Hulporganisaties, fondsen whatever???!!!!

simone

New member
Nu heb ik me laatst ook bij het IFAW afgemeld vanwegen hun slechte achtergrond en is Greenpeace ook niet (meer) zuiver en het Wereld natuurfonds is ook niets.

Aan collectanten geef ik zowiezo niets, dan kunnen ze op mijn kosten niet nog meer vernietigende rotzooi ontwikkelen. De kindere worden ook niet meer geënt bij ons.

Rest mij de vraag welke hulporganisatie wel de moeite waard zijn lid van te zijn en welke niet en waarom niet zodat wij allemaal helder op de hoogte zijn van al deze oplichters en er niet meer in trappen.

Het kan een lepra stichting zijn of geld voor ontwikkelingshulp enz.

Goede organisaties mogen ook genoemd worden.

Dit leek me echt een goede topic voor op het forum want uiteindelijk gaat het toch om de gezondheid van de aarde waain mens, plant en dieren leven.

 
Ben benieuwd of iemand inderdaad goede "goede doelen" kent. Ik ben al tijden lid van de WSPA, weet iemand daar meer over?

 
Quote:
Ik ben al tijden lid van de WSPA, weet iemand daar meer over?


De WSPA is verbonden aan de Verenigde Nazi's, onze toekomstige wereldregering. Foute boel dus!

Mike

 
Ik ben gelovig opgevoed en bij onze kerk is er een project van mensen die in de zomer naar een land in Afrika gaan om daar hun handen uit de mouwen te steken. Zo'n project wil ik wel steunen.

Ik denk dus dat het daar om draait: kleinschalige (lokale) projecten waarvan je weet hoe het zit en die je kunt vertrouwen.

 
Dat is hopelijk een goed project. Het is ook zo, dat de "onderlaag" van die organisaties vast de beste bedoelingen heeft. Ik vind het ook moeilijk om collectanten de deur te wijzen: niet omdat ik die malafide stichtingen wil sponsoren, maar omdat die mensen denken dat ze het goed doen door geld op te halen. Denk dat ik binnenkort iets op de deur hang dat ik niet meer geef aan collectes, dan blijven ze misschien weg.

 
Ja dat zou ik niet aan mn deur durven hangen,er komen hier erg veel bekenden collecteren,dan denken ze vast meteen dat ik gierig ben.Ik doe nu gewoon open en vertel ze meteen dat ze de volgende keer niet weer bij mij hoeven aan te komen om die en die reden.Vaak horen ze er van op en geven me echt gelijk.

 
"Mensen die persoonlijk gaan helpen" klinkt goed, maar is nogal inefficiënt, het is bijna verspilling te noemen. Alleen de kosten van een vliegticket al, dat is daar een jaarsalaris, dus je kan er een jaar iemand van inhuren om huizen te bouwen, terwijl je zelf een week of twee bezig bent.

Ik ben wel voor kleinschaligheid,

kijk bijvoorbeeld op vakantie naar lokale organisaties die hulp kunnen gebruiken.

Er zijn hier kleine organisaties die spullen naar Oost-Europa sturen.

Een uitzondering daarop is (hopelijk) Artsen zonder grenzen.

http://www.artsenzondergrenzen.nl/over-ons.aspx

En dan doel ik vooral op hun Noodhulp,

het zijn artsen, dus hun mening over vaccinaties is niet die van ons.

 
@Danielle: ja kan me wel voorstellen hoor, het is een vrij assertieve sticker. Maar de collectanten zijn ook assertief: een van de onderburen collecteert altijd, laatst had ik geen klein geld. En de volgende dag kwam hij gewoon terug en trof mijn vriend, die hem wel geld gaf. Dus tja, dan maar zo'n sticker, geen zin in discussies ;-)

 
De bekwaamheid van sommige leurders om je een schuldgevoel aan te praten is grenzeloos ... :lol: en ik heb me al dikwijls afgevraagd of het wel om bonafide organisaties gaat die aan je deur komen verkopen. In sommige periodes komen ze werkelijk dagelijks wenskaarten, kleurstiften en allerhande rommel - want dat is het vaak - verkopen voor 'een organisatie die zich inzet voor zieke kinderen'. Het gaat altijd om zieke kinderen, snif. Ik wil nochtans graag mijn steentje bijdragen, maar ik wil ook graag dat mijn geld goed besteed wordt (zoals iedereen zeker?). Sinds geruime tijd gebruik ik een antwoord dat voorlopig altijd schijnt te werken om het kaf van het koren te scheiden: "Het spijt me, maar ik kan jouw spulletjes niet kopen want ze zijn eigenlijk niet nuttig voor mij, dan is het zonde voor het milieu. Ik wil wél iets storten op het rekeningnummer van jullie vzw". Reactie is ALTIJD dezelfde: "Euh, ja, wij werken niet met een rekeningnummer ..., wilt u echt niets kopen?" Dan laat ik merken dat ik een vzw zonder rekeningnummer toch maar vreemd vind, en dan zijn ze gauw weg. Wat niet wil zeggen dat diegene mét rekeningnummer wel koosjer zijn, vergeet het maar ... een paar jaar geleden heb ik geld gestort aan een Belgische organisatie die kinderen uit probleemgezinnen opvangt. Korte tijd later werd ik overspoeld met gelijkaardige, superzielige brieven van werkelijk alle mogelijke organisaties om geld te storten, en altijd zitten er 'cadeautjes' mee in de envelop: persoonlijke boodschappenlijstjes, etiketten, wenskaarten, balpennen, een loep (blindenvereniging), een maand later opnieuw een loep (diezelfde blindenvereniging met de vraag waarom ik nog niets gestort heb: ben ik dan niet bekommerd om blinde mensen?), een defect mini-kompas (van Piloten Zonder Grenzen – hopelijk vliegen zij met een beter kompas), servetten, verjaardagstaartkaarsjes, een lintmeter, een kalender, een agenda, enzovoorts. Die schampere 30 euro die ik gestort heb heeft al veel milieuschade opgebracht. Never again. Binnenkort ga ik me opgeven als vrijwilliger in onze gemeente, voor mensen in armoede. Ik denk dat dat nog de enige efficiënte manier is om iets te doen voor anderen ...

Beste grap: ik ben onlangs verhuisd en dacht: Ha! Eindelijk van die rommelbrieven verlost, tenslotte is het de gemeente niet toegestaan om mijn nieuw adres aan wie dan ook door te geven. Maar helaas, de stalkersbrieven komen netjes toe op mijn nieuw adres. Dat zegt genoeg over de praktijken van die organisaties. En dan te weten dat zij belastingattesten mogen uitschrijven voor alle giften.

 
Ik heb een tijdje in mijn hoofd gehad dat ik KNGF geleidehonden wel zou willen steunen. Nog steeds vind ik dat zij goed werk doen. Ik ondersteun volledig dat blinden, slechtzienden en autistische mensen ook meer autonomie krijgen en ik vind het bovendien iets heel moois dat dieren in staat zijn mensen daarbij te helpen.

Waar ik wel wat moeite mee heb, en dat is de reden dat ik tot nu toe nog niet heb ondersteund, is dat de directeur nog steeds een salaris van pakweg 120.000 euro opstrijkt. Ik begrijp heel goed dat je niet de eerste de beste vrijwilliger een stichting kunt laten besturen en dat je tot op zekere hoogte met een salaris competente mensen kunt aantrekken. Naast kwaliteit en competentie, ben ik voor een bestuurder echter ook op zoek naar een stukje eigen inzet, commitment en bevlogenheid. Voor mij betekent dat dat je vanuit je hart werkt en dat niet gecompenseerd hoeft te worden met 120.000 euro. Van 70.000 euro kun je ook leven en de rest kun je uit liefde doen. Zolang ik zulk soort commerciële salarissen zie bij stichtingen die vervolgens wel allerlei vrijwilligers willen aantrekken, haak ik af. In plaats daarvan vind ik dat je zelf het goede voorbeeld en kunt geven door die 50.000 euro aan de honden te doneren. Ik voel er in ieder geval weinig voor om mee te betalen aan zo'n directiesalaris. Aangezien het bij de meeste stichtingen en andere goede doelen zo is dat de directie er warmpjes bij zit dankzij de donaties, terwijl vrijwilligers het echte werk doen, geef ik niets.

Overigens heb ik zelf verder niets met stichtingen en dingen. Ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan en daarmee zou ik mijn bijdrage best nog eens willen leveren. Maar geld geven? Nee. Dan moet er eerst een hoop commercie verdwijnen.

 
ik doe niet aan goede doelen.

Bij de deur roep ik tegenwoordig dat ik waarschijnlijk op zeer korte termijn zelf met het bakje moet rondlopen voor mijn eigen gezin als deze regering nog lang zo doorgaat.

Ze druipen vaak meteen af.................

fatsoenlijk of niet ik doe er niet aan mee.

dit jaar komt er bij ons een "vakantiekindje", een kind uit een gezin wat door welke omstandigheid dan ook nooit op vakantie gaan.

Voor de een een mooi gebaar, de ander zal dit nonsens vinden, ik zie het kind.

als je deze vakantie leuker wilt maken, mail me maar, ik heb ook een rekeningnummer :)

 
Net hier weer even een stukje gelezen. Hmmm. Ik denk er ok over om al mijn goede doelen op te zeggen. Ik zat te denken om ipv daarvan ook KNGF-geleidehonden te gaan steunen, maar pinklady heeft wel een punt met dat directeursalaris.

Misschien dat ik maar bij mijn keltisch zeezout blijf. Ik heb een grote 25 kg zak en deel daar regelmatig wat van uit met een beetje info van Mike erbij. Al diverse mensen, die verder weinig aan goed voedsel doen, gebruiken het nu in de keuken. Het is laagdrempelig voor mensen om aan te pakken en te gaan gebruiken. En dan verder inderdaad een kleinschalig gebeuren of het geld lekker zelf houden.

 
Zo mede mensen jullie zullen het vast weer gemerkt hebben Giro 555 willen hun pot weer vullen.

Uiteraard treft deze storm weer ergens in Azie deze mooie Filipijnse mensen moeten het lot weer ondergaan van de natuur?.....

Zag net weer op rtl4 een mooie zwart/witte vloer met rode stoelen wat heeft men toch met zwart/wit en rood ;) tja....favoriete kleuren blijkbaar.

Nou vullen die pot maar zou ik zeggen ;)

http://www.metronieuws.nl/nieuws/live-updates-actiedag-giro-555-voor-de-filipijnen/SrZmkr!M2R9smSBk2Vg/

 
Ik heb nooit begrepen dat mensen zo maar geld kieperen op een rekening, waar ze niet eens van weten naar wie het precies gaat.

Ik help liever mensen in mijn omgeving en dan niet in geld, maar met hulp!

Ook wat Rateltje in een reactie zegt, kinderen even laten ontspannen in een andere leefomgeving, is een ontzettend mooi gebaar!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan