,

beide bevatten:

IRON VITAL

Ingrediënten: Rode bietensap van concentraat (20%), kersensapconcentraat, druivensapconcentraat, appelsapconcentraat (19%), water, fructose, extract van rozemarijn, pomeransen, citroenmelisse, gentiaan, duizendblad, brandnetel, vitamine C, ijzer-Il-gluconaat, bindmiddel: guarpitmeel, johannisbroodpitmeel, pectine, conserveringsmiddelen kaliumsorbaat, natuurlijke aroma's, niacine, pantotheenzuur, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, vitamine B12.

FLORAVITAL (anders dan floradix)

Ingredienten

Waterig extract (70%) van: Hibiscus calyces, Kamille bloemen , venkelzaad, Spinazie. Mix van vruchtensapconcentraat (27%): Druiven, Peren, Water, Zwarte bes, Kers, Braambes en Wortel. Ijzer II (ferrous gluconaat).

Waterig rozebottel extract (bevat 4% vitamine C) Vitamine C (Ascorbic acid) Riboflavine (als riboflavine sodium fosfaat)

Vitamine B6 (als pyridoxine HCL) Vitamine B1 (als thiamine HCL) Vitamine B12, Maltodextrine.

Er zijn vast nog andere vormen, maar ik ben snel geobstipeerd en ben bang dat ijzersuppl het erger maken.

 
Ikke, hoe veel te laag was je ijzer? Realiseer je dat je lijf even tijd nodig heeft, he?

Overigens kan dit ook iets zeggen over je opname en dan is het de vraag of je een supplement wel opneemt.

Als alternatief zou je nog kunnen denken over ijzerinjecties, misschien. Zou ik niet heel snel doen, maar als niets anders je wil helpen om het eerste zetje te geven.....

 
Klopt ook, maar ik denk dat de b12injectie veel ijzer vragen van mijn lichaam waardoor ik het zelf moeilijk nog erbij krijg.

HB was binnen de referentiewaarde aan de lage kant, maar volgens de therapeute zegt dit niets over het ferretine= actief ijzer en deze was veel te laag.

Ik vond ook nog deze:

http://www.deonlinedrogist.nl/ferrotone-bronwater-ijzersupplement-14x20ml-p-24331.html

Bevat geen enkele toevoeging,

lijkt me nog de beste..

Snap niet dat ik mijn ijzer niet op pijl krijg, neem nu ook weer extra algen en veel lever/rood vlees..

 
Tja, als je het niet zou opnemen, dan is het wel logisch dat je het niet op pijl krijgt...

IJzerinjecties kunnen via de huisarts gaan, ja. Hangt er maar net vanaf of je hem kunt overtuigen om ferritine te meten en op basis daarvan ijzerinjecties te geven. Heb ik destijds wel voor elkaar gekregen, maar zal ook van je HA afhangen.

Anders misschien via een andere arts, als je die kunt vinden?

 
ja zal nog even afwachten en anders met therapeute overleggen..

zolang die candida er zit, is opname erg lastig denk ik..

Wil me alleen zo graag beetje zeker voelen, ben nu zo dol als iets en onderneem maar weinig..

 
Zoals eerder gezegd zijn zgn. 'non-heem'ijzervarianten moeilijk opneembaar voor het menselijk lichaam. Alleen de heem-varianten (uit dierlijk bloed) zijn goed opneembaar. Je moet niet verwachten dat een weekje anders eten resulteert in het opheffen van drastische tekorten, zoals jij hebt.

Mike

 
Ik had flinke bloedarmoede, te zien aan de bleke nagels. Volgens de huisarts was het alleen een beetje laag, maar dat soort misinfo gaat bij mij het ene oor in en het ander uit (daarvoor heeft een mens tenslotte 2 oorgaten.) Ben zelf gaan supplementeren met B12 en ijzer en rood vlees gaan eten, dat had weinig effect. Toen ik runderlever ging eten, werd binnen een aantal dagen verbetering zichtbaar, nog niet heel veel, maar wel duidelijk. De bijnieruitputting is nu de hoofdzaak, ben nog aan het overschakelen terwijl ik me suf lees op dit forum en de kolommen van Mike.

Mike, beste kerel, wat heerlijk dat je dit werk allemaal voor ons gedaan hebt!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.783
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan