Groene thee

ruud

New member
Ik zit nu (weer) op het spoor van de groene thee, mede doordat ik nu boeken lees die over natuurlijke kankerbestrijding gaan. Het zijn de zogeheten polyfenolen -EGCG: epigallocatechinegallaat- in groene thee die een kankerremmend vermogen hebben. De meeste groene thee bestaat voor 25-35% uit polyfenolen (ook een klein deel cafeine overigens jammer genoeg).

Belangrijk is de thee voldoende te laten trekken: als je er minder dan vij minuten voor neemt dan is nog maar twintig procent vrijgekomen van de polyfenolen. Je moet de thee minimaal 8-10 minuten laten trekken.

Theekwaliteit maakt veel uit met groene thee.

Over het algemeen heeft Japanse thee verhoudingsgewijs meer polyfenolen (maar mogelijk inmiddels ook meer plutonium/uranium.. -wordt Japanse thee alleen in Japan verbouwd?).

Hieronder een overzicht van de theesoorten met de meeste polyfenolen (verhoudingsgewijs) - op nummer 1 de thee met de meeste polyfenolen/ EGCG :

1. sencha-uchiyama - japanse thee

2. gyokuro n. 1 - japanse thee

3. sencha n. 1 - japanse thee

4. sencha n. 2 - japanse thee

5. gyokuro n. 2 - japanse thee

6. pilo chun emperor - chinese thee

7. gyokuro n. 3 - japanse thee

8. gyokuro n. 4 -japanse thee

9. matcha - japanse thee

10. yunnan - chinese thee

11. yuzan - chinese thee

12. paimutan - chinese thee

13. meng ding - chinese thee

14. lung chin - chinese thee

15. dong ding - chinese thee

16. pou chong - chinese thee

17. tikuan yin - chinese thee

Ter vergelijking de sencha-uchiyama heeft bijna zes keer zoveel polyfenolen als de tikuan yinthee.

De gyokuro heeft ongeveer bijna 5 x zoveel polyfenolen als de tikuan yin thee.

Bron: Eten tegen kanker, p. 129, dr. Richard Belivau.

Overpeinzing: ik maak sochtends een smoothie met oa curcuma erin.

Maar de groene thee met curcuma geeft ook weer een synergetisch effect dat kanker remt.

Ik vraag me af: kan ik dan zo de blaadjes in de smoothie gooien?

Of moet ik eerst thee trekken en dat er dan bij gooien?

 
Het lijkt mij dat je de thee eerst moet laten trekken. Je gaf het zelf al aan: minstens 8-10 minuten. Bedankt voor deze tip! Ik laat hem meestal een minuut of 5 trekken.

 
Denk er wel aan eerst het water af te laten koelen, ongeveer 5 minuten, tot 80 graden (anders verbrand je de blaadjes) en dan de thee erin en 10 minuten laten trekken. Ik heb de vietnamese groene thee, groffe blaadjes, van pyramide. En op deze manier krijg je een heerlijke thee.

Ik zou persoonlijk eerst de thee maken en dan in de smoothie doen, ik weet niet of je anders alle werkzame stoffen uit de thee krijgt als je de blaadjes er gewoon bij doet.

 
Wij drinken groene thee van Hampstead Tea, London. Organic fairtrade, Green Teah, het heeft het Demeter logo, dus biologische dynamisch. Verkrijgbaar bij de natuurwinkel.

Achter op de verpakking:

'The tea is grown at Makaibari, the first biodynamic tea estate in the world, situated 3-4000 ft high up in the Himalayas. The estate is protected on all sides by lush virgin rain forests and is the home and livelihood to a community of 1700 people, a family of patters and richly diverse wildlife.

Door de thee doe ik dan nog verse kruiden/bloemen uit de tuin: goudsbloem, venkel, munt, salie, rozemarijn, marjolein. En vers gesneden plakjes kurkuma en gember, 2 theelepeltjes sole, gedroogde thee: gallever.

Afwisselend gedroogd: hennep, mariadistel, brandnetel, braam, nier-blaasthee, andere kruiden

En dan inderdaad met koud en gekookt water, zo'n 80 graden.

10 minuutjes trekken. Later weer water er op, wij drinken 's ochtends ieder zo'n liter groene thee, soms 1,5 liter.

 
De groene thee uit Vietnam is een zeer bijzonder, grootbladerige soort uit de bergen van Noord-Vietnam. Ik heb in de bijzondere omstandigheid verkeerd dat ik een lid van de familie die deze thee plukt Engelse les heb gegeven, dus ik weet dit uit de eerste hand! Hij heeft mij foto's laten zien van de plukkers. Er zijn daar geen theeplanten maar theeBOMEN! Hoezo mineraalrijke bodem daar in die bergen? Van zulke bomen wil ik wel thee drinken! Alles gebeurt daar op traditionele wijze, dus het is BETER dan biologisch! Het valt dus door Pyramide ook probleemloos te verkopen onder een biologisch keurmerk. Ik zweer bij deze groene thee en wil geen andere meer!

Mike

 
Heb je een link mike of een adres waar die thee te krijgen?

 
Dan ga ik bij onze natuurwinkel kijken of ze die als losse blaadjes kunnen bestellen.

Ze hebben van pyramide nu alleen in theezakjes.

 
Wat ik ook van mijn Vietnamese vriend (we zien elkaar nog steeds regelmatig) heb geleerd is dat je de juiste sterkte hebt als je je theepot licht bedekt met theebladeren en hier vervolgens heet water op giet (voor het kookpunt uitzetten). De sterkte is dan zodanig dat je met dezelfde bladeren nog een hele (of halve) pot kunt zetten. Ten slotte kun je de bladeren nog in de tuin gooien als bemesting voor de bodem, dus er raakt niets verspild. In de herfst en winter bedek ik altijd mijn complete tuin systematisch met theebladeren (mulching).

Mike

 
Volgens mij zullen mensen, als ze bij ons op bezoek komen, wel denken: Wat ligt daar allemaal in de tuin voor plakjes en zeewier?

Ik doe nl. bij de groene thee ook plakjes gember en kurkuma en verse venkel uit de tuin.

En dat gooi ik na gebruik ook in onze tuin.

 
Ik was net bij de Simon Levelt en daar verkopen ze ook Vietnamese Thee- biologische. Deze heet daar ¨Yen Bai¨.

Ik heb ook gyokurothee gekocht: de japanse thee.

Maar ik ben toch wel bang dat het radioactief is.

Ik laat het voor de zekerheid maar even testen.

 
Ik drink ook veel groene thee,

begin er 's ochtends mee, meestal 2 mokken en drink het door de dag heen. S'avonds wil ik ook nog wel genieten van Mate thee, ik houd van bitter! en ook brandnetel en gember'kaneel drink ik graag.

Maar groene is mijn favoriet! Heb een tijd minder genomen, vooral later op de dag vanwege de energiestoot die je zou krijgen.. maar nu neem ik het gerust ook nog voor het slapen, geen last van.

Volgens mij is het gewoon heel gezond ;)

 
Ikke, als het waar is dat groene thee een mineralenbinder is zou ik zeker als ik jou was toch maar uitkijken met groene thee.

 
Quote:
maar nu neem ik het gerust ook nog voor het slapen, geen last van.


Dit lijkt me een teken van gewenning. Een doorgewinterde koffiedrinker kan ook een bak koffie drinken voordat die naar bed gaat. Gewenning betekent dat je lichaam zich erop ingesteld heeft om een pepmiddel te neutraliseren. Dit kost waardevolle enzymen en gaat ten kosten van andere lichaamsprocessen. De gewenning van je lichaam houdt in dat je lichaam bron-enzymen reserveert voor de ontgiftiging van de cafeïne, waardoor deze bron-enzymen niet omgezet kunnen worden tot enzymen die gebruikt kunnen worden voor vertering en regeneratie. Ikke, in mijn oren klinkt dit alarmerend!

 
oeioei, Had het niet zo bekeken... maar heb er nooit last van gehad...

Dit terwijl ik absoluut niet tegen koffie kan :(

Ik drink graag groene thee, mate thee en soms brandnetel... Ook lekker is de huismix die ik hier in de theewinkel haal: groene thee met cactus of groene thee met zouthout en mate.. Zal binnenkort ook weer eens andere soorten gaan halen!

 
Dat groene thee voordelen heeft kunnen we niet ontkennen maar ik kan het in geen geval op mijn nuchtere maag verdragen, ik word er werkelijk kotsmisselijk van.

Na het eten gaat het prima.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.700
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan