Hollandse nieuwe

Gister een zeebaars in een kokos/knoflook/ui marinade gezet en in zijn geheel in de oven. Dit is echt fantastisch eten. Ben ook over een grens gegaan heb de hele kop leeg gepuzeld :roll:

 
Vorig jaar ging het goed fout als ik haringen had. Ik heb ze altijd lekker gevonden, maar verdroeg ze dus niet meer. Galkoliek ten top. Heb er nu net twee gegeten. IK ben benieuwd hoe mijn systeem er nu op reageerd. Ik hoop goed, want ik heb nog 3 haringen in de koelkast liggen :D Ze zijn in ieder geval super lekker!

 
Heb er inmiddels ook al een paar op en ze zijn idd weer heerlijk.

Ik eet sowieso elke week een aantal haringen en andere vis, zoals makreel en wilde zalm.

 
Ik eet ze bijna om de dag, als het niet anders kan minstens 1x pw en dan twee per keer. Nog niet moe van. :lol:

 
Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb er nog eentje gegeten, drie stuks dus met uitjes. Het doet wel iets met me. Mijn alvleesklier heeft erg gejeukt, erg vervelend, want je kan niet krabben! En lever en gal hebben zich laten horen, zo noem ik het als ik ze voel, maar het niet pijnlijk is. Vorig jaar was het binnen een paar uur goed fout. Ik verwacht dat ik nu ook goed de nacht doorkom. Morgen nog 2 haringen :D En als dat ook goed gaat, dan worden het een paar per week!

Op de 1 of andere manier kom ik niet tot vis eten, ik maak het niet snel klaar. Maar rauwe vis, zalm en haring, dat gaat erin als zoete koek! Hmmm, moet ook maar eens rauwe zalm kopen.

Ik kan me niet voorstellen dat het het vet is van de haring die de boel in werking zet. Ik eet altijd vet. Zou er iets in de haring zitten dat nog meer triggerd? Vorig jaar was ik nog maar een maand ofzo bezig, at ik wel vet, maar was ik nog helemaal aan het begin van alles.

Ik ga er in ieder geval vanuit dat dit een geslaagde test is, mijn systeem kan weer haring aan! (mocht ik vannacht nog beneden komen te zitten met een glaasje levertraan, dan laat ik dat zeker nog weten!)

 
Quote:
k kan me niet voorstellen dat het het vet is van de haring die de boel in werking zet. Ik eet altijd vet. Zou er iets in de haring zitten dat nog meer triggerd?


Purine.

Mike

 
Vergeet ook niet de hoeveelheid zout in een haring! Gemiddeld zo'n 2 gram per haring. En dat is echt geen keltisch zeezout hoor!

 
Voor het slapen gaan vannacht (kreeg nog een belangrijk telefoontje rond bedtijd...) voelde ik mijn lever echt wel opspelen, maar zakte ook weer snel. Vandaag voelde ik de alvleesklier en gal/lever regelmatig, niet pijnlijk, maar was me er wel van bewust.

Ik heb gegoogeld op Purine, maar kom dan steeds Jicht tegen. Jicht heeft volgens mij te maken met ontstekingen. Betekend dat purine ontstekingen versterkt en ik dus een chronische ontsteking heb aan mijn alvleesklier, lever en gal?

Of het zout deze klachten geeft, dat betwijfel ik. Het zout is niet het goede zout, oke, maar ik heb geen last van mijn nieren. En dat zou ik dan toch ook daar moeten voelen?

Morgen maak ik de andere 2 soldaat :D Vandaag onverwachts heel de dag van huis geweest. Leek me geen goed idee om dan halverwegge een haringkie te happen.

 
Laatst was er op t.v. dat veel visboeren gluten toevoegen in de emmers waarin ze de hating bewaren.

Indein dit zo is, zou dat wel eens de oorzaak van je klachten kunnen zijn.

 
Zit er in zuurdesem speltbrood ook gluten? Ik heb dat al in geen maaden op, maar kon dat wel eten zonder klachten. Ik eet sowieso al heel lang geen gluten meer, maar heb niet het idee dat ik daar eerder last door kreeg. Zou ik eens iets met gluten, anders dan haring, moeten nemen om het uit te proberen. Wat zou ik dan kunnen nemen?

 
Quote:
Betekend dat purine ontstekingen versterkt en ik dus een chronische ontsteking heb aan mijn alvleesklier, lever en gal?


Ik zeg het de laatste tijd tijdens lezingen steeds meer:

Je kunt NOOIT een eeuwenoud voedingsmiddel de schuld geven van moderne klachten!

Als purine in vis (maar ook in orgaanvlees0 een probleem vormt, betekent dit niet dat het voedingsmiddel niet deugt, maar dat je beschikt over te weinig maagzuur, waardoor je dit zware eiwit niet of onvoldoende kunt verteren. Het voedingsmiddel deugt dus wel, maar de vertering ervan niet. En daarmee komt het balletje weer bij jouzelf te liggen. Het is veel te makkelijk om het af te schuiven op externe factoren, die een eeuwenlange geschiedenis hebben.

Mike

 
Waar stel ik dat het probleem ligt bij het voedingsmiddel? In mijn post van een paar dagen geleden schrijf ik juist dat ik benieuwd ben of ik de haring kan verdragen. Ik ben me er meer dan bewust van dat als je goede voeding tot je neemt en het valt niet goed, het je eigen systeem is dat niet goed functioneert. En ik ben blij om te merken dat door bepaalde voedingsmiddelen te eten ik kan "testen" hoe het met mijn gestel is. Vorig jaar heel veel pijn, dit jaar een minimale last en volgend jaar kan ik ze zonder problemen eten!

Ik ervaaar "last" bij verschillende organen en vraag me alleen af of daar het probleem dan ook ligt. Jij zegt vervolgens dat ik het hoger moet zoeken, bij het maagzuur. En daarvan weet ik dat het nog niet op orde is, dus daar kan ik me goed in vinden.

Toch is het de haring die triggert, want orgaanvlees kan ik goed eten, zonder problemen.

 
Quote:
Zit er in zuurdesem speltbrood ook gluten?



In zuurdesem brood worden spelt-gluten makkelijker verteerd door fermentatie.

De gluten van spelt zijn anders van samenstelling dan die van tarwe. Daarom is alles dat is gemaakt van spelt gemakkelijker te verteren dan producten die van tarwe zijn gemaakt.

 
Gisteren de twee andere haringen gegeten en 0,0 last gehad. 3 was te veel, of mijn lijf weet nu wat tie er mee aan moet vangen. Al met al, ik zal in het seizoen zeer regelmatig een hollandse nieuwe eten!

 
Nou ik heb net 2 haringen op en het heeft toch een ontgiftingsreactie teweeg gebracht! Ik herken het van de leverreiniging, zo zuur. Het is nieuw dat mijn lichaam zo reageert op haring. Ik zie het als een goed teken dat aangeeft dat de boel in mijn lever eindelijk meer doorstroomt. Op naar de volgende 2 morgen!

Heb jij een soms een dergelijke reactie ervaren in het verleden, Alexandra?

 
Vorig jaar moest ik na de haringen flink aan het bitterzout, zal zeer zeker een hoop zooi eruit gegooid hebben!

 
ik zelf neem niet de voor gesneden uien! wat jaren terug heb ik me laten vertellen dat wanneer ui gesneden is de sterke gassen hieruit een gas samenstelling krijgt die kankerverwekkend is! Of dit verhaal klopt kan ik niet vertellen wel dat ik me vrij snel laat beïnvloeden op dit gebied en dan zelf de uien snijd! wie het weet of ik me wat heb aan laten kletsen?

 
Wij hebben nu ook de haring ontdekt. Als haring op feestjes werd geserveerd vond ik het altijd zo stinken, ook de mensen die het aten.

Maar wat is het een heerlijke vis, gisteren een paar gekocht en gegeten.

We zijn nu van plan om een vaatje te kopen, schoon te maken en dan in te vriezen.

De volgende keer eten we ze zonder uitjes want dat lijkt me lekkerder.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.905
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan