Hollandse nieuwe

Webmaster

New member
Met dank aan Geert Driessen. Geert, ik weet dat je regelmatig meeleest, dank, dank, dank! Dank waarvoor? Voor mij vorige week vertellen dat hij lekkere Hollandse nieuwe op had, begraven in uien, en dat je deze nu moet eten, want nu zijn ze nog vers. Ik vertelde Geert dat ik een soort vervelende jeugdherinnering had aan zo'n slijmerige vis, maar wel bereid was deze herinnering opzij te zetten en eens nieuwe haring met uitjes te proberen, na al die jaren. Zojuist liep ik door de stad en zag een viskraam en heb de stap gewaagd. Geert had niets te veel gezegd, wat een lekkere, vette vis is dat, zeg! En inderdaad heerlijk met veel uitjes! Wat heb ik mezelf al die jaren onthouden! Maar, ach ja, you live, you learn.

Mike

 
Datzelfde overkwam me een tijdje terug: hier op het forum had men het over Hollandse Nieuwe, iets wat ik jaren had gemeden als de pest vanwege een vervelende smaakervaring in mijn jeugd. Maar toen ik de viskraam zag toch de stoute schoenen aangetrokken en wat blijkt: ik vond hem heerlijk. Inderdaad jammer van al die jaren onthouden van haring.

Maar dat ga ik ruimschoots inhalen!

 
Oh heerlijk een zoute met uitjes, mogen die uitjes zo wel rauw?

 
ohh fijn, doe het ook altijd een beetje bij mijn sla, radijsjes dan?

 
Jaaa, heerlijk de Hollandse Nieuwe met uitjes.

Dirtsa, ik had toevallig een pot rolmops in mijn handen vandaag, maar het was gezoet met zoetstof.

Kan nergens meer rolmops vinden zonder zoetstof helaas.

 
Ik ben ook dol op rauwe haring, vooral de Hollandse nieuwe inderdaad. Ik ga er soms speciaal voor naar de markt. Echt smullen, maar dan zonder uitjes voor mij!

 
ook ik heb vorige week een Hollandse nieuwe op van de markt....na jaren van denken dat ik het niet lekker vond maar het viel reuze mee. Al blijf ik het een raar gezicht vinden om de haring in je keel te laten glijden als een zeehond! Op dezelfde markt in Dordrecht is vrijdags ook een Boerenmarkt met biologische produkten en ik heb een stuk Remekerkaas gekocht...man man wat is dat toch lekkere kaas!

 
Ik werk in een biologische winkel en wij hebben wel zure augurken te koop.

Maar is natuurazijn eigenlijk wel goed? want wat is dat eigenlijk?

Petra

 
Ik eet al jaren enkele keren per week een haring. Mijn ervaring is dat het heel moeilijk is om een goede haringboer te vinden. Het ligt heel nauw met het ontdooien en de inkoop van de emmertjes met haring. Ik zou zelf nooooit een haring uit de supermarkt meenemen, die is dagen van tevoren klaargemaakt en heeft z'n beste tijd dan al gehad.

De laatste weken ging ik naar een haringboer bij mijn vader in de buurt voor een haring en deze smaakten echt heerlijk! Tot afgelopen maandag, ik zag het al: een mat grauwe kleur ipv glimmend fris. Het smaakte ook nergens naar en inderdaad: de vermelding van de "Hollandse Nieuwe" was ook verdwenen en was dus opgezadeld met een oud partijtje, dus nu maar weer op zoek naar een echte visverkoper.

 
Mmm jullie maken me wel lekker! Ga ik ook maar eens proberen. Eet t nooit terwijl ik vis wel lekker vind. Ben nu tonijn aan het eten. Met augurken zonder suiker:) Waren wel maar houdbaar tot dec 2012 dus oude pot, was nog gesloten en zag en rook nog prima. Pot van o'lacy's, oud huismerk van jumbo. Weet niet of de huidige zonder suiker zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan