Huisdieren en voeding?

Tja inderdaad ;) Al gun ik ze het van harte, aangezien ik hoop dat ze erg oud worden.

Mijn kater gaat alleen overgeven van vers vlees… De reden dat ik ze nog brokken laat eten. Onlangs glutenvrije brokken geprobeerd van Acana, een B-merk van Orijen. Staat op zich goed aangeschreven: graanvrij en met veel vlees, onverhit. Wat gingen ze daar van stinken zeg, niet te geloven! Ik kan dat niet onder ontgifting scharen, want in de periode dat het wel lukte met vers vlees stonken ze absoluut niet. Daar zouden ze juist van moeten ontgiften. Ze plasten ook minder op vers vlees. Binnenkort ga ik weer een poging wagen. Heel rustig opbouwen met ministukjes.

 
Bij mij drinken ze nu een stuk minder. Plassen kan ik niet goed bijhouden, dan doen ze buiten. Sinds het Darf vlees drinken ze bijna geen water meer. Zelfs niet als ik even geen melk heb. Geef jij je katten het vlees dat je zelf ook zou eten? Of koop je het ook bij de dierenwinkel?

 
Van dat vlees raken ze meer verzadigd, ook qua vocht denk ik. Ik geef ze soms stukjes runderlever die we zelf ook eten. Maar verder koop ik van die worsten bij de dierenwinkel. Ik heb ze al eens eerder aan het verse vlees gehad, en toen ging alles prima. Door omstandigheden overgeschakeld op brokken. Later weer de worsten, en opeens kon de kater er niet tegen.

 
Ik denk dat vogel vooral wormpjes en insecten behoren te eten en niet zoveel zaden. Een viswinkel heeft maden, meelwormen en casters (poppen van maden, dus niet te lang in de koelkast laten staan). En wormen haal je makkelijk uit de grond, je zet een spa of zo recht op in een grasveldje in de grond en je schopt er een beetje tegen. De wormen denken dan dat het regent en komen dan omhoog. Maar het is van de winter niet koud genoeg geweest schijnt ze konden in het bos nog genoeg te hebben kunnen vinden, heb ik gehoord. Ik had hier nog een paketje standaard winter vogelvoer (ik heb toch het idee dat ik het wel op moet maken) liggen wat ik steeds vergat, nu dacht ik er eindelijk weer aan en wilden ze dus niks hebben. Dus nu is het zeker niet meer nodig.

Volgend jaar zou ik zelf iets maken met krekels, meelwormen enz. in de reuzel of ander dierlijkvet. Wel even de beesten in de diepvries stoppen dat lijkt me een stuk diervriendelijker dan ze laten stikken in het vet.

 
Forumverslaafd als ik ben hing ik weer eens rond op het Labradorforum en daar was iemand met een lab met darmproblemen. Toen gaf iemand het advies om vifit of yakult te geven. Daarop reageerde ik dat er een verschil is tussen rauwe melk en bewerkte melk en dat rauwmelkse kefir betere probiotica is. Daarnaast zei ik ook dat slechte reactie op bewerkte melk niet komt door lactose intolerantie bij honden maar door de bewerking ervan. Hoe ik daarbij kom weet ik niet meer, ik heb eigenlijk geen goed argument hiervoor. Vervolgens kreeg ik deze reactie:

'Volgens mij hebben alleen pups tot een maand of vier het enzym lactase, dat nodig is om de lactose af te breken. Pups hebben dat enzym nodig om de moedermelk te verteren. Daarna neemt de lactaseproductie bij een hond geleidelijk af en daarom kan een volwassen hond niet zo goed lactose verteren. Hoewel de meeste honden melk, joghurt e.d. wel heel erg lekker vinden en het graag eten. Maar ik zou bij een hond met darmklachten toch maar heel voorzichtig zijn met zuivelproducten.' (Bron: http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=83357&start=15)

Kortom, zijn honden lactose intolerant of niet? Ik kon het antwoord niet vinden in de dierenvoer topics via google.

Ik las hier en daar al dat jullie in ieder geval rauwmelkse kefir geven maar daar zitten nog steeds koolhydraten in (als ik op de fles van rauwpower kijk), dat is dan toch ook lactose?

 
Mijn 4 katten krijgen sinds 6 weken water met sole en H202 in de CatIt (een 2L waterpomp). Ze vinden het heerlijk! Nu ik dit draadje lees, lijkt me EM-buisjes in de watertonnen ook wel wat, kan Janse zijn 3 jaar ervaring hiermee misschien delen?

Twee vd katten beginnen heel zachte en glanzende vacht te krijgen, een ander heeft een andere soort vacht (engelse lijn, stugger/korter) maar dit wordt ook glanzender. De eeuwige verharing lijkt minder te worden, maar ik wacht de volgende natuurlijke ruiperiode(s) nog even af om hier een definitieve conclusie over te maken. De vierde was het slechtst in conditie, altijd in de zomer, maar ook kale plekjes bij oog/neus. Bij haar begint de vacht ook weer te glanzen en komt er weer een vollere ondervacht.

Het meest bijzondere: mijn katten zijn allemaal gecastreerd, dus alles eruit. Nu werdt een poes toch zeer regelmatig krols, de DA waarschuwde hier al voor toen ze het beestje gecastreerd had omdat ze een baarmoederonsteking had (deze zat vol met pus en het was kantje boord of het was geknapt-weg kat) en er ook een eileider ontstoken was. Volgens de DA zouden er dus wel wat van deze cellen in de buikholtes van de kat kunnen zitten die zo klein waren dat ze deze niet kon opsporen. Haar vermoeden werd waar: poes werd zeer vaak krols, en echt krols dat de katers vd buurt erop af kwamen, heel irritant. Dus aan de poezenpil, grrr.

Sinds haar dochter hier weer woont bij haar hetzelfde probleem (dus blijkbaar niet alleen een gevolg van de baarmoederonsteking?) en beide dames aan de poezenpil. Sinds de sole en H2O2 in het drinkwater wilde ik eens kijken of ze nou nog steeds zo 'krols' zouden worden. En... de dochter heeft nergens meer last van, de moeder is 2 weken terug nog beetje miauwend geweest, maar niet het echte werk zeg maar. Is dit dan puur een mineralen tekort geweest?

 
Ik heb 3% H2O2 dan doe ik 9 druppels op 100 ml? Rekenen is namelijk niet mijn sterke kant en wil graag bevestiging zodat ik het dier niet ziek maak.

Onze kitten v 4 mnd is ook dol op rauwe melk. Nu moet ik nog de overige gezinsleden er bewust van maken dat granen niet goed zijn.

 
In rauwe melk zitten nog de enzymen die helpen de melkeiwitten te verteren. In gepasteuriseerde melk zijn die enzymen niet meer aanwezig en de eiwitten worden gebroken. Dat geeft allemaal problemen, zowel voor mens als dier.

Dus rauwe melk en zeker kefir van rauwe melk (is nog beter) zou wat moeten kunnen betekenen.

Lia

 
Maar dat gaat over melkeiwit, niet over lactose? Ik geloof dat zeker maar het sluit niet uit dat honden niet tegen lactose kunnen. Ik zal eens oplettten hoe de ontlasting is van mijn honden na een paar keer rauwe melk (van De Haan).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan