halal vlees ook goed?

hanna

New member
Hoi!

Ik zit al een tijdje met de vraag of halal gecertificeerd vlees(van de islamitische slager) hormoon en antibiotica vrij is? Als ik bij zo'n slager kom hebben ze daar namelijk nooit een duidelijk antwoord op. Via internet is er hierover ook niks te vinden. Wat ik wel van veel moslims hoor is dat het wel gebruikelijk is om het dier zo weinig mogelijk pijn te doen en dat het dier niet mag zien dat hij word geslacht. Voordat ik biologisch at, at ik weleens een stukje halal vlees en ik vond het veel lekkerder smaken: meer schoon op de 1 of andere manier. Weet iemand er hier meer over? Kom er maar niet uit!

 
Volgens mij is de manier van slachten wat het onderscheid maakt in wel of niet halal. Heel veel produkten in de diepvries van gewone nederlandse merken zijn halal om zo de afzetmarkt te vergroten, dus veel dingen die er nederlands uitzien en voor de gewone markt gemaakt zijn zijn toch halal geslacht zodat de moslimmedemens ze ook kan kopen. Ik ben overigens niet meer zo overtuigd van die hetze tegen halalslachten. ´verdoofd´ slachten mag dan wel heel diervriendelijk klinken maar blijkt toch anders te zijn http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=4601

 
Het is absoluut niet hormoon en antibiotica vrij. Wat het wel zou moeten zijn. Voor een moslim dient een produkt niet alleen halal te zijn, maar ook taib wat inhoud dat het ook rein moet zijn. Nou dat is het vlees uit de supermarkt zeker niet. Voordat je mag slachten is de voorwaarden dat het dier inderdaad een goed leven heeft gehad. Maar wie geeft jou die garantie. Voor een moslim het dan ook het beste om een biologische boer te zoeken en deze zelf te slachten. Ik ben daar zelf hard naar op zoek.

Dit is een mooi voorbeeld van halal slachten en hoe het WEL moet. De woorden van God zijn goenoeg om het dier, wat een goed leven heeft gehad zich over te geven aan zijn Schepper. Zij zijn voor dit doel geschapen en dat weten ze ook zodra ze de woorden van God horen.



 
Helaas gebeurt 'halal' slachten in gewone slachthuizen. Om de normale productie niet teveel op te houden worden runderen in een soort trommel op de kop gedraaid en dan wordt ze de keel doorgesneden. Hierdoor stikken ze in hun eigen bloed. Een regelrechte aanfluiting voor wat halal werkelijk hoort te zijn, gepaard gaande met veel onnodig dierenleed!

Mike

 
Geen idee. Je kunt het het beste aan de slager zelf vragen. Als je geen bevredigend antwoord krijgt, zijn ze een klant kwijt, lijkt me.

Mike

 
Ja, halal slachten moet met veel zorg (en een scherp mes) gebeuren en dat is vaak niet zo. Maar ik heb dat onderzoek van wageningen een tijd geleden eens gelezen en halal slachten is als het goed gebeurt vrij pijnloos, verdoofd slachten daarentegen schijnt echt dikke ellende te zijn, óók als het goed wordt uitgevoerd. Die beesten krijgen een pin door een deel hersenen zodat ze niet meer kunnen bewegen (dat lijkt dan de verdoving) en dan worden ze nog levend en bij bewustzijn uitgebeend. En dat probeert de pvv en de partij voor de dieren ons dan te verkopen als beter als halal slachten wat pure dierenmishandeling zou moeten zijn. Bah!

 
Wow dat klinkt niet goed, maar als ze levendig uitgebeend worden, denk ik dat ze dan alsnog het bewustzijn verliezen ook al gebeurt het niet door de verdoving, denk je niet?

 
ik heb ook wel eens gelezen, dat als je de halsslagaders

doorsnijdt, dat het bloed beter uit het vlees van het dier komt, en bloed

is iets onreins wat je eigenlijk niet in je vlees moet hebben of zo min mogelijk. daarom leg ik mijn vlees ook altijd een halfuur in appelazijn+sole, zodat de meeste toxines eruit zijn, en daarna dep ik het droog met keukenpapier! dus wat mij betreft is halal+bio het beste, alleen het probleem is, het is nergens te krijgen! ik zelf zou toch de voorkeur geven aan bio, dan een halal plofkip! maar nogmaals, halal+bio blijft voor het beste! ik denk dat het ook een gat in de markt zou zijn, als dat op de markt komt! veel moslims zijn zich bewust van dit dilemma, maar is schijnbaar moeilijk om zoiets op gang te krijgen!

 
Ik zal het zeker eens aan de islamitische slager vragen. Was ik eigenlijk al van plan maar had het idee dat ze toch niet eerlijk zullen zijn. Maar wie weet krijg ik inderdaad wel een geloofwaardig antwoord van ze. Precies,de manier van slachten met zon pin vooraf vind ik ook niet normaal! Mijn rund koop ik altijd bio, maar een stuk biologische kip is gewoon onbetaalbaar voor mij. Vandaar dat ik mijn kip altijd haalde bij de islam. Slager. Maar nu ik lees dat dit zo'n twijfelgevalletje is hou ik het vanwege mijn inkomen maar bij alleen rund denk ik.

 
Quote:
ik heb ook wel eens gelezen, dat als je de halsslagaders

doorsnijdt, dat het bloed beter uit het vlees van het dier komt, en bloed

is iets onreins wat je eigenlijk niet in je vlees moet hebben of zo min mogelijk.


Maar al te vaak lees ik in posts 'je hoort vaak...', 'ik heb ergens gelezen dat...', enz. Er is ongelooflijk veel disinfo, dus hoed je daarvoor! Bloed was voor de Masai die Price bestudeerde absoluut niet onrein. En in Nederland hebben we de traditionele bloedworst. Sterker nog, het is bloed dat vlees sappig en mals maakt. Mijn probleem met halal-vlees is dat het vaak naar mijn smaak te droog is.

Mike

 
Als je zo vreselijk vies bent van bloed dan kun je toch beter bananen gaan eten ipv vlees? Bloed is niet onrein, we zitten er vol mee, babies drinken het zelfs want melk wordt gemaakt van bloed, hoe kan dat nu onrein zijn? Hoe kun je nu stellen dat bloed toxine is, dat vlees en het hele organisme wordt toch gevoed door het bloed dat er in zit/zat?

Dat moslims daar andere ideeen over hebben dat geloof ik best, maar die ideeen zijn zeker niet de mijne. Verder geloof ik ook niet dat het gemiddelde halalvlees een haar beter is dan het gemiddelde bioindustrievlees, kijk maar eens naar de ingredientenlijst van een doos turkse halal frikandellen, er zit net zo veel rommel in als in gewone frikandellen, en het is ook gewoon van separatorvlees gemaakt.

Lekkerromig, ja, ik veronderstel dat die beesten ergens voor ze dood zijn hun bewustzijn wel verliezen ja, maar dat verdoofd slachten diervriendelijk is kwam uit dat onderzoek van wageningen totaal niet naar voren. Integendeel dus als ze pijnbeleving meten. Ik dacht ook altijd dat halalslachten heel dieronvriendelijk was, maar als het goed gebeurt is het te verkiezen boven wat ´verdoofd´ slachten genoemd wordt.

 
Quote:
dat moslims daar andere ideeen over hebben dat geloof ik best, maar die ideeen zijn zeker niet de mijne



Wat is jou probleem iklusvet. Wie dwingt hier jou ideeen op. Je mag zeker jou ideeen hebben. Maar dwing anderen jou idee dan ook niet op. Wat een frustratie zeg.

 
Noor,

De frustratie komt geheel van jouw kant. Ikwilvet komt op mij totaal niet gefrustreerd over. Integendeel, ze verwoordt heel kalm, netjes en beargumenteerd haar standpunt en daar is op een forum als dit niets mis mee!

Mike

 
Volledig insgelijks Mike. Iklustvet heeft helemaal geen ideeën opgelegd aan niemand, maar gewoon haar mening gegeven. Dus wat is *jouw* probleem hiermee, Noor? Ik vermoed dat de Islam hier weer het gevoelig punt is. Indien dat jouw godsdienst is dan is het enkel ten bate van je gezondheid om kritiek erop te tolereren.

 
Nou op mij komt ze wel gefrustreerd over. Mijn post was in de eerste plaats aan jou gericht omdat zizou schreef
Quote:
dat als je de halsslagaders

doorsnijdt, dat het bloed beter uit het vlees van het dier komt, en bloed

is iets onreins


Waarop jij antwoorde dat er veel disinfo. is. Ik bevestigde haar antwoord met bewijs uit de quran. Dit word dan niet op prijs gesteld. En moet ik bananen gaan eten.

 
Niet zo heetgebakerd, Noor. Het is duidelijk dat de islam en Koran bij jou gevoelig liggen, maar ik en anderen willen ons niet laten leiden door welk boek dan ook, hoe heilig dan ook. Leven en laten leven, volgens mij schrijven al die heilige geschriften daar ook over.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan