hier komt Rapunzel

Oh jongens, het is niet te geloven maar ik heb weer wat! Een week geleden had ik bij iherb vitamine C besteld. Gewoon een zure variant. 1000 mg vit c per capsule uit rozenbottelpoeder. Met mijn stomme kop heb ik op dag 1 zo'n capsule genomen en op dag 3 weer. Na dag 1 dacht ik even iets van hartkloppingen te voelen. Op dag 3 wist ik dat het mis was. Die zure vitamine C heeft mijn (12-vingerige?) dunne darm aangetast. Ik heb nu pijn die uitstraalt naar de rug en als ik iets eet/drink dan klokt het als het ware naarbinnen, vandaar dat gevoel van 'kloppingen'. Dat is dan uiteindelijk de verklaring Mike! Die darm is helemaal geïrriteerd. Verder zegt dit ook iets over de dikte van de slijmvlieslaag van mijn dunne darm, nog steeds, na 2 1/2 jaar GAPS. Ik moet iets niet goed doen! Mijn soepen zijn denk ik sowieso niet te broth-achtig en verder zal stress wel een rol spelen. Ik dacht het op stress gebied eigenlijk vrij aardig te doen de laatste tijd, maar die toestand met mijn ogen (eyefloater, vocht wat eruit komt) en daardoor de onmogelijkheid om de leverreiniging te doen (want dan kans op veel meer eyefloaters) die vreet aan me. Dus nu ben ik weer aan de Oxalis Comp, de Slippery Elm, meer L-Glutamine en de soepen. Ik eet alles op lichaamstemperatuur en heel voorzichtig. Ik pas op met supplementen slikken. Ik pas op met zwaar tillen en bukken en ik doe af en toe wat EFT. Want deze toestand veroorzaakt natuurlijk weer bergen stress. Het is afschuwelijk allemaal.

 
Balen Rapunzel (Hallo! Toch leuk om je hier weer eens voorbij te zien komen!): ik kan ook niet tegen die zure variant (de normale ongebufferde niet aan een mineraal gebonden ascorbinezuur).

Mijn persoonlijke reactie is: onmiddellijk misselijk worden.

Met calciumascorbaat (calciumascorbaat) heb ik geen problemen.

Sterkte Rapunzel, door schade en schande wordt men wijs zullen we maar zeggen.

Dit zal wel weer overwaaien voor je: de gevolgen van deze ene keer ascorbinezuur gebruiken.

Ascorbinezuur zou misschien wel gaan bij me als ik het in de yoghurt verwerk bijv.

Niet zo een pil of capsule met enkel water ingenomen.

Maar ik probeer het liever niet uit.

 
Goh, Lievergezond... kun jij er ook niet tegen zeg? Dus jouw dunne darm is ook teer? Gerrit zei tegen me dat hij dacht dat hij wel 10 van die capsules kan slikken zonder gevolgen! En Gerrit heeft ook een lekke darm! Verschil moet er zijn. Bedankt in elk geval voor je bemoedigende woorden! Ik heb ook geen problemen met calciumascorbaat - de gebufferde vitamine C - maar het nadeel daarvan is weer, dat je er nierstenen van kunt krijgen!

 
Hoi Rapunzel, nou ik heb geen problemen meer met mijn nieren hoor, al gebruik ik al twee jaar 3 x p.d. 1 gram calciumascorbaat.

Ik koppel misselijkheid bij mij als reactie op ascorbinezuur aan de maag, niet aan de dunne darm.

Quote:
Stomach Acidity

People with sensitive stomachs may report discomfort when large doses of vitamin C are taken at levels to prevent an acute viral infection (1,000-3,000 milligrams or more every 20 minutes) [1, 5]. In this case the ascorbic acid in the stomach can build up enough acidity to cause heartburn or a similar reaction.When one has swallowed a huge amount of ascorbate, the digestive tract is sucking it up into the bloodstream as fast as it can, but it may still take a while to do so. Some people report that they seem to sense ascorbic acid tablets "sitting" at the bottom of the stomach as they take time to dissolve. It is fairly easy to fix the problem by using buffered ascorbate, or taking ascorbic acid with food or liquids in a meal or snack. When the amount of vitamin C ingested is more than the gut can absorb, the ascorbate attracts water into the intestines creating a laxative effect. This saturation intake is called bowel tolerance. One should reduce the amount (by 20-50%) when this occurs [1].



http://orthomolecular.org/resources/omns/v05n10.shtml

 
Dat is goed om te horen, Lievergezond. Ik gebruik de gebufferde vitamine C ook al 2 jaar. Maar niet dagelijks. Een jaar of wat geleden is er trouwens sprake van geweest dat ik een vitamine C-infuus zou hebben gedaan in Zutphen. Wat ben ik blij dat dat uiteindelijk niet door is gegaan! Stel je voor!

Mijn maag zou het eventueel ook kunnen zijn? Het zit wel op de hoogte van het maagkuiltje. Ik ga er maar vanuit dat het de aansluiting maag-darm is, die geïrriteerd is. En ik kon wel tegen water met citroen of appelazijn!

 
Rapunzel: ik denk dat je met zo'n vitamine c-infuus het verteringssysteem omzeilt.

Dat werkt anders.

Speaking about de vitamine c-infusen: hoe is het met je vader eigenlijk op het moment?

 
Het zou goed kunnen Lievergezond. Ik heb me er nooit echt in verdiept. Mijn vader moet nu om de 14 dagen naar zo'n infuus. Hij maakt het goed. Is nog steeds in zijn gewone doen. Alleen bukken maakt hem even wat benauwd. De laatste keer had hij een enorme blauwe plek op zijn hand. Hij kan alleen nog steeds niet zeggen dat hij zich door zo'n infuus anders, beter voelt. Maar hij is ook zeker niet slechter! De L-Carnitine heeft ook ontzettend veel voor hem gedaan. In maart wordt hij 87.

 
Rapunzel, dat is goed om te horen zeg, dat je vader het goed maakt, naar omstandigheden dan.

Wel goed dat hij volhardt in die infusen nemen.

Blauwe plekken; waar komen die door: geen idee.

Deze ochtend las ik een artikel dat nu is aangetoond hoezeer de lever(ontgiftiging) een rol speelt bij kanker ipv de aloude focus op de tumor https://www.fatsforum.nl/topic/klysma/page/10 (zie laatste artikel natural news).

Overigens vigeert ten onrechte de mythe dat vitamine c-supplementen uberhaupt nierstenen zouden veroorzaken: http://www.ortho.nl/orthomoleculair-blog/nieuws/2013/hoezo-nierstenen-door-vitamine-c/

 
Nou die lever van mijn vader ziet en zag tijdens zijn leven tot nu toe heel wat van die giftige medicijnen. Ik geloof er wel in.

 
aan Rapunzel:
Quote:
Verschil moet er zijn. Bedankt in elk geval voor je bemoedigende woorden! Ik heb ook geen problemen met calciumascorbaat - de gebufferde vitamine C - maar het nadeel daarvan is weer, dat je er nierstenen van kunt krijgen.


In een stuk van Desiree Rover staat ook een stukje over nierstenen en vitamine C

http://www.desireerover.nl/wp-content/uploads/2010/11/VITAMINE-C1.pdf

Nierstenen veroorzaakt door vitamine C schijnt niet waar te zijn. Halverwege de tekst staat er een stukje over (blz.8)

 
Afscheid.

Beste forumleden, het is tijd om afscheid te nemen. En bijna was dat letterlijk zo geweest, bijna was ik echt dood geweest. Ik heb de angstigste dagen van mijn leven achter de rug, maar ik geloof dat het ergste gevaar inmiddels geweken is. Wat was namelijk het geval? Op maandag 11 februari heb ik niet beter wetende een capsule gewone, zure vitamine C van 1000 mg geopend, de inhoud in een kopje water gedaan en opgedronken. Op woensdag 13 februari heb ik nog zo'n capsule genomen, dit keer met hulsje. Gerrit slikte die vitamine C dagelijks en ik ging ervan uit dat ik er na 2 1/2 jaar GAPS dieet ook wel tegen zou kunnen. Maar niets was minder waar....

Op de dag van de tweede capsule voelde ik iets vanbinnen. Ik dacht dat het hartkloppingen waren. Achteraf bekeken was het de dunne darm die schrok van al dat bijtende zuur. Die nacht droomde ik dat ik pijn had, maar het was niet alleen een droom, het was echt zo!

Op donderdag 14 februari was het me wel duidelijk dat er iets brandde vanbinnen en dat bleef zo en werd steeds erger totdat het op zondag 17 februari wel duidelijk was dat mijn dunne darm er zeer ernstig aan toe was en dat ik zeker 3 darmzweren had. Ik kon de kloppende plekken zo aanwijzen. Bij alles wat ik at of dronk vibreerde de hele darm en dat maakt angstig en angst kun je nou juist niet hebben! Daarom spoot ik 's avonds magnesiumspray om nog enigszins te kunnen slapen, maar naarmate de dagen en nachten vorderden kwam ik erachter dat dat prikte aan de darm! Logisch natuurlijk, er zit zout in... Wat te doen?? De nood was hoog...

Gelukkig had ik nog een klein potje Oxalis Comp (antroposofisch middel) in de kelder staan. Uit 2011 maar who cares? 3 x daags nam ik 10 korrels. Verder at ik enkel nog soep en avocado. Gerrit bracht me op het idee van koolsap en zuurkoolsap voor die darmzweren. Zuurkool durfde ik vanwege het zeezout niet goed aan, dus maar heel voorzichtig aan de witte kool. Op een gegeven moment had ik hier 15 witte kolen liggen in de schuur! En maar juicen. Het helpt best wel en aan mijn schildklier denk ik maar even niet. Overleven gaat voor, nietwaar? Ook zat ik trouw aan de zoethoutthee, de Manuka honing, de kokosolie en de L-Glutamine en de bottensoepen. Maar ik was er niet gerust op en op dinsdag 19 februari nam ik de telefoon om de reguliere huisarts te bellen. Ik, die een reguliere arts bel! Ik had het echt het gevoel dat ik bijna doodging. De assistente zei dat het druk was en dat ik de week erop kon komen. Ik zei dat ik spoed was. Uiteindelijk heeft ze me naar het ziekenhuis gepraat voor bloedonderzoek. Daar heb ik 4 buisjes bloed laten afnemen. Ik durfde echter niet te bellen voor de uitslag. Stel je voor, dat die helemaal niet goed zou zijn! Dan zou ik pas superstress hebben en stress is slecht voor de darm... Dus ik tobde door.

Op zeker moment ging het voor mijn gevoel wat beter en toen was ik zo slim om een beetje curcuma in mijn soep te doen. Ik voelde het zó wegbranden vanbinnen! Het restant van mijn soep heb ik meteen door de wc gespoeld, maar het was al te laat. Het was inmiddels wel duidelijk dat mijn darm zo lek was als een mandje! En dat na 2 1/2 jaar Gaps met niet één keer zondigen! Het was vreselijk, walgelijk allemaal! Ik heb er over nagedacht wat ik moest doen. Het ziekenhuis en een stoma zag ik echt niet zitten en ik dacht: dan maar d'r op of d'r onder, dan maar dood. Dus zo bracht ik mijn dagen door. Koolsap drinkend en bibberend.

Mijn zus moest met mijn vader naar Ron V, dus gaf ik haar een briefje mee voor hem met mijn klachten erop. Hij dacht niet dat het van de vitamine C was. Hij dacht dat mijn darm geïrriteerd was en dat de galblaas blokkeerde. Dus schreef hij een regulier middel voor. Maar dat was ook voor maagdarmkrampen en die had ik inderdaad, dus dat zag hij goed! Er zat alleen een sterke ammonia oplossing in volgens de bijsluiter, dus het leek me niet verstandig om het spul ook te gaan slikken. Ik hield het maar bij de Oxalis Comp. Maar het was wel fijn om iets achter de hand te hebben want het weekend kwam eraan.

En toen viel mijn blik op een potje Slippery Elm dat ik ooit bij iherb had gekocht. Ik had nog een tweede potje ook. Ik ben gaan googelen en kwam er al vrij snel achter dat dat weleens erg goed voor me zou kunnen zijn! En inderdaad... Het spul legt een slijmerige laag aan vanbinnen en je bent even een paar uur klachtenvrij. Het werkt beter dan bottenbouillon volgens mij. Het was een redding uit de hemel! Ik heb gelijk 5 potten besteld! Ik deed het in de thee, in de soep en in de thee....

Ondertussen was er nog meer hulp verschenen. Een lid van dit forum. Zij heeft mijn ogen geopend voor wat het GAPS dieet betreft. Het kan voor mijn part best een prima dieet zijn voor de lekke darm, MAAR NIET VOOR MIJ! Ik ben een langzame ontgifter, mijn lever zit verstopt, mijn darm zit verstopt en ik eet elke dag die zware vleeseiwitten en nooit iets rauws! Rauw maakt schoon, rauw bezemt dat gif uit die darm, het geeft enzymen. Ik ben heel voorzichtig aan begonnen met sappen, een klein beetje fruit, een piepklein stukje komkommer, avocado's en soep zonder vlees. En ik ben me toch aan het detoxen! Ik loop helemaal leeg! Op dag 5 nog steeds! Alles slippert er makkelijk uit. Wat een opluchting na al dat getob met klysma's en magnesiumcitraat! Wat blijkt? In die 2 1/2 jaar is mijn dikke darm helemaal dichtgeslibt van al die onverteerde eiwitresten! Vandaar die kauwgom die uit mijn hoofd, en tegenwoordig ook mijn oren en wenkbrauwen komt. Vandaar mijn haaruitval! Vandaar dat ik haast elke nacht wakker word met knipperende oogbollen waar vocht uitkomt. Dat is een poging van het lichaam om toch te ontgiften! Het is eigenlijk allemaal zó logisch dat ik niet snap dat niemand het gezien heeft! Bovendien deed ik het vroeger altijd uitstekend op het rawfooddieet. Dat was heel erg geschikt voor mij. Mijn haar mankeerde niets in die tijd. Mijn huid was fantastisch. Dokter Mercola heeft ook ooit een artikel geschreven waarin hij stelde dat veel rauwkost erg goed is voor mensen met auto-immuunziekten. En ik heb in die 2 1/2 jaar tijd bijna nooit iets rauws gegeten!

Al met al sta ik na 2 1/2 jaar weer helemaal aan het begin. Alleen is mijn darm er dit keer NOG erger aan toe dan in oktober 2010. Nu is het niet zo dat ik voor 100% rauw ga worden, maar uiteindelijk hopelijk wel voor 75%, aangevuld met vis, kalkoen, kip en de juiste vetten. Het Edgar Cayce dieet voor psoriasis. Dat is het gewoon voor mij! Want die leverreiniging doen, dat gaat niet met mijn ogen. Ik wil echt niet nog meer eyefloaters en lichtflitsen!

Oh ja, uiteindelijk ben ik toch voor die uitslag van dat bloedonderzoek gegaan, en wat denken jullie?? De complimenten, alles keurig! Geen verhoogde ontstekingswaarden, leverwaardes fantastisch, ijzer, kalium, natrium uitstekend! De assistente snapte er niets van dat ik zo verbaasd was. Grrrrrrrr...Weer een hoop geld verknoeid!

Dus ik neem afscheid van GAPS en ik neem afscheid van WAPF, maar verder wil ik best nog op dit forum komen. Ik zou jullie willen adviseren: ga niet zomaar op een of ander dieet omdat het aangeprezen wordt, maar kijk ook of het bij jou als persoon past! Of het ook iets voor je doet! Mijn gebit vaarde er in elk geval wel bij, dat is zeker, maar verder was het voor mij echt GEEN geschikt dieet. Ik weet het zeker!

De laatste jaren heb ik maar slecht naar mijn lichaam geluisterd. Ik hoop het van nu af aan beter te gaan doen. Ik heb er veel van geleerd. Het was een harde les. Hierbij wil ik Gerrit bedanken voor zijn tip van de koolsappen. Zonder dat had het er allemaal anders uitgezien. Ook ben ik mijn reddende engel van het forum super dankbaar! Zonder haar had het er allemaal veel ernstiger uitgezien, daarvan ben ik heilig overtuigd. Ikke, je bent een echte kanjer!

 
Wow, ik schrik van je verhaal Rapunzel. Fijn dat je nog steeds hier en bij je dierbaren bent. Heel veel sterkte en t zou zonde zijn als je je opgedane kennis van de afgelopen jaren niet hier blijft delen.

 
Jeetje Rapunzel, wat een verhaal!! Goed dat je dit hier opschrijft zeg. One mans medicine is another man's poison gaat hier wel heel sterk op. En wat fantastisch dat je weer een beetje bent opgeknapt. Inderdaad is luisteren naar je lichaam het allerbelangrijkste.

 
Hoi Rapunzel,

Dat laatste klinkt goed! Ik ben heel erg benieuwt of het op je nieuwe voedingspatroon goed blijft gaan. Ik zelf merk dat WAPF door iedereen toch behoorlijk anders opgevat kan worden. WAPF is mijns inzien niet tegen rauw fruit, komkommer en avocado (en dat soort dingen). Het koolsap dat ik een keer in de natuurvoedingswinkel had zien liggen was melkzuurgefermenteerd, door kan Mike niks op tegen hebben. Maar ik begrijp dat je het zelf maakt? Omdat je een heleboel kolen in de schuur had liggen. Maar als het nu hier goed op gaat zou ik er vooral mee doorgaan, wel goed in de gaten houden of het zo blijft.

Ik ben zelf niet zo van een dieet precies volgen ik pak er uit waarvan ik merk dat mijn lichaam het er goed op doet en ik verander steeds een ding om het effect goed te kunnen merken (na een half jaar ben ik uiteindelijk wel op bijna puur WAPF uitgekomen maar in het begin mixte ik het). Dus ik zou hier niet te snel naar overstappen daarom, maar als je het zo sneel werkt hoef je natuurlijk niet een paar weken te wachten tot je duidelijk heb of het goed is.

Maar blijf vooral je vorderingen doorgeven het is ook goed om van mensen te horen voor wie het niet werkt, dat hoor je normaal gesproken niet omdat ze niet meer op het forum komen.

 
He Rapunzel, goed om van je te horen. Je wereld opnieuw op zijn kop, maar gelukkig heb je nu ook de slippery elm gevonden en terug naar rauwe voeding. Ja belangrijk is toch dat je iets vindt waar je je goed bij voelt. Ik ben ook nog steeds hard op zoek. Vlees is het ook niet zo voor mij op het moment. Belangrijk is: verteer ik het of niet? En vis doet het bij mij bijv. ook veel beter. Ik dacht trouwens je gaat afscheid nemen van dit forum. Maar ik hoop het niet. Alhoewel ik je gelukkig ook prive kan bereiken.

 
Jee Rapunzel wat een verhaal!! Ik herken vaak ook veel in dingen die je schrijft,over het bang zijn voor... e.d. Ook ik dad de afgelopen 2 weken teveel ascorbinezuur in mijn water gedaan. Ik kreeg ook een zeurende pijn links onderin in mijn darm. Maar ik had t waarschijnlijk niet zo erg als jou. beangstigende uren/dagen heb je gehad zeg... Ik moest wel even aan jouw eerdere berichtje denken toen je dit al meldde. Ik vind t ook goed dat je inderdaad naar jezelf blijft luisteren ien niet teveel klakkeloos iets volgen. Ik ben benieuwd hoe het verder te je zal gaan, dus blijf alsjeblieft hier gewoon nog komen en schrijven. Je hoeft het kind niet met het badwater weg te gooien, toch? Sterkte en succes met alles :)

 
Rapunzel, wat ik niet helemaal begrijp is, voor dat je aan gaps en wapf begon ging het toch ook niet goed met je anders zou je hier niet aan zijn begonnen. Denk daar nog eens over na misschien met wat aanpassingen die voor jou wel werken.

Sterkte er mee.

 
Hallo Rapunzel

Dat is schrikken zeg, wat zal je een angst gehad hebben. Ik hoop zo voor je dat alles weer goed komt. Zelf neem ik alleen die dingen uit WAP die voor mij goed aanvoel, voor mij geen reinigen met bitterzout, een citroen voldoet voor mij en dit is natuurlijker.

Luister naar je hart en gevoel, net zoals met de koolsappen. Heel leuk dat je blijft want we leren wel van elkaar.

Heel veel succes

 
Rapunzel,

ik heb je draad (niet helemaal, want dat is nogal wat) even door zitten lezen en begrijp dat je heel streng voor jezelf bent geweest en strikt gasp hebt opgevolgd. Dit heeft je in de problemen gebracht, omdat je eiwitten slecht verteerd (kort samengevat). Ik begrijp dat je door rauw voedsel goed ontgift wat nu natuurlijk heel belangrijk is. Wat ik me nu afvraag is waarom je weer voor een dieet kiest en hoe kun je hier nu voor kiezen met de kennis die je hebt opgedaan de afgelopen jaren. Dat jij moeilijk eiwitten verteerd en dus waarschijnlijk een van de 'verplichte vegetariërs' bent wil toch niet zeggen dat je nu alleen maar reinigende voeding tot je moet nemen. Misschien heb ik het verkeer begrepen hoor.

Het lijkt mij dat je alle voorschriften juist eens lekker los moet laten en de kennis die je nu hebt opgedaan over rauw en wapf en alle andere inzichten zelf gaan combineren, echt luisteren naar je lichaam en eten wat je smaakt, niet weer een ander dieet gaan volgen.

Ik denk dat het voor iedereen op z'n tijd wel eens goed is een reiniging te doen, of dat nu een leverreiniging, sapkuur, rauwe kuur of melkkuur is. Je lichaam eens de tijd geven om grote schoonmaak te houden is prima, maar na het reinigen moet er ook weer sprake zijn van opbouw. Je schreef zelf dat je bloedwaarden goed waren en dat je geen gaatjes had bij de tandarts. Als je nu weer volop granen en suikers gaat nemen kom je daar weer mee in de problemen.

Ik wens je succes en houd ons op de hoogte.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
501.807
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan