Hollandse nieuwe

Hee Mike,

Wil je ons gek maken of zo?

Er gaat niets boven haring wat in uien verzuipt.Ik eet er zo vijf achter elkaar weg en mijn zoon van tien ook.

Nu vind ik het alleen jammer dat ze die niet met Keltisch zout pekelen en bio uien en dan komen ze vaak ook nog uit een plastic emmer. Daar heb je mij de zeikerd weer maar me er gewoon overheen zetten en eten. Denk dat de gezonde dingen wel zwaarder wegen als de bewerking hier of gewoon zelf inmaken maar waar vind je die haring die je dan moet kopen?

Er gaat niets boven een Hollandse nieuwe en daar mogen we best wel trots op zijn.

 
Ik stel voor een forumdag waar we met zijn allen een Hollandse nieuwe bij het strand gaan eten.

 
Mike,

Dacht je dat jij de enigste was? Vandaag er een paar gehaald. Zou er elke dag een paar moeten eten.Smelt als room in je mond weg.

 
Moet me denk ik niet zo druk maken om het beetje geraffineerde zout wat er bij zit en de non bio uien maar die kan ik zelf ook snijden maar als je elke dag één of twee keer haring eet krijg je wel veel geraffineerde zout binnen of zie ik dat verkeerd?

Mischien moet iemand me maar van dit drukmakerij afhelpen.Mischien moet ik dat zelf maar doen.

 
Bijna niets lekkerder dan een hollandse nieuwe met veel uitjes! Vandaag voorlopig mijn laatste haringen gegeten... Twee dagen geleden twee haringen gegeten en een helse nacht achter de rug. Vandaag totaal vier gegeten en de aanval is weer ingezet. Veel verzet vanuit mijn lever/gal. Maar lekker was t wel :)

 
Over smaak valt niet te twisten: niets is zo lekker als een zoute haring ZONDER uitjes!

Zonde om de smaak door uitjes te verpesten :)

 
Quote:
Ik stel voor een forumdag waar we met zijn allen een Hollandse nieuwe bij het strand gaan eten.


We kunnen dan ook in een tentje overnachten op het strand. De haringen hebben we al! :mrgreen:

Mike

 
Nou dus de campning in Petten dan zit je gewoon bijna op het strand.

 
Haha, de rillingen lopen over mijn lijf bij het lezen van dit topic. Volgens mij betekent dat dat het tijd is om het nogmaals uit te proberen. Viezer dan het in mijn geheugen is, kan het nauwelijks zijn. Nu alleen nog op zoek naar een fatsoenlijke visboer. Iemand enig idee tot wanneer het Hollandse Nieuwe mag heten?

 
De haring moet tussen half mei en eind juni worden gevangen, voor die tijd is hij te mager, erna heeft hij te veel hom of kuit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_Nieuwe

Wil haring "Hollandse Nieuwe" worden genoemd dan moet hij voldoen aan bepaalde eisen:

-Het vetpercentage moet ten minste 16% zijn.

-de haring moet tussen half mei en eind juni worden gevangen, voor die tijd is hij te mager, erna heeft hij te veel hom of kuit;

-Hij moet gekaakt zijn;

-Hij moet gezouten en gerijpt zijn:

-het zouten is van belang voor het bewaren

-tijdens het zouten wint de haring aan smaak, mede doordat de alvleesklier niet verwijderd is;

-om mogelijke parasieten, met name de haringworm, te doden moet de haring tenminste 24 uur bevroren zijn geweest;

-Hij moet op de juiste manier gefileerd zijn:

-de graat moet zijn verwijderd op de staart na.

-De temperatuur bij verkoop mag maximaal 7°C bedragen.

 
Ik vind zoute haring ook heerlijk, elke vrijdag ga ik naar de markt (want daar staat een kaasboer met heerlijke oude boerenmelkse kaas) en dan trakteer ik mezelf ook op twee haringen.

Maar net als sommigen al aangaven vind ik het zonde om er uitjes op te doen als het een echt goede haring is. Ik vraag meestal een paar uitjes voor ernaast, als de smaak van de haring wat tegenvalt doe ik er een paar uitjes bij, dan valt het wat minder op en is hij nog steeds lekker. Maar een haring met een perfect romige ziltige smaak.........geen uitjes hoor!!!!!!! Volgens mij zijn de uitjes er juist bij bedacht om de smaak te maskeren als de haring niet zo vers meer is.

 
Ik had laatst weer een harinkje gehapt op de markt en een gebakken vis gekocht voor het bezoek 's avonds. Ik wist dat ik hem er blij mee kon maken en dacht: ik doe een keertje mee. Nou, dat is voor voorlopig en lange tijd de laatste keer dat ik gebakken vis heb gekocht en gegeten. Die vis zuigt zich echt als een spons vol met olie, en wat voor olie... :(

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.320
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan