Huisdieren en voeding?

Quote:
Alleen bij huisdieren kan dit instinct verstoord raken, om dezelfde reden dat dit bij ons kan plaatsvinden: verstorende voeding.


Ik denk dat je kippen ook wel huisdieren kunt noemen. Die rassen zijn allemaal zo ver doorgekweekt, en die kippen wordt vaak generaties lang verkeerde voeding voorgeschoven in zo`n kippenhok of ren.

 
Wat leuk om dit topic te lezen, het was me eerder nog niet opgevallen :D .

Ik hou veel van dieren en zou graag een hond hebben, maar dat is geen optie omdat we overdag niet thuis zijn.

Mijn moeder heeft echter een hond(je) en die krijgt meestal blikvoer van Royal Canin. Echter, het hondje heeft regelmatig last van huisuitslag en allergieën en de dierenarts zegt dat ze een voedselallergie heeft. Bij de dierenarts koopt m'n moeder dan (soms) peperdure blikjes voer waar ze wel tegen zou kunnen.

Toevallig kwam ik vorige week in gesprek met een collega van mijn vriend die vorig jaar (naast z'n werk) samen met z'n vrouw een winkel in dierenvoeding is begonnen. En dan geen brokjes en blikjes, maar (ingevroren) rauw en gedroogd vlees. De zaak loopt als een tierelier, ze maken haast geen reclame maar de mensen horen het via mond op mond reclame. Ze halen hun vlees uit heel Nederland, inderdaad vaak via slachterijen (geen biologisch vlees waarschijnlijk).

Wat zijn vrouw me vertelde deed me schrikken, maar het verbaasde me niet: dierenartsen verdienen veel geld met de verkoop van speciale "gezondheids"voeding voor dieren, dus ze hebben er alle baat bij en zullen zéker niet adviseren om je hond of kat rauw vlees te geven, integendeel :evil: .

Die mensen hadden zelf twee Rotweilers, een oude en een jonge, en die dieren zagen er fantastisch uit, levendig, lief, totaal niet agressief en met glanzende huid en ogen.

Mijn moeder woont helaas aan de andere kant van het land, maar zodra ik er weer heenga zal ik haar zeggen dat ze ruimte moet maken in de diepvries en dan neem ik een hoeveelheid vlees voor haar mee.

 
Quote:
Ik denk dat je kippen ook wel huisdieren kunt noemen. Die rassen zijn allemaal zo ver doorgekweekt, en die kippen wordt vaak generaties lang verkeerde voeding voorgeschoven in zo`n kippenhok of ren.


Het zijn wel barnevelders, dus volgens mij nog best een puur ras.. toch?

Ook ik voer ze nog dagelijks wat (biologische) granen. Ik heb helaas geen groot weiland waar ze los kunnen lopen. Wel krijgen ze dus wat lavameel door de granen en een klein beetje levertraan (lovitran)voor vit a- en d en om de omege-3-6 balans wat beter te krijgen. Verder natuurlijk de zeemineralen en pluk ik vaak wat gras en groene planten voor ze. Het onkruid uit de tuin vinden ze ook heerlijk. Verder krijgen ze onze etensresten. Rauwe melk vinden ze ook heerlijk, maar hiervan raken ze aan de diaree. Het schijnt dat kippen lactose niet kunnen verteren ofzo. Yoghurt vinden ze helemaal fantastisch. Dit gaat vervangen worden door de melkkefir die ik morgen waarschijnlijk binnen ga krijgen.

 
@Enjoy,

Quote:
Mijn moeder woont helaas aan de andere kant van het land, maar zodra ik er weer heenga zal ik haar zeggen dat ze ruimte moet maken in de diepvries en dan neem ik een hoeveelheid vlees voor haar mee.


Neem dan ook gelijk wat Keltisch zeezout voor je moeder en haar hondje mee.

 
Mijn zus geeft haar kat 'carnibest'. Hier verkopen ze o.a. biologisch, rauw (ingevroren) vlees voor honden en katten.

De kat van mijn zus gedijt er prima op, een glanzende vacht, ze is hartstikke lief en aanhalig maar ook zeer levendig.

Lia

 
Bij voedselproblemen, jeuk etc bij honden: geef de hond witte rijst met lamsvlees.(vaak als afvalvlees te koop bij bioslager) en rauw ei erdoor. Niet meteen alleen maar vlees, er staat genoeg op internet waarom niet.

Onze hond krijgt meestal rijst met veel vis erdoor. En rauwe melk en rauw ei. ZIjn vacht glimt helemaal en hij is van de diarree af. Henk is een erg gevoelige hond, veel diarree gehad en net als bij je moeder ook speciaal voeding van de dierenarts. Niets geholpen en nu al vrij lang op onze eigen manier.

 
Dat klinkt wel goed Dirtsa, rijst met vlees en ei. Geen idee of ze ei lust, het is een vreselijke vlees-hond, wordt helemaal gek als ze vlees of vis ruikt. Dus dat geeft m'n moeder haar ook regelmatig, maar de basis is toch blikvoer :x Maar de combinatie die jij noemt is beslist de moeite van het proberen waard.

Ik heb trouwens even zitten googelen en de website van die vers vlees hondenvoerzaak in mijn woonplaats (Beverwijk) gevonden. Ze bezorgen ook voor niet al te veel zie ik. En ze hebben zelfs biologisch vlees. Ik vind de prijzen reuze meevallen, maar mijn moeder heeft natuurlijk maar een klein hondje, als je een herder of zo hebt gaat het er wel snel doorheen.

http://www.gunshies.nl/index.php/over-ons.html

(hoe geven jullie een link trouwens een naam zeg maar? :? )

 
Je tikt de naam: gunshies

Dan selecteer je die naam en klikt daarna op 'URL'.

Daar vul je dan, achter, 'http://' het website adres in. Klik op OK en de naam gunshies blijft staan maar is een link geworden naar de opgegeven website. Als je dan op 'verstuur bericht' klikt zien wij alleen de naam gunshies.

Probeer het maar. Je kunt het in je bericht hierboven aanpassen.

Lia

 
Ah dank je Lia! Ik probeer het hieronder even, volgens mij kan ik een oude post niet meer aanpassen als er eenmaal iemand na mij heeft gereageerd, dan verdwijnt de mogelijkheid "bewerken".

http://www.gunshies.nl/]Vers vlees voor honden[/url]

 
Morgen krijgen we een mooie rooie kater van 7 weken oud 8)

Nu wordt me door mensen al aangeraden dat het heel belangrijk is om ze regelmatig een wormkuurtje te geven. Wat vinden jullie hiervan? Is dit echt nodig? Kan dit veel kwaad?

Katten die natuurlijke voeding eten horen toch helemaal geen wormen te krijgen? Zou dit niet meer een probleem zijn bij katten die veel brok (granen) en andere troep te eten krijgen?

Ik ben van plan om de kat te gaan voeden met (rauw) biologisch vlees (carnibest of zoals hierboven staat gunshies) en vooral ook rauwe melk(kefir).

 
Als jij je kat goede voeding geeft zal naar mijn idee een wormenkuur niet nodig zijn.. Het is weer iets chemisch, en dat praat niet met je cellen. Vlees (vet) zorgt er juist voor dat er meer zuurstof in de cellen komt:dus meer gezondheid.

Laat je niet bang praten door mensen die nog heilig in dat soort middeltjes geloven. 'Wij' weten intussen beter.

Lia

 
Mijn kat komt van de boerderij en is dus niet ingeent of ontwormd. Hij is nu bijna 1 jaar oud. Krijgt voeding volgens WAP (al lust ie geen rauwe melk meer) Afgelopen week stopte hij plots met eten en drinken en lag voor pampus ergens in de bosjes.

Hij werd zo ziek, dat duidelijk werd dat het een aflopende zaak was. Ik ben hem vanaf zondagmiddag elk uur met een spuitje een water/zoutoplossing gaan geven vermengd met een klein beetje H2O2. Zo heb ik hem ternauwernood door het weekend gekregen en ben maandag dan toch maar met hem naar de dierenarts geweest. Daar heeft hij een infuus gekregen want hij was o.a. uitgedroogd. Uiteraard kreeg hij een injectie met antibiotica (jammer) en een spuit multivitamine. Daar is hij ontzettend van opgeknapt. Wat er nou precies met hem was weten we niet. Hij zat ook stijf onder de vlooien maar dat is de laatste dagen gebeurd toen hij zo zwak werd. (althans dat denk ik omdat ik voorheen nooit een vlo heb gezien) Komt er op neer dat goede voeding niet heeft voorkomen dat ie zo ziek werd. Vervelende is dat je nooit zeker weet of hij zou zijn opgeknapt zonder de veearts.

 
Je kat moet een onderliggende zwakheid hebben gehad, die hij misschien wel heeft overgeerfd of deze moet op de boerderij zijn ontstaan. Aangezien je de voorgeschiedenis van het beestje niet weet, is het onmogelijk om te bepalen wat nu precies de oorzaak is.

Als een dier besluit om niet meer te eten of drinken en zich terugtrekt in de struiken, wil het in feite sterven. Mijn intuitie vertelt me dat er inwendig iets niet klopt met het dier, bijv. hartworm of iets dergelijks. Het lijkt me verstandig om dit door de dierenarts na te laten checken.

De antibiotica en mutivitamine hebben de kat er op de korte termijn bovenop geholpen. Als ik op apegapen zou liggen, mogen ze er bij mij ook 1 of meerdere spuiten in jassen! Dan ruim ik later de inwendige rommel wel weer op. Dit wordt in het Engelse 'heroic medicine' genoemd, zeg maar: drastische, levensreddende medicatie. Als het levensreddend is, zie ik hier geen problemen mee. De kans is erg groot dat je kat het niet had overleefd, omdat de natuurlijke weg een veel langere is en die tijd had je kat gewoon niet.

Zaak is nu om je kat er wel op de langere termijn bovenop te helpen d.m.v. water met Sole en H2O2, rauwe melk en orgaanvlees. Probotioca om de effecten van de antibiotica te verzachten is ook een vereiste. Er bestaat speciale probiotica voor katten, maar je kunt hem ook kefir te eten geven.

Mike

 
Verwerk knoflook in het vlees, schijnt erg goed te helpen tegen wormen.

Rauwe melk kun je ook verdunnen met wat water.

 
Ik sprak vandaag met een meneer van de oostermolen over kattenvoer. Ze verkopen daar ook Barf. Toen ik zei dat ik de kat ook rauwe melk wilde geven zei hij dat ik daar wel mee moest opletten. De lactose zou voor problemen in de darm kunnen zorgen. Mijn kippen raken ook aan de diaree van rauwe melk, maar vinden het wel lekker. Nu las ik pas dat kippen ook geen lactose kunnen verteren.

Om deze reden ga ik de kat dus vooral melkkefir geven. Als je elke dag kefir geeft dan krijgen wormen helemaal geen kans lijkt mij. Maarja, mijn vriendin WIL het beestje aan de wormkuren hebben..

Hoeveel sole en h2o2 geven jullie door het water?

 
Ik geef mijn kat een klein theelepeltje Sole en 3-4 druppels 35% H2O2 in een liter water. Ik noem het 'toverdrank', want mijn kat doet het er fantastisch op, met een glanzende vacht en een zeer jeugdige energie (de kat is 13, maar ziet er uit en gedraagt zich als een kat van 3!).

Mike

 
Mooi, dat gaan wij ook maar eens doen dan 8)

Ik neem aan dat jij niet aan wormenkuurtjes doet? Wat geef jij de kat te eten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
501.808
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan