Huisdieren en voeding?

Hoi huisdier-bezitters,

Ik heb gezelschap van mijn twee zwart-witte jonge katers terwijl ik thuis zit. Ze zijn geweldig en mijn vriend en ik zijn gek op ze. Sinds ik mijn eetpatroon heb veranderd en daarom geen fabriekseten meer eet, kijk ik anders tegen de zakken kattenbrokjes aan. Volgens de Pottenger Cat study (gelinkt aan Weston Price) in de jaren '30 van de vorige eeuw is het goed om de katten rauw eten (vlees en melk) te geven. Ze krijgen inmiddels kattenbrokjes van een betere kwaliteit, maar ik wil het hier niet bij laten. Ik hoop in de toekomst betere voeding aan ze te geven, binnen een beperkt budget. Zijn jullie ook bezig met jullie huisdieren en voeding? Zo ja, ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken.

Groeten,

Louise

 
Ik heb zelf geen katten maar af en toe komt de kat van een vriendin logeren. De laatste keer heb ik hem ook beetjes rauwe speklap, lamsgehakt, kip en vis gegeven. Hij at wat ik ook at. Rundvlees vond 'ie niks. Aan het eind van de drie weken was de vacht glanzender, de kat energieker én dikker.. :lol:

Bovendien kon hij toe met minder: minder speklap tegenover méér blik.

Hilda

 
Hahaha, een dikkere kat! Ik weet niet of de eigenaar zo blij is geweest dan. Het geeft wel aan dat katten misschien niet veel rauw vlees nodig hebben. Klinkt logisch, omdat rauw vlees veel voedzamer moet zijn dan brokjes. Bedankt voor het delen Hilda!

Louise

 
Hoi Louise, ik heb een cavia (had er 2 maar eentje is net het hoekje om).

Ik geef ze zoveel mogelijk groenvoer (echt heel veel hoor, je zou niet zeggen dat zo'n klein beestje dat allemaal nodig heeft) omdat ze net als wij mensen en nog een bepaalde vleermuissoort zelf geen vitamine c kunnen aanmaken.

ik geef ze ook brokjes.

maar een deel daarvan lusten ze echt niet, ander deel wel.

het deel dat ze niet lusten is volgens mij afkomstig van graan.

zo'n klein beestje eet ook eigenlijk helemaal niet veel graan: ze ontberen de juiste hoogte om bij het voedzame deel van een willekeurige graanplant te kunnen komen, dus het is ook onlogisch om ze die graan te geven.

mijn vorige cavia kon op een gegeven moment haar keutels niet goed meer kwijt.

op internet werd gezegd dat dat een ouderdomsverschijnsel is

mijn cavia was ook wel oud maar dan nog denk ik dat het te maken heeft met die brokjes, het graan wat niet goesd is voor ze.

gisteren merkte ik dat de overgebleven cavia ook al zit te piepen inmiddels soms als ze moet keutelen.

ik woon in de stad en heb een plaatsje met een klein perkje met daarin veel zevenblad

ik heb nog onvoldoende energie gehad om me bezig te houden met tuinonderhoud jammer genoeg

maar die zevenblad staat er gratis en voor niets, in de zomer zet ik mijn cavia's in dat perkje met zevenblad

ik vind het zo jammer dat ik niet gewoon groen gras bij mijn huis heb en ander "on"kruid

cavia's vinden het heerlijk

ik verlang naar het wonen op het platteland en niet alleen vanwege mijn cavia!

 
Quote:
omdat ze net als wij mensen en nog een bepaalde vleermuissoort zelf geen vitamine c kunnen aanmaken.


Lievergezond,

Heb je er al eens aan gedacht om bij de cavia wat 3% toe te voegen aan het drinkwater? Mijn zus geeft de honden ozonwater en ze vinden het heerlijk! 8)

Evan

 
Evan, strak plan, zelfde geldt ook voor sole.

Die liksteentjes zijn er ook voor cavia's, niet voor niets natuurlijk.

Nu kijken ze niet naar hun water om.

Ze eten zoveel groenvoer ook.

In het wild krijgen ze hun water van dauwdruppeltjes op groenvoer ook las ik.

Maar ja, toch altijd maar ook nog water voor ze in zo'n silootje.

misschien verandert het dat ze niet drinken als er sole en waterstofperoxide inzit!

Ik hou je op de hoogte:)

 
ja..mijn labradors krijgen half half..

half brokjes, half rauw vlees..zoals pens of hart.

Ze doen het er goed op..Mevrouw de Bruin is al bijna 14 jaar..

en dat is oud voor een lab.

Ook krijgen ze sole in hun drinkwater..maar het liefst drinken ze

van een vijvertje in de tuin

En een hap hooglandershit en konijnenkeutels gaan er ook goed in..vooral oude

de Bruin houdt van voorgefermenteerd ;-))

Dia.

 
Geen huisdieren (meer), maar weet wel dat ze edelgist zeer lekker vinden, vaak ook chlorella/spirulina en natuurlijk orgaan vlees (super goedkoop bij bio slager verkrijgbaar). Denk aan lever/hart/niertjes etc. Stop er ook lekker wat vet in in vorm van rundervet/varkensvet. Ze zullen smullen (die katten dan hè) :)

 
Wat denk je van mijn kaketoe! Die smult van makreelgraat, daar doet hij zowat een moord voor! Hij eet er dan het binnenste uit en stikt niet in de graten. Het zijn heel slimme beesten! Gisteren heb ik hem wat waterkefir aangeboden op een lepel, hij proefde even met zijn tongetje, rolde met zijn oogjes en ja hoor: goedgekeurd! Van sole moet hij vreemd genoeg niets hebben! Een keer heeft hij per ongeluk wat appelazijn binnengekregen en dat werd me toch een hoestbui! Wanneer ik aan het koken ben en de kaketoe staat op het aanrecht bij de pannen te kijken dan moet ik uitkijken dat hij het kokosvet/de ghee niet uit de pan jat! Want ook daar is ie razend op! Volgens de boekjes zijn kaketoes dol op kersen, maar die van ons moet er maar weinig van hebben. Veel liever smult hij van een stukje komkommer!

 
@ Janse,

1 theelepel..op een halve liter ongeveer.

Maar liever drinken ze buiten uit de vijver of regenwater wat in een emmer staat.

Dia.

 
Wat leuk om allemaal te lezen! Meer mensen die met hun dieren bezig zijn.

@ Gerrit, dat klinkt inderdaad goed. Ze zullen smullen van rauw bio-orgaanvlees. Ik wil een grote vriezer aanschaffen wanneer ik weer werk, dan kan ik het vlees kwijt.

@ Rapunzel, jouw kaketoe klinkt geweldig leuk!

 
Nou.... een kaketoe kan 80 a 90 jaar oud worden! En waarom? Nog steeds geen idee! Alleen de moderne huis-, tuin- en keukenkaketoe die met de pot mee eet, die haalt dat niet. Net als de moderne mens.

 
Onze dierenarts vertelde dat tumoren bij honden vroeger nauwelijks voorkwamen, toen honden mee aten met de pot.(toen at de mens ook nog gezonder).

Sinds honden allerlei dure, uitgebalanceerde brokken krijgen zijn tumoren eerder regel dan uitzondering.

 
Misschien maak ik me hier niet populair bij de caviabezitters, maar soms kan je huisdier je voeding zijn! Weston Price beschrijft hoe Peruaanse Indianen in het Andesgebergte cavia's hielden, omdat deze hun eigen vit. D aanmaken en dus als voedingsbron van deze vetoplosbare vitamine dienden:

Aangezien de vitamine D-groep van activators afwezig is in bijna alle plantaardige producten maar in de lichamen van dieren moet worden aangemaakt van plantaardige voedingsmiddelen, waar deze grotendeels in de organen wordt opgeslagen, moest men kunnen beschikken over een volwaardige bron hiervan.

De Indianen van de hooglanden van Peru onderhielden koloniën cavia’s die onderdeel uitmaakten van hun stoofgerechten.

De oude graven laten ook zien dat de cavia een veel gebruikte voedingsbron vormde, aangezien er gemmumificeerde lijkjes van dit dier zijn gevonden. Dit is van belang omdat experimenten aantonen dat de cavia van alle proefdieren het meest efficiënt is in het aanmaken van vitamine D uit plantaardige voedingsmiddelen.

Het zijn zeer sterke dieren. Zij leven van een grote verscheidenheid aan groen plantenvoedsel en twijgjes en zijn zeer vruchtbaar. Klaarblijkelijk speelden zij een zeer belangrijke rol in de fysieke perfectie van de oude culturen.


Mike

 
Quote:
Sinds honden allerlei dure, uitgebalanceerde brokken krijgen zijn tumoren eerder regel dan uitzondering.


In het wild komt letterlijk maar een handjevol ziektes voor. We zien echter nu huisdieren en andere dieren die door mensen gehouden worden (honden, katten en paarden) gediagnostiseerd worden met artrose, artritis, diabetes, kanker, hernia’s, maagzweren, overgewicht, zwaarlijvigheid, huidklachten, voedselallergieën, hartritmestoonissen, de lijst wordt alsmaar langer. Ik heb zelfs gehoord van een paard met hooikoorts! Ook dit zou allemaal genetisch zijn. Hoe kan het toch dat de dieren dezelfde aandoeningen krijgen als de mensen die ze houden? Zou het kunnen dat de dieren dezelfde rommel voorgeschoteld krijgen als de mensen zelf? Ik lees hier berichten over geconstipeerde cavia's door graanconsumptie!

Barry Groves schrijft in Trick and Treat:

De enige chronisch zieke dieren zijn onze ‘beschaafde’ huisdieren en dieren die ons tot voedsel dienen. Dat is zeer veelzeggend. Valt het je niet op dat als je een dikke hond ziet deze vrijwel altijd een dikke baas of bazin heeft?

Mike

 
@Mike, nee idd dat was ff ¨au¨ om te lezen.

Ik sla dat hoofdstuk maar ff over als je het goed vindt!

Het is inconsequent om zelf vlees te eten van het ene dier en dat dan van het andere dier niet voor willen stellen, maar zo gaan die dingen nu eenmaal.

 
Heeft iemand van jullie wel eens een cavia (of ander huisdier) gegeten. Ik overweeg om er eens een te halen en dan een tijdje flink gezonde voeding te geven. Ik weet alleen niet of het wel enigszins smakelijk. Een vriend van mij heeft in Zuid-Amerika een paar keer cavia gegeten, maar vond het vlees heel taai. Ik heb wel eens een mol gegeten die iemand in zijn klem had zitten. Die was ook erg pezig en taai. Maar dat kan ook aan de bereiding liggen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan