HSP en bijnieruitputting

Goed eten, de bijnieren versterken en hier een daar een cursus :D Het is niet zo dat mensen mij niet meer raken, maar ik kan wel weer met gemak mezelf in mensenmassa's begeven zonder daar last van te hebben. Ik kan nog steeds energieën van mensen oppikken, maar kan me ook heel goed afsluiten voor anderen.

De voeding en versterken van de bijnieren hebben mij het laatste zetje gegeven. Het plaatje compleet gemaakt.

Waar zitten er gaten in jouw geheel?

 
Wat bedoel je, Alexandra, met gaten in mijn geheel? Op dit moment is het mijn gevoeligheid en mijn gebrek aan energie die mij parten spelen.

 
Ik geef 3 "pijlers", voeding, bijnieren (dus je lichamelijke gestel) en geestelijke ontwikkeling. Wat is het deel dat jij als eerste moet gaan versterken? HSP is niets anders dan alle andere dingen hier op het forum. Je voeding is ontzettend belangrijk, maar je geestelijke/sprirituele stuk is ook belangrijk. Het gaat hand in hand.

 
Dan denk ik dat het de derde pijler is. Geestelijke ontwikkeling. Ik sta helemaal niet sterk in mijn schoenen. Hoopte met goede voeding sterker te worden. Hoe kan ik mij in dit deel versterken? Het is echt een handicap.

 
Niemand kan jou vertellen hoe jij jezelf moet ontwikkelen. Hier op het forum zijn al verschillende dingen besproken. Ik weet niet vanuit welke interesse jij dit wil doen, vanuit welke invalshoek. Er is zoveel te koop in ontwikkelingsland, kijk eens rond, snuffel eens ergens. In welke regio woon je?

 
Misschien dat ik het nu niet in het juiste perspectief zie, door die botte opmerking van gisteren. Hopelijk gaat het me straks of morgen wat beter, dan zal ik eens nadenken over wat je bedoelt met de invalshoek vanwaaruit ik wil werken. Een cursus volgen zie ik ook niet meer zitten, daar heb ik geen goede ervaringen mee. Het kost hopen geld en ze verkopen een hoop lucht.

 
Je kan naar het maatschappelijk werk en je kan ook naar iemand die EFT doet en vanalles wat daar tussen zit :D Ik kan nu niet vanaf de bank zeggen welke kant voor jou passend is. Daarvoor ken ik je niet goed genoeg. Ik wil best met je meedenken, als je dat niet in het openbaar via het forum wil, dan kan je me via Lia of Mike een mailtje sturen.

 
Dat apprecieer ik, Alexandra, dat jij wil helpen meedenken. Ik vraag Mike even om onze email adressen uit te wisselen. Alvast bedankt.

Mike,

kan jij onze email adressen uitwisselen. Dank je wel.

 
Quote:
Misschien dat ik het nu niet in het juiste perspectief zie, door die botte opmerking van gisteren.


Welke botte opmerking?

Ik zou je trouwens ook EFT aanraden.

Mike

 
Zie enkele posten hoger... Gister voelde ik me heel goed en plotsklaps werd ik naar beneden gekatapulteerd (figuurlijk) door een botte opmerking van iemand die niets van de situatie af wist. (Zo iemand met een grote mond die het altijd denkt beter te weten en maar praat zonder zich eerst te verdiepen in de materie) Maar in plaats van dat ik die persoon dan op zijn plaats zette, klapte ik dicht. En zo gaat het mij iedere keer. Nu voel ik mij slecht omdat ik mijzelf niet kan verdedigen. Ik ben een gemakkelijk slachtoffer voor mensen met een sterke persoonlijkheid.

Als iemand een truk kent om mijn hersenen op zulke momenten actief te houden in plaats van te verlammen...

 
Ik raad je aan met een goede vriend of vriendin een rollenspel te gaan doen. klinkt misschien kinderachtig maar het kan heel goed helpen.

Je spreekt dan af dat degene keer op keer een nare opmerking tegen je maakt. Je kan dan oefenen in het reageren daarop.

Je raakt dan gewend aan het feit dat je wel assertief kan reageren en zal dan na verloop van tijd in het echt je ook niet meer zo makkelijk van je stuk laten brengen.

Wat je ook kan doen is het in je hoofd/minds eye naspelen van bepaalde situaties en dan je reactie daarop oefenen. Klinkt misschien nog vreemder maar het werkt echt.

 
Zoeken naar een assertiviteitscursus. Eventueel boeken in de Bib over dit onderwerp, als je tijd en zin hebt om te lezen.

Met mijn eigen sores heb ik daardoor veel inzicht gekregen. en kan erboven gaan staan.

Als je zoekt naar iets dergelijks komt het soms OPEENS op je pad. Toeval?

 
Hoi Pike,

Misschien moet ik dat nog maar eens doen. Maar in het verleden heb ik vaak zulke rollenspelen gedaan, in mijn opleiding en op diverse cursussen. Ik was er goed in, zolang ik het als een spel zag. In het echte leven lukt het me om de een of andere reden niet. (dit is eigenlijk de beste beschrijving, mijn hersenen verlammen)

Zijn het de hormonen die mij verlammen, zoals bij een hert dat door een leeuw aangevallen wordt? Dat hert blijft dan ook voor dood liggen. Dus de bijnieren?

 
Mike, het is iets uit haar persoonlijke leven niet hier op het forum.

@Merel,

Ja het kan zijn dat het komt door de bijnieren maar misschien kan het ook onbewust aangeleerd gedrag zijn?

 
Ja hoor Mike, klopt wat Pike zegt, niets van het forum hier hoor. Ik beschreef het gewoon. Sorry voor de verwarring. Hier alleen maar hulp.

 
Tja ik ken jou natuurlijk niet dus het is maar gissen maar ik heb zelf wel eens gehad dat ik in een bepaalde situatie niet reageer zoals ik zou willen (achteraf. )En dat ik mij dan voornam de volgende keer anders en assertiever te reageren, alleen ben je in je hoofd dan zo vaak bezig met hoe je niet wil reageren dat dat er nu juist insluipt als automatische reactie.

 
Maar wel een erg vervelende automatische reactie. Ik denk dat het door mijn hsp komt. Dus door de bijnieren, en de hormonen die zij uitsturen naar de hersenen. Ik heb het wel heel erg zitten. (of zou het toch een vorm van autisme zijn? of opvoeding, een opstapeling van herinneringen en daardoor, zoals Pike aangeeft, onbewust gedrag?)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.908
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan