Al een oud onderwerp zie ik maar hoe kan je snel je ijzertekorten op een goede manier weer opbouwen?
Zijn de uitslagen bij een huisarts betrouwbaar?
Mijn vrouw heeft wit bij haar ogen zei de arst, echt ijzertekort en ik denk dat haar schildklier momenteel ook niet goed werkt.
Nu wordt er bloed geprikt maar ik heb liever dat ze via de natuurlijke weg haar ijzer omhoogkrikt.
Hier een stuk over ijzer en ja dan maak je je wel een beetje druk omdat zij ook borstvoeding geeft en het ook de kleine beïnvloedt:
IJzer speelt een belangrijke rol in organismen. Het is met name een belangrijk bestanddeel van hemoglobine (eiwit) wat zijn activiteit dankt aan de ijzerionen. Hemoglobine is een onderdeel van de rode bloedcellen die zuurstof van de longen naar ons weefsel transporteren. Het grootste deel (2/3de) ijzer wordt op deze manier verwerkt in ons lichaam, het overige deel ijzer wordt als een zuurstofvoorraad opgeslagen in onze lever, milt, beenmerg en spieren.
Tevens is ijzer een belangrijk bestandsdeel van veel enzymen en is het belangrijk voor het verhogen van de lichamelijke weerstand.
Waar zit ijzer in?
IJzer zit in (rood)vlees, vis, peulvruchten, granen, groenten, bonen, aardappelen en gevogelte. Maar we vinden het ook terug in eieren, erwten en gedroogde vruchten die tevens ook een belangrijke leverancier zijn van ijzer.
Bepaalde uit bovenstaand rijtje kun je beter niet eten)
Om voldoende ijzer binnen te krijgen moet u kiezen voor voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten. Combineer deze voedingsmiddelen met voeding die de opname van ijzer stimuleren zodat het door de darmen goed opgenomen kan worden.
IJzer afkomstig uit plantaardige producten wordt over het algemeen minder goed opgenomen dan ijzer uit dierlijke producten. Probeer daarom plantaardige producten te combineren met producten die een hoge hoeveelheid vitamine C bevatten (groenten en fruit), hierdoor zal het ijzer beter door het lichaam worden opgenomen.
Hoeveel ijzer heb ik nodig?
Hoeveel ijzer men nodig heeft (ADH), is afhankelijk van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen, wat te maken heeft met het ijzerverlies tijdens de menstruatieperiode. Tevens hebben vrouwen tijdens de zwangerschap meer ijzer nodig, het is namelijk een belangrijk middel bij het vormen van de placenta en de ontwikkeling van het kind.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassen mannen is vastgesteld op 11 milligram, voor volwassen vrouwen is dit 15 milligram.
Wil je weten hoeveel ijzer jij nodig hebt op een dag? Kijk dan in de ADH tabel voor deze waarde.
Gevolgen van een teveel aan ijzer
Bij een te hoge hoeveelheid ijzer in het lichaam kunnen klachten zoals als chronische vermoeidheid optreden. Tevens kan een teveel aan ijzer schade aanrichten aan onze organen zoals het hart, lever en de darmen.
Gevolgen van een tekort aan ijzer
Mocht het lichaam een tekort hebben aan ijzer zal dit klachten kunnen geven zoals duizeligheid en een verminderde concentratie. Bij een te lage ijzerinname (of bij bloedverlies en de menstruatie) gaat het lichaam gebruik maken van de ijzerreserves die in ons lichaam zijn opgeslagen. Als men het ijzergehalte in het lichaam niet voldoende bijvult zal er een tekort aan ijzer ontstaan wat bloedarmoede (anemie) tot gevolg heeft.
Anemie ontstaat als de ijzerreserves in het lichaam zo laag zijn dat de hoeveelheid hemoglobine (eiwit) in het bloed afneemt. Verschijnselen bij anemie zijn o.a: vermoeidheid, hoofdpijn, verminderd arbeidsvermogen en concentratieverlies.
Tevens is ijzer zeer belangrijk voor het goed functioneren van de hersenen. Een tekort aan ijzer kan bij kinderen het gevolg hebben dat ze geremd worden in hun groei en ontwikkeling.