Hulporganisaties, fondsen whatever???!!!!

(sorry bedoelde iets wat krom is recht in mijn vorige bericht)

(Hoe) ga je op de vraag reageren van degene die je de info mailde en je (vermoedelijk eerder aan de telefoon) te woord stond?

 
Ik weet het nog niet. Op zich goed dat hij zich open opstelt.

Ik had hem inderdaad eerder aan de telefoon.

Zal ik hem hier naartoe verwijzen?

 
hoi Watisgezond, geen idee wat wijsheid is.

Hangt af van wat je je nastreeft en wat je onder wijsheid verstaat.

Ik persoonlijk zou het niet doen om niet nog meer eventueel trollengeweld aan te trekken.

Quote:
Vorige week was er weer een hork in het nieuws die geld had

"geleend" van het ALS fonds dat bij ontdekking netjes werd

terugbetaald met geld "geleend" van een ander fonds.

http://bit.ly/1qnRUvP

Trouwens het stukje hieronder over pinkwashing doet me een beetje denken aan het WNF dat zich aan o.a. de industriele voedingsindustrie verbindt:
Quote:
In Amerika heb je dan de roze graaiclub voor borstkanker, die

zijn niet vies van het binnenhalen van meer geld voor "onderzoek".

Je zou denken, je neemt dan zeker geen geld aan van de chemische

industrie die mede veroorzaker is van borstkanker. Nee, ze maken

het nog bonter, Pink Ribbon kan beter Black Ribbon worden want

ze maken een deal met een bedrijf dat spullen levert voor de

schaliegas industrie. Minister Kamp kan zo in het bestuur van Pink

Ribbon. In Nederland blijven de media muisstil, maar de Belgen

noemen het na Green Washing al Pink Washing:

http://www.mo.be/nieuws/na-greenwashing-pinkwashing

http://thinkbeforeyoupink.org/



Ik moet zeggen dat de sticker op de deur prima werkt, ik heb

geen verkopers en collectanten meer aan de deur. Ik bepaal

namelijk zelf wie ik doneer en zeker niet de grote jongens

die tot aan de deur komen. Ik beperk me tot een aantal doelen

dat dierenleed aanpakt i.p.v. collectes organiseren kun je

beter kennis over toxines doorgeven en meer op preventie

focussen.

http://www.leefbewust.com/171014.htm

 
Lievergezond, ik had die nieuwsbrief ook gelezen over pink washing.

Trollengedrag ben ik niet zo bang voor, meer het idee dat er op je vingers wordt gekeken. Aan de andere kant worden we op dit forum waarschijnlijk sowieso al in de gaten gehouden...

 
Ik heb net ademloos dit topic gelezen (had ik dus nog niet eerder gedaan).

Geeft veel, heel veel stof tot nadenken :oops:

Ik geef zelf niet veel aan goede doelen, eigenlijk vind ik dat wel gierig van mezelf, maar ik denk ook dat het een soort 6e zintuig is dat me daarvoor waarschuwt. Af en toe hoor je van die dingen: dat er jaren nadat er ergens een tzunami heeft plaatsgevonden het geld nog niet besteed is omdat de regering van dat land de hulpverleners niet voldoende mogelijkheden biedt; en wijlen mijn oom Henk werkte na zijn pensioen voor het ministerie van BuZa om ontwikkelingshulp te besteden in Bangladesh. Hij vertelde me vroeger wel eens dat landen in de rij stonden met geld en projecten en dat de regering gigantisch hoge eisen stelde en steekpenningen vroeg en dat een land dan bij god's gratie geld mocht geven. Dat opende mijn toen nog jeugdige ogen al.

Ik geef al een jaar of twintig aan Stichting Aap. Natuurlijk zal ook daar een flink deel aan de strijkstok blijven hangen, dat is niet anders, maar iemand enig idee of dat een "echt" goed doel is te noemen?

Want dat mis ik nog wel in dit topic, wat zijn nou wél goede goede doelen om aan te doneren. Ik heb nou eenmaal geen tijd (met een full time baan waarmee ik al voldoende doneer aan het goede doel genaamd belastingdienst :wink: ) om ergens ver weg zelf een lokaal project op te zetten.

 
Over de hele wereld treden bekende mensen op als ambassadeurs voor de humanitaire hulporganisatie Unicef en overal wordt de bevolking opgeroepen om te doneren.

Welke rol speelt Unicef werkelijk en waarom laten ze grote lege vrachtvliegtuigen met alleen één pakketje van 2 kilogram naar Ebola-gebieden vliegen?

Waarom smijt Unicef met (uw) geld? (video).

 
Esther Jacobs legt even uit hoe het zit met goede doelen in Nederland. Zij heeft daar namelijk uitvoerig onderzoek naar gedaan. Uit eigen belang.

 
Naast dat we wel weten dat "goede" doelen hun doel voorbij schieten doen ze dit op nog een andere manier namelijk:

Bij de belastingdienst voeren ze alles in als gift/donatie en krijgen ze alles terug dus 20miljoen aan giften en donoren aangeven dan krijgen ze via de belastingdienst nog een keer dat bedrag terug dus uiteindelijk 40miljoen.

Waarbij de postcodeloterij de kroon spant door alles wat ze "weggeven" ook aangeven als gift/donatie icl. de auto's en ander producten in natura.

Ja we zullen wel snappen wie uiteindelijk de rekening betaald de burgers, ook al geef je niets aan de doelen via een omweg geef je wel degelijk. Dit allemaal dankzij de anbi wetgeving. Snap je nu waarom de bn ers met zo'n glimlach op tv/reclame een cheuqe tonen omdat ze die toch kunnen aftrekken.

 
Het positieve hieraan is dat je alle vormen van belasting die je betaald bv autobelasting ozb enz. ook bij giften kunt invullen en dus terug kunt krijgen vanaf 2009 toe 5jaar geleden kun je nog wijzigingen doorvoeren. :mrgreen:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan