Huisdieren en voeding?

Oei, het was niet de bedoeling om het te hebben over het eten van huisdieren toen ik dit onderwerp begon.... Nu maar hopen dat jullie geen katten willen eten.

 
Weet iemand waar je een goede (en betaalbare) kwaliteit kippenvoer kunt krijgen? Ik heb even gezocht, maar ik kom niet echt veel verder dan de gebruikelijke granen en mais. Hierdoor krijg je dus omega-6 eieren ipv omega 3. Wat krijgen die kippen die van die omega-3/columbus eieren te eten?

 
Heb je geen stukje grasland dat ze kunnen 'afgrazen'? Goedkoper kan niet. Een kip hoort gras en insecten in het gras te eten. Daarnaast zijn kippen omnivoren en dus ook niet vies van een goed stukje (orgaan)vlees.

Mike

 
Ik wil even wat kwijt over wat ik mijn kat te eten geef.

Ik heb afgelopen zomer een rooie kater uit het asiel gehaald. Hij was wat aan de magere kant maar dat zou door de stress kunnen komen.

Ik ben opzoek gegaan naar wat een kat hoort te eten, vlees dus. Na een tijdje surfen op internet voor goed voor ben ik bij http://orijen.ca/products uit gekomen. Dit is droog voer wat waar geen granen in zitten, het bestaat 75% uit vlees. Mijn kat doet het er perfect op. hij is zeer gespierd, dat kan je aan zijn rug voelen. Verder is zijn vacht zeer zacht en glanst. Het is een echte tijger :D. Mijn vriendin had hem meegenomen naar de dieren arts voor jaarlijkse inspectie en die zo'n goede conditie zelden gezien.

Samenstelling van het voer:

Hoog proteïnegehalte van veel vers vlees: katten zijn vleeseters en geen vegetariërs, hun korte spijsverteringskanaal is aangepast op voeding met als basis vlees, veel proteïnen en weinig koolhydraten. Katten zijn zeer effectief in het gebruik van proteïnen als energiebron.

Een alleen op vlees gebaseerd voer garandeert een optimale gezondheid en vitaliteit. Recente studies tonen aan, dat een hoog proteïnegehalte ook goed voor de nieren is. Ziektes van de nieren worden in verband gebracht met de kwaliteit van de proteïnen. Orijen kattenvoer bevat geen moeilijk te verteren plantaardige proteïnen die de nieren belasten. Orijen kattenvoer bevat minstens 75 % vlees in levensmiddelkwaliteit.

Vers Canadees kippenvlees: makkelijk te verteren proteïnen en vetten

Vers Canadees kalkoenvlees: levert essentiële aminozuren en natuurlijk vitamine B3

Vers gevangen Lake Whitefish (Coregonus clupeaformis) uit Canadese meertjes

Vers gevangen koningszalm (Oncorhynchus tshawytscha): hoog gehalte aan actieve omega-3-vetzuren (DHA, EPA) voor een gezonde huid en een glanzende vacht

Verse eieren van Canadese boerderijen: hoogwaardige proteïnen, luteïne en zeaxanthine voor een dubbele bescherming van de ogen

Geen granen, laag gehalte van koolhydraten: graan is een goedkope energie- en proteïnebron in kattenvoer, maar katten eten in de natuur geen graan en ze hebben een biologisch lage behoefte aan koolhydraten. Veel dierenartsen zien in graan de oorzaak voor gezondheidsproblemen. Het hoge koolhydratengehalte kan resulteren in overgewicht, diabetes, verteringsproblemen en andere ziektes.

Gezonde vruchten en groenten uit Canada:

Appelen: leveren plantaardige vezels voor een gezonde vertering en hebben antioxidatieve, celbeschermende eigenschappen

Cranberries: voorkomen ziektes in de urinewegen en bevatten anthocyanen die het gezichtsvermogen verbeteren, ontstekingen voorkomen en bloedvaten beschermen

Spinazie: met vitamine A en C, bevat ook luteïne en flavonoïde die de cellen beschermen

Gesmoorde aardappelen: bevatten veel vitamine B en C evenals mineralen

Tomaten: bevatten gezondheidsbevorderende vitaminen en sterke antioxidanten zoals bètacaroteen en lycopenen

Wortelen: bevatten bètacaroteen, wat in het lichaam omgezet wordt tot vitamine A

Zeewier: bevat 12 vitaminen, 21 aminozuren en meer dan 60 mineralen en sporenelementen

Gezondheidsbevorderende planten: katten kiezen in de natuur instinctief grassen en planten uit die goed zijn voor hun welzijn. De kruiden in Orijen kattenvoer bevatten kruiden die door dierenartsen geselecteerd zijn.

Wilde cichorei en psyllium: leveren voedingsvezels voor en gezonde vertering en stabiliseren de bloedsuikerspiegel

Paardenbloem, hoornklaver en zoethout: beschermen en versterken de lever, nieren en stofwisseling

Pepermunt, Canadese geelwortel, venkelzaad en kamillebloemen: kalmeren en ondersteunen de spijsvertering

Goudsbloem: bevat celbeschermend luteïne en kan bloedsuikerfluctuaties reduceren

Probiotica: bewaren een gezond evenwicht van de darmflora, bevorderen en sterken de afweer

Essentiële vetzuren: van kippenvet, zalmolie zorgen voor een gezonde huid en een glanzende vacht

Proteasen: mineralen en sporenelementen in een natuurlijke, organisch gebonden vorm voor een betere biobeschikbaarheid

Glucosamine en chondroïtine: beschermen het kraakbeen en zorgen zo voor gezonde gewrichten

 
Ik vraag me altijd af of al dat fruit en die groenten wel thuishoren in kattenvoer. Mijn kat eet echt geen appels als die voor haar neus zet. Gemakshalve neem ik dan ook maar aan dat dat niet is wat een kat in de natuur eet. Hoe het met kruiden e.d. zit, weet ik niet. Dat een kat af en toe een hap plant neemt, kan ik me voorstellen. Maar wat tomaten in kattenvoer doen?

Verder vraag ik me ook altijd af hoe je vers vlees in droogvoer verwerkt zonder de goede eigenschappen van het vlees teniet te doen. Als mijn kat vlees wil eten, waarom dan niet gewoon vlees? Wat is het voordeel van brokjes t.o.v. wat een kat van nature eet?

 
Ja een vogeltje of een muis vinden ze natuurlijk het lekkerst. Een kat eet van nature ook geen zalm. Een kat eet normaal geen appels, maar als een kat een vogeltje vangt wordt het vogeltje helemaal opgegeten, ook de maag inhoud. Die bevat wel zaden en kruiden, en misschien ook een beetje tomaat ;)

 
Inmiddels is er "grain free" caviavoer in de handel!

Geen idee nog wat daar precies inzit (gist oa en ik dacht: wat moet dat nou weer in het caviavoer?!), maar ook die brokjes vinden mijn cavia's nog niet je van het.

Dus moet nog steeds zoeken naar goede alternatieven...

 
Ja veelal plantaardige dingen die laag bij de grond groeien (gras vinden ze erg lekker) en/of op de grond gevallen zijn.

Graan zit niet laag bij de grond, dus dat valt af en klimmen kunnen die beestjes niet.

 
Hier vind je alles over wat een hond/kat zou moeten eten - www.barf-natuurlijk.nl

Barf staat voor Bones And Raw Food.

Zelf ben ik mijn hele leven al vegatarisch (dat is 46jr om precies te zijn).

Ik ben nu langzaam begonnen met levertraan. Visolie capsules kon ik echt niet binnen houden.

Ook neem ik hele verdunde kippenboullion of runderboullion en bouw het langzaam op.

Rauwe melk en rauwe eieren zijn geen probleem, maar voordat ik aan een stukje vlees begin....

Mijn diepvries ligt vol met biologische lever, nieren, rundvlees, eendenekken, kipkarkassen etc. Dit alles haal ik bij de slachterij, als afvalvlees voor de hond....

Grappig, wat de één als afval ziet, vind de ander een lekkernij.

En hoe zit het trouwens met de mensen die wel een varken/koe/kip eten en het lekker vinden, maar helemaal raar worden om een hond/poes/cavia/lammetje etc. op te eten.

Vlees is vlees toch als het eenmaal op je bord ligt kun je niet meer zien welk beest het is.

 
Hallo JHS,

Quote:
En hoe zit het trouwens met de mensen die wel een varken/koe/kip eten en het lekker vinden, maar helemaal raar worden om een hond/poes/cavia/lammetje etc. op te eten.


Dat zit zo: ik vind het niet fijn om het leven van iets of iemand te nemen.

Dit probleem wordt nijpender naarmate ik emotioneel meer betrokken ben bij een schepsel.

Zo raar is dat toch niet?

Als ik vragen mag: wat waren jouw eerdere motieven om vegetarier te zijn?

 
Een hond is een vleeseter. In de natuur zie je volgens mij vleeseters niet andere vleeseters opeten. Een leeuw zul je ook niet snel een tijger of een hyena zien opeten. Die weet instinctief ook al dat plantenetende dieren veel gezonder zijn om te eten.

 
@Janse, een leeuw zul je zeker niet snel een tijger zien opeten, want die komen elkaar in het wild nooit tegen...

 
Ik heb mijn katten ook een tijdje rauw gevoerd. Meestal kant en klare rauw vlees rollen zoals carnibest of haaksbarf, ook een tijdje wild konijn maar dat was erg prijzig en vonden ze niet zo lekker. Een kat kon niet goed tegen rauw vlees, dus nu geef ik Orijen brokken. Hier zitten geen granen in, helaas inderdaad wel aardappelen. Het is een beetje kiezen of delen lijkt het wel:( Ik keek toevallig laatst in de supermarkt bij het kattenvoer en daar staat nota bene dikgedrukt op de voorkant, als aanprijzing: bevat granen... Hoe gek moet het worden.

Ik las trouwens dat iemand de logeerkat spek had gevoerd. Katten schijnen beter geen rauw varkensvlees te kunnen eten ivm de ziekte van Aujeszki. Dieren mogen ook geen verhitte botjes omdat die kunnen splinteren. Rauwe botten zijn natuurlijk geen probleem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.427
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan